Leder

Efter ti års grusom borgerkrig i Syrien: Der er meget langt til en løsning

Der er ingen udsigt til løsning, så længe al-Assad er ved magten i Damaskus, simpelthen fordi han ikke tror på, at han vil overleve at træde tilbage
Siden 2012 er der i FN-regi blevet arbejdet på en løsning på krigen i Syrien, men så sent som i januar afviste Bashar al-Assads delegation både oppositionens og den hårdt arbejdende FN-mæglers forhandlingsoplæg uden at fremlægge alternativer.

Siden 2012 er der i FN-regi blevet arbejdet på en løsning på krigen i Syrien, men så sent som i januar afviste Bashar al-Assads delegation både oppositionens og den hårdt arbejdende FN-mæglers forhandlingsoplæg uden at fremlægge alternativer.

Mohamed Azakir

Debat
15. marts 2021

Da den syriske revolte brød ud 15. marts 2011 skønnede de fleste neutrale iagttagere, at Bashar al-Assads alawitsekteriske regime ville være enten reformeret eller væltet med udgangen af 2012. Et skøn, der baserede sig på, at despotierne i Tunesien, Egypten, Libyen og Yemen var bukket under inden for ganske få måneder, og at Bahrains sunnimonarki kun havde overlevet i kraft af Saudi-Arabiens militære intervention. Dynamikken i de farverige og kreative fredelige protester lovede godt for demokratisk fornyelse.

Men det gik anderledes, og i dag – på dagen ti år efter de første spæde protester i den søvnige provinsby Dara’a blev brutalt nedkæmpet af sikkerhedsstyrker – er Syrien fortsat låst i en blodig borgerkrig uden umiddelbar udsigt til forsoning endsige fred baseret på holdbare aftaler.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Tak for den gennemgang.
Det er tankevækkende, at den danske regering og et flertal i Folketinget mener ,at Syrien er et sikkert land som flygtningene bør/skal sendes tilbage til.

Anders Graae, Abdulrahman AlRajab, Anders Skot-Hansen, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Rikke Nielsen, Dennis Tomsen, Carsten Munk, Henning Egholk, David Zennaro, Gert Romme, Hans Larsen og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar
Erik Pedersen

Det er med disrespekt man tænker på de muhammedanere og Imamer , som med Koranen i hånden prækker og tilbeder Allah medens millioner dør bliver lemlæstede og må flygte fra deres hjem og intet gør for at forandre tingenes tilstand. Her i landet ser vi politikere fejre afvisningen af menneskeskæbner der er flygtet fra umenneskelige forhold med fest og kage, uden tanke på kristelige værdier, menneskelighed og med støtte fra folk der kalder sig kristne, men har vendt ansigtet fra anstændigheden.

Jakob Trägårdh

Få fakta på plads.

"Tallenes dystre statistik taler for sig selv – mere end en halv million døde og savnede, hvoraf regimet menes at være ansvarligt for mindst tre fjerdedele af tabstallet. Omkring 12 millioner syrere er flygtninge, 5,6 millioner eksterne og 6,7 millioner internt fordrevne ifølge FN’s opgørelse, der også anslår, at 80 procent af befolkningen i dag lever under fattigdomsgrænsen."

24,3 millioner sammenlagt. Der er ifølge dk wiki anslået 18,3 millioner indbyggere, der så ifølge artiklen alle er flygtninge i en eller anden forstand. Det kan ikke være sandt.

Jakob Trägårdh

Endvidere. 2/3 af de nævnte dræbte eller forsvundne er fra hæren. De er ikke civile, som det ellers godt kan forståes, når det beskrives, som det gør her.

Carsten Hansen

De rige arabiske golfstater betaler sig fra ansvaret i stedet for at modtage flygtninge fra Syrien.
Er det ikke på tide at disse lande også kommer i gang ?

Her er en nuanceret artikel om ovenstående.

@ Jakob Trägårdh,

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad du mener med; "2/3 af de nævnte dræbte eller forsvundne er fra hæren"

Men sagen er jo, at alle mænd over først 16 år og senere 14 år, der ikke frivilligt og på eget initiativ meldte sig til syrisk militærtjeneste, anses som simple desertører, som man straffer ualmindelig hård, hvis/når man få fat i dem. Og bortset fra kurdere, er dette den typiske årsag til det store antal mandlige syriske flygtninge.

