Leder

Drop så det håndtryk, Tesfaye

Mattias Tesfaye har af frygt for coronaspredning tilladt, at kommuner kan udsætte de planlagte håndtryksceremonier for kommende statsborgere. Ærgerligt, at ministeren ikke i stedet havde modet til at benytte en så oplagt mulighed for at afskaffe den tåbelige ceremoni
Matthias Tesfaye har åbenbart ikke har modet til at bruge coronarisikoen som en kærkommen anledning til at gøre op med den tåbelige ceremoni.

Matthias Tesfaye har åbenbart ikke har modet til at bruge coronarisikoen som en kærkommen anledning til at gøre op med den tåbelige ceremoni.

Niels Christian Vilmann

10. marts 2020

Det nærmer sig det komiske: Et flertal i Folketinget, herunder også det nuværende regeringsparti, vedtog i 2018, at for at kommende danske statsborgere sådan rigtigt kan blive danskere, skal de først troppe op på kommunens rådhus og give et håndtryk til borgmesteren.

Først med håndtrykket – åbenbart det danskeste af alt dansk – bekræfter de kommende statsborgere, at de for alvor er værdige til den ære at blive dansk statsborger.

Men, men, men … Som følge af risikoen for coronasmitte har udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfayes ministerium nu sendt brev til kommunerne og anbefalet at udsætte de planlagte ceremonier.

Tiden er nemlig slet ikke inde til at klemme sin håndflade fast mod andres hænder. At give hånd i dag er nærmest udansk, når et håndtryk direkte kan true folkesundheden.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Erik Karlsen
  • Hanne Ribens
  • Anders Graae
  • Britta Hansen
  • Alvin Jensen
  • Kasper Frausing
  • Bjørn Pedersen
  • Kim Øverup
  • Thomas Tanghus
  • David Breuer
  • Niels Vest-Hansen
  • Pietro Cini
  • Christian Mondrup
  • Lise Lotte Rahbek
  • Carsten Munk
  • Bjarne Andersen
  • Torben Ethelfeld
  • Anker Heegaard
  • Viggo Okholm
  • David Zennaro
  • Lars Løfgren
  • Marianne Stockmarr
  • Dorte Sørensen
  • Lars Koch
  • Hans Larsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Torben Lindegaard
  • Poul Anker Sørensen
  • Lillian Larsen
  • Morten Wieth
  • Katrine Damm
  • Palle Pendul
  • Poul Anker Juul
Erik Karlsen, Hanne Ribens, Anders Graae, Britta Hansen, Alvin Jensen, Kasper Frausing, Bjørn Pedersen, Kim Øverup, Thomas Tanghus, David Breuer, Niels Vest-Hansen, Pietro Cini, Christian Mondrup, Lise Lotte Rahbek, Carsten Munk, Bjarne Andersen, Torben Ethelfeld, Anker Heegaard, Viggo Okholm, David Zennaro, Lars Løfgren, Marianne Stockmarr, Dorte Sørensen, Lars Koch, Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Torben Lindegaard, Poul Anker Sørensen, Lillian Larsen, Morten Wieth, Katrine Damm, Palle Pendul og Poul Anker Juul anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Simonsen

Og støttepartierne - SF, Enhedslisten og Radikale - er passive og helt uden energi og muskler.

Lars Løfgren, Per Madsen, Erik Winberg, Allan Stampe Kristiansen, Henriette Bøhne, Flemming Berger, Kim Øverup, Gert Romme, Kirsten Lindemark, Carsten Munk, Karsten Lundsby, Hans Larsen, Marianne Stockmarr og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Johnny Werngreen

Nu er det vel ikke overraskende, at man lidt for ofte kommer til at tænke på Peter-princippet, når politikere udnævnes til ministre. For at parafrasere Georg Metz fra fredagens avis er Tesfaye en af den slags fyre, der reagerer; han tænker ikke. Men, ligesom med Støjberg, står der et flertal af den danske vælgerbefolkning bag. Det er sådan set ikke særlig rart at tænke på.

Lars Løfgren, Per Madsen, Viggo Helth, lars helde, Jens Kofoed, Erik Winberg, Allan Stampe Kristiansen, Mogens Holme, Anders Reinholdt, Mikkel Zess, Alvin Jensen, Liselotte Paulsen, Flemming Berger, Kim Øverup, Rolf Andersen, David Breuer, Gert Romme, Herdis Weins, Lise Lotte Rahbek, Kirsten Lindemark, Elisabeth Andersen, Bjarne Andersen, Karsten Lundsby, Steffen Gliese, Katrine Damm, Marianne Stockmarr, Gitte Loeyche, Ete Forchhammer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Istedet for at suspendere ceremonierne fordi håndtryk er blevet smitsomme, kunne man jo indføre, at de nye statsborgere in spe istedet skulle påføre sig sølvkors og hvidløgsranker..?

