Leder

Tænk, at Brian Mikkelsen nu er større tilhænger af øremærket barsel end Mette Frederiksen

Mens erhvervslivet og borgerlige profiler langt om længe markerer sig positivt, er den socialdemokratiske regering desværre fodslæbende i spørgsmålet om øremærket barsel
»Det vil klart være med til at styrke ligestillingen, så virksomhederne kan få noget diversitet på ledelsesgangene,« sagde Brian Mikkelsen til Børsen om øremærket barsel.

»Det vil klart være med til at styrke ligestillingen, så virksomhederne kan få noget diversitet på ledelsesgangene,« sagde Brian Mikkelsen til Børsen om øremærket barsel.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

6. februar 2020

Efter at SRSF-regeringen i 2013 forpassede en historisk chance for at indføre øremærket barsel til mænd, er ideen omsider ved at vinde politisk momentum igen.

Tirsdag meddelte Dansk Erhvervs direktør, Brian Mikkelsen, der i sin tid som konservativ minister var modstander af tiltaget, at han og hans organisation bakker op om øremærkning og er klar til at at forhandle om mere løn til fædre under barsel i de igangværende overenskomstforhandlinger.

»Det vil klart være med til at styrke ligestillingen, så virksomhederne kan få noget diversitet på ledelsesgangene,« sagde Brian Mikkelsen til Børsen.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Dorte Sørensen
  • David Zennaro
  • Carsten Mortensen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Jørn Vilvig
  • Kim Øverup
  • Poul Anker Juul
Dorte Sørensen, David Zennaro, Carsten Mortensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Jørn Vilvig, Kim Øverup og Poul Anker Juul anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vi skal passe på at tillægge det nogen særlig værdi, hvad Brian Mikkelsen måtte mene om noget som helst. Lad ham hæve sin check hos Dansk Erhverv i fred og ro og giv ham ikke for megen taletid. Det er som oftest noget vrøvl han lukker ud.
Men blind høne kan da også finde korn...

Peter Wulff, Birte Pedersen, Rolf Andersen, Henrik Peter Bentzen, P.G. Olsen, Torben Bruhn Andersen, Carsten Mortensen, Mogens Holme, Tommy Clausen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Hvorfor går S dog ikke ind for øremærket barsel?
Skal Martin Rossen være far igen ?!? ;-)

Birte Pedersen, Mogens Holme og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar
Anita Pedersen

Det er ganske ulideligt så mange, der i vore dage står i kø for i detaljer at bestemme, hvordan andre skal indrette deres tilværelse. Om de må ryge og drikke. Om de må spise. Om de motionerer. Hvad de skal mene om kønsidentiteter etc.
I gamle dage overlod man den slags til folk selv. Idag bestemmes det af kommissærtyper.
Mht barsel så er den skabt aht barnet, men benyttes desværre som våben i en kønspolitisk kamp.
Man kunne jo vælge at lade parret selv fordele f.eks 12 mdr efter eget ønske, hvor familien har lovkrav på 12 mdr, som kan fordeles frit
Da jeg og min kone fik børn, kunne jeg ikke tage orlov, da jeg var (og er) selvstændig erhvervsdrivende. Hvis jeg lukkede i 3 mdr, var mine væk væk og jeg havde desuden kontraktligt forpligtet mig til at betjene mine patienter. Jeg kunne ikke bare lukke min klinik og min sekretærs løn, klinikhusleje etc skulle jo betales.
Havde det været idag, var vi og vores barn simpelthen blevet straffet med 3 mdrs mindre barsel.
Nutidens feminisme kører primært på øvre middelklasse og overklassens præmisser. Arbejderklassen er man ligeglad med. Dem har man intet med at gøre.
Derfor taler man om glasloft og bestyrelsesposter, selvom hovedparten af landets kvinder (og mænd) aldrig kommer i nærheden af en bestyrelsespost. Det er et spørgsmål, der alene angår en lille elite.
Kunne det tænkes, at den lavtlønnede rengøringsdame, der møder på arbejde kl 04,30 i et hårdt job ikke har travlt med at komme tilbage fra barslen? Det er ikke alle, der har et spændende og udviklende job.
Ydermere kan øremærket barsel give familien økonomiske problemer pga forskel i løn.
Mvh
Henrik Keller

Peter Wulff, Estermarie Mandelquist, Hans Aagaard, Jens Jensen, Rolf Andersen, ulrik mortensen, Flemming Berger, Flemming Jensen, Emil Davidsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Det er også på tide, der sker noget ift. at få en bedre fordeling af rettigheder mellem mor og far omkring barsel. Jeg synes dog, at staten kun skal fokusere på den økonomiske side af barslen. 50% af barselsdagpengene til far og mor, og så må de selv om, om de vil bruge dem. Hvis kun mor tager barslen får de så kun de 50% af barselsdagpengene. Men til gengæld må de så selv bestemme, hvem der tager hvad.

At staten sætter nogle grænser for, hvordan skattepengene må bruges, er det, de er der for.

