Leder

Politikere belønnes for at pjække. Skolebørn bliver straffet

Politikere, der bliver væk fra deres pligter, får fuld løn. Skoleelever, derimod, får hele deres familie straffet. Det er himmelråbende uretfærdigt
DR 21 Søndag kunne fortælle, at 194 byrådspolitikere siden den 1. januar 2018 har udnyttet en særdeles fordelagtig orlovsordning fra deres mødepligt. Omkring tv-udsendelsen har social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) udtrykt sympati for forargelsen og oplyst, at hun sammen med de kommunale organisationer er i gang med at nyvurdere reglerne. SF og Dansk Folkeparti har bebudet beslutningsforslag, der afskaffer adgangen til løn under frivillig orlov.

DR 21 Søndag kunne fortælle, at 194 byrådspolitikere siden den 1. januar 2018 har udnyttet en særdeles fordelagtig orlovsordning fra deres mødepligt. Omkring tv-udsendelsen har social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) udtrykt sympati for forargelsen og oplyst, at hun sammen med de kommunale organisationer er i gang med at nyvurdere reglerne. SF og Dansk Folkeparti har bebudet beslutningsforslag, der afskaffer adgangen til løn under frivillig orlov.

Ólafur Steinar Gestsson

29. oktober 2019

Jovist, godt skal folkevalgte have det. Hvervet som politiker kan nemlig være slidsomt: skæve arbejdstider, plagsomme medier, vrangvillige forvaltninger, sure borgere, usikre fremtidsudsigter. Derfor må folkevalgte embeder betrygges, så egnede kandidater ikke skræmmes fra at søge valg. Dog må embedet ikke betrygges så meget, at det bliver til en hyggelun rede, hvor pampere ruger på deres privilegier. Det ville være udemokratisk.

Men hvordan balancerer man de to hensyn? Det spørgsmål er kommet i fokus, efter DR 21 Søndag kunne fortælle, at 194 byrådspolitikere siden den 1. januar 2018 har udnyttet en særdeles fordelagtig orlovsordning fra deres mødepligt.

De kan få fri med fuld løn i op til tre måneder – uanset årsag til fraværet. 13 har været på ferier, 41 har haft travlhed på grund af andet arbejde, 11 har haft »personlige årsager«. Sygdom og barsel kan orlovsdækkes i op til ni måneder uden krav om lægelige attester. Det har henholdsvis 81 og 34 benyttet sig af. Under orlovsfraværet indkaldes suppleanten, som også får fuld løn.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Erik Karlsen
  • Tommy Clausen
  • Oluf Husted
  • Ole Frank
  • Lillian Larsen
  • Bjarne Andersen
  • Torben K L Jensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Carsten Munk
  • Hans Larsen
  • Ellen Jeppesen
  • Dorte Sørensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Cristina Nielsen
Erik Karlsen, Tommy Clausen, Oluf Husted, Ole Frank, Lillian Larsen, Bjarne Andersen, Torben K L Jensen, Lise Lotte Rahbek, Carsten Munk, Hans Larsen, Ellen Jeppesen, Dorte Sørensen, Eva Schwanenflügel og Cristina Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Vest-Hansen

Hvorfor fa´en skal det være så surt? Istedet for at jagte de stakkels politikere, var det så ikke en bedre ide at udbrede ordningen til resten af befolkningen? Det ville endda være billigere, eftersom flertallet er ringere lønnet, og dermed billigere at sende på orlov. Bare et forslag, så vi ikke skal gå og gnave på hinanden, men kan dele glæder og fordele.

Peter Beck-Lauritzen, Anne-Marie Krogsbøll, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Hanne Ribens, Lillian Larsen, Carsten Wienholtz, Torben Bruhn Andersen, Steen Bahnsen, Susanne Kaspersen, Lise Lotte Rahbek, Arne Albatros Olsen, Ib Christensen, Ete Forchhammer , Rikke Nielsen, Herdis Weins og Harry Jessen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er sjovt nok de selvsamme børn og forældre tvunget ind i inklusionen efter socialdemokratisk dekret med Søren og Mette i benlås efter folkeskolereformen, som især vil blive ramt af fraværsregler og bortfjernet børnecheck.

