Leder

Den upolerede adfærd i Paradise Hotel bør ikke bortcensureres

Diskussionen om racisme i et Paradise Hotel-afsnit er vigtig. Derfor er det uhensigtsmæssigt, at afsnittet hen over weekenden blev fjernet
'I realityformater som Paradise Hotel caster man dem, der skyder fra hoften, og så filmer man dem så længe, at masken uundgåeligt falder på et tidspunkt. Det er mere end underholdning ­– det er et indblik i en virkelighed, der kan være en katalysator for refleksion,' lyder det i dagens leder. 

'I realityformater som Paradise Hotel caster man dem, der skyder fra hoften, og så filmer man dem så længe, at masken uundgåeligt falder på et tidspunkt. Det er mere end underholdning ­– det er et indblik i en virkelighed, der kan være en katalysator for refleksion,' lyder det i dagens leder. 

Bax Lindhardt

9. juli 2020

Et afsnit fra realityshowet Paradise Hotel blev i weekenden fjernet fra streamingtjenesterne Viaplay og Viafree efter, at seere i Norge og Sverige har anklaget en af deltagerne for racisme.

Afsnittet føjer sig dermed til rækken af film- og tv-serier, der den seneste tid er blevet taget ned fra streamingplatforme oven på en debat om racisme i værkerne. Det er ærgerligt, fordi reality-tv’s styrke er at præsentere os for den umiddelbare og grænsesøgende adfærd, der også er en del af virkeligheden omkring os. 

I det omdiskuterede afsnit spørger værten en deltager, om hendes partner i spillet, en mand med tyrkisk baggrund, er hendes type.

»Jeg er ikke så meget til det udenlandske. Men han er bestemt en type, jeg ville gå efter, hvis han ikke var fra udlandet,« lyder svaret, som har skabt debat.

Afsnittet blev oprindeligt vist i januar, men det blev først i maj tilgængeligt i Norge og Sverige. Her har udtalelserne før til kritik af både deltageren og streamingtjenesterne.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kurt Nielsen
  • Frank Borchorst
Kurt Nielsen og Frank Borchorst anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henning Sørensen

Paradise Hotel er ikke min kop te og lidt tåbeligt. Men at lave censur ved at fjerne noget som nogen syntes er upassende, er en glidebane og forkert. Det er snart en sport at føle sig diskrimineret og føle grænseoverskridende angreb. Det ender med at vi ikke kan skelne mellem alvor og sjov. Hvis man nærlæser Storm P’ fluer er der nok til en sag. Jeg tænker, ender det her i ren heksejagt?

Alvin Jensen, P.G. Olsen, Rune Mariboe og Christian De Thurah anbefalede denne kommentar
Alana Frederiksson

“Kvinder overreagere”, “mænd er umodne”. Den slags udtalelser bliver også snart forbudt. Påtaget racisme er bare starten. I øvrigt var udtalelsen for mig at se ikke racistisk. Har en person ikke længere lov til at have sine egne sexuelle præferencer?

Alvin Jensen, Claus Nielsen og Rune Mariboe anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Jeg er så gammel, at jeg har svært ved at se noget som helst formål i disse serier. De er stereotype og ødelæggende på alle måder. Så hvis der skulle censureres noget bort, skulle det være det hele.

Jeg har da også svært ved at se noget racistisk i den udtalelelse, og meget enig med dig, Alana Frederiksson, at en person selvfølgelig skal have lov til at have sine egne seksuelle præference.

Tror også mere det handler om penge.

Streamingtjenesterne har nemlig opdaget, hvad forbrugerne endnu har til gode at se.
At det er forbrugerne der bestemmer i et kapitalistisk samfund. Og at en shit-storm vil kunne skræmme mange kunder (=penge) væk.

