Leder

Der skal være tunge argumenter for at indføre maskepåbud i Danmark. Det er der ikke i dag

Mundbind er ikke et præventivt tiltag på niveau med håndvask og afstand. Det er et stort indgreb i den personlige frihed at kræve ansigtstildækning i det offentlige rum. Og for nu er det heldigvis lykkedes at få smitten så langt ned i Danmark, at det ikke er nødvendigt med maskepåbud
Fuld fart på Dæmonen i Tivoli – et af de steder, hvor rutsjebanerne gerne må køre med fuld kapacitet, så længe gæsterne tager mundbind på. Men et generelt maskepåbud er en dårlig idé, som coronasituationen ser ud i Danmark lige nu, skriver Louise Schou Drivsholm i denne leder.

Fuld fart på Dæmonen i Tivoli – et af de steder, hvor rutsjebanerne gerne må køre med fuld kapacitet, så længe gæsterne tager mundbind på. Men et generelt maskepåbud er en dårlig idé, som coronasituationen ser ud i Danmark lige nu, skriver Louise Schou Drivsholm i denne leder.

Mads Claus Rasmussen

22. juli 2020

Der dukker stadigt flere ansigtsmasker op i gadebilledet rundt omkring i verden.

I denne uge udvider både Frankrig og England deres maskepåbud. Og mandag tweetede Donald Trump – der ellers har været modstander af masker – et billede af sig selv med en på og beskrev det som »patriotisk« at gå med ansigtsmaske. 

Men mens 131 lande har indført forskellige typer krav om mundbind, er der stadig ingen maskepåbud herhjemme, når danskerne køber ind, går på restaurant eller kører bus.

Det vil Enhedslisten ændre på. Partiets sundhedsordfører, Peder Hvelplund, foreslår, at alle, der tager offentlig transport, skal bære maske. Af hensyn til de sårbare borgere, som han beskriver det over for DR.

Studier viser da også, at masker kan gøre en forskel i forhold til at begrænse virusser som corona. De har nemlig en effekt på den dråbesmitte, som er en af måderne, den nye coronavirus overføres fra person til person.

Stort indgreb i den personlige frihed

Men maskernes effekt aftager, hvis de ikke bruges rigtigt. Og det er nemt at forestille sig potentielle faldgruber, når en hel befolkning pludselig skal tilvænne sig værnemidlet: engangsmasker, som genbruges. Forkert påførsel, hvor folk rører sig mere i ansigtet, end de ellers ville have gjort. En falsk tryghed, som får os til at slække på afstands- og hygiejnekrav.

Og det er ikke den eneste indvending mod et dansk maskepåbud.

For den enkelte er mundbind ikke et præventivt tiltag på niveau med håndvask eller afstand – selv om man selvfølgelig ikke skal undervurdere, hvor store konsekvenser afstandskravet har haft for eksempelvis kulturlivet.

Det er et stort indgreb i den personlige frihed at kræve ansigtstildækning i det offentlige rum. Ligesom det fungerer som en konstant påmindelse om, at vi lever i et sygdomstynget samfund – også selv om det, i hvert fald for nu, ikke er tilfældet i Danmark.

Derfor skal der være tunge videnskabelige og sundhedsmæssige argumenter for at tilføje Danmark til den lange liste af lande med maskekrav. Som det ser ud nu, er det ikke tilfældet herhjemme.

Blusser corona pludselig op i Danmark igen, kan det selvfølgelig ændre sig. Og hvis masker på et tidspunkt kan reducere omfanget af en eventuel ny samfundsnedlukning eller forhindre ukontrolleret smittespredning, kan de blive en nødvendig del af kampen mod pandemien.

Men for nu er det heldigvis lykkedes at få smitten så langt ned herhjemme, at det ikke er nødvendigt med et så drastisk tiltag, som obligatoriske ansigtsmasker er.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Anders Reinholdt
  • Flemming Berger
  • Jesper Eskelund
  • Viggo Okholm
  • Lise Lotte Rahbek
  • Ervin Lazar
  • Hans Larsen
  • Hans Jensen
  • Poul Anker Juul
Anders Reinholdt, Flemming Berger, Jesper Eskelund, Viggo Okholm, Lise Lotte Rahbek, Ervin Lazar, Hans Larsen, Hans Jensen og Poul Anker Juul anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:
"Det er et stort indgreb i den personlige frihed at kræve ansigtstildækning i det offentlige rum. Ligesom det fungerer som en konstant påmindelse om, at vi lever i et sygdomstynget samfund – også selv om det, i hvert fald for nu, ikke er tilfældet i Danmark".

Der er forskel på det at befinde sig i det offentlige rum generelt og så det at benytte offentlige transportmidler. I den nuværende situation vil det være at gå over stregen med et generelt maskepåbud i det offentlige rum. De to diskussioner skal holdes ude fra hinanden, hvad der ikke er tilfældet i denne leder.

Overfyldte S - tog og tog i Metroen er oplagte situationer for smittespredning, og det er jo komplet umuligt at leve op til de angivne retningslinjer i de overfyldte tog i en række situationer.

Vi er stadig et "sygdomstynget samfund", fordi sygdommen stadig er i samfundet, og fordi en række forholdsregler skal forhindre smittespredning.

Med muligheden for en hurtig opblussen af smittespredningen og for at beskytte udsatte befolkningsgrupper, ikke mindst i forbindelse med en sådan situation, vil det være rimeligt med et maskepåbud i busser, S - tog og i Metroen, som rent forebyggende foranstaltning.

Vi har alle et ansvar for at forebygge ved de oplagte muligheder for smittespredning og dermed en efterfølgende overbelastning af såvel sundhedssystemet som økonomien i en række sektorer, til skade for samfundet som helhed.