Børn med angst, autisme, ADHD og så videre, der nu skal straffes for ikke at passe ind i de krampagtige kasser der er blevet resultatet af heldagsskole-sparekataloget.

Børnenes statsminister slår atter til.

Peter Beck-Lauritzen, Anne-Marie Krogsbøll, Lars Jørgensen, Tommy Clausen, Oluf Husted, Ole Frank, jens rasmussen, Birte Pedersen, Karsten Lundsby, Gitte Loeyche, Hanne Ribens, Lillian Larsen, Bjarne Andersen, Carsten Wienholtz, Torben K L Jensen, Torben Bruhn Andersen, Herdis Weins, Susanne Kaspersen, Ebbe Overbye, Lise Lotte Rahbek, Brian W. Andersen, Arne Albatros Olsen, Knud Chr. Pedersen, Carsten Munk, Rolf Andersen, Ib Christensen, Ete Forchhammer , Anders Lund, Kim Houmøller, Hans Larsen og Ellen Jeppesen anbefalede denne kommentar

Hvad blev der lige af nærhed og tillid, Pernille? Du trækker din forægngers rigide regler for gymnaierne tilbage, men leger big brother overfor folkeskoloebørn og deres familjer. Forventer du mon at kunne tage børnepengene fra indvandrerbørn, og dermed glæde vennerne i DF, eller hvad er der galt med dig? Skam dig!

Peter Beck-Lauritzen, Anne-Marie Krogsbøll, Tommy Clausen, Ole Frank, Birte Pedersen, Lillian Larsen, Bjarne Andersen, Carsten Wienholtz, Torben Bruhn Andersen, Herdis Weins, Susanne Kaspersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

... og hvad ville udgiften så være, hvis det var Christiansborgs politikere det drejede sig om? Eller er det fortid at det bedre kunne betale sig at sidde i folketinget end i et byråd?

Peter Beck-Lauritzen, Tommy Clausen, Ole Frank, Birte Pedersen, Bjarne Andersen, Carsten Wienholtz, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

@Eva Schwanenflügel. Du skriver:
'..de selvsamme børn og forældre tvunget ind i inklusionen efter socialdemokratisk dekret med Søren og Mette i benlås efter folkeskolereformen,'
?? Hvad mener du?

Arne Albatros Olsen

Disse lukrativer ordninger er ganske enkelt udtryk for en politisk korruption !

Torben Bruhn Andersen, Flemming Berger, Peter Andersen, Lillian Larsen, Ib Christensen, Steen Bahnsen, Krister Meyersahm og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ jens christian jacobsen
29. oktober, 2019 - 08:54

"Søren og Mette i benlås" var en bog der udkom efter lærerkonflikten - eller rettere sagt, konflikten omkring lærernes arbejdstid, og omhandlede denne samt folkeskolereformen og New Public Management, (bedre kendt som NPM.)
Forfatter er Anders-Peter Mathiasen, som også skrev om DONG-affæren.

http://www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/undervisning/soeren-...

Efter folkeskolereformen blev det en fast målsætning at 96% af børnene skulle 'inkluderes' i almindelige klasser, selvom/på trods af at de havde forskellige diagnoser, der før i tiden berettigede dem til plads i en specialklasse.

Desværre fulgte pengene overhovedet ikke med.
Det var en spareøvelse, der blev finansieret ved at lægge lærernes arbejdstid om, og beskære deres forberedelsestid.
Resultatet blev bl.a. personaleflugt og skolevægring.