Anita Pedersen

Rikke Nielsen
Hvorfor skal de familier, hvor kun den ene kan tage barsel straffes?
Det kan f.eks dreje sig om selvstændige.
Hvem der får pengene kan vel være ligegyldigt.
Hvad er formålet med barslen?
Mvh
Henrik Keller

Hans Aagaard, Rolf Andersen, Flemming Berger og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Anita, du taler for totalt døve øre. Det er for længst blevet den etablerede "sandhed" at ligestillings utopiaet indtræffer når der i et givet bestyrelses møde tælles lige mange genitalier og at løn-gennemsnittet af samme arbitrære parametre er (præcis) det samme. At det er en sandhed opretholdt af ideologiske årsager bestemt og gennemsyret af de kultur og politiske "eliter" er blot spot til skade. Jeg håber inderligt de har ret, uanfægtet at logikken er totalt tabt på mig, for skuffelsen og de potentielt skadelige konsekvenser bliver der ikke brugt mange sekunder på at overveje.

Jens Jensen, Kim Houmøller og Anita Pedersen anbefalede denne kommentar
Christa If Jensen

Er det underforstået, at fars øremærkede del er en del af den barsels/forældreorlovsperiode, der er gældende nu? Eller er det meningen, at fars to mdr. (8 uger?) skal lægges til perioden? Det fremgår ikke og er ret væsentligt. Den mindst ringe forbedring er selvfølgelig, at den lægges til.
Jeg mener dog, at vi skal tale om en helt anden slags barsels/ forældreorlov. Tiden er særligt inde nu, med en "barnets statsminister".
Med udgangspunkt i den fødende kvinde skal der være en mulighed og en ret til en fuldtids restitutionsperiode på 16 uger med fuld arbejdsindtægtskompensation.
For barnets sundheds skyld bør der være mulighed for, at det bliver ammet mindst 8 mdr. Men det behøver ikke at betyde, at moderen bør være til stede hos barnet fuld tid.
For barnets skyld, skal der være mulighed for og tid til kærlig omsorg i barnets vågne tid fra mindst to personer det første eller måske endda de to første leveår.
Mulighed for nedsættelse af omsorgspersonernes (forældrenes) arbejdstid med arbejdsindtægtskompensation skal være barnets ret.
I stedet for at tale fulde uger, kan man tale timer i stedet. Barnet har ret til 1924 timers indtægtskompensation til to omsorgspersoner (typisk far og mor) indtil det er fyldt 8 år. Far og mor ( omsorgspersonerne) kan tage indtægtskompensationen ud som hele, halve og kvarte dage. På den måde, kan forældrene selv varetage deres tidspuslespil, karriereønsker, lønarbejdslivsfrihed som det passer i netop deres situation, hvis blot barnet får sin ret opfyldt.
arafikalt anderledes? Ja netop.

@Kim Øverup, du har ret: "blind høne kan også finde korn...". Men Mette Frederiksen kan tilsyneladende ikke finde korn...

Dorte Sørensen

Hvis BM ønsker højere løn til fædre under barsel - så BØR arbejdsgiverforeningerne tage ligeløn op i deres oplæg til overenskomstforhandlingerne.
BM kan da ikke mene, at fædres tid hos deres børn er mere værdifuld end kvindens og derfor skal præmineres med en højere ydelse.

Estermarie Mandelquist, Hanne Ribens, Rikke Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Emil Davidsen
"potentielt skadelige konsekvenser bliver der ikke brugt mange sekunder på at overveje"

Dette kan jeg kun kun sige ja til.
For liget meget hvad, så er der ALTID en pris og omkostning forbundet med den vej man vælger i livet....

Den nye "Gode" elite
De vil stoppe undertrykkelse, med undertrykkelse.
Dette kan kun gå godt, for jeg kan slet ikke se nogle problemer med at man vil trækker ens ideologiske totalitær livssyn, ned over andre. Og så samme med med lidt tvang og shaming,
så de kan se lyset og rette ind.

Kent Nørregaard

Rikke Nielsen: "Det er også på tide, der sker noget ift. at få en bedre fordeling af rettigheder mellem mor og far omkring barsel." Du mener pligter?

Hvis vi taler familieliv og rettigheder er det mest relevante område da fars forældremyndighed som i dag stadig er en total ensidig affære i familieretshuset hvor udgangspunktet stadig er at alle fædre er uegnet til andet end at betale børnebidrag.

Kent Nørregaard, man kunne jo argumentere for, at der er en klar sammenhæng mellem, hvor meget barsel far tager, og hermed viser han, at han er en lige så vigtig omsorgsperson som mor, og hvor meget forældermyndighed far senere får tilkendt i en eventuel skilsmisse.

Så længe mor kan vise, hun er den primære omsorgsperson, er det da meget logisk, hun ender med forældermyndigheden.

Kent Nørregaard

Så kvinder har automatisk ret til noget men mænd skal leve op til en forhøjet standard og "bevise" noget? Det er selvfølgelig meget, meget diskriminerende og en total uacceptabel holdning du her fremsætter men bestemt ikke overraskende at folk i dag stadig render rundt med den slags matriarkalske holdninger på familieområdet. Man vil så gerne vende den om og anklage fædre for dovenskab i stedet for bare at acceptere at mødre ikke er bedre forældre end fædre og at det er muligt for kvinder at anklage sig til fuld forældremyndighed i landets dårligst forvaltede myndighed, Familieretshuset. En myndighed der stadig i dag i stor stil fratager børn deres ret til to forældre og ditto fratager fædre retten til ordenligt og usaboteret samvær med deres børn.