Leder

Bundlinjen i den opblussede konflikt i Jerusalem er Israels ulovlige bosættelsespolitik

Så længe det internationale samfund godkender Israels ulovlige kolonisering af palæstinensisk jord og ejendom, vil risikoen for krigshandlinger være til stede
En palæstinensisk kvinde og hendes børn flygter fra de isralelske bombardementer i Gaza by.

En palæstinensisk kvinde og hendes børn flygter fra de isralelske bombardementer i Gaza by.

Mahmud Hams

Debat
14. maj 2021

Uanset hvordan konflikten vendes og drejes – og spinmaskinen kører for fuld hammer i den eskalering, der nu har kostet et tocifret antal dødsofre – så er stridighedernes bundlinje Israels ulovlige bosættelsespolitik.

Den aktuelle kerne er den ’stille deportation’ af palæstinensere i Jerusalem, som Israel har praktiseret gennem årtier med systematisk fratagelse af arabiske beboeres ret til at opholde sig i egen by, og som senest er eksponeret ved en israelsk retskendelse om udsættelse af palæstinensiske familier fra deres boliger i Østjerusalem-nabolaget Sheik Jarrah.

Men det generelle overgreb, der har medført udvisning af mindst 16.000 Jerusalem-indfødte siden 1995, har konstant kørt på lavtblus, senest med udbrud i begyndelsen af ramadanfasten med protester og sammenstød, der eskalerede fredag i sidste uge, da ultrazionister provokerede med paroler som ’død over araberne’. Hvilket førte til gadekampe mellem israelsk politi og palæstinensiske demonstranter.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

befriende læsning. I tv-avisen slår værter og kommentatorer verbale knuder på sig selv for ikke at komme til at nævne det mest indlysende.

Niels Borre, Irene Clausens, Erik Pedersen, Anders Graae, Christian Wolsing, Marianne Jespersen, Per Klüver, Hans Larsen, Peter Beck-Lauritzen, Arne Albatros Olsen, Mehmet Zeki Ünüvar, Hanne Ribens, Karen Grue, jens raahauge, Mads Berg, David Zennaro, Asiya Andersen, Inge Lehmann, Søren Petersen, Birte Pedersen, Jørgen Tryggestad, Christian Bruun, Bjarne Bisgaard Jensen, Per Selmer, Emir Sulaiman, Christel Gruner-Olesen, Erik Karlsen, Mogens Kjær, Steen K Petersen, Erik Boye, Gert Romme, Finn Boe Jørgensen, Troels Ken Pedersen, Torben K L Jensen, Alvin Jensen, Lise Lotte Rahbek, Marianne Stockmarr, Søren Dahl og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

I Tyskland, før og under 2. verdenskrig, konfiskeredes jødernes ejendom. De konfiskerede blev derefter deporteret til særlige områder - ja vi kender alle historien. Det er sørgeligt, at de dengang mishandlede, nu bruger samme metoder mod uønskede. Ak, ja - og føj for satan.

Irene Clausens, Erik Pedersen, Anne-Marie Esmann, Anders Graae, Marianne Jespersen, Vibeke Zacho, Per Torbensen, Hans Larsen, Jesper E, Peter Beck-Lauritzen, Arne Albatros Olsen, Palle Yndal-Olsen, Mehmet Zeki Ünüvar, Hanne Ribens, Karen Grue, jens raahauge, Mads Berg, David Zennaro, Asiya Andersen, Nike Forsander Lorentsen, Inge Lehmann, Birte Pedersen, Jørgen Tryggestad, Kim Houmøller, Per Selmer, Erik Karlsen, Mogens Kjær, Gert Romme, Søren Bro og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Må indrømme at jeg har det sådan at med den politik Israel selv fører hvordan kan de så forventer selv at blive taget imod med åbne arme.
Tænker man også må spørge sig selv om der er noget store dele af verden reagerer på hvis de føler så mange er imod dem.
De har et (historie)kort de altid kan bruge mod Europa hvis Europa siger det mindste på trods af at adskillige målinger viser at befolkningerne i mange Europæiske lande slet ikke er så pro-israel som regeringerne er. Det handler om at antisemitisme kortet vil blive bragt op med det samme og intet andet.

Jeg støtter ikke nogle specifikt i denne konflikt og det er forfærdeligt for de civile det går ud over på begge sider, men omvendt bør Israel ikke være overrasket over et modsvar eller hvad det end kan kaldes. De holder sig ikke selv tilbage med at angribe andre lande når de føler sig berettiget til det af sikkerhedsmæssige årsager. Så de bør ikke være overrasket over hvis andre så gør det samme i modsvar.

Peter Beck-Lauritzen, Mehmet Zeki Ünüvar, Mads Berg, David Zennaro, Carsten Munk og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Lasse Ellegaard

".... det internationale samfund, her forstået som FN’s Sikkerhedsråd,
EU og USA ...."
citat fra artiklen

Hvis palæstinenserne skal vente på "det internationale samfund" indbefattende EU, så kommer de til at vente forgæves.