Ina Tuchel, Helle Walther, Per Torbensen, Henriette Lund, Klaus Lundahl Engelholt, Bjarne Andersen, Jørgen Thejlade Pedersen, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Kjeld Hansen, Per Christensen, Anina Weber, søren ploug, Claus Nielsen, Thomas Tanghus, Hans Kruckenberg, Carsten Wienholtz, Birgit Kraft, Inga Rasmussen, Jes Enevoldsen, Marianne Jespersen, Martin Bæksgaard Jakobsen, Anne-Marie Krogsbøll, Karsten Lundsby, Holger Nielsen, Luiza Labouriau, Søren Dahl, Rune Mariboe, Anker Heegaard, Lillian Larsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Heidi Larsen

Argumentet med, at mundbind er en falsk tryghed som får os til at slække på afstands- og hygiejnekrav holder i mine øjne ikke. Mange mennesker HAR allerede slækket på afstandskrav og håndhygiejenen, noget jeg - som er en af de sårbare borgere - er virkelig paranoid omkring når jeg bevæger mig ud i samfundet. Alt for mange er blevet totalt ligeglade med at holde afstand og jeg oplever ofte folk bliver irritable og ligefrem ubehagelige når jeg på en pæn måde minder dem om det. Når det kommer til håndhygiejnen er desværre mange der ‘glemmer’ at bruge håndspritten i forretninger etc, men går lige forbi.

Efter min mening må det da være bedre at lære befolkning lige nu - hvor smittetrykket er forholdsvis lavt - at bruge mundbind, så vi er rustet og klar til at bruge det korrekt den dag vi ser en smittespredning igen. At vente til det bliver stærkt nødvendigt får ikke folk til at lære det hurtigt end sige korrekt og så står vi da for alvor med falsk tryghed. Et godt sted at starte ville fx være i offentlig transport, indkøbscentre og ved aktiviteter hvor det kan være svært at holde den påkrævede afstand.

Ann Thomsen, Ina Tuchel, Helle Walther, Per Torbensen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Jørgen Thejlade Pedersen, Anne Søgaard, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Kjeld Hansen, Anina Weber, søren ploug, Thomas Tanghus, Marius Bredsdorff, John Poulsen, Carsten Wienholtz, Birgit Kraft, Inga Rasmussen, Marianne Jespersen, Martin Bæksgaard Jakobsen, Anne-Marie Krogsbøll, Karsten Lundsby, Holger Nielsen, Ete Forchhammer , Luiza Labouriau, Erik Fuglsang, Rune Mariboe, Anker Heegaard, Lillian Larsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Lillian Larsen

Og så skal maskerne ned i pris og være let tilgængelige i den rette kvalitet i dagligvarebutikkerne.

Per Torbensen, Henriette Lund, Klaus Lundahl Engelholt, Bjarne Andersen, Anne Søgaard, Eva Schwanenflügel, Gitte Loeyche, Hanne Ribens, Kjeld Hansen, Anina Weber, søren ploug, Thomas Tanghus, Birgit Kraft, Bjarne Bisgaard Jensen, Marianne Jespersen, Martin Rønnow Klarlund, Anne-Marie Krogsbøll, Karsten Lundsby, Holger Nielsen, Ete Forchhammer , Lise Lotte Rahbek, Anker Heegaard og Heidi Larsen anbefalede denne kommentar
Janus Sølvsten

Jeg er enig med denne leder, det er et for stort indgreb. Særligt for os der bor i jylland, hvor busser og tog ofte ikke er så fulde. Jeg forstår ikke enhedslistens ønske om at genere dem der bruger offentlig transport.

Therese Hagen, Peter Plesner, Finn Sørensen, Lars Falk, Ulla Søgaard, Holger Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Rune Mariboe

Rart med et sobert indspark!
En sådan opfordring skal ikke komme fra Enhedslisten men fra Sundhedsministeriet.

Helt enig i Bjarnes indlæg med den rettelse, at “vil det være rimeligt” erstattes med “kan det være rimeligt“, og i Heidis.

Jeg oplever i mig selv og fra andre, at der er opstået en ny nonverbal social kommunikation, hvor der afstand og adfærd indbyrdes aftales ad hoc ved hvert nyt møde. Nogle er meget dygtige til at afkode situationen (oftere i mindre forretninger, sjældnere i centre), andre er helt blanke :)

Rikke Nielsen

Personligt kommer jeg ikke til at tage offentlig transport, før der er en vaccine eller det er påbudt at bruge maske. Så overlader jeg gerne min plads til dem, der skal bruge denne transportmulighed.

Men vi skal nok passe på med ikke at overtræde Burkaloven...

Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, David Joelsen, Gitte Loeyche, Anina Weber, søren ploug, Thomas Tanghus, Martin Bæksgaard Jakobsen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Irene Clausens

Helt uenig i lederen! Støtter Enhedslistens forslag. Besynderligt at man i nabolandet Tyskland indfører obligatorisk mundbind i offentlig transport mens man i Danmark ikke finder tilsvarende dokumentation for nytten af mundbind.
Lederens prisning af den personlige frihed er langt ude set i forhold til mundbinds mulige beskyttelse af sårbare grupper.

Ina Tuchel, Søren Dahl, Maj-Britt Kent Hansen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Jørgen Thejlade Pedersen, Eva Schwanenflügel, Kjeld Hansen, Anina Weber, Per Christensen, søren ploug, Thomas Tanghus, Charlie Breindahl, Vibeke Nielsen, Birgit Kraft, Inga Rasmussen, Marianne Jespersen, Marie E. Rasmussen, Anne-Marie Krogsbøll, Karsten Lundsby, Holger Nielsen, Anker Heegaard, Luiza Labouriau og Marianne Borgvardt anbefalede denne kommentar
Kurt Nielsen

I forhold til danskernes behov for at kunne ansigtslæse (jvnf. 'burkaloven' og 'maskeforbudet' vil det jo føre til en katastrofe, der i omfang langt overgår hvad coronapandemien kan levere.