På den måde undgår man ikke alene hobetal af fremmedkrigere, men også vampyrer og varulve.

Anders Sørensen, Lars Løfgren, hannah bro, Viggo Helth, Jens Christensen, Erik Winberg, Allan Stampe Kristiansen, Hanne Ribens, Henriette Bøhne, Britta Hansen, Mogens Holme, Alvin Jensen, Liselotte Paulsen, Lillian Larsen, Kim Øverup, David Breuer, Gert Romme, Poul Genefke-Thye, Christian Mondrup, Herdis Weins, Lise Lotte Rahbek, Kirsten Lindemark, Jørgen Mathiasen, Elisabeth Andersen, Bjarne Andersen, Karsten Lundsby, Anker Heegaard, Steffen Gliese, Katrine Damm, David Zennaro, Niels østergård, Marianne Stockmarr, Gitte Loeyche og Mikkel Zess anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Tesfay & co. bør bombarderes på samtlige medier, måske mest på de af S hyppigst brugte, Facebook og Twitter, om håndtrykkets historie og udbredelse i Danmark. Mange har brugt det selvfølgeligt, ja - men ikke alle! heller ikke før StøjbergHenriksens påhit.

Lars Løfgren, Per Madsen, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Alvin Jensen, Claus M. Christiansen, Eva Schwanenflügel, David Breuer, Herdis Weins, Kirsten Lindemark, Steffen Gliese og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Tesfaye, du kommer til at fremstå svag og direkte latterlig med dette uhygiejniske og absolut intetsigende påbud om at give hånd. Det eneste dette påbud symboliserer er undertrykkelse og sindelagskontrol, hvilket vi jo, som bekendt, ikke har i Danmark!

Viggo Helth, Mogens Holme, Allan Stampe Kristiansen, Hanne Ribens, Karsten Aaen, Anders Reinholdt, Alvin Jensen, Liselotte Paulsen, Lillian Larsen, Kim Øverup, Eva Schwanenflügel, David Breuer, Herdis Weins, Kirsten Lindemark, Lars Løfgren, Elisabeth Andersen, Bjarne Andersen, Karsten Lundsby, Hans Larsen, Steffen Gliese, Birthe Gawinski og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Dansk udlændinge politik ligger ikke under for Peter-, men derimod Pippi-princippet. Som bekendt ville Pippi i skole, så hun kunne få sommerferie - i arrigskab over, at andre folkeslag har regler og skikke, der begrænser deres frihed ud fra i vore øjne gammeldags moralske normer, vil vi også have regler og skikke, der indskrænker vores suveræne personlige frihed.

Lars Løfgren, Erik Winberg, Allan Stampe Kristiansen, Hanne Ribens, Britta Hansen, Mogens Holme, Karsten Aaen, Alvin Jensen, Lillian Larsen, Kim Øverup, Eva Schwanenflügel, Gert Romme, Herdis Weins, Lise Lotte Rahbek, Carsten Munk og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

For ca 7 år siden blev jeg ramt af en blodprop i øjet og skulle efterfølgende til eftersyn. Jeg ville som den gode dansker som jeg er (?) - give hånd til øjenlægen. Men det ville hun ikke - og hun sagde, at det var pga smittefare - og det forstod jeg prompte... Så ingen fornuft i det dèr håndtryk for at blive dansk!

Bjarne Andersen, Lars Løfgren, Viggo Helth, Allan Stampe Kristiansen, Henriette Bøhne, Lise Lotte Rahbek, Britta Hansen, Karsten Aaen, Carsten Munk, Alvin Jensen, Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Jeg syntes (syntes, som er datid af synes - Blakman!) det var fornuftigt at forlange håndtryk af alle i forbindelse med statsborgerskabsceremonien, fordi det var/er en dansk tradition - en tradition som muslimer ikke skal komme og lave om på. Omvendt kan jeg sagtens acceptere at den del af ceremonien afskaffes, hvis det samtidig betyder at fx. danske politikere fremover holder op med at give hånd - også når Corona har lagt sig. Igen af sundhedsmæssige årsager. Men vi kan jo begynde med at suspendere kravet, indtil vi ved hvilken vej det går. Begynder politikerne igen at give hånd, så er vi bare tilbage til normalen.

Ole jakob Dueholm Bech og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Jacob Nielsen

Hvad med at suspendere alle ansøgninger om statsborgerskab?

Der er intet i Grundloven, der giver udlændinge ret til dansk statsborgerskab. Det er alene en folketingsbeslutning, hvem og hvornår nogen skal tildeles det. Min kone er ikke dansk statsborger, og hvorfor skulle hun også blive det?