Christel Gruner-Olesen, Inge Lehmann og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Jakob Trägårdh

Gert Romme
15. marts, 2021 - 09:33

Den vestlige propaganda har flaget den opgørelse: ca 1/2 million ofre i årevis—altid uden, at definere, hvem der er civile og militære ofre. Militærnægtere i krigsførende lande er altid og i alle stater blevet behandlet som desertører og behandlet hårdt.
Jeg har ikke set din oplysning om børn/unge i den syriske hær andre steder, hvor har den fra? Noget andet er, at mange millioner allerede var fordrevne inden krigen startede pga en flerårig tørke i nullerne, de var altså internt fordrevne klimaflygtninge.

Jakob:
Du betvivler nogle tal og hvem der er ramt og hvilken status de har.
Jeg kan hverken modsige dig eller bare give dig ret, da jeg i min alder ikke går i dybden.
Men jeg går ud fra at årsager til tragedien er rimelig beskrevet her og ja så kan vi diskutere hvilke nationer der har blandet sig er mest rene. Lige nu ser jeg kun en en norsk mægler.
Men uanset om man er i hæren eller civil så er det mennesker vi taler om og her er et af de tilfælde hvor vi ikke bare kan sige du har selv ansvaret for din skæbne og valg, for de har ikkehaft muligheden.
Carsten nævner større ansvarlighed fra de arabiske stater, som igen har delt sig op omkring enten pest eller kolera.
Personlig kan jeg slet ikke se at vi har noget valg omkring de mennesker der er her, de skal blive med mindre det kan bevises de har begået overgreb.
Vi skal nok overleve og det må være præmissen og så forsøge at sikre at disse mennesker ikke sendes tilbage til et Helvede medmindre de selv ønsker det..

Inge Lehmann, Christian Mondrup og Kenneth Jacobsen anbefalede denne kommentar

In Libyen und Syrien haben westliche Medien Aggressoren und Kriminelle unterstützt
https://www.nachdenkseiten.de/?p=70743

Jakob Trägårdh

Viggo,

"Men jeg går ud fra at årsager til tragedien er rimelig beskrevet her"

Det er den ikke. Artiklen er ren propaganda. Hvis man orker det, så kan man nemt finde oplysninger, der fuldstændig undergraver det narrativ, der her bliver fremstillet.
Jeg påpeger så, at man, som et minimum må have styr på fakta. Såsom antal omkomne/forsvundne ofre.

Jeg mener, at danske statsborgere, voksne og børn, der er fanget/efterladt/opholder ufrivilligt i Syrien skal hjem til Danmark og om nødvendigt retsforfølges her. Ligesom dem, der er her som flygtninge skal behandles rimeligt og lovligt og få ophold, sålænge de ikke kan vende hjem og evt. særligt, hvad børn angår, skal have permanent opholdstilladelse, skolegang, integration. Der må ikke gå årevis, som vi har set.

Flemming Berger, Viggo Okholm og Atilla Thcengiz anbefalede denne kommentar
Sören Tolsgaard

Jakob Trägårdh -

"Omkring 12 millioner syrere er flygtninge, 5,6 millioner eksterne og 6,7 millioner internt fordrevne ifølge FN’s opgørelse ... 24,3 millioner sammenlagt. Der er ifølge dk wiki anslået 18,3 millioner indbyggere, der så ifølge artiklen alle er flygtninge i en eller anden forstand. Det kan ikke være sandt."

Du begår vist den regnefejl at lægge alle tallene sammen. De i alt ca. 12 mio. flygtninge omfatter 5,6 mio. eksterne samt 6,7 mio. interne flygtninge!

Voldsomt nok endda. Hertil kommer de krigere fra andre lande, som nu opholder sig i borgerkrigens fangelejre. Syrien, Tyrkiet, Libanon, Jordan og kurdisk Irak har massive problemer med at huse de mange mio. flygtninge, som næppe ønsker at vende hjem, så længe Assad er ved magten.