Lillian Larsen, Therese Hagen, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Gitte Loeyche, Hans Larsen, Ulla Søgaard, Ole Schwander, Carsten Munk, Holger Nielsen, Trond Meiring og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Enig med Heidi Larsen: Der er et problem med håndhygiejnen i forretninger. Alt for mange forretninger har ikke længere håndsprit eller dispenserne virker ikke eller er tomme. I et stort supermarked i et stort velrenommeret butikscenter på Frederiksberg, som jeg besøgte for nylig, var der ikke én eneste stander med spritdispensere, spritservietter eller tørservietter der fungerede 100%. Enten manglede det ene, det andet eller alle tre dele.
Foranstaltninger til god håndhygiejne bør være en fast rutine i alle butikker – først og fremmest fødevarebutikker – og ikke kun i disse coronatider, men permanent. Måske skulle levnedmiddelkontrollen have det med ved tildeling af smiley’er.

Maj-Britt Kent Hansen, Per Torbensen, Henriette Lund, Klaus Lundahl Engelholt, Bjarne Andersen, Marianne Jespersen, Ken Sass, Eva Schwanenflügel, Bjørn Pedersen, jens peter hansen, Kjeld Hansen, Anina Weber, søren ploug, Thomas Tanghus, John Poulsen, Carsten Wienholtz, Anker Heegaard, Birgit Kraft, Carsten Munk, Viggo Okholm, Anne-Marie Krogsbøll, Karsten Lundsby, Holger Nielsen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Martin Rønnow Klarlund

Jeg kommer i denne forbindelse til at fundere over: Hvad er egentlig status på lovgivningen om maskeforbud, der i sin tid blev indført for at hjælpe politiet? Vil den ikke skulle ophæves eller ændres forud for påbud om maske i relation til covid-19?

Søren Dahl, Maj-Britt Kent Hansen, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Gitte Loeyche, Anina Weber, søren ploug og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Men hvad så når en eller anden spade i offentlig transport stjæler sidemandens taske, begår vold eller laver anden kriminalitet som hærværk, og personen bærer ansigtsmaske som påbudt - men nu ikke kan genkendes p.g.a. ansigtsmasken. Er det en holdbar situation? Og hvad med billettøren/togfører/buschauffør når de skal tjekke buskort m. billedlegitimering.. er det virkelig godt gennemtænkt?
Hvad med overvågningskameraer, som ikke længere har nogen funktion, når folk SKAL ansigtsmaskeres?
Hvordan skal politiet forholde sig?
Hvordan sikres et at alle har råd til ansigtsmaskeer, så de kan bnytte sig af off. transport - for vi er enige om at det ofte ikke er det allermest formuende borgere, som skal påtvinges ansigtsmaskepåbud, ikkesandt.
Hvordan undgår vi at ende i lommen på ansigtsmaskeproducenterne?
Hvor tit skal en ansigtsmaske skiftes for at den er effektiv, og hvad sker der med hud og mundhygiejne, hvis det skal pakkes ind i tiltagende fugtigt klædestof?
Ansigtsmasker giver vist heller ikke fuld sikkerhed, så vidt jeg er orienteret.
Og så er der hele teknikken omkring at tage den på og ikke minddst tage den af på en forsvarlig måde.

Jeg er med på at vi skal passe på den del af befolkningen, som ikke kan tåle at blive smittet. Men jeg har dølme svært ved at se, at ansigtsmasker er svaret.

Sonja Marie Tandrup Jensen, Therese Hagen, Frank Hansen, Finn Sørensen, Gitte Loeyche, Hans Larsen, Ulla Søgaard, Jens Illum, Martin Rønnow Klarlund, Poul Erik Pedersen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Anker Heegaard

Vi er slet ikke færdige med at samle erfaringer med Corona virus, så vi kan ikke tage forholdsregler nok, så længe de bæres af gode argumenter.

Lægerne har jo netop fundet ud af, at både børn, unge og ældre der har været bærere af virus, uden at det har givet anledning til sygdom, har fået eftervirkninger af at have haft virus i sig.
Det synes jeg giver et nyt perspektiv til smittefaren, som kan have langvarige konsekvenser, og som bør foregribes.

Derfor er Enhedslistens forslag om mundbind i offentlig transport også et udmærket forslag. Det er umuligt at holde den anbefalede afstand i tog, metro og busser, og hvis vi fortsat skal passe på os selv og hinanden, så er mundbind en god ting.

Jeg er ikke selv daglig bruger af offentlig transport, men har dog indkøbt mundbind til de gange jeg gør. Det mister jeg ikke meget ved, og slet ikke min frihed.

Maj-Britt Kent Hansen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Anina Weber, søren ploug, Thomas Tanghus, John Poulsen, Carsten Wienholtz, Birgit Kraft, Marianne Jespersen, Heidi Larsen, Anne-Marie Krogsbøll og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Et billede fra Strøget i København i går ville få forårets billeder fra Islands Brygge til at ligne noget med eksempler på god afstand... “Den personlige frihed” for fuld udblæsning! Håber, coronaen hører og respekterer det...

Maj-Britt Kent Hansen, Henriette Lund, Eva Schwanenflügel, Anina Weber, søren ploug, Thomas Tanghus, Inga Rasmussen, Anne-Marie Krogsbøll, Karsten Lundsby og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Jeg kan sagtens se problematikken, men her i mit hjem får jeg nok ikke min kære kone med ud,hvis hun skal gå med mundbind- og hvad F...gør man hvis man møder et menneske man kender?
Det virker meget fremmedgørende og hvordan pokker spiser og taler man og hvad med de mennesker som hører dårligt og har brug for mundaflæsning.
Men op det kan være en god ide i tætte forsamlinger?

Anne-Marie Krogsbøll

Det er for dumt ikke at gøre alt, hvad man kan, for at bremse denne modbydelige epidemi, som dag for dag viser sig stadig mere kompliceret og uoverskuelig. De langvarige skadevirkninger hober sig stadig mere op.

Man kunne jo starte med at kræve masker i offentlig trafik, hospitaler, læger, apoteker, og lignende steder, hvor folk ikke nødvendigvis kommer frivilligt - og så nøjes med at ANBEFALE mundbind i det offentlige rum i øvrigt.

