Leder

Hurra for den nye metro

Det har ikke været en nem fødsel. Men nu er den nye metro her endelig, borgerne får deres by tilbage i en bedre version, og alle forsinkelserne og skandalerne er glemt for en stund
Søndag åbner Cityringen i København

Søndag åbner Cityringen i København

Ida Marie Odgaard

28. september 2019

Så er det nu. Søndag åbner Cityringen. Statsministeren og dronningen kommer og holder tale, Lis Sørensen synger en sang, og endelig efter næsten et årtis byggerod og støjgener kan københavnerne og andre få glæde af den nye metrolinje.

Med 17 stationer slanger metroen sig i en cirkel gennem de fleste bydele, og på den længste strækning, nemlig mellem Hovedbanegården og Skjolds Plads på Nørrebro, er der kun 12 minutter. Stationerne får modsat den eksisterende metrolinje hver deres udsmykning, som taler sammen med nærmiljøet. Den dybeste station er den ved Marmorkirken, der ligger 30 meter under jorden, mens den længste rulletrappe på hele 18 meter findes på Gammel Strand Station.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Carsten Munk
  • Ejvind Larsen
  • Oluf Husted
Carsten Munk, Ejvind Larsen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Hidtil er det vist overvejende cyklister og fodgængere, der har benyttet metroen. Tvivler på, at det vil ændre sig således, at bilisterne går under jorden. Men hvis løbehjulerne i det mindste fortrækker til metroen, vil det trods alt udgøre et plus.

Carsten Thau udtalte i P1 forleden, at turisterne nu måske vil blive fordelt ud på de nye "pladser" i medfør af metroens udvidelse.

Måske, men det kræver jo helt andre indbydende "torve" end de hidtidige døde og i nogle tilfælde rodede pladser i tilknytning til metrostationer som f.eks.: Frederiksberg, Forum, Nørreport, Kgs. Nytorv, Christianshavn, Amagerbro. Ingen af disse har budt på noget attraktivt i den forløbne årrække.

Karsten Aaen, Steen K Petersen, Birte Pedersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Spis nu brød til. Nok er metroen kollektiv trafik, og burde som sådan også hilses velkomme. Det er jo ikke ret ofte, at der anlægges nye baner.
Det der er problemet med metroen, er den helt elendige planlægning og finansiering:
* Ruteføringen er uigennemtænkt - ringe dækning af befolkningstætte bydele som Nørrebro omkring Skt. Hans Torv/Panum/Riget samt Indre Østerbro og Carlsberg-byen. (Metroselskabet kender vist ikke til, at universiteter, hospitaler mv. genererer store mængder kollektiv trafik. Hvordan kan Metroselskabet med fagligheden i behold to gange føre metroen uden om ét af de områder, der genererer flest passagerer? Henset til den gæld Metroselskabet slæber rundt på i, så burde den dog gære alt hvad der er muligt for at få fat i endnu flere rejsende. At det ikke sker, tyder på en betydelige faglig inkompetence, og den burde Inf. npk have grebet fat i, frem for at juble..
* Der er for langt mellem stationerne udenfor city. I byer, der er gode til at planlægge, fx Wien, er der ca. 3-400 m mellem stationerne. På Cityringen er der flere steder 1-15, km mellem stationerne, og det til trods for al viden om, at der max må være 600 m. mellem stationerne.
* Perronerne er for kort idet de kun er dimensioneret til 3-vognstog - og det er i dag problematisk fordi en del tog er overfyldte i myldretiden. Der er ingen muligheder for at forlænge hverken tog eller perroner.
* Metroen fjerne iflg. Trafikministeriets og Københavns kommunes beregninger under 1 - én - pct. af bilerne i de områder, hvor metroen kører. Det er ikke bilerne, der forsvinder, det gør busserne idet en lang række busruter nedlægges, afkortes, eller omlægges. Det er muligt, at det vil blive hurtigere (for nogle rejsende), at komme gennem byen, men det kræver fremover flere skift undervejs - og ethvert skifte anses for et komforttab = med tabte passager.
* Citymetroen anlægges så idiotisk, at Nordhavnsmetroen - der afgrener ved Østerport og kører direkte til den nye Nordhavns station - har ingen station i det befolkede indre Østerbro. Passagerer fra Nordhavnen, der skal til Trianglen og fx videre mod Riget og sydpå, de skal til Østerport først. Genialt!
* Citymetroen finansieres ved gemen grundspekulation. Sælg grunde og boliger i Nordhavnen dyrest mulig for at skaffe penge til fejlinvesteringen. Resultatet er, at der ikke bliver de billigere boliger i Nordhavnen der skal til for at få den nødvendige blanding af boldere og borgere. Hvem har råd til at betale 3-4 mio kr. for en lejlighed her?
Metroselskabets gæld er så enorm, at den aldrig vil kunne betales tilbage, og det vil derfor være nødvendigt at ejerne løbende tilfører Metroselskabet ny kapital, og andre direkte og indirekte tilskud. Det nye kvalitetstillæg vil ikke række langt, og især ikke når det går op for Metroselskabet at man igen har regnet forkert. Kvalitetstillægget vil betyde, at færre passagerer end kalkuleret vil tage metroen, men vil holde sig væk pga. den ekstra fordyrelse. Og så skal Metroselskabet igen til at finde nye indtægter, eller andre måder at malke statskassen på. Og uanset hvad, så skal ejerne og staten nok yde, hvad Metroselskabet beder om.
* Prognoserne er ad H til - det har alle Metroselskabets prognoser altid været. Da metroens første etaper blev "planlagt" havde Anne Grethe Foss held med at bilde beslutningstagerne ind, at metroen ville få 300.000 dgl. passagerer. På en god dag er der i dag ca. 160.000, og end ikke med den nye Cityring kommer man op over de 200.000 dgl. passagerer.
- og så videre - kritikpunkterne er langt flere end det her er muligt, at opliste. Læs fx prof. Bent Flyvbjergs indlæg i Ingeniøren. En ren gyser!