Der var - ligesom mange andre steder i Mellemøsten - store spændinger pga. den hastigt stigende befolkning allerede før borgerkrigen. Medmindre de muslimske lande gør alvor af en mere påholdende familieplanlægning, vil de fortsat producere store flygtningestrømme, når spændningerne udløses af den ene eller den anden faktor.

Mogens Holme, Inge Lehmann, Rikke Nielsen og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Måske vi i Europa skulle tilbyde disse mennesker asyl og en rolig havn.
Der er rigeligt at tage af.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2017-02-21-ikke-en-kirke-staar-uskadt-tilb...

Så kunne de rige arabiske golfstater tage sig af deres medtroende på flugt.
Her ville de med sikkerhed lettere falde til, mens menneskerne fra linket ligeledes har brug for sikkerhed og nok vil have lettere ved at falde til i Europa.

Eller hvad ?

Jakob Trägårdh

Sören Tolsgaard
15. marts, 2021 - 12:02

Ja, det har du vist ret i. Jeg synes, det er skrevet på en forvirrende og forenklet måde.
Det er faktuelt forkert, at ikke skelne mellem civile og militære ofre. Det civile antal døde har jeg set opgjort til ca 125.000 døde—ikke nær en halv million! Men den artikel så mangelfuld i det hele taget. Hvor er data fra Wikileaks m.fl.? Hvor er baggrund? Vi ved, hvem der instigerede, hvem der betalte.

Atilla Thcengiz

Og de fleste “neutrale” iagttagere havde stærkt forregnet sig for man regnede nok med at russerne og iranerne ville opgive Assad så let. Hvor stor en brøler kan man begå når man vidste at Iran havde et formelt forsvarspagt med Assad, og russerne meget vigtige geostrategiske interesser på spil. Ydermere sad russerne med en dårlig smag og følelsen af at blive taget ved næsen i.f.t. Libyen. At vestlige iagttagere gerne underspiller geopolitikken, herunder Israels behov for “sikkerhed”, og fokuserer blindt på Assad som et uhyre, roden til al ondt o.s.v. er at drive gæk med læsernes intellekt.

Selvfølgelig ville det hele ende med et stort kaos, det havde man vidst og villet, og Vesten gjorde alt for at destabilisere landet, herunder at lade alverdens Jihadister, psykopater, våben, penge og alt andet strømme til når man ikke selv havde agt og magt nok til en direkte intervention a la Irak og Libyen.

Anders Graae, Morten Voss, Karsten Nielsen, Hanne Utoft, Lars Løfgren og Jakob Trägårdh anbefalede denne kommentar
Henning Egholk

Det er SÅ tæt på Europa og SÅ trist. Stakkels Syrien, stakkels folk. God artikel. Over ½million døde i krigen, det er lige så mange som er døde i USA med Covid-19. Det er vi rystede over, men døde i en krig der nok var unødvendig er da meget værre!!
Nej ingen flygtninge skal da sendes retur til det inferno som hersker.
Mon Assad var hersker, hvis folket bestemte og kunne vælge? Jeg tvivler.
Jeg håber at når han forhåbentlig (snart) går af bliver retsforfulgt af den Internationale Straffedomstol for de krigsforbrydelser der beviseligt er begået.

Inge Lehmann, Rikke Nielsen og Dennis Tomsen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Det er galt hvis de demokratiske lande vil styrte diktatoren. Det er ligeledes galt hvis demokratiske lande ikke gør noget.
Det eneste de demokratiske lande må og skal gøre, er at modtage flygtninge i stort tal, mens de rige arabiske Golf-stater får lov til at betale sig fra det.

Pudsigt at folk, i deres selvpineri, overhovedet ikke forholder sig til dette !.

Og hvad med det krigsførende Rusland. Kan der ikke blive plads til et par millioner flygtninge mere i der ?

Atilla Thcengiz

Hvor mange flygtninge har det “demokratiske” USA modtaget fra Irak, Libyen og Syrien? At øvrige demokratiske lande i EU, til trods for store folkelige protester, blindt følger og støtter US’s illegale interventioner og operationer er netop problematikkens kerne. Alt det for at tilfredstille en sygelig hunger for at dominere og lægge beslag på energi ressourcerne i Mellemøsten, Nordafrika og det østlige Middelhav. I dette kyniske spil skelnes der ikke mellem demokrati og diktatur men om du er “with us or against us”.