Så vil der være nogle idioter, som ikke retter sig efter anbefalingerne - men de fleste vil være positive, og følge rådet - så kan idioterne, der ikke vil, få lov og gå og ligne idioter i bybilledet, helt frivilligt, uden at få deres personlige frihed krænket.

Bare det, at de fleste vil rette sig efter en sådan anbefaling, vil være en enorm hjælp i smittebekæmpelsen. Og ethvert tiltag, der kan hjælpe bare lidt, og som ikke er værre end dette, skal tages i brug. Af hensyn til sårbare grupper, uheldige unge og raske, og af hensyn til samfundets fremtid i øvrigt.

Hvis epidemien så accelerer igen, så må nedlukning kombineres med krav om mundbind i det offentlige rum - mundbind må for Guds skyld ikke ERSTATTE nedlukning, for så er vi lige vidt, og epidemien kommer til at trække ud i al evighed.

Man har lige nu smidt de sårbare grupper under bussen - de har ikke mere noget liv. Lad os nu i fællesskab få kvalt den epidemi - HELT! Den er ikke til at leve sammen med. .

Maj-Britt Kent Hansen, Per Torbensen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Anina Weber, søren ploug, Birgit Kraft, Anker Heegaard, Heidi Larsen og Martin Bæksgaard Jakobsen anbefalede denne kommentar

Vi kunne også alle kaste os i havet og være for evig beskyttet imod alt dårligt, der måtte komme.

Nej, selvfølgelig er det et perverst synspunkt, men jeg får sgu, undskyld, akutte kvælningsfornemmelser over argumenterne for maskerne. Disse argumenter kan udbredes til at gælde fremover i al evighed som beskyttelse imod enhver fare.

Selve tankegangen om vores liv som farligt for andre, andre mennesker som skittespredere og en selv som smittespreder, andre skal værnes imod.´

Hvor er knappen, hvis man gerne vil af?

Sonja Marie Tandrup Jensen, Anders Reinholdt, Finn Sørensen, Lise Lotte Rahbek, Lars Falk, Hans Larsen, Ulla Søgaard, Ole Schwander og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Jens Illum: Hvor er forskellen ift. spirituskørsel mht. retten til at udsætte andre for fare?

Per Torbensen, Eva Schwanenflügel, Nille Torsen, Anina Weber og søren ploug anbefalede denne kommentar

Vildt nok. Her er foreløbigt tre:
1. Alle spritbilister udsætter andre for fare, hvad ikke alle ikke maskebærende ikke gør.
2. Uden maske er det stadig muligt at vise hensyn, hvor spritbilsme i sig selv er hensynsløst.
3. Ikke alle uden maske er smittet. Faktisk gælder det for langt hovedparten af befolkningen, at de ikke er smittede, hvorimod alle spritbilister er berusede.

Therese Hagen, Klaus Lundahl Engelholt, Anders Reinholdt, Finn Sørensen, Claus Nielsen og Ole Schwander anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Tak for svar, Jens Illum.

1. Alle spritbilister udsætter andre for fare, hvad ikke alle ikke maskebærende ikke gør.

Vrøvl! Ikke alle spritbilister kører andre ned. Og folk uden maske kan ikke vide, om de er smittede, og dermed kommer til at "køre andre ned" ved at smitte dem. Så alle uden masker udsætter andre for unødig fare.

2. Uden maske er det stadig muligt at vise hensyn, hvor spritbilsme i sig selv er hensynsløst.

Vrøvl! Potentielt kan smitte spredes over flere meters afstand, afhængigt af vind og vejr og lokalets størrelse og hvor højt man snakker og hoster og den slags. Man kan ikke være sikker på ikke at sprede smitte - heller ikke MED masken - men risikoen minimeres med maske på. Og det er i praksis stort set umuligt at overholde 2 meters afstandskrav (som ikke engang nødvendigvis er nok) under genåbningen.

3. Ikke alle uden maske er smittet. Faktisk gælder det for langt hovedparten af befolkningen, at de ikke er smittede, hvorimod alle spritbilister er berusede.

Vrøvl! Det gælder også for hovedparten af spirtbilister, at de IKKE kører andre ned - der er bare for mange, der gør. Og da man ikke kan vide, om man er smittet, gør det i praksis ingen forskel, om man er det eller ej ift. relevans af mundbind. Argumentet svarer lidt til at sige, at man ganske roligt kan spille russisk roulette, for der er kun patron i et af kamrene...

Hvis man er så selvoptaget, at man ikke i en periode vil tage et mundbind på af hensyn til andre, og især sårbare, medborgere, så tvivler jeg i øvrigt meget på, at man overhovedet er indstillet på at "vise hensyn".

Hvad synes du om mit forslag om at gøre det obligatorisk steder, hvor man kan være nødt til at gå ind - hvor man ikke har noget valg - men (indtil videre) bare at ANBEFALE mundbind i offentlige rum derudover?