Karsten Aaen, Carl Chr Søndergård, Joen Elmbak, Steen K Petersen, Flemming Berger, Per Torbensen, Birte Pedersen, Hanne Utoft, Kim Houmøller, Eva Schwanenflügel og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Glemte..."Eller vil færre pendlere tage bilen ind til byen på arbejde, fordi det nu er nemmere at komme frem med metroen?"
Næppe, for metroen mår ikke ud til de bydele hvorfra pendlerbilisterne kommer Det nærmeste er Vibenshus , men her er der ikke plads til at stille øsen, og rejse videre med metroen. Derfor vil Cityringen ikke kunne bruges af pendlerbilisterne, og det har Trafikministeriet da klogelig også afholdt sig fra at mene.
Skulle metroen have været relevant for pendlerbilisterne, så skulle den have haft fingre ud til indfaldsvejene. Også her viser den dårlige planlægning sig.

Karsten Aaen, Joen Elmbak, Per Torbensen, Birte Pedersen, Mogens Holme, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Som følge af mere metro, bliver der flere steder mindre bus.

En kulturinstitution som Cinemateket, Gothersgade 55, der vel ikke ligefrem svømmer i økonomisk overskud, vil få det sværere. Og hvad med Kongens Have? Mange borgere besøger denne store park for at nyde lys og luft.

Hvorfor er dette et problem?

Fordi der fremover ikke længere vil gå en bus -350S - med et stoppested midtvejs gennem Gothersgade på strækningen Kongens Nytorv (Det Kongelige Teater) til Nørreport Station ved Frederiksborggade.

Det er en pæn strækning. Ikke alle kommer på løbehjul eller cykel. En del af publikum til begge attraktioner er sådan set oppe i årene og ville også fremover gerne kunne benytte bus til Gothersgade.

Movia kunne forklare mig, at en lokal høring var mundet ud i, at beboere m.fl. i Store Kongensgade og Bredgade skulle have afvist en ny buslinje, da den skulle passere deres gader for at betjene Gothersgade.

Men har man hørt beboere og erhvervsdrivende i Gothersgade om samme busbetjening? Der bor og arbejder faktisk også en del mennesker i gaden. Og det er selvfølgelig også ganske ligegyldigt. Ned med os metroen, og nedlæg så flest muligt busser og busstoppesteder.

Jeg har selvfølgelig klaget, men er grundet tidligere negativt resultat af at tilkendegive min utilfredshed tilbøjelig til at være pessimist mht. udfaldet.

Karsten Aaen, Joen Elmbak, Birte Pedersen, Kim Houmøller, Trond Meiring og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Movia kunne forklare mig, at en lokal høring var mundet ud i, at beboere m.fl. i Store Kongensgade og Bredgade skulle have afvist en ny buslinje, da den skulle passere deres gader for at betjene Gothersgade"
Den tror jeg ikke på., og det gør Movia næppe heller. Men beslutningstagerne tror på det, og det er jo så det vigtigste.

Skurken er Jens Kramer Mikkelsen, som egenhændigt har høstet millionløn på en jordpekulation, som har gjort mange københavnere boligløse.
Kommer ikke til at benytte metroen efter prisstigningerne.

Karsten Aaen, Carl Chr Søndergård, Per Torbensen og Birte Pedersen anbefalede denne kommentar