Anders Graae, Michael Waterstradt og Karsten Nielsen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

USA modtager i tusindvis af flygtninge fra Mellemamerika.

Men det passer ikke rigtigt folk at forholde sig til de vanskelige spørgsmål.
Det er meget nemmere at forblive i samme rille konstant.

Lidt flere nuancer vil klæde debatten !

Carsten Hansen

Alverdens flygtningestrømme må være verdenssamfundets opgave.

Der findes i dag ikke et eneste Europæisk land der stiller sig forrest i køen og siger "Ja" til et større kontingent flygtninge fra Mellemøsten eller Nordafrika..
De lande der endnu ikke har taget deres del af ansvaret må se at komme i gang.

Carsten Hansen:
Du har re ti at andre rige burde tage deres del af de ulykkelige, men reelt kan jeg så godt forstå at Saudi ikke lige er stedet, for uanset den samme "tro" så er forholdene for kvinder og deres frihed trods alt bedre i Syrien.
Men nu har vi så en del og jeg kan med min bedste vilje ikke se de skal sendes tilbage med tvang, dertil er det hele for grusomt endnu. Lige nu her jo ganske få.

Rikke Nielsen

Selvom Jakob Trägårdh begår em simpel regnefejl, er jeg dog stadig meget enig i: "Jeg mener, at danske statsborgere, voksne og børn, der er fanget/efterladt/opholder ufrivilligt i Syrien skal hjem til Danmark og om nødvendigt retsforfølges her. Ligesom dem, der er her som flygtninge skal behandles rimeligt og lovligt og få ophold, sålænge de ikke kan vende hjem og evt. særligt, hvad børn angår, skal have permanent opholdstilladelse, skolegang, integration. Der må ikke gå årevis, som vi har set."

Anders Graae, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Atilla Thcengiz anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Viggo Okholm
Flygtninge skal sendes hjem når mulighed er herfor. Ikke før.
Men hele ideen med forskellen på flygtninge og indvandrere er jo at flygtninge skal hjem igen.
Hvis man flygter fra krig så flygter man derhen hvor der er fred. Saudi-Arabien er en oplagt mulighed. I alle fald en oplagt mulighed for muslimske flygtninge.
De mange forfulgte kristne skal nok ikke kigge den vej. De vil også, ligesom de muslimske, hellere til Europa.
Så de rige Golfstater må tage sig sammen og deltage. Og dermed behandle de flygtninge de modtager på en ordentlig og menneskelig facon.
Men folk her mener måske at det er OK at dække sig ind med en erklæring fra F.eks Saudi -Arabien om at : "De passer ikke ind her" ?

Carsten Hansen

Larmende tavshed.

Et pip om USA og et pip om at flygtende syrere "naturligvis ikke er interesserede i at tage til Saudi-Arabien".

Og så er vi tilbage i samme rille om at Europa, specielt Vesteuropa, skal løse alle problemer og tage mod alle flygtninge !!

Men lige præcis det faktum at borgerkrigen i Syrien kan trække ud i årevis gør at ingen lande i Vesteuropa er interesserede i at modtage mange flygtninge.
Men risikerer at de ender som indvandrere.
Der må og skal være andre steder der begynder at løfte byrden. Og her tænker jeg ikke på de fattige lande hvor der i forvejen opholder sig adskillige tusinder flygtninge i lejre.

Kom frisk med alternativer. Lidt nuancer skader ikke.

Atilla Thcengiz

EU har vist taget i mod 1,5 millioner flygtninge fra Syrien, Tyrkiet ca. 5 millioner, Jordan og Libanon ca. 1 million, og næsten ingen i Saudi Arabien, Golfstaterne og USA. Hvis du mener at EU alene bærer byrden så tager du jo fejl. For min skyld må resten af verden, inklusive Rusland, tage imod så mange som de lystrer, men det er ikke sagens kerne. USA er hovedskurken, og dennes medløbere og nyttige idioter må finde sig i flygtninge strømmene som dennes destruktive politikker genererer.

I øvrigt er det ikke så slemt at tage imod flygtninge, udover de humanitære hensyn er der tale om mennesker hvis opvækst og uddannelse man ikke betalt for. Men der er bare noget mistænkeligt over den måde man har drænet Syrien sine menneskelige og natur ressourcer på.