Det var den lange forklaring :-)

John Scheibelein, Peter Beck-Lauritzen, Lars Jørgensen, Tommy Clausen, Torben Bruhn Andersen, Oluf Husted, Knud Chr. Pedersen, Birte Pedersen, Karsten Lundsby, Carsten Munk, Bjarne Andersen, Carsten Wienholtz, Herdis Weins, Karsten Aaen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Brian W. Andersen

@ jens christian jacobsen

Når Eva Schwanenflügel bruger udtrykket "Søren og Mette i benlås", så er det helt klart en reference til Anders-Peter Mathiasens bog om folkeskolereformen, der har dette udtryk som titel.

Og så har hun desuden ret i at børn som har og forældre til børn med psykiske diagnoser som netop angst, autisme, ADHD kommer i klemme her. Det gælder faktisk for en ret lang diagnoseliste af både psykiske og fysiske lidelser og handicaps, samt for og overlappende med grupperne af børn med svære sociale problemer og børn som er ofre for mobning og vold i skolen.

Hvis jeg skal formulere det så simpelt som muligt, så er det kun fravær som er godkendt af skolelederen og fravær ved sygdom som er lovligt fravær. Humlen er at handicap er ikke sygdom og sociale problemer/belastninger kun er disse, hvis skolelederen vurderer at de er.

Groft stillet op så er en omgang influenza altid lovlig fraværsgrund, men når f.eks. et barn med autisme ligger krøllet sammen på gulvet i et grædende angstanfald over presset i skolen og/mobning fra stærke elever, så er det i reglen ikke lovligt fravær at forældrene holder barnet hjemme den dag. Det fleste forældre vil i den situation holde deres barn hjemme og det er der også sundhedsfagligt belæg for at gøre, men med de nye antipjækkeregler skal de nu fratages børnepengene, hvis barnets samlede "ulovlige" fravær runder 15%. Fraværet registreres kvartalsvis, så bare 7 skoledage hvor et handicappet, sårbart eller udsat barn ikke kommer i skole uden at det er godkendt af skolelederen eller skyldes anden sygdom end barnets primære problemer, så ryger børnepengene i det efterfølgende kvartal.

Dette er endnu en af de politiske "one size fits all"-løsninger som skal regulere adfærden hos de ressourcestærke og hos visse indvandrergrupper, men som knuser de svageste for at gøre det. Den er en del af en længerevarende politisk tendens som jeg er blevet meget træt af. Politikere får vist handlekraft og hårdhed, som de bruger til at lefle for det stærke flertal og der spares kortsigtet nogle penge på de offentlige årsbudgetter, som kan bruges til flere tiltag rettet mod flertallet i den vedvarende jagt på vælgerstemmer, men samtidigt skades tusindvis af borgere, så der hele tiden skubbes en lavine af behandlings og plejeudgifter fra finansår til finansår, uden nogen anden ende i syne end at overdødeligheden blandt samfundets svage stiger og stiger.

Enkle løsninger på komplekse problemer er fantastisk gode til propagandaformål, men vanvittigt dårlige til at løse de problemer de rettes imod og den rene gift for hele samfundet.

Peter Beck-Lauritzen, Anne-Marie Krogsbøll, Lars Jørgensen, Tommy Clausen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Kim Houmøller, Knud Chr. Pedersen, Birte Pedersen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Bjarne Andersen, Carsten Wienholtz, Ib Christensen, Steen Bahnsen, Karsten Aaen, Susanne Kaspersen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Brian W. Andersen

@ Eva Schwanenflügel

Beklager, jeg nåede ikke at se at du selv havde svaret, inden at jeg fik skrevet færdig og fik trykket på send. Jeg håber et det ikke har været alt for debatforstyrrende.