Martin Bæksgaard Jakobsen, Per Torbensen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Kjeld Hansen, Anina Weber, søren ploug og John Poulsen anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Også jeg er helt uenig med lederskribentens bekymring for sin personlige frihed. Jeg har egentlig lært i sin tid, at min personlige frihedstrang ikke kan udfoldes på bekostning af andres frihed eller til alvorlig skade for andre. Det er jo bl.a derfor vi ikke har den personlige frihed til at tæve folk vi ikke kan lide, køre bil i beruset tilstand osv. og accepterer væsentlige samfundsmæssige begrænsninger af vores egne uhæmmede udfoldelser under hensyn til andre.
Min og andre særligt sårbares frihed har allerede i måneder været ekstremt begrænset - og selvom smitten i samfundet lige nu er generel lav, er den generelle hensyntagen og påpasselighed desværre også blevet lavere. Det formindskede afstandskrav til en meter og de glade åbningsbudskaber har medført, at der bliver holdt mindre afstand i det offentlige rum, i busser, toge, storcentre, butikker og på gader i byerne, ja selv på hospitaler kan der opleves uhensigtsmæssige flaskehalse.
De formindskede afstandskrav, forudsætter egentlig at du tager et meget mere individuelt ansvar og viser opmærksomhed og omhu i forhold til dine medmennesker. Man må f.eks. godt sidde ved siden af hinanden i et tog eller en bus, men det forudsætter, at man ikke drejer hovedet, da der skal være mindst 1 meter fra næsetip til næsetip og i øvrigt gælder dette kun, hvis ingen af parterne har særlig risiko, sårbarhed eller symptomer ellers skal man holde 2 meter. (En teoretisk urealistisk skrivebords anbefaling, som mere er til gavn for DSB og erhvervslivets frihed end befolkningens). At overholde dette er nok væsentligt mere krævende end at lære en rimelig veluddannet befolkning at bruge masker. Det er jo på ingen måde raketvidenskab! I øjeblikket er prisen på masker faktisk den væsentligste begrænsning. En hjælpepakke vil her gøre nytte.
Som det er nu er det næsten kun folk med egen bil, som trygt kan færdes i det offentlige rum. Sundhedsstyrelsen har erkendt på linje med WHO og de faglige eksperter, at der nu foreligger mange undersøgelser, der alle peger på, at masker og mundbind formindsker smittespredning. Det vil sige masker virker! I weekenden tilkom i øvrigt 89 nye smittede og fra mandag til i går tirsdag yderligere 40!
Din individuelle personlige frihed til at bevæge dig overalt i det offentlige rum uden at ville bruge maske når relevant, sker altså på bekostning af min og mange andres frihed og potentielt vores liv!

Martin Bæksgaard Jakobsen, Maj-Britt Kent Hansen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Anina Weber, søren ploug, Heidi Larsen, Thomas Tanghus, Charlie Breindahl og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

1. Nej, ikke vrøvl. Du blander risiko sammen med, hvad der faktisk sker. Man kan godt være til fare uden at skade. Er man ikke smittet, kan man ikke smitte, maske eller ej.
2. Man kan altid vise hensyn - trække vejret gennem næsen, hoste i ærmet etc. Min forskel får du ikke tilbagevist, idet spritbilsme altid er hensynsløst.
3. Som 1. De fleste er ikke smittede, og ingen ikke smittede kan smitte andre. Derimod er alle spritbilister påvirker af alkohol. Det er analytisk sandt!
Oplysning er jeg varm tilhænger af. Men sammenligningen med spritbilsme mener jeg at have tilbagevist. Generel anbefaling af maske for nærværende finder jeg ubegrundet.

Therese Hagen, Anders Reinholdt og Frank Hansen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Jens Illum:

Vrøvl! Både spritbillister og ikke-maskebærende udsætter andre for potentielt dødelig fare. Derfor er både spritbilisme og manglende maske udtryk for hensynsløshed overfor andre. Denne epidemi ville aldrig have fået det omfang, den har fået, og have kostet så mange menneskeliv, hvis der ikke var en procentdel af befolkningen, som har det med at prioritere egne behov over andres sikkerhed - ganske som spritbilister. Hvis alle opførte sig ansvarligt i en periode, ville epidemien lynhurtigt dø ud. Så uansvarligheden har enorme konsekvenser for både individer og samfund og verden.

"3. Ikke alle uden maske er smittet. Faktisk gælder det for langt hovedparten af befolkningen, at de ikke er smittede, hvorimod alle spritbilister er berusede."

Goddag mand, økseskaft! Du plæderer jo for, at russisk roulette er ufarlig - det er samme logik. Du kan ikke vide, om du er smittet - altså udsætter du andre for fare.

Når man nu ved, at det forholder sig sådan - at man potentielt kan komme til at koste andre livet, når man ikke vil tage maske p -, så er det mig en gåde, at man alligevel siger "Pyt - min personlige frihed er vigtigst"- selv om det er så lille en ting at tage an maske på.

Du svarede ikke på mit spørgsmål om at gøre maske obligatorisk steder, hvor man ikke bare kan lade være med at færdes, og så gøre det til en anbefaling andre steder? Hvad mener du om det forslag?

Martin Bæksgaard Jakobsen, Per Torbensen, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Anina Weber, søren ploug, Marius Bredsdorff og Charlie Breindahl anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Jeg mener, hvad er din begrundelse for at finde det ubegrundet?

Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Anina Weber og søren ploug anbefalede denne kommentar
Charlie Breindahl

Det er desværre faktuelt forkert, at mundbind er mindre effektivt end håndvask. Mundbind er det mest virkningsfulde middel til at undgå smitte, hvor mennesker opholder sig med lille afstand og især indendørs. Antallet af smittede er igen i stigning og det er på et tidspunkt, hvor vejret sørger for, at så mange som muligt er udendørs og for, at der er god udluftning indendørs. Jo længere vi kommer ud på efteråret, jo mere nødvendtigt bliver det at bære maske. Det er ikke en undskyldning at bo i Jylland eller at ens kone ønsker at undgå at dække sit smukke ansigt til. Smitten kan ramme hvor som helst og når som helst og ingen kan vide det. Der findes helt asymptomatiske smittede og de smitter lige så meget som dem, der har symptomer. Lad være med at skyde på Enhedslisten i denne sammenhæng, det er at lægge op til samme form for politisering af sygdomsbekæmpelsen, som er sket i USA - hvor selv Donald Trump i øvrigt er begyndt at bære maske. Det er en torskedum leder! Det er en ommer, Information!

Martin Bæksgaard Jakobsen, Maj-Britt Kent Hansen, Per Torbensen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, søren ploug, Heidi Larsen, Claus Nielsen, Thomas Tanghus, Marianne Jespersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Anne-Marie, dine sammenligninger er altså langt ude. Sammenligningen med har jeg tilbagevist, og den bliver ikke bedre af at blive forstærket med russisk roulette. Det er en kendsgerning, at de færreste er smittede. Absurde sammenligninger afsporer diskussionen.
Jeg har vist sagt, hvad jeg mener om forslaget. Tak for snakken.