EU får aldrig truffet en udenrigspolitisk beslutning - der som bekendt skal træffes med eenstemmighed - på en så kompliceret problemstilling.
Det er bare ikke muligt med det EU, som vi har skabt.

Peter Beck-Lauritzen, Karen Grue, Carsten Munk og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Olaf Tehrani

Human Rights Watch: Israel er en apartheit-stat...
https://www.youtube.com/watch?v=6TLe4J7Dvd0

Marianne Jespersen, Peter Beck-Lauritzen, Mehmet Zeki Ünüvar, Karen Grue, Mads Berg, Inge Lehmann, Jørgen Tryggestad, Gert Romme og Per Selmer anbefalede denne kommentar
kjeld hougaard

Igen typisk dansk fladhed: vi gemmer os bag “det internationale samfund” = det er ikke os, det er de andre! Va’ mæ’ dig og mig? Va’ med vores udenrigsminister? Va’ med vores folkevalgte? Ja jeg ved jeg er naiv. Jeg har dog lært, at hvad ”vi” gør, det er altid det helt rigtige, det representerer nemlig ”Vestlige værdier”. Værdier som skal danne grund for en Vestlig verdensordning. Folk i Afrika, Afghanistan, Irak var så dumme at de ikke forstod det, primitive folkestammer hvor vi desværre ikke lykkedes dræbe dem alle – de skød tilbage? Fattede de ikke at vi var der for at udvikle de overlevende? Israelere er meget smartere, de praktiserer ”vestlige værdier” med større succes. Bomber andre lande, snigmyrder de onde andre. Når Putin forsøger at leve op til vores værdier, så svarer vi med sanktioner – man kan forstå hans frustrationer. Kina har forstået det – de er ligeglade med ”verdenssamfundet” og vores værdier. de ved at Taiwan er lige så meget af Kina som Vestbredden er en del af Israel.

Finn Jakobsen, Peter Beck-Lauritzen, Mehmet Zeki Ünüvar og Asiya Andersen anbefalede denne kommentar

Sagen og problemerne er 55 år gammel, og skyldes, at Israel på samme måde som nazisterne holder et andet folk indespærret under aparthaid-lignende forhold på 55. år - i øvrigt på en ganske ulovlig måde.

Det der nu har medført problemer, det er, at aparthaid-staten, Israel, nu etnisk udrenser palæstinensere fra deres boliger i Øst-Jerusalem, der er palæstinensernes hellige by.

Begrundelsen er ganske juridisk søgt. For apartheidstaten henholder sig til, at der boede jøder før 1948. Men faktisk boede der også palæstinensere i Palæstina før apartheidstaten i strid med folkerettet og ganske ulovligt beslaglagde palæstinensiske familiers jordarealer, og byggede bosættelser på dem. Men palæstinenserne har åbenbart slet ingen rettigheder i det nye Stor-Israel.

I de sidste par dage er der fremkommet nogle vage udtalelser fra USA´s administration, der ikke direkte kritiserer apartheidstaten, Israel. Men ny har Joe Biden meldt ganske klart med den gamle frase fra USA: "Israel har ret til at forsvare sig". Og dermed har USA på uheldig vis gjort sig til part i sagen på Israels side.

Erik Pedersen, Anne-Marie Esmann, Marianne Jespersen, Vibeke Zacho, Hans Larsen, Peter Beck-Lauritzen, Arne Albatros Olsen, Mehmet Zeki Ünüvar, Jesper E, Karen Grue, Mads Berg, Carsten Munk, David Zennaro, Nike Forsander Lorentsen, Inge Lehmann, Jørgen Tryggestad og Torben Arendal anbefalede denne kommentar

I går aftes foreslog Hamas via Rusland, at begge parter indgik en aftale om våbenhvile og efterfølgende forhandlinger.

Svaret til Hamas kom ganske omgående fra kom fra apartheidstyrets ministerpræsident,. Benjamin Netanyahu på TV. Og dette svar slog mennesker ihjel i Palæstina, medens det bragede løs på aftenhimlen.

Anne-Marie Esmann, Anders Graae, Marianne Jespersen, Marianne Stockmarr, Hanne Utoft, Peter Beck-Lauritzen, Mehmet Zeki Ünüvar, Karen Grue og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Niels Erlinger

Jeg kan godt lide denne del af artiklens overskrift:

” Så længe det internationale samfund godkender Israels ulovlige kolonisering af palæstinensisk jord og ejendom”

Her tager det internationale samfund åbenbart fejl, eller hva….??

Er det internationale samfunds afgørelser da ikke, så gode, som gældende ret??

Jeg kan godt lide de situationer hvor jeg kan sige: jeg har ret, - det er alle de andre, der tager fejl!!

Peter Beck-Lauritzen, Mehmet Zeki Ünüvar og Jesper E anbefalede denne kommentar

@ Niels Erlinger,

Ja, man står faktisk i en mærkelig situation omkring Israel.

