Leder

Regeringen lever fra håndspritten til mundbindet og misser den store debat om den nye verden

Endnu en lang coronavinter er over os, og den bliver ikke den sidste. Men mens Epidemikommissionen rådgiver om de nødvendige restriktioner, som behovet for dem opstår, mangler vi stadig regeringens langsigtede strategi og den store debat om det nye samfunds indretning
Statsminister Mette Frederiksen (S) holdt pressemøde mandag omgivet af – fra venstre – direktør for Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm, sundhedsminister Magnus Heunicke (S) og administrerende direktør for Statens Serum Institut Henrik Ullum.

Statsminister Mette Frederiksen (S) holdt pressemøde mandag omgivet af – fra venstre – direktør for Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm, sundhedsminister Magnus Heunicke (S) og administrerende direktør for Statens Serum Institut Henrik Ullum.

Olafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Debat
10. november 2021

Det var den alvorstunge coronastatsminister, der var tilbage på pressemødet i Statsministeriet mandag aften. Hende med det tunge, bekymrede åndedrag, de mange punktummer og den stærkeste opstilling omkring sig, så ingen kunne være i tvivl om sagens alvor. Pandemien er spillevende, og vi står på tærsklen til endnu en coronavinter. Suk.

Antallet af indlæggelser på landets sygehuse stiger og stiger sammen med antallet af dagligt smittede, og selv om mere end 75 procent af den samlede befolkning er vaccineret, er det slet ikke nok til at holde en så smitsom sygdom som deltavarianten af COVID-19 ude af samfundet og sengepladserne på landets hospitaler klar til andre patientgrupper. Det er tydeligt på tallene og har sådan set været forventeligt længe.

Tænk bare otte-ni måneder tilbage, eller læs rapporten, hvor den såkaldte ekspertgruppe om den langsigtede strategi for et genåbnet Danmark i september forudsagde præcis dette scenarie.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Michael Waterstradt

@Morten Balling

Jeg er ked af at, det på dig, virker som om jeg “cherry picker”, det er bestemt ikke min intention. Men jeg refererer, i afsnittet som du har hæftet dig ved, til Lancet studiet, hvor der ikke blev fundet en signifikant forskel i forhold til smitteoverførelse af delta-varianten mellem CoV-19 vaccinerede samt ikke-vaccinerede på “peak viral load” altså hvor smitten er højst i begge grupper.

Tidligere skrev jeg, at effekten af alle nuværende CoV-19 vacciner aftager med tid (begyndende allerede fra 3 måned skrives i nogle studier), men indtil da, er jeg enig med dig i, at man, som vaccineret, er virkeligt godt beskyttet i mod smitte; hvilket forklarer en generel lavere smitteoverførelse til vaccinerede i forhold til ikke-vaccinerede.

Jeg er derimod glad for at høre, at du heller ikke ønsker nogen stigmatisering af dem som ikke ønsker en vaccine. Jeg håber heller ikke at du plædere for CoV-19 vaccination til børn, som tilhører en gruppering der er fuldstændigt fraværende på sygehusenes Covid-stuer.

Morten Balling, Anders Reinholdt, Hanne Utoft og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Velkomment med en åben og nuanceret debat, som langt hen ad vejen kan rumme kritiske perspektiver - og som det fremgår ved vi en hel del mere om nogle år. Problemet er at ikke-handlinger nu kan være skæbnesvangre - men det samme gør sig jo gældende for klimaet (hvor vi dog ved at ikke-.handling er skæbnesvangert). Hér på vejen mod Titanics soldæk, er det - som så ofte før - værd at overveje om vi vil dø/forgå langsomt eller hurtigt. Samt hvordan vi lever imens.

Michael Waterstradt, Inger Pedersen, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

@Det går ufatteligt godt !

Var der en gang en borgerlig Statsminister Poul Schlüter som udbrød.

Men Poul Schlüter skal ikke lastes for hans efterkommere de nuværende ledere af de såkaldte borgerlige partier, som i alt for mange spørgsmål har solgt ud af et borgerligt værdigrundlag. Herunder at værdigt trængende borgere skal have den fornødne hjælp af samfundet og af samfundets stærke borgere.