Thomas Østergaard

Kunne vi ikke - som et fornuftigt kompromis mellem det nyttige og det ubehagelige - nøjes sige at sige at kvinderne skal tildække munden?

Jeg mener, alle ved jo at de snakker mere end mænd, hvad der alt andet lige må kunne retfærdiggøre tiltaget. Ikke mindst med hensyn til smittefaren.

Forsamlingsforbud vil næppe virke lige så godt med mindre det bliver på over 1 person.

Frank Hansen, Flemming Berger, Finn Sørensen og Jens Illum anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Blot en tilføjelse: Antallet af nye smittede i dag onsdag er 48 oven i gårsdagens nye smittede på 40.

Per Torbensen, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Anina Weber, søren ploug, Thomas Tanghus og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Så du mener altså ikke engang, at en ANBEFALING er en god idé, Jens Illum? hvad taler imod en anbefaling? Kan det på nogen måde krænke nogens personlige frihed?

Lige i disse dage/uger myldrer det ind med turister, som kan bringe smitte med. Og det myldrer hjem med danskere, som har været på ferie - og som så kan bringe smitte hjem/rundt.

Mundbind i gadebilledet kan være med til, og måske endda helt forhindre, at smitten blusser op igen i den anledning. Så hvad er der at betænke sig på? Hvilke gode grunde er der til IKKE at gøre, hvad man kan for at forhindre en anden bølge? Hvem andre end medicinalselskaber har interesse i, at en bølge 2 får lov at udvikle sig? Mundbind kan mere eller mindre forhindre en sådan. Det er en rigtigt god grund til at i det mindste ANBEFALE - og om nødvendigt påbyde - mundbind.

Hvorfor er det de svage grupper, som skal være tvunget til at være hjemme? De vil konsekvent iføre sig mundbind, og vil derfor IKKE være dem, som er til fare for andre. Hvorfor er det ikke i stedet de, som føler sig hævet over at iføre sig mundbind af hensyn til samfund og andre mennesker, som kan blive hjemme? Det kan de jo bare gøre, hvis du ikke vil have mundvind på? Hvorfor skal det være dem, som bringer smitten videre, som skal have retten/ejerskabet til gadebilledet? Det er da helt bagvendt - lad dem blive hjemme. Jeg tror ikke, de udgør en større del af befolkningen end risikogrupperne, som lige nu ikke kan færdes uden risiko - så lad os tage hensyn til de rigtige, ikke "gerningsmændene".

Jo, det er russisk roulette at gå uden mundbind i denne periode, hvor alle forudsætninger for opblussen af smitten er til stede. Din logik er det samme som forsvare russisk roulette, selv om risikoen lige nu ikke er lige så stor. Det er logikken der er helt gal. Men det gør ondt på folk, som ikke har lyst til at tage hensyn, at indrømme det.

Martin Bæksgaard Jakobsen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Anina Weber og søren ploug anbefalede denne kommentar
Thomas Tanghus

Nu har I altså tabt sutten på Inf. Jeg tilhører også gruppen af sårbare, og det er ikke blevet nemmere, efter at folk er begyndt at tro, at pandemien er overstået, og nu gør I det værre. Ommer.

Maj-Britt Kent Hansen, Per Torbensen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Knud Chr. Pedersen, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Kjeld Hansen, Anina Weber, søren ploug, Heidi Larsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Fra NRK:
"16:29 Større andel smittes i utlandet I løpet av de to siste ukene har andelen som smittes av korona i utlandet økt. Det kommer frem i Folkehelseinstituttets ukesrapport. 29 prosent av smittetilfellene i forrige uke (uke 29) ble smittet i utlandet. Uka før var dette tallet 11 prosent."

Norge og Danmark ligner hinanden meget mht. udvikling i epidemien og rejsemønstre, så det samme gør sig sandsynligvis gældende i Danmark. I så fald IMPORTERER vi i øjeblikket smitte - som bare venter på at sprede sig i samfundet. Hvor dumme kan vi dog være? Så der er al mulig grund til at anbefale mundbind på offentlige steder - og kræve det i offentlig trafik, og på steder, hvor folk er nødt til at møde op- - for at forebygge en ny smittebølge a la Ischgl. Én ting er, at folk ikke kan nære sig mht. rejseaktiviteter. Det mindste, de kan gøre, der da at tage mundbind på for at minimere skadevirkningerne og de efterfølgende dødsfald i sårbare grupper.

Lillian Larsen, Maj-Britt Kent Hansen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, søren ploug, Eva Schwanenflügel og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Fornærmelser? Har jeg skrevet noget, som ikke er i overensstemmelse med realiteterne?

Absurde sammenligninger? Hvis ikke vi som samfund nu tager fat, og gør, hvad vi kan, for at stoppe en ny bølge, så går det galt. Ikke at ville tage mundbindet i brug til det formål svarer til, at vi som samfund spiller russisk roulette.

Hvis du vil se absurde argumenter, så vend lige tilbage til din egen kommentar ovenfor:
"Vi kunne også alle kaste os i havet og være for evig beskyttet imod alt dårligt, der måtte komme.
Nej, selvfølgelig er det et perverst synspunkt, men jeg får sgu, undskyld, akutte kvælningsfornemmelser over argumenterne for maskerne. Disse argumenter kan udbredes til at gælde fremover i al evighed som beskyttelse imod enhver fare.
Selve tankegangen om vores liv som farligt for andre, andre mennesker som skittespredere og en selv som smittespreder, andre skal værnes imod.´Hvor er knappen, hvis man gerne vil af?"

DET er en absurd måde at argumentenere på, når det er andre menneskers liv, der er på spil. Og i mine øjne er det en fornærmelse mod sårbare grupper at mene, at det er overgreb mod den personlige frihed at anbefale brug af mundbind netop nu, hvor vi balancerer på en knivsæg for at forhindre en ny bølge.