Carsten Hansen

Atilla THCENGIZ

Hvis du læser hvad jeg skriver, så vi du opdage at jeg klandrer de lande der intet gør. Ikke de fattige lande der har mange flygtninge i lejre.

Hvis folk mener at det er i orden at mange lande kniber udenom, så er de ikke værd at debattere med.

Og den der med USA er jeg ikke så interesseret i da jeg taler om Vesteuropa.
Jeg bryder mig ikke om USA, men har intet til overs for påstanden om at det er skyld i alverdens ulykker.

Atilla Thcengiz

@CH

Man må først stille diagnosen før man kan kurere. Det er meget simpelt: hvis problemet er flygtninge og manglende lyst til at tage imod dem så man jo finde kilden eller generatoren som i dette tilfælde jo er USA. Man er nødt at bryde sig om kilden hvis man nu går rundt og giver indtryk af at man er så bekymret for den belastning kilden pådrager nogle som man virkelig holder af. Der er ingen vej udenom.

Du må i det mindste kunne argumentere for at det er Assad og ikke USA der er kilden i stedet for at komme med provokationer som: larmende tavshed, pip her og pip der, vesteuropa alene skal løse alle problemer og tage mod alle flygtninge ...

Vær venlig at komme op med et seriøst og velovervejet oplæg.

Carsten Hansen

Atilla THCENGIZ

Men det er jo dig og ligesindede der konstant kommer med de simple ensidige holdninger.

-USA er skyld i alt.
-Vesteuropa har en speciel forpligtigelse til at modtage flygtninge fra Mellemøsten.
Det er dig og ligesindede der komplet mangler at se nuanceret på problematikkerne.
Det er derfor dig og ligesindede der ikke er seriøse.
Det er ligeledes derfor I er i stort mindretal med jeres ensidige holdninger.

Men vi er vel enige om at problemerne langt fra er løst når flygtninge ankommer til overfyldte, uhumske og utilstrækkeligt indrettede lejre ?.
Det er vel bl.a herfra at folk mener Vesteuropa skal modtage asylsøgere fra ?

Min pointe er alt alverdens flygtningestrømme skal løses af verdenssamfundet; D.v.s. at langt flere lande skal bidrage aktivt til at modtage mennesker i nød. Det kan ikke være nok at betale sig fra det.
Flygtninge derimod må stille sig tilfredse med ikke kun at have Vesten som mål.
For dem gælder det sikkerhed og sundhed frem for alt. Ergo må Saudi-Arabien, de andre rige Golf-stater, Rusland, Kina , Japan , bare for at nævne nogle, komme på banen.

Carsten Hansen

Prøv nu at forstår noget så enkelt som at rigtigt mange mennesker, ink. undertegnede, har fuld forståelse for at folk flygter fra krig og fuld forståelse for at folk forsøger at flygte fra fattigdom i håb om et bedre liv. Det er menneskeligt naturligt og mange af os ville gøre det samme hvis vi stod i deres situation og havde muligheden.

Men det er ikke det det drejer sig om !
Det drejer sig ganske enkelt om at alle ikke kan have det rige Vesteuropa som endemål. Det drejer sig om at flere spillere skal på banen hvis opgaven skal løses. At ingen lande med kapacitet skal kunne undslå sig.
Det drejer sig om at flygtninge ikke bare har frit valg, men må stille sig tilfreds med at komme til andre lande end de Vesteuropæiske.
Og slutteligt drejer det sig om at krigsflygtninge selvfølgelig skal hjem igen når muligheden er der. Hjem og bidrage til hjemlandets genopbyggelse; Samt at fattigdom naturligvis ikke kan godkendes som kriterie for ophold i nyt hjemland. Noget sådant ville betyde millioner af flygtninge ind i Europa på legal vis.

Med andre ord ; Der findes ingen vupti-løsninger. Det internationale samfund må lægge pres på de nationer der ikke yder.

Niels Erlinger

Er der ikke nogen som har undret sig over følgende paradoks:

Hvem er årsagen til konflikterne i mellemøsten??

Det er USA, Vesteuropa og Natolandene, som er skyld i konflikterne i mellemøsten.