Jeg er med andre ord sikker på, at Poul Schlüter ikke havde accepteret den nuværende laissez faire politik overfor COVID19, som i enkelte ord kan omskrives nul restriktioner nul indgriben fra vores partier lad sygdommen rase og hver individ finder sin egen vej gennem COVID19 ørkenen.

Al fokus ligger nu på S-Regeringen som på grund af lovbommerten med minkene nu må stille til endeløse forhør om forløbet og alt det som er smuttet.

I medens ligger følgende såkaldte Borgerlige partier i læ og kan sole sig i Regeringens COVID19 fadæser.

Det konservative Folkeparti
Nye Borgerlige
Liberal Alliance.

Nu er vi så i dag oppe på +3.017 nye smittede her i dag Onsdag den 10 November 2021. For præcist et år siden lå det samme antal smittede på dagen på +1.053 nye smittede.

Jeg ved godt at situationen nu er anderledes og, at der ikke kan forventes den samme stigning i antal døde pr. dag som forrige år, men nu da smittekurven er på vej ind i sit eksponentielle forløb, så skal der ikke meget fantasi til at forestille sig +7.000 til +8.000 nye smittede pr. dag i næste December måned. Det vil få smitteopsporingen til at vælte som et korthus, for så mange smittekæder kan matematisk set ikke udredes pr. dag. Det næste problem er de omkring +50.000 smittede pr. uge, som skal i karantæne bliver der øde på arbejdspladserne ? og hvad med samfundets mange funktioner transport, butikker, skoler osv. eller ender det med, at karantæne reglerne bliver fortolket lidt mere fleksibelt ?

Derfor var restriktioner nødvendige også nu under pandemien for det handler ikke kun om det daglige antal døde og hospitalerne:

Ikke total nedlukning af samfundet men målrettede restriktioner

mod store forsamlinger
mundbind i offentlig transport
endnu mere testning
slut med vilde partys hvor smitten sendes rundt.
Forbud mod rejser til lande uden epidemikontrol.

men at en udbredt og eksplosiv stigning i COVID19 vil omfatte store dele af samfundet, hvis ikke der lægges låg på smittekurven.

Pointen har hele tiden været få smittekurven til at flade ud så antallet af syge ikke kommer på en gang men over en længere tidsperiode, og så er der større chancer for at undgå overbelastning af sygehusene og overbelastning af samfundet som helhed.

De såkaldte borgerlige partiers svar er følgende:

Nu er COVID19 dit eget personlige problem. Vi gider ikke restriktioner vi gider ikke at beskæftige os med denne her pandemi. Find selv din egen personlige vej gennem vinterens smittebølge og hold os udenfor vi skal ikke lovgive eller blande os i Pandemien.

De borgerlige partier gider heller ikke sygeplejersker med mindre de selv personligt får brug for en, for så havde de vel bedt Regeringen om at hoste op med penge fra Krigskassen i sommer månederne og på den måde vise lidt respekt og anerkendelse for de sygeplejersker og det øvrige sygehus personale som har kæmpet og kæmpet med at redde vores helbred.

Det er simpelthen så pinligt, at overvære De såkaldte Borgerlige partiers uansvarlige sejlads hen over alle realiteter uden øje for borgernes helbred og kun med interesse for at trække Regeringen ned i mudderet på sidste års minksag.

Kære Vælgere som nu meget vel kan blive smittet med COVID19

Hvorfor stemme på følgende partier til Kommunalvalget ?

Det konservative Folkeparti
Nye Borgerlige
Liberal Alliance
Dansk Folkeparti

Når de så tydeligt har sagt, at de er ligeglade med borgernes helbred i denne COVID19 Pandemi.

Vil du vise tillid til kommunal politikere fra partier, som beder Dig om din tillid og din stemme for de næste 4 år, når de samme partier tydeligt viser, at de er ligeglade med borgernes ve og vel, hvad angår COVID19 ?