Eller er det mit forslag om, at det er mundbinds-nægterne, som skal blive hjemme, som du synes, er en fornærmelse? Hvorfor? Er mundbinds-nægterne mere værd som mennesker end de sårbare grupper? Hvis ikke, hvorfor er det så ikke dem, som driver epidemien videre, som skal blive hjemme? De har jo trods alt muligheden for bare at bøje sig og tage mundbindet på, og så gå ud - eller lade være, og så finde sig i at blive betragtet som idioter af resten af befolkningen. De sårbare grupper får ikke et sådant frit valg mht., hvad de vil gøre - i hvert fald ikke hvis de på nogen måde vil bryde isolationen.

Martin Bæksgaard Jakobsen, Per Torbensen, Henriette Lund, Bjarne Andersen, Thomas Tanghus, søren ploug og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Anne-Marie, hold dog op! Du fremsætter en absurd og tendentiøs sammenligning grænsende til det anstødelige, at mennesker der indtager andre syndpunkter end dig er at regne for umoralske og kriminelle, og beder mig forklare, hvad jeg gør logisk og stringent. Det er selvfølgelig muligt, du ikke forstår mig, men jeg tror snarere, du bevidst fordrejer og misrepræsenterer under prædikatet "vrøvl". Jeg ved ikke hvad du vil kalde det andet end fornærmende og absurd.
Jeg står af ter, du er på mission optændt af en hellig ild. Held og lykke herfra.

Therese Hagen, Frank Hansen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Jeg har ingen holdning til, om man skal bruge mundbind i Danmark. Her er det frivilligt at bruge det, da forfatningen ikke giver politikerne mulighed for at begrænse borgerne rettigheder.

Skræmmekampagner gør det tilsyneladende ikke - men gode og forståelige argumenter virker faktisk. Og langt de fleste bruger mundbind, når de kører med tog-bus eller handler i butikker og på markederne. Og det er der faktisk ingen problem i.

Jeg undre mig dog over, at nogen her på siden klager over prisen for mundbind. - Hvad koster mundbind egentlig i Danmark.Her sæler Lidl 10 godkendte og vaskbare mundbind i en pakke for cirka 40 DKK. Konzum, som Coop i Danmark, sælger de samme 10-stk-pakninger for cirka 25 DKK samt 100-stk-pakning for omkring 100 DKK. Medens Kaufland og Euro-Spar forærer deres kunder mundbind i 1-stk-pakning ved indgangen.

Derfor kan man ikke ligefrem påstå, at prisen vælter budgettet.

Anne-Marie Krogsbøll

Ja, du har ret - jeg er vred over, at der er borgere, som mener det under deres værdighed at gøre en så lille ting for at redde andres liv og helbred.

Hvad har jeg skrevet, som ikke er korrekt? Har du læst din egen kommentar, som startede dette slagsmål? Kunne den ikke opfattes som bare en lille smule fornærmende - hvis man ellers gad blive fornærmet, og ikke bare ryste på hovedet?

Du har endnu ikke fremsat argumenter for, at det ikke er berettiget at anbefale mundbind i gadebilledet. At du "ikke finder det begrundet", er ikke et argument - det er bare en mening, som sandsynligvis bare bygger på, at du ikke har lyst til at tage mundbind på. hvis jeg tager fejl der, så kom med dine argumenter. Sagen er for alvorlig til, at du bare kan slynge en sådan mening ud uden at begrunde din holdning.

Nu har de "corona-afslappede" grupper fået lov at boltre sig i månedsvis - på andre gruppers bekostning, for de kan ikke mere færdes i samfundet uden risiko for dødelig sygdom. Nu må det være de udsatte gruppers tur til at kunne færdes med i det mindste LIDT mindre risiko.

Hvor er din empati med de udsatte grupper? Kan du sætte dig ind i, hvordan det er at have været nødt til at holde sig hjemme og i isolation i månedsvis, og at have udsigt til, at det kommer til at fortsætte i årevis?

Det vil jeg faktisk gerne have et svar på: Har du overhovedet nogen forståelse for de udsatte gruppers situation? I mine øjne er det dig, der ikke vil stå ved konsekvenserne for andre mennesker af din holdning.

Martin Bæksgaard Jakobsen, Per Torbensen, Bjarne Andersen, søren ploug og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
David Joelsen

Danmark blev atter en bananrepublik værdig, da herboende læger og sundhedsansvarlige i mangel af tilstrækkelig lager af masker, indbildte folk at ansigtsmasker ikke var til noget, måske ligefrem var en dårlig ide. Imens påklædte de sundhedspersonalet masker der virkede, men fik ikke givet masker til personalet i ældreplejen. Gæt hvor det virkede og hvor det gik galt?
Man har smidt hundredetusinde af masker på lossepladsen, fordi de ikke havde de rigtige stempler og godkendelser, uvidende om at maskerne kunne hjælpe andre. Det er kun i sundhedssektoren at godkendelserne skal være i top.
Resten af verden taget maskerne til sig uden at kny så meget. Masker der er strikket, syet, lavet af gamle ærmer - men masker.
Nu er der kun Trump og danskerne der ikke tror på at en afskærmning af munden er forbyggende!

Lillian Larsen, Bjarne Andersen, Ete Forchhammer , Anne Søgaard, søren ploug, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Gert Romme:

Du har før fortalt, at det går ualmindelig godt i dit land, uden de store dikkedarer. Det er jo dejligt at høre, og man bliver nysgerrig. Kunne du fortælle lidt mere om, hvad man rent faktisk gør? For andre steder, såsom i USA, hvor man ikke gør ret meget, der går det jo helt galt.

Lillian Larsen, Per Torbensen, Bjarne Andersen, søren ploug og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er ikke længere 'kun' WHO, der anbefaler mundbind i offentlig transport, nu gør også EU :

"EU anbefaler nu brug af mundbind i tog"
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-07-22-eu-anbefaler-nu-brug-af-mundbi...