Lars Jørgensen, Ole Frank, Knud Chr. Pedersen, Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Andersen og Steen Bahnsen anbefalede denne kommentar

Min søn holder fri efter behov. V tager på ferie udenfor skoleferierne - hvor kun idioter rejser til ekstreme overpriser - og har intet imod en pjækkedag, hvis vejret er dårligt eller vi bare ikke gider skole mv.
Hvis skolen eller staten synes det er et problem, kan vi godt kalde det sygdom.
Men faktisk har skolen eller staten absolut intet at skulle have sagt.
Vores liv, vores valg.

Peter Beck-Lauritzen, Tommy Clausen, Søren Kristensen, Susanne Kaspersen, Torben Bruhn Andersen, Ole Frank, Birte Pedersen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Niels Østergård, Bjarne Andersen, Ib Christensen, Steen Bahnsen, Herdis Weins og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

@ David Rehling og andre

84 har været syge! 34 har været på barsel! 13 har været på ferie! Og det har de altså lov til ift. dansk , og europæisk (EU) lovgivning!

Er man ansat som funktionær, får man løn under sygdom, man får også - hvis overenskomsten siger det - fuld løn underbarsel i 6 måneder! Man får også fuld løn under sin ferie, hvis man er ansat som funktionær!

Jeg fatter ganske enkelt ikke, hvad problemer er her? Er det at folk er sure over det? fordi politikerne har bedre forhold end danskerne flest? Løsningen er da ikke, mener jeg, at indføre mere byrokrati, sætte politikerne til at udfylde papirer, stemple og søge - men at løsne byrokratiet for alle andre - på offentlig forsørgelse - i dette land!

Peter Beck-Lauritzen, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Brian W. Andersen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Niels Vest-Hansen og Karsten Aaen åbner for den indlysende generalløsning : UBI-Basisindkomst.
ALLE, der ikke tjener løn, skal modtage den anti-bureaukratiske, personlige. minimums ydelse.
Jeg kunne opremse alle de regelsæt, der afskaffes for borgerne fra vugge til grav, og alle de gavnlige virkninger deraf.
Men nej, det har jeg gjort så tit her på avisen, at det nok er trængt ind i fordomsfrie hjerner.
Nu skal politikerne bare begynde at tænke frit og konstruktivt.

Anders Reinholdt, Tommy Clausen, Torben Bruhn Andersen, Oluf Husted og Birte Pedersen anbefalede denne kommentar

Det skal have et service tjek og ændres. Der skal strammes op. Også landspolitisk, hvordan kan man gå og holde ferie og hygge sig på Færøerne, når der er åbnet op for folketinget og man får sin løn derfra. eks. statsminister eller ej. Når man er valgt skal man passe jobbet, det forpligter, som for alle andre i samfundet.

Kay Johannsen, Peter Beck-Lauritzen, Birte Pedersen, Karsten Lundsby og Peter Andersen anbefalede denne kommentar

Lige èn ting, når nu børnene inddrages i lederen : Børne UBI til voksne på UBI skal erstatte børnechecken.

Lillian Larsen

Hvis politikerne selv skulle leve op til de krav de stiller til andre, kunne det være at deres love var bedre gennemtænkte. Og det ville mildne politikerleden.

Peter Beck-Lauritzen, Ete Forchhammer , Tommy Clausen, Bjarne Andersen, Susanne Kaspersen, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel, Birte Pedersen, Karsten Lundsby og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Bare en tanke: Det indledende argument med, at politikere skal have det godt, for ellers får vi ikke kvalificerede kandidater, må da efterhånden været så undermineret af virkeligheden, at Rehling - de gode intentioner til trods - snart burde evaluere lidt på sine grundantagelser.

Politikere har gode forhold og har haft det i mange år, og det har åbenlyst ikke forbedret kvaliteten.