Partiernes støtte til at droppe alle restriktioner og udbrede illusionen, at COVID19 er fortid viser, at de er ligeglade med borgernes helbred.

Husk det inden du sætter dit kryds ved følgende partier til Kommunalvalget

Det Konservative Folkeparti
Nye Borgerlige
Dansk Folkeparti
Liberal Alliance.

Venstre er tilgivet her, da de i det mindste nu anerkender, at COVID19 igen er en samfundskritisk sygdom.

VH
KFK

Anders Hüttel, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

@Den bedste julegave anskaffet i god tid.

Bliv nu færdigvaccineret tag de 2 stik.

Pfizer og Moderna og måske kommer der en dansk vaccine.

for dit eget helbreds skyld for din familie og dine medmenneskers ve og vel.

Det er helt evident og bøjet i neon- områder med lav vaccinationsgrad har langt mere smitte flere indlagte og flere døde end områder med høj vaccinationsgrad.

Delta varianten spiller os måske et puds, fordi den er så meget mere smitsom end den oprindelige COVID19.

Hvor 70% immunitet var skønnet for, at så kunne vi trænge virus tilbage.

Nu skal vi nok højere op og der er vaccinationerne det vigtigste middel og så god fornuft hygiejne, afstand, og målrettede restriktioner der ikke lægger hele samfundet ned.

Med håb om at vi kommer helskindet gennem denne vinter.

VH
KFK

Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

Michael Waterstradt en søgning på ordende Manaus og covid giver rigeligt med artikler om, at man gik ud fra, at de havde fået flokimmunitet.

Man regnede med, at 75 % havde været smittet i første bølge, men så kom anden bølge med P1 varianten, hvor kirkegårdene fik pladsmangel.

Det fyldte meget i medierne dengang, det skete. Især fordi man frygtede, at det betød vaccinerne ville være virkningsløse.

At børnene ikke bliver ramt er ikke helt korrekt.

Hvis man kigger på SSIs tal for aldersfordelingen af de indlagte, er der en del 0 til 2 årige, der er indlagt. Især hvis man sammenligner med antal positivt testede i den gruppe.

Derefter kommer de 12-15 årige uvaccinerede, mens de 16 til 19 årige ser ud til at gå fri.

Så især for de 0 til 2 årige ville det være rart med en vaccine. Det er også den gruppe, der tit bukker under med vuggestuepest.

Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@Michael Waterstradt

Hvis du bladrer tilbage i arkiverne her på siden, vil du se at jeg allerede for lang tid siden gjorde opmærksom på at israelske studier af Pfizer vaccinens effektivitet overfor Delta varianten, viste at effekten aftog efter ca. 6 måneder. Det er derfor man betragter Delta varianten som en gennembrudsvariant, men faktisk viser vaccinerne sig også at miste effekt overfor andre varianter, dog ikke i samme grad. Det er vi helt enige om, også man Lancet.

At viral load ser ud til at være den samme, er i modstrid med hvad der blev sagt forleden på pressemødet, men det har jeg også læst flere artikler der viser. Generelt kan jeg anbefale Dr. John Campbell's youtube kanal, hvor han dagligt fortæller om udvikling og ny viden. Det var ham jeg først hørte omtale det israelske studie, som blev fjernet igen kort efter. Det var også ham der første gang omtalte viral load:

https://www.youtube.com/channel/UCF9IOB2TExg3QIBupFtBDxg

Det jeg opponerede imod var at du skrev "i følge ovenstående skal man ikke lade sig vaccinere for at beskytte andre mod CoV19". Og så er det jeg siger at jo, man skal både lade sig vaccinere for at beskytte sig selv, men også fordi man hjælper alle andre. Hvis vaccinen nedbringer risikoen for smitte, nedbringer den også risikoen for at man kommer i en situation, hvor man kan smitte andre. Cherry picking var nok lidt barsk, men man skal virkelig være over nogle af Informations læsere, som har en ret bred forståelse af hvad videnskab er for en dims ;)

Det er noget møg at vaccinernes effekt aftager så hurtigt. Det var der ikke rigtigt nogen som havde regnet med, udover John Campbell, selvfølgelig.