Og hvor vil befolkningerne flygte hen:

Til USA, Vesteuropa og Natolandene.

Det vil sige, at befolkningerne i mellemøsten gerne vil flygte hen, til de lande, som er skyld i konflikterne.

Betragter befolkningerne i mellemøsten ikke USA, Vesteuropa og Natolandene, som fjenden, når nu de er skyld i konflikterne i mellemøsten??

Hvis mit hus bliver bombet af USA, Vesteuropa og Natolandene, så ville de være de sidste lande jeg ville flygte hen til.

Det er jo fjenden!!

Carsten Hansen

Hvis vi starter ved Adam og Eva, så er krigen i Syrien en borgerkrig der startede i forbindelse med Det Arabiske forår.
Diktatoren og hans håndlangere slog hårdt ned oprørerne der ønskede frie demokratiske valg.
Det hele eskalerede i forskellige oprørsgrupper bl.a Islamisk stat.

Rusland og Kina støtter op om regimet/diktatoren mens USA/Europa støtter op om oprørsgrupper, minus selvfølgelig Islamisk stat som koalitionen bekæmpede.
At det skulle være USA´s og Europas skyld alene at det er endt i ragnarok, er der vist ikke mange seriøse mennesker der vil skrive under på.
Saudi-Arabien, Iran, Hitzbollah i Libanon , kurdere og andre spillere er også på banen i den langvarige konflikt.

Carsten Hansen.
Vi e ren smule uenige om hvad vi moralsk kan gøre omkring situationen lige nu og her mener jeg helt alvorligt at de flygtninge som er her fra Syrien (undtagen evt.IS folk og direkte kriminelle) simpelthen kan blive her og få gang i et liv igen uden frygt.
Selve det fremover at skulle løse fremtidige flygtninge problematikker, så vil det da være det rigtige at få en aftale fra FN, men med vetoret fra alle "slynglerne" har det desværre lange udsigter.
Men der er langt til Sydamerika bl.a. Kina ? Japan? måske, Rusland?
Men jeg er så enig i at det ikke kun er USA, som er skyldige her, men hele den vestlige verden begik en brøler ved at puste til gløder for at få diktatoren væltet, for disse gløder havde altså indbyrdes gift iblandet-der var ikke harmoni til at holde ud.

Carsten Hansen

Viggo Okholm.

Som jeg ser det, så er meget uenige.
Selvfølgelig skal krigsflygtninge hjem ! Ellers udvandes hele De-facto flygtninge-begrebet. Er forholdene til det, så skal folk hjem.

Derudover:
Der er ikke en eneste land i Europa der stiller sig op siger; "Send os 100.000 eller flere flygtninge fra Syrien".
Derimod er Kina og Rusland og Saudi-Arabien. klar til at modtage flygtninge.
Det kan simpelthen ikke være rigtigt at Vesteuropa skal være det eneste sted man agerer menneskeligt. Med mindre man da mener at ovennævnte lande er underudviklede og så tilbagestående og decideret menneskefjendske at der ikke kan stilles krav til dem.

Mener du det Viggo Okholm ?

Og hvornår kommer kravet om at Vesteuropa skal tage imod de mange syriske flygtninge i Tyrkiet, som man kan læse om i en sideløbende tråd ?
Skal de også alle sammen til Vesteuropa ?

PS. Og med hensyn til afstand så kan diverse lande hente flygtning via skibe og fly.
Det er bare et spørgsmål om vilje; Det kan løses.

Og nej. Det er ikke Vesten skyld at der blev borgerkrig i Syrien. Og nej; det er ikke Vesten der støtter massemorderen og diktatoren Assad og hans regime.

Carsten Hansen

PS til Viggo Okholm.

Jeg ser at du anbefalet nogle af mine indlæg og at vi dermed er enige om noget.
Det skulle jeg have set inden jeg skrev mit sidste indlæg.
Så havde jeg nok brugt en lidt anden retorik.

Så godt ord igen.

Carsten Hansen

Ja Viggo.

Det med Islamisk stat er nogle forbrydere har helt ret i.

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk03SmPQp0GbSuBfyiYDpsYJ0F5fkdA%3...

Men tro mig; Der er nogle der USA skylden for dette også.