Lillian Larsen, Peter Beck-Lauritzen, Anders Reinholdt, Ete Forchhammer , Bjarne Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Susanne Kaspersen, Oluf Husted, Knud Chr. Pedersen, Eva Schwanenflügel, Birte Pedersen, Flemming Berger, Brian W. Andersen, Ib Christensen, Lise Lotte Rahbek og Peter Andersen anbefalede denne kommentar
Brian W. Andersen

@ Karsten Aaen

Jeg gætter på at det nok er detaljen med fri med fuld løn i op til tre måneder, uanset årsag til fraværet, som vækker mest anstød, da dette er lige et skridt videre end funktionærloven almindeligvis rækker. Der ville nok ikke være så negative reaktioner, hvis ikke det var for kontrasten til måden flertallet af landspolitikere prøver at adfærdsstyre borgere længere nede ad og især nederst på indkomststigen med negative økonomiske incitamenter, kontrol og bureaukrati.

Selv er jeg relativt ligeglad med hvilke privilegier politikere har, så længe at disse ikke virker imod demokratiets principper, selvom jeg gerne ser at der gøres noget for at reducere den blindhed, der som regel følger med at have mange privilegier. Privilegieblindhed er nemlig et stort handicap ift. at finde løsninger for mindre privilegerede og særligt for at finde løsninger til underprivilegeredes problemer. Det er ikke så praktisk, når 90% af befolkningen er forskellige grader af mindre privilegerede end Christiansborgs politikere.

Hvad der til gengæld godt kan provokere mig, er den holdning som mange politikere har til tillid. Der er alt for mange, som ikke bare forventer, men ligefrem kræver at borgerne skal stole på at de ikke misbruger og udnytter egne privilegier, samtidigt med at de hverken viser tillid til offentligt ansatte eller til borgerne og oftest gør dette efter en gradueret skala, som er; jo færre privilegier en ansat eller borger har jo mere antages denne at ville denne misbruge sine privilegier. Der er en meget grim dobbeltmoral i dette som jeg finder stærkt provokerende. Der er også en pæn portion dumhed. Dels fordi videnskaben har påvist at menneskers tendens til uetisk adfærd stiger i takt med deres personlige privilegier og dels fordi at ingen mennesker vil gengælde mistro med tillid.

Det mest provokerende for mig, hvilket som regel altid kan ses i mine kommentarer, er når politikere vedtager love, som vender den tunge ende nedad. Der er rigeligt med faktorer i vores moderne markedskapitalistiske samfund, som skaber social slagside og binder denne fast i arvelighed, så når der ligefrem skabes flere med lovgivning, så bliver det hurtigt for grimt til at jeg kan acceptere det.

Lillian Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Susanne Kaspersen, Ib Christensen, Knud Chr. Pedersen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Ebbe Overbye og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Jobcentrene er igang med at indføre en algoritme, som hakker lediges privatliv i småstykker. Intet er helligt i hetzen mod de overflødige på bunden af samfundet. Ligesom resten af befolkningen udsættes for mere og mere digital overvågning, fra spæd til olding, hvis datastrøm føres sammen i algoritmer med sit eget liv og og egne vage konklusioner. Men hvis en algoritme, efter politikernes opfattelse og ringe indsigt, kan få has på bundens problemer og resten af befolkningen ligeledes, hvad skulle så forhindre at indføre en lignende algoritme for landets politikere således at vi borgere i demokratiet Danmark kan få en større indsigt i de enkelte politikers arbejdsindsats eller mangel på samme? Ik.

Lillian Larsen, Tommy Clausen, Susanne Kaspersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Brian W. Andersen
29. oktober, 2019 - 10:36:
"@ Eva Schwanenflügel
Beklager, jeg nåede ikke at se at du selv havde svaret, inden at jeg fik skrevet færdig og fik trykket på send. Jeg håber et det ikke har været alt for debatforstyrrende."

Brian, jeg har endnu tilgode at opleve et indlæg fra din hånd som debatforstyrrende.
Tværtimod skal du have tak for at uddybe min pointe med stærke og barske eksempler, der som altid fremmer forståelsen :-)

Eva Schwanenflügel

@ Jeppe Lindholm
29. oktober, 2019 - 18:06:
"Jobcentrene er igang med at indføre en algoritme, som hakker lediges privatliv i småstykker."

