Leder

Aftale om hjemrejsesamtaler varsler fremtidig pragmatisme på midten i dansk udlændingepolitik

Udlændingeminister Mattias Tesfaye har med en aftale om hjemrejsesamtaler med arbejdsløse udlændinge skåret yderfløjene af og indgået forlig med Venstre, De Radikale og Liberal Alliance. Det varsler en pragmatisk samling på midten i dansk udlændingepolitik
Mattias Tesfaye har travlt med at opbygge nye flader i dansk udlændingepolitik.

Mattias Tesfaye har travlt med at opbygge nye flader i dansk udlændingepolitik.

Mads Claus Rasmussen

Debat
22. februar 2021

Man mærker, at udlændinge- og integrationsministeren er tidligere murersvend og fra sit gamle fag sikkert vant til at arbejde på akkord. I hvert fald virker det som om, at Mattias Tesfaye (S) har travlt med at opbygge nye flader i dansk udlændingepolitik, senest med aftalen fra denne uge om hjemrejsesamtaler med arbejdsløse udlændinge.

Aftalen, som senere vil blive forelagt Folketinget som en del af en ændring af repatrieringsloven, er indgået mellem regeringen, Venstre, De Radikale og Liberal Alliance. Sagt på en anden måde er yderfløjene både til højre og venstre blevet skåret af, og dermed bliver aftalen, som i sig selv ikke er særlig vidtgående, et muligt varsel om en fremtidig pragmatisme på midten i dansk udlændingepolitik.

Naturligvis har aftalen og især den begrænsede kreds af aftaleparter fået Marcus Knuth, der for tiden har indløst medlemskort til De Konservative, til at fare i flint. Han er, som han skriver på Facebook, »MÅLLØS« over, at De Radikale igen har magten over landets udlændingepolitik.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

jens christian jacobsen

@Ulrik Dahlin.
Hvordan skal sidste linje i dit indlæg forstås?

Erwin Næs, Eva Schwanenflügel og Jan Damskier anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Godt spørgsmål - Jeg læste det som, at en håndværker kender til et dårligt og godt håndværk og derved deres holdbarhed. Men om det var det der menes ved jeg ikke.

Og forvent ikke svar. Journaliststanden på Inf anser sig sædvanligvis som et godt stykke hævet over den almene læser af avisen (der i øvrigt betaler deres løn).

Men iøvrigt godt at høre at den progressive udlændingepolitiks forkæmpere, partierne Socialdemokratiet, Venstre og LA, i et land, hvis BNP er overmåde tynget og faretruende overrendt af flygtninge, indvandrere og andet snyltende godtfolk, kan forene sig i et “pragmatisk” og rundhåndet udspil til “selvfølgelig-velkomne-men-helst-set-hen-hvor-pebret-gror” minoriteter.

Christian Mondrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Kære Ron Levy
Hvad mener du med, at ‘journaliststanden’ på Information anser sig for at være hævet over læserne? I mine ører er det gudsjammerligt vrøvl.

Erik Fuglsang, Freddie Vindberg og Jørgen Mathiasen anbefalede denne kommentar

Hvor ville det være velgørende, om denne aftale om en ændring af repatrieringsloven bliver startskuddet til en fremtidig pragmatisme på midten i dansk udlændingepolitik, hvor vi ikke skal lade os koste rundt med af yderfløjene.

Kære Ulrik Dahlin
Ja undskyld tag det ikke personligt, for sådan er det virkelig ikke ment, men: hvad jeg mener er bare, at det, i mine ører, kan være gudsjammerligt svært at mærke det interaktive “rum” mlm journalist og læser i disse kommentarfora. Udover, forstås, når der tages til genmæle overfor sidstnævntes sarkastiske, grænsende til provokerende spydigheder.

Kære Ron Levy
Det kan jeg godt forstå, at du synes. Men spørgsmålet er også, om det er det, som er formålet med sådanne kommentarspor. Men jeg plejer altid at læse dem - ud fra at der en gang imellem kan poppe noget op, som kan være en ide til endnu en artikel.