Michael Waterstradt, Eva Schwanenflügel og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

Morten Balling:

"Vi har heller ikke oplevet at Bill Gates stod med en remote control og kunne "styre" nogen"

Det ved jeg sgu ikke rigtigt. Et par dage efter andet stik greb jeg mig selv i at tænke, at Windows 8.1 sgu egentlig er et ret godt styresystem. Jeg kom mig dog hurtigt til mig selv igen ;)

Morten Balling: Mht. dit link over smittede pr. 100.000 for hhv. vaccinerede og ikke vaccinerede, hvor det relativt forholder som ca. 1:3 og hvis man ser på de tilsvarende tal for hospitalsindlagte, hvor forholdet nærmere er 1:4, så vil jeg mene, at man skal regne yderligere på tallet, idet de vaccinerede udgør 75 % af befolkningen mens de ikke vaccinerede udgør 25 %. Så tendensen er måske endnu tydeligere

Men alene søjlediagrammerne på SSI fra dit link burde tale for sig selv. De vaccinerede udgør stadig den største gruppe blandt de smittede, men det skal også ses i forhold til, at 4,4 millioner er vaccinerede.

SSI har også et tal for de såkaldte gennembrudsinfektioner for vaccinerede hvor tallet er 0,5 % jf. https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/i-alt-22682-er-blevet-smittet-me...

I øvrigt så var Viggo Andreassen ude, med en melding om, at det i høj grad er de ikke vaccinerede der driver smitten frem.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-11-08-coronapasset-kan-vaere-paa-vej....

Men hvad skulle det egentlig nytte, at så tvivl om vaccinernes effektivitet? Ud over, at man kunne finde alibi for, at ikke gå ned og få den skide vaccination? For egen og for andres skyld.

Eva Schwanenflügel, Jørgen Munksgaard og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Jan Fritsbøger

til dem som er begejstrede for ideen om naturlig immunitet vil jeg lige gøre opmærksom på, at den bedre beskyttelse som man får ved smitte også gælder vaccinerede som alligevel bliver smittede,
altså betyder vaccinen ikke at man dermed går glip af den højere effektivitet hvis man smittes, men man reducerer jo risikoen for at blive alvorligt syg og evt dø, og man spreder smitte mindre effektivt, så det er altså en utvetydig fordel både for den enkelte og for samfundet at man lader sig vaccinere.

Morten Balling det er måske lidt hårdt kridtet op, at ingen andre regnede med, at vaccinerne holder så kort. De håbede nok mere.

Jeg læste lige mit gamle vaccinationspas igen og talte 5 vaccinationer mod stivkrampe i de første 2,5 leveår. Først derefter blev det hvert tiende år.

Lad os håbe vi også får det så nemt med corona, at det kun kræver en serie og ikke årlig genvaccination.

Jeg faldt også over informationen, at viral mængde var lige højt, men at det varede i færre dage hos vaccinerede end hos uvaccinerede. Dermed smittede vaccinerede færre.

Jeg synes, det er karakteristisk, for dem der ikke vil vaccineres, fordi de er unge og raske, ser ud til at have en tyrkertro på, at de eller deres nærmeste hverken har eller får behov for et sundhedssystem, der virker.

Måske fylder nyheder i de danske medier ikke nok omkring folk uden corona der dør. Der dør fordi hospitalerne er fyldte med coronapatienter, og de derfor ikke kan få behandling. Alle de patienter der normalt har brug for intensivstationer kan ikke komme til. F.eks. de yngre mænd og deres passagerer fra højfartsulykkerne.

Alle disse personer er ikke en del, af de coronadøde, men den overdødelighed man kan se i andre lande, hvor sundhedsvæsenet brød eller bryder sammen i forhold til år uden corona.

Så ved at lade sig vaccinere beskytter man også sig selv, ud over sine egne nære og resten af samfundet.

