Leder

Trump går efter USA’s universiteter: Smid alle udenlandske studerende ud!

I en forordning truer Trump-regeringen udenlandske studerende med deportation, medmindre de til efteråret tager kurser i klasseværelset. Men langt de fleste amerikanske universiteter har af sikkerhedshensyn valgt at begrænse undervisning til online
Donald Trump strammede mandag sin immigrationspolitik yderligere i en forordning, der rammer landets universiteter

Donald Trump strammede mandag sin immigrationspolitik yderligere i en forordning, der rammer landets universiteter

SIPA Press

8. juli 2020

Pandemien har været som manna fra himlen for politikere, der slår til lyd for at rejse mure omkring deres lande og sætte en stopper for immigration. Det gælder ikke mindst for Donald Trump.

Indtil virussen tog et fast greb i USA, var præsidentens bestræbelser på at begrænse indvandring – lovlig såvel som uautoriseret – blevet mødt af voldsom modstand fra både domstole og erhvervsliv.

Coronaudbruddet var en kærkommen anledning til at lukke grænsen mod Mexico og afskære flygtninge fra Mellemamerika og andre lande. Siden har Trump-regeringen til højtekniske koncerners store fortrydelse sat udstedelse af visa til udlændinge med særlige kundskaber på pause.

Det begrundes med, at stillingerne bør gå til ledige i USA, men der findes ikke nok kvalificerede amerikanere, lyder det fra branchen. Konsekvensen kan blive hjerneflugt og økonomisk bagslag i en for USA strategisk vigtig industri.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ole Svendsen
  • Tina Peirano
  • Mads Greve Haaning
  • Marianne Stockmarr
  • Gert Romme
  • Per Klüver
  • Anker Heegaard
  • Eva Schwanenflügel
  • Thomas Tanghus
Ole Svendsen, Tina Peirano, Mads Greve Haaning, Marianne Stockmarr, Gert Romme, Per Klüver, Anker Heegaard, Eva Schwanenflügel og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Martin Burcharth

.... og så gjorde Trump lige alvor af truslen om at trække USA ud af WHO, hvilket så effektueres d. 6/7 2012 - der er 1 års udmeldelsesfrist.

Donald Trump er vel så isolationisisk, som de kommer ....

Gert Romme, John Andersen, Rolf Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Anker Heegaard

Min mor og min lillebror var en gang imellem uvenner, hvilket er meget almindeligt.
Når det skete, så gik min bror rundt og samlede de gaver ind, som han over tid havde lavet til min mor.
Det var et muntert syn, når han kom stavrende med favnen fuld af tunge leraskebægre og unikke lerlysestager, men det var hans straf til min mor, når hun havde været efter ham.
Nogenlunde samme syn får jeg på min nethinde, når Trump i noget der ligner panik, strammer denne og andre forordninger - men jeg vil nu ikke give hans mor skylden. Hun har min dybeste medfølelse.

Carsten Svendsen, Claus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Marianne Stockmarr, Ole Frank, Kim Houmøller og Bjørn Pedersen anbefalede denne kommentar

Nu er det altså studerende, der læser via e-fjernstudier, Donald Trump vi af med. Men USA tjener faktisk penge på udenlandske studerende, der hovedsaglig kommer fra China, Saudi-Arabien og Israel.

Og uden disse studerende kommer universiteterne til at mangle penge. Men spørgsmålet er egentlig også, om Donald Trump er bevidst om, at nogle af disse studerende faktisk kommer fra hans egne politiske venner.

Anker Heegaard, Bjørn Pedersen, Eva Schwanenflügel og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Alana Frederiksson

I Storbritannien har man flere studerende fra Kina end fra EU. Spørgsmålet er om det er hensigtsmæssigt at uddanne dem når den kinesiske regering bestemmer over dem når de rejser hjem.

Jeppe Lindholm

Øhhh. Og hvilken forskel skule det så lige medfører? Skaden er jo for længst sket grundet mangel på rationel handling fra den amerikanske forbundsregerings side med præsident Trump i førertrøjen. Så det kan kun ses som en afledningsmanøvre.

Men det er vel også kendetegnet på personer som Donald Trump. Det er altid de andre den er gal med.

Jan Weber Fritsbøger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Anker Heegaard

Ganske spøjs historie om din lillebror og hans reaktion på fortrædeligheder, du her benytter som allegori ;-)
Det lader ganske rigtigt til at Trump aldrig er kommet videre.

Hvilket også den nyeste bog i rækken af memoirer og psykoanalyser fra hans egen niece, Mary Trump, med sikkerhed vil udpensle i groteske detaljer.
(Om Trumps mor i denne forbindelse bliver impliceret i kalamiteterne, får vi at se)

Poul Kristensen

Gud ved om kineserne lader vesterlændinge studere på deres universiteter? Eller om de vil tillade det når de kommer foran?

@ Poul Kristensen,

Som du ved, eller i hvert fald burde vide, er der, eller var, rigtigt mange fremmede studerende i China, og mange af dem er, eller var, faktisk fra Europa. På kortere sigt har corona-krisen dog fået mange til at søge hjem igen.