For ikke blot menneskeligt og humant strider Israels besætter og apartheidpolitik mod alt, hvad der er rimeligt og rigtigt. Men det er også i lodret strid med alle konventioner og internationale aftaler på området.

Og derfor er det ganske underligt, at FN, EU og hele det internationale samfund er aldeles passive.

Man accepterer åbenbart, at den stærkeste magt, også har retten til at tyrannisere dem, der er svagere. Og denne perverse logik lover i hvert fald ikke godt for de små samfund i verden.

Anne-Marie Esmann, Marianne Jespersen, Marianne Stockmarr, Vibeke Zacho, Inge Lehmann, Peter Beck-Lauritzen, Arne Albatros Olsen og Mehmet Zeki Ünüvar anbefalede denne kommentar

Problemet er, at man ikke kan løse det ene folks problem (jødernes) ved at tage landet fra et andet (palæstinenserne)
Det sagde min gamle far i 67.
FN begik en voldsom ulovlighed ved at give zionisterne en stor del af Palæstina, som på det tidspunkt var et ret velfungerende og velstående samfund.
Den ulovlighed har så fået lov til at vokse sig større og større.

Formidabelt, som mange journalister snakker udenom.
Så godt, at Lasse Ellegaard siger tingene, som de er.

Anne-Marie Esmann, Marianne Jespersen, Marianne Stockmarr, Vibeke Zacho, Inge Lehmann, Peter Beck-Lauritzen, Arne Albatros Olsen, Palle Yndal-Olsen og Mehmet Zeki Ünüvar anbefalede denne kommentar

Problemet er ikke 54 år gammelt, det er 74 år gammel.
Terroren mod palæstinenserne startede længe før 48 og i 47 blev mange fordrevet

Anders Graae, Marianne Jespersen, Marianne Stockmarr, Per Klüver, Hanne Utoft, Hans Larsen, Peter Beck-Lauritzen, Palle Yndal-Olsen og Mehmet Zeki Ünüvar anbefalede denne kommentar

Måske er problemet, at amerikanerne ønsker et fort i Mellemøsten, nemlig Israel, for egeninteresse.

"Regarding the Middle East, it is time we stopped apologizing for supporting Israel. It's the best $3 billion investment we make. Whether in Israel or not, the US would have to INVENT an Israel to protect its interests in the region."
- Joe Biden

https://www.youtube.com/watch?v=FYLNCcLfIkM

Birthe Drews, Anders Graae, Marianne Stockmarr, Vibeke Zacho, Hanne Utoft, Peter Beck-Lauritzen og Mehmet Zeki Ünüvar anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Joe Biden: Israel har ret til at forsvare deres land! Ja, Biden, det halve har de stjålet fra palæstinenserne (det forsvarer de også! - minder lidt om Krim, Hong Kong) og resten har de pulveriseret med deres militære overmagt og indhegnet det med pigtråd! Palæstinenserne er undertrykt af israelerne og det avler selvfølgelig modtryk. Men pyt, palæstinenserne er alle terrorister og hvad ret har de mod de "udvalgte"! Stillingen her til aften: 83 mod 7 dræbte! Såklar, Biden, Israel, verdens gadedreng, har ret til at forsvare sig, med uforbeholden militær kraft, leveret og betalt af USA! FØJ, Biden, du skuffer.

Marianne Stockmarr, Vibeke Zacho, Per Klüver, Annette Chronstedt, Jan Jensen og Søren Bro anbefalede denne kommentar
kjeld hougaard

Fra sidelinjen: det eneste opløftende jeg kan se i disse forfærdeligheder: Det må stå helt klart i Verden, at begrebet ”the internationale samfund” er synonymt med USA+EU+UK, og at vores mantra ”frihed demokrati og menneskelige rettigheder” er et hult politisk slogan, vi mener intet ned det for egen del. Vores egen internationale talsmand, Kofod, vil ”tale alvor med Kina” og indføre sanktioner som gør russere fattigere hvis Putin fængsler en af Kofods venner. Derimod, en dansk styret ”Gaza lejer” i et ”demokratisk” Afrikansk land! En humanitær indsats i det godes tjeneste! Jeg spekulerer på hvor længe gennemsnitsdanskeren kan bilde sig selv ind at vi er ”de gode” her i verden

Birthe Drews, Anders Graae, Marianne Stockmarr, Peter Beck-Lauritzen, Hanne Utoft, Jan Jensen og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Esmann

Jeg er personligt glad for, at information ikke pakker tingene ind og siger det ligeud. Apartheid er et regime som udøves i Israel. Godt at få sat ord på. Jeg er for længst holdt op med at betragte os som de gode. Hvis jeg skulle lave en liste over alt det skammelige Vesten har udrettet bare i min tid fra 1953. Ville jeg få svært ved at gøre listen færdig. Og hvad Israel angår er jeg også skuffet over Biden. Handler det stadig om dårlig samvittighed over 2. verdenskrig. Det må høre op nu. Vi må med ud og vise vores harme og vrede i gaderne. Højrenationale men er i den grad på toppen igen. Og de findes også i Israel. Føj for den lede.