Leder

Bidens coronaplan bygger på videnskab og sund fornuft

Efter at Donald Trump har forladt det Hvide Hus har Joe Biden taget hul på opgaven med at bekæmpe coronavirus. Og det er der virkeligt brug for: Indtil videre har COVID-19 kostet mere end 400.000 amerikanere livet
En amerikaner bliver vaccineret mod COVID-19. I løbet af Joe Bidens første 100 dage som præsident skal 100 millioner amerikanere være vaccineret, har præsidenten lovet.

En amerikaner bliver vaccineret mod COVID-19. I løbet af Joe Bidens første 100 dage som præsident skal 100 millioner amerikanere være vaccineret, har præsidenten lovet.

Ritzau Scanpix

Debat
23. januar 2021

Det Hvide Hus blev godt og grundigt luftet ud og desinficeret, inden Biden-familien flyttede ind onsdag. Sådan er det ved hvert præsidentskifte. Men i år var hovedrengøring vigtigere end nogensinde før. I Trumps tid sneg den smitsomme virus sig indenfor og lagde snesevis af medarbejdere syge, heriblandt en præsident, der hårdnakket afviste at bære ansigtsmaske og være rollemodel for sine landsmænd. 

USA’s øverste ekspert i smitsomme sygdomme, Anthony Fauci, bekræftede torsdag under en briefing, at det var nye tider, og at der under præsident Trump »blev sagt ting, som gjorde mig utilpas, fordi de ikke havde noget videnskabeligt belæg«.

I en sønderlemmende kritik af Trump forklarede Fauci:

»Det var virkeligt ubehageligt at befinde sig i en situation, hvor man burde sige præsidenten imod, og man ikke kunne gøre det, fordi det ville få konsekvenser.«

Men nu var den altid smilende epidemiolog trådt ind i en hel ny verden. »Blot tanken om, at jeg nu kan stille op og udtale mig på grundlag af beviser og videnskab, er en befriende følelse,« sagde han.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Nu er jeg da helt forvirret, og måske også lidt svagt fungerende.

Men sagde Donald Trump da ikke, at man blot skulle indtage lidt Atamon, og derefter var man helbredt for covid-19?

Alvin Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Birte Pedersen

Nu er du bare "lidt" morsom Gert Romme. Men atamon er i øvrigt bl.a. godt for svamp i tæerne, måske det var det Donald Trump led af? he he.

Alvin Jensen, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Bortset fra det tåbelige mundbind - et lille supplement, der mærkeligt nok nævnes som det første på denne liste - lyder det da meget fornuftigt.

Emil Davidsen

Fauci citat:
"Det var virkelig ubehageligt at befinde sig i en situation, hvor man burde sige præsidenten imod, og man ikke kunne gøre det, fordi det vil få konsekvenser".
Nu er det selvfølgelig helt gratis og velanset at man bebrejder Trump alt. Og meget skyld har han også. Men det er simpelthen en kujon der udtaler sig her. Man bør og skal stille krav til sine øverste embedsmænds integritet og mod. Fauci opvejede hans landsmænds veg og vel imod hans egen umiddelbare position og fandt skålen for tung i hans side. Forståeligt, men også trist og ynkeligt. Han fik også blod på hans hænder.

Morten Balling

@Emil Davidsen

Jeg har fulgt pandemien siden januar 2020 og Fauci blev hurtigt en af mine helte. Han sagde alle de rigtige ting i starten, og han var ikke bange for at sige sandheden, formentlig fordi han er videnskabeligt skolet.

Jeg er ret overbevist om at du tager fejl i din vurdering. Fauci er næsten 80 år gammel, og han kunne bare have trukket sig og ladet andre tage balladen og slagsmålet med Trump. Alligevel blev han, og nogle af de kampe han havde med den orange baby da Trump begyndte at sige ting som var helt ude af tangenten ledte til at han til dels fik mundkurv på.

På det tidspunkt troede jeg han havde fået nok, men jeg fornemmede at han blev så ikke han blev erstattet af en som bare ville give babyen ret i alt. Noget af det Trump gjorde i starten var blandt andet at udnævne Mike Pence til "Head of Corona", på trods af at Pence havde vist sin totale mangel på den slags evner tidligere.

Jeg er stadig nærmest fan af Fauci, og jeg føler i den grad at han har accepteret en del, til alles fordel. Derudover er han en fremragende videnskabsmand med mange års erfaring.

Peter Mikkelsen, Carsten Wienholtz, Alvin Jensen, Mogens Holme og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Emil Davidsen

@Ole Balling
Ingen kritik af hans faglige kompetencer. Jeg forholdte mig udelukkende til hans egne ord(citatet).
Min kommentar bærer nok præg af vores egne danske sager, hvor jeg også synes embedsmænd igen og igen undlader at sige fra. Og jeg er bare så træt af undskyldningen om at man er bange for skade på egen karriere og derfor går med til at begå lovbrud eller tillader skadefuld embedsførelse. En undskyldning man her kan direkte citere Fauci for at bruge.

Flemming Berger og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Emil Davidsen

Det er ikke kun Fauci, som har oplevet dilemmaet ved at være videnskabsmand midt i en pandemi. En pandemi kan kun holdes under kontrol til man finder en løsning (f.eks. en vaccine), ved at man prøver at kontrollere befolkningens adfærd. Dette inkluderer diverse suspekte begreber som nudging og spin.

Hvis disse værktøjer benyttes fordi man ikke kan lære befolkningen at forstå epidemiologi, så kan det i min optik være acceptabelt, hvis resultatet er at man på den måde redder liv. I tilfældet Trump vs Fauci var Trumps løgnehistorier mest beregnet til at dække over hans totale inkompetence, og dermed var de ikke ok. Det vidste Fauci godt, men jeg mener stadig godt at man kan forsvare at han blev og kæmpede imod Trumps forslag om at drikke klorin eller at sprøjte disinfektionsmidler direkte i en blodåre.

En eller anden var nødt til at sige Trump imod, og samtidig var der mange som ikke turde, fordi Trump var den bully han var. Fauci var ikke bange, men han var nødt til at manøvrere i det minefelt Trump reelt var. Tro mig det har gjort ondt i Faucis videnskabelige integritet.

Daniel Joelsen

Er det den samme Fauci som udtalte: “is not something the citizens of the United States should be worried about.” om coronavirusen sidste år i januar? Eller som også herhjemme påstod, at masker ikke havde nogen virkning? Næppe noget Trump havde indflydelse på.

Det forkommer mig at der er travlt ved håndvasken.

Morten Balling

Har Fauci sagt at masker ikke havde nogen virkning i Danmark?