Ole jakob Dueholm Bech, Finn Thøgersen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

I de kredse jeg færdes i, er det faktisk mere normalen at give kram, også i arbejdslivet (hvilket godt kan undre mig), så jeg synes, vi skal indføre en god krammer i stedet ;-) Der er ikke noget specielt dansk ved håndtryk, ikke engang det stupide tankesæt, der lægger til grund for tvangen, er særlig dansk.

Lillian Larsen, Erik Winberg og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Finn Thøgersen

Og så er der os der betragter (uinviterede) kram som et seksuelt overgreb i niveau med at blive taget på kønsorganerne

Mao vi finder aldrig noget alle kan blive enige om...

Marianne Rasmussen

Rent praktisk kunne man også afskaffe håndtrykket helt og for altid. Der er mange andre lande, der klarer sig ganske udmærket uden.

Måske endda dybest set af hygiejniske årsager!

Lillian Larsen, Viggo Helth og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Michael Gudnæs

Hmm. Ikke et ord om de stakkels ansøgere, som har ventet i årevis på at Udlændingestyrelsen behandlede deres ansøgninger. Har I noget som helst begreb om, hvor udsat man føler sig i den situation? Udlændingestyrelsen behandler ansøgerne som skidt, der er absolut ingen kommunikation! Ansøgerne består deres sprog- og indvandringsprøver, og indsender papirene efter forskrifterne, og bagefter hører de - absolut ingenting! Ikke så meget som en kvittering, eller en bekræftelse på, at man er optaget på listen over ansøgere, som skal behandles ved næste afstemning i Folketinget. Efter 1½-2 år modtager man så et brev, der udførligt beskriver, hvordan man skal forholde sig ved håndtryksceremonien, at man ikke må bære handsker og bla bla bla. Og det er rent faktisk den eneste kommunikation der udgår fra Udlændingestyrelsen, til den enkelte ansøger. Hvornår ens lokale kommune holder ceremoni, må man selv undersøge, og hvis man kommer for sent, er det bare ærgerligt. Og oven i alt dette bliver ceremonierne aflyst i sidste øjeblik, fordi borgmestrene ikke kan finde ud af at spritte deres hænder!

Eva Schwanenflügel

@ Michael Gudnæs

Helt enig.

Bortset fra, at det nu ikke er fair at bebrejde borgmestrene.
Mange af dem har faktisk sagt, at de hadede håndtryksloven; én har udtalt, at den mindede om nazismen.

Og det er Tesfayes beslutning at rykke ceremonierne, ikke borgmestrenes.

Rikke Nielsen

Det bliver spændende at se, hvordan vores nye ord "Samfundssind" kommer vores nye medborgere til gode. Slut med klamme håndtryk, slut med ghettolister og fjernelse af integrationsydelelse?

Erik Fuglsang

Rikke Nielsen og Eva Schwanenflügel:
"Det bliver spændende at se, hvordan vores nye ord "Samfundssind" kommer vores nye medborgere til gode. Slut med klamme håndtryk, slut med ghettolister og fjernelse af integrationsydelelse?"

Jeg tvivler stærkt på, at der pt. er udsigt til ophør af håndtryk, ghettolister og fjernelse af integrationsydelelse (hjemsendelsesydelse) mv..

Generelt er der i befolkningen og folketinget en meget, meget betydelig opbakning til en stram udlændingepolitik, og med udsigten til det massive "corona-hul", der potentielt kan blive slået i statskassen nu, er det min vurdering, at der ikke er den fjerneste udsigt til, at der opstår et politisk flertal, der vil fremme et opgør "hjemsendelsesydelsen", snarere tværtimod. Skal der tages udgiftsdæmpende initiativer, så kan integrationsydelsen måske ligefrem blive nedsat.

Med hensyn til "ghettolister" skal man huske på, at lovgivningen havde henved 80 % af stemmerne i folketinget bag, og der er ikke - for mig at se - tegn i sol og måne på, at det har ændret sig det fjerneste.

Mit bud er derfor, at der næppe vil blive skruet det mindste op for "samfundssindet" over for vore nye medborgere. Snarere vil der holdt et særdeles vågent øje med, dels hvor meget de nye medborgere trækker på de dyre hospitalsydelser i disse coronatider, dels hvordan de behandles i forhold til de hvide danskere i hospitalssektoren. Det kan man så glæde sig eller græmmes over - alt efter temperament!

Eva Schwanenflügel

@ Erik Fuglsang

Mon ikke Rikke Nielsen var sarkastisk?
Det var jeg ihvertfald.

Jeg tror ikke på, at 'samfundssindet' strækker sig udover næsetippen på særlig mange i Folketinget, selv SF har jo været med til at stemme for ghettopakken.

Men derfor har man jo lov til at håbe alligevel :-)