Poul Kristensen

@Jeppe Lindholm: Hvordan kan det at tidligere præsidenter ikke har reageret, betyde at den første præsident der gør noget ved det, nødvendigvis må have en anden (selvisk) grund til det? Det var da et virkeligt depressive syn på livet. Tidligere fejl kan aldrig rettes? Aldrig nogen sinde?
@Gert Romme: Jeg taler ikke om dem der studerer kinesisk eller kinesisk kultur. Jeg taler om der læser til ingeniør eller læge eller andre høje tekniske uddannelser. Og jeg taler om at Kina for øjeblikket gennemgår en kraftig fraflytning af vesterlændinge, der startede inden Corona (hvorfor forøvrigt skulle folk flytte fra Kina pga Corona, det er jo mindre alvorligt i kina? Virker ikke gennemtænkt)
Kina har indtil nu haft en politisk fordel ved at tillade vesterlændinge og tredje verdens lande studenter studere i Kina, fordi det udsender positive signaler. Men nu nærmer de sig et punkt hvor de dermed sender viden ud af landet, viden som vil medvirke til at holde eksisterende konkurrenter flydende og skabe nye konkurrenter. Og det har de ikke brug for. Kina har ikke brug for venner. Alle andre er enten fjender eller vasaller. Så de har ikke længere brugere brug for at skabe gode politiske forbindelser.

Henrik Plaschke

Poul Kristensen

Ikke blot er der mange udenlandske studerende i Kina. Der er også en del udenlandske undervisere, der i kortere eller længere perioder underviser på kinesiske universiteter. Både ”vesterlændinge” og folk fra mange andre lande finder vej til de kinesiske universiteter – som studerende og som undervisere.

Antallet af udenlandske studerende i Kina har været konstant voksende til og med 2018, som er det seneste år, jeg har fundet tal for. I 2018 var der ca. dobbelt så mange udenlandske studerende i Kina som 10 år tidligere, nemlig ca. en halv million. Den relative andel af europæiske og amerikanske studerende er faldende, men andelen af afrikanske og asiatiske studerende er vokset markant.

Er Kina ved at skifte kurs på dette område, sådan som du antyder det? Det er klart, at coronasituationen vil påvirke situationen meget, men vi ved fortsat ikke hvordan.

Dine bemærkninger om Kinas ikke-behov for venner i fremtiden skal jeg afholde fra mig fra at kommentere. De er lidt for spekulative for min smag.

Poul Kristensen

@Henrik Plaschke:
Jeg er klar over at der er mange udenlandske studerende og mange udenlandske undervisere (hovedsagligt sproglærere). Jeg ved ikke hvad det er du prøver at fortælle ved at gentage kendt viden? Nå, men jeg synes som sagt at du tillægger det positiv værdi. Jeg derinod, ser det som kinesisk propaganda, lidt henad Hitlers olympiade el. lign. Og det er derfor jeg spørger om det vil fortsætte når strømmen af viden går den anden vej. I dag kan kina sende studenter til MIT o.lign. der vender tilbage med universitets grader i i fysik o.lign. Det sker ikke endnu i Kina fordi deres viden og deres universiteter ikke har nået de højder endnu, men når de har, er jeg overbevist om at der ikke længere vil være fri adgang for udlændinge til de kinesiske universiteter.
Og som sagt kan du ikke hægte udviklingen sammen med Corona, eftersom Corona er fra 2000. Jeg kan heller ikke se hvorfor du gør det. Hvad er det du prøver at vise? At den negative udvikling vi kan se tegn på, ikke har noget at gøre med det jeg frygter?

Ole Svendsen

Uanset hvad, så virker Trumps beslutning ualmindelig ubegavet.

Donald Trump went to the doctor to get his brain checked.
After the examination the physician said:
Well Mr. President you've got two brains - a left and a right like all normal people...
The problem is that

- in your left brain there is nothing right

And in your right brain - there's nothing left

Jan Weber Fritsbøger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

ja alt det som kina gør som virker positivt har selvfølgelig propagandaformål, for vi ved jo at de er skurkene,
det siger vore egne sanddru informanter jo hele tiden, og de er jo absolut objektive og har ingen fordækte bagtanker for vi er jo de gode, ja nærmest heltene her i verden,
enhver kan jo se at kina har tilranet sig en kæmpe del af verdens produktion til en så lav pris at vi slet ikke kan konkurrere, og vi bliver derfor nødt til nærmest kun at købe kinesiske produkter,
noget tyder på at kina forsøger at overtage hele verden for at sprede deres ondsindede diktatur,
og det er blevet svært for os at beholde det vi havde overtaget for at sprede vores ædle frihed og demokratiske sindelag til hele verden, kina har ikke krav på verdens resurser men det har vi selvfølgelig.

Henrik Plaschke

Poul Kristensen:

Først stiller du et spørgsmål (”Gud ved om kineserne lader vesterlændinge studere på deres universiteter?”). Når jeg så besvarer dette, siger du, at jeg gentager kendt viden. Og så påstår du – ganske udokumenteret – at jeg skulle tillægge det positiv værdi.

Jeg antog – fejlagtigt – at du var en seriøs debattør. Jeg gider ikke spilde min tid på den slags. Slut herfra.

Poul Kristensen

@Henrik Plaschke: Jeg stiller et spørgsmål om fremtiden for de udenlandske studerende i Kina. Vil Kina fortsat tillade det når de kommer foran? For øjeblikket bliver udlændinge nemlig presset ud af Kina i stort tal. De får ikke fornyet deres visa og opholdstilladelse.
Du svarer at der er mange udenlandske studerende i Kina. Og at antallet har været konstant stigende (Åbenbart positivt)
Hvad har det med mit spørgsmål at gøre?
@Alana Frederiksson: Jeg forstår dig ikke. Kopister?

Poul Kristensen

@Jan Weber Fritsbøger: Ja, du har helt ret i at de udkonkurrerer os. Og det har du ingen problemer med?
Ville det ikke være bedre hvis Kina ikke udkonkurrerede os men at vi fandt en måde vi begge kunne overleve på?
Men hvordan var det de reagerede på trump's forhandlingsoplæg (som siden blev til trusler og til sidst til toldsatser)? Total afvisning.
Hvorfor?