Og der er en god grund til det; forsøg har vist en næsten 100 % beskyttelse mod smitte, såfremt man bærer disse masker:

"Flere studier viser maskers effekt, men Danmark er stadig skeptisk"
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-07-20-flere-studier-viser-maskers-ef...

I en video i ovenstående artikel, kan det ses med laserlys, hvordan dråber fra en talende/råbende person effektivt blokeres af mundbindet, i modsætning til når personen ikke bærer det.

Hvad end det danske fodslæberi skyldes;
(Burkaloven? Beskyttelse mod overvågningskameraer? Modstand mod at indrømme, man tog fejl ved at undlade at anbefale? Frygt for at blive beskyldt for usandheder omkring de manglende værnemidler til ældreplejen? Noget helt femte?)
Så viser videnskabelige undersøgelser utvetydigt, at mundbind virker.

Argumentet om, at de udgør "en falsk tryghed", kom man med fra SST og SSI da vi manglede værnemidler, istedet for at være ærlige og sige, at der simpelthen ikke var nok til alle.

Nu har situationen ændret sig, og masker er til rådighed i samfundet.
Men nu er det så "den personlige frihed", det åbenbart går ud over..
Et argument, Trump hidtil har tweetet hver dag.

But lo and behold, præsidenten er nu begyndt at bære mundbind på Twitter, og kalder det ovenikøbet patriotisk..

Det er altså snart kun Danmark og resten af de nordiske lande, der ikke har set skriften på væggen.

Jeg synes Information skulle lave en serie, om alle de sårbare mennesker, som har været i ufrivillig karantæne i snart et halvt år.

Det er - sjovt nok - ofte de samme mennesker, der er på nedsatte offentlige ydelser, og snart skal tvinges udenfor i virksomhedspraktik, arbejdsprøvninger og nyttejob.

Hvordan vil det mon gå dem, når de velbeslåede turister vender hjem fra udlandet med coronavirus igen, ligesom vi så det i februar..?

Lillian Larsen, Maj-Britt Kent Hansen, Per Torbensen, Bjarne Andersen, Ete Forchhammer , Thomas Tanghus, Heidi Larsen, søren ploug og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Gad vide hvornår resultaterne fra Rigshospitalets maske-forsøg i april-maj kommer?

Bjarne Andersen, Ete Forchhammer , Heidi Larsen, søren ploug og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Enhedslisten følger bare WHO's anbefalinger !!

Heidi Larsen, Bjarne Andersen, Thomas Tanghus, søren ploug og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Og du får hamret hovedet på sømmet i din kommentar kl. 19.31, Eva.

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Bjarne Andersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Mange tak, Anne-Marie.

Det synes jeg nu også du selv præsterer rimelig godt, he he... ;-)

@ Anne-Marie Krogsbøll,

Jeg kan da starte med at oplyse, at netop i dag har 4.530 personer været ramt af corona-virus, 3.278 af disse har nu været smittefri i mere end 14 dage, og 125 af dem er desværre døde. Differencen har endnu sygdommen, er er helbredt, men har endnu ikke været smittefrie i 14 dage.

Udgangspunktet for hvad man har gjort, er, at på grund af, at landet har været på randen af fascistisk styre indenfor de seneste 25 år, er forfatningen udarbejdet sådan. at ingen regering eller politisk flertal kan fratage borgerne nogen af deres frihedsrettigheder.

Derfor indgik en team af eksperter en frivillig aftale med borgerne om at lade sig isolere i ganske små geografiske områder. Vores områder er på omkring 1,500 personer. Cirka 75% fulgte dette, og dem der ikke gjorde, fik en App på deres telefon - kaldet "rejsepas". Og ved rejser udenfor eget område, blev de kontrolleret af politiet flere gange hver dag.

I øvrigt har man meget konsekvent forsøgt at følge EU´s anbefalinger til punkt og prikke. Og før EU kom på banen var det WHO. - Altså ingen udsving eller egne skøn.

Samtidig med denne frivillige aftale om isolering, stillede Røde Kors/Røde Halvmåne telte op på gader og pladser, hvor alle borgere kunne, - og fortsat kan, lade sig teste. Og de har deres faste kundekreds af ældre kvinder, der flittigt møder op hver formiddag. Disse test koster intet.

Alle smittede blev og bliver fortsat samlet i felthospitaler uden kontakt til andre. Og smittekilder opsøges og isoleres, indtil det er konstateret, om de har corona..

Omkring midten af maj måned droppede man disse små geografiske område, så alle kan rejse frit overalt. Først indenfor landets grænser og ugen efter udenfor landet.

Fra slutningen af maj lukkede man rejsende turister ind - først fra 19 lande, senere 24 og fra slutningen af juni fra alle lande. Netop nu (søndags) er der 648.000 turister i landet, der nyder varmen, havet og den gode vin.

Kravet er selvfølgelig, at man skal holde afstand 1½ meter mellem selskaberne på restaurant, men også dette er også en frivillig aftale. Men den overholdes.

Og dette beviser, at det faktisk kan lade sig gøre at tale borgere og turister til fornuft. For selve turisttilstrømningen har ikke medført problemer eller øget smitte. Myndighederne har konstateret, at dem der nu smittes, bliver smittet ved bryllupper, der ofte kan tælle 250 personer, ofte kan vare 3 døgn, og hvor man ikke tager afstanden særlig højtideligt. Desuden har der været en smittekilde i forbindelse med tennis, hvor verdensmesteren nægtede at lade sig teste, men smittede en snes personer - herunder børn.

Og måske skal jeg tilføje, at landets befolkning er på Danmarks størrelse, og at vi er faktisk naboland til både Italien, Serbien og Bosnien med mange smittede.

Maj-Britt Kent Hansen, Anne-Marie Krogsbøll, Ete Forchhammer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Sider