Endnu et angreb på de lediges privatliv..
Det undrer mig ikke spor.
Men jeg savner en reference til hvor du har din information fra i form af et link eller andet? Jeg har tilsyneladende selv overset dette nye tiltag :-(

Eva Schwanenflügel

@ Jeppe Lindholm
29. oktober, 2019 - 21:56

Mange tak, den artikel havde jeg ikke læst.
- Vores indlæg krydsede vist hinanden :-)

Jeppe Lindholm

Da muren faldt i Berlin og resten af østblokken i 1989 skabte det stor jubel efter 50 år uden frihed. Men hvilken frihed må jeg spørge mig selv om med den udvikling med mere og mere og mere digital totalovervågning af demokratiers befolkning. End ikke STASI havde drømme om så effektive alt overvågende muligheder som digitaliseringen har åbnet mulighed for.

Snart kan vi sorters i gode borger og dårlige borgere. Ønskede borgere og uønskede borgere. Og det kommer til at starte så snart du som 3 årig træder ind i en daginstitution, hvor dataregistrerings racet starter. Hvis man ser bort fra den DNA prøve alle nyfødt bliver registreret med i det nationale DNA register iværksat for et par år siden. Men når bare det kaldes "modene". Ik.

Leo Nygaard, Lise Lotte Rahbek, Tommy Clausen, Susanne Kaspersen, Ib Christensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Ind i mellem er der faktisk gode guldkorn på såvel ing.dk og version2.dk. Ikke kun om teknik og EDB ;-)

Eva Schwanenflügel

Jeppe, det er et totalitært mareridt !!
Det er eliten mod befolkningen..
For de vil bevare deres privilegier for enhver pris på bekostning af de underpriviligerede, som Brian W. Andersen skrev højere oppe.

Nej, det havde ingen vist drømt om da Muren faldt.

Eva Schwanenflügel

Jeppe, ja det ved jeg, abonnerer selv på nyhedsbrevene fra Version2, der er også mange gode kommentarer :-)
Denne artikel var dog gået under radaren..

Ete Forchhammer

Frederik Eskildsen. "Vores liv. Vores valg" - og jeres fravalg!
Fx af at agere som samfundsborgere! Bl.a. ved at tænke på sønnikes arme lærere der skal præstere en god undervisning uanset elevers tilstedeværelse/fravær, som om undervisning var et robotanliggende.
Jeres valg. Hm. I vælger vel så også selv at betale for følger af jeres valg når disse følger skal udbedres af Sundhedsvæsenet? Og I vælger og betaler vel også selv fuldtud sønnens skolegang/uddannelse?

Som beskrevet herover, går det den gale vej.

Hvilke partier i folketinget ønsker mere kontrol med borgerne - og især modsat.
Det ligger i socialisters DNA, at der skal styres og kontrolleres fra oven.
Denne holdning smitter åbenbart, godt hjulpet af NPM styret.
Liberalitèt er personlig frihed. Er det en floskel ? Nej, det er midlet til frigørelse af borgerne, særlig dem, der ikke har egen indtjening - af forskellige årsager.

Da jeg engang skriftligt spurgte Simon Bille, om UBI ikke ville være svaret på LA`s hovedteser, var svaret :
- Borgere, der kan forsørge sig selv, vil finde borgerløn attraktiv.
- Kan man klare sig selv, skal man ikke forsørges af det offentlige.
Sagt anderledes - borgerne er dovne og skal kontrolleres. Det gør man så - i stadig højere grad.
I mandags på P1 kunne flere liberale ikke enes om, hvad det betyder at være liberal. Baggrunden for denne snak er indlysende.

Når hverken blå eller røde værdsætter frihed, bedre sundhed, decentralisering, mindre bureaukrati og regelsanering, hvem vil så ?
Så hellere lade EU bestemme over de nyfødtes mor og far.