Man beskytter også erhvervslivet, da en ukontrolleret smitte også går hårdt ud over økonomien. Kan godt være man selv går naivt gennem en pandemi, men hovedparten af resten af befolkningen reagerer med frygt og hvad deraf følger.

@Jan Boisen

Der er de rå tal, og så er der f.eks. incidens. SSIs "Dashboard" er mildest talt ikke særligt godt når det kommer til at være klar i spyttet. Incidens er typisk omregnet til "pr. 100.000" ift. den befolkningsgrupper tallet dækker. Derved kompenserer man for at der er mange flere vaccinerede som kan smittes end ikke vaccinerede, og derved er tallene langt mere sammenlignelige. Når oplysningerne er så sparsomme som på SSIs Dashboard kan man ikke umiddelbart forudsætte at de "pr. 100.000" er for de enkelte grupper og ikke hele befolkningen, så der er man nødt til at "lave prøve" som de sagde da jeg gik i skole. Laver man prøve "passer pengene".

@Inge Lehmann

Det er "alment kendt" at når der sker noget som rydder forsider, så er det værd at læse alt det der står på side 4. Man kan lukke meget ud i ly af andet. Så er det jeg nogle gange tænker at det er spøjst at journalisterne ikke går tilbage og samler op, når det bliver agurketider, men det ser det ikke ud til at de gør. Måske fordi de havde så travlt med forsiden at de aldrig lige fik læst side 4.

@Jan Boisen

Et andet eksempel er dagens smittetal, som er lavere end i går, og som derfor "tydeligt viser" at coronapasset virker allerede inden det er genindført på fredag. Det hænger selvfølgelig sammen med antallet af test, og hvis man ser på positivprocenten, så er den stort set som i går.

Hvis man ser på tallene generelt, på en graf, så er det også tydeligt hvornår det er weekend. Grafen har en generel udvikling, men hopper op og ned i et syv dages mønster, og det er ret indlysende at det reelle antal smittede ikke varierer på den måde.

Eva Schwanenflügel

Morten Balling, SSI har lige udmeldt, at dagens smittetal ikke er korrekte :

"SSI: Dagens smittetal er ikke korrekte

Dagens smitteopgørelse er ikke korrekt, oplyser Statens Serum Instiut. Det skyldes, at cirka 100.000 tests først kan køres senere. 

- Smittetallet for i dag er betydeligt lavere end det reelle billeder, står der på SSI's hjemmeside. 

De tests, der mangler, vil i stedet optræde sammen med smittetallene i morgen, fredag. Derfor vil de daglige smittetal for fredag også være tilsvarende for høje, skriver SSI. 

SSI forventer, at systemerne vil være tilbage i normal og retvisende drift igen lørdag."

(TV2 Live)

Morten Balling over på ingeniøren har de i dag en artikel om, hvordan man kan opgøre coronasmittetallene. Samt fordele og ulemper ved de forskellige opgørelser.

Bl.a. er der en graf, der angiver antal smittede for samme ugedag for at følge udviklingen og korrigere for forskel i testaktiviteten.

Der er også en graf, der plotter antal smittede logaritmisk.

Det er ret sjovt, at se de forskellige grafer, dog ikke det resultat de viser.

Morten Balling: Jeg forstår fint dit eksempel med en sample altså en prøve. Alligevel kan jeg ikke få ud af hovedet, at der skal regnes lidt videre på tallene

Hvis du ser f.eks. her på TV2

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-i...

Så er i alle tilfælde den grafiske fremstilling lidt mere overskuelig end den er på SSIs dashboard, selv om TV2 har SSI som kilde.

De skriver netop, at det antallet af nysmittede pr. 100.000 borgere og antallet af hospitalsindlagte. Tager man det til troende, så skulle man ikke mene, at der korrigeret for, at andelen af vaccinerede udgør de 75 % af befolkningen.

Jeg mener også, at jeg så Macron udtale et par dage tilbage, at sandsynligheden for, at blive indlagt grundet Covid19 var 11 gange så høj i fald man var ikke-vaccineret.