Anna Christensen, Alvin Jensen og Rune Mariboe anbefalede denne kommentar
Rune Mariboe

Det er hverken racistisk eller anstødeligt at have en etnisk betonet seksual-præference, og når artiklen anfører, at “kommentaren er udtryk for“ “afvigende adfærd“, er det direkte forkert.
Det er normen at søge partner af egen etnicitet, og sådan vil det altid være - uanset hvor megen moraliseren, vi forsøger at pådutte hinanden.

René Arestrup

Har kun et overfladisk kendskab til bemeldte reality show. Og således forbliver det, al den stund, at det forekommer gennemført ulækkert - deprimerende anskuelsesundervisning i laveste menneskelige fællesnævner, parret med kommerciel spekulation i selv samme.

Men nej, det har ikke en fløjtende fis med racisme at gøre. Og det er ganske typisk, at det er andenhånds-krænkede, der har foranlediget, at afsnittet er blevet fjernet. Det er disse mennesker, der udgør det egentlige problem. De har en paranoid, defensiv og kværulantisk tilgang til allehånde menneskelige udfoldelser og tilskikkelser, under dække af, at de forfølger en højere moralsk sag.

Bjarne Toft Sørensen

Der er tale om et brud med Dagbladet Informations værdier, når en leder betegner kommentaren i udsendelsen som "afvigende adfærd", og avisen "snakker udenom" ved ikke at tage afstand fra, at der med udtalelsen kan være tale om "diskriminerende" adfærd.

Skam jer Information!

At betegne udtalelsen som diskriminerende adfærd, og som konsekvens at "censurere" den, er udtryk for tendenser, der hører hjemme i autoritære og udemokratiske regimer, hvor ytringsfriheden undertrykkes.

Information bør tage afstand fra mediets markedsorienterede overvejelser, der er ren "glidebane" i forhold til at censurere noget, der kan virke krænkende på nogen. I sidste ende vil det føre til censur af alle synspunkter eller udtalelser, der ikke passer sammen med "mainstream" "pænheds - kultur" eller "politisk korrekthed".

Det med, hvilken type partner man foretrækker i et parforhold, er i høj grad et spørgsmål om præference og følelser, og det har ikke noget at gøre med racisme eller diskrimination.

Ofte er det udtryk for angst og usikkerhed, især hos unge mennesker, i forhold til det "kulturelt anderledes" og en usikkerhed i forhold til, hvilke problemer der kan opstå, når forskellige værdier fra forskellige kulturelle baggrunde vil støde sammen i et parforhold.

Selvfølgelig skal der også været plads til, at den slags følelser kan komme til udtryk.

Marianne Ljungberg

Kvinden har udtalt sig spontant, uforvarende, uvidende og i mediesituationen dumt, men udtalelsen bør ikke slettes. Det er i alle tilfælde dummere.

Henrik Ljungberg

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:
"»Jeg er ikke så meget til det udenlandske. Men han er bestemt en type, jeg ville gå efter, hvis han ikke var fra udlandet,« lyder svaret, som har skabt debat".

Nu kan udtalelsen jo forstås på flere måder, men den er relateret til det, at han er hendes "partner" i spillet.

I forbindelse med mit arbejde har jeg interviewet en gruppe gymnasieelever, der bestod af unge fra det tyske mindretal i Danmark og fra det danske mindretal i Tyskland. Her fandt jeg ud af, at de bestemt regnede med at finde en kommende partner inden for deres egen mindretalsgruppe. Andet ville simpelt hen give for mange problemer, mente de. Samtidig var de dog også åbne for, at "kærlighedens veje kunne være uransagelige".

Lignende overvejelser har jeg hørt fra mange unge fra familier med mellemøstlig baggrund, der ikke var særligt religiøse, så det var for deres vedkommende ikke et spørgsmål om religion, men om kultur og forventninger fra familie og venner, samt de problemer der kunne følge med.

Hvis man følger tankegangen fra lederen, må de nævnte unge vel også kunne betegnes som givende udtryk for noget "afvigende" og for "diskrimination".