Men jeg kan naturligvis tage fejl, eller ikke kunne gennemskue tallene, hvilke der er mange af i øjeblikket.

@Jan Boisen

Hvis vi tager tallene for de tre søjler på TV2 under "Dagligt nye smittede efter vaccinestatus", så giver summen af tallene 153. Det skulle så være pr. 100.000. Der bor 5 millioner mennesker i Danmark over 12 år (hvad med dem som er 12 år?), så hvis vi ganger med 5 millioner og dividerer med 100.000 får vi 7650. Det er mange? Det er forhåbentlig forkert. Og dog:

@Eva Schwanenflügel

Bagsiden af konvolutten: Hvis dagens smittetal er 2132 baseret på 105.000 prøver, og de mangler resultat fra 100.000 prøver, samt at vi forudsætter at de optalte prøver og de ikke optalte er repræsentative samples (det ved vi ikke), så siger et simpelt overslag at dagens "reelle" smittetal er ca. 4162. I så fald vil morgensdagens smittetal "reelt" være mindst det "reelle" for i dag, altså 4162 plus dem der mangler i dagens tal (2030) = ca. 6.200 (meget +/-). Her vil man forklare og tydeligt gøre opmærksom på at gårdsdagens smittetal ikke er inkluderet, men det interessante tal, værende det reelle tal for i dag hører vi næppe. I stedet vil man fokusere på at 6.200 ikke er et reelt tal. Det skyldes selvfølgelig en fejl fra instituttet, men det slører tingene meget.

Der er knald på den lille virus i øjeblikket. Ærgerligt at den ikke er levende så vi kunne slå den ihjel :)

Michael Waterstradt

@Inge Lehmann: 20:36

Tak for Manaus, Brasilien referencen; jeg læste op på artiklen i Science i går:
https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.abh2644

Vildt outbreak med en coronavariant der muterer 17 gange inden for omtrent 1/2 år således, at hverken vaccine eller de anslåede 76% mennesker med naturlig immunitet (mod den oprindelige variant) kunne beskyttes mod det næste outbreak (P1-varianten).
Jeg husker godt snakken i medierne omkring den brasilianske variant; jeg ser dog sjældent fjernsyn og blev derfor ikke så eksponeret over for hændelsen.

Heldigvis skal vi, her i landet, forholde os til delta-varianten med en noget lavere muteringsgrad.

@Morten Balling: 23:18

Da jeg ikke er virolog af uddannelse prøver jeg på, så vidt muligt, at informere mig om emnet gennem bøger samt artikler. Udfordringen omkring CoV-19 er, at emnet er så politiseret, hvor modstridende holdninger kastes frem og tilbage, og fakta er nødt til at checkes kontinuerligt.

Tak for linket til John Campbell; jeg har set ham forklare at, man under vaccinationer, skal huske at reciprokerer (trække tilbage) sprøjten før injektion for at se, om man har ramt en vene (hvilket bør undgås). Husker dog ikke selv om det blev gjort ved min sidste vaccination;)

Også tak for de konstruktive meningsudvekslinger samt erfaringer vedrørende CoV-19.

Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Morten Balling anbefalede denne kommentar

@Michael Waterstradt

Det har været interessant at følge udviklingen i information omkring virussen. I starten vidste vi det var en coronavirus. Nu ved vi klart mere, men en stor del af den viden vi har er ikke peer reviewed. Det er virkelig gået hurtigt, og al information bør læses med de skeptiske briller. Størstedelen af de data vi har ved vi der er mørketal i. Og politik i :)

Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Michael Waterstradt anbefalede denne kommentar

Morten Balling: Jeg har ikke regnet efter på dit regnestykke, men jeg tror på det. Jeg tror dog man sådan nogenlunde regner med, at vi er 6 millioner indbyggere i Danmark. Så det vil nok give en anelse lavere estimat af smittetal, men alligevel

SSI var ude med en melding om for lidt mere end 1 uge siden, at tallet kunne blive 4500 i starten af december. Og det var deres worst case scenario. Nu synes tallet ikke længere skudt vildt over målet

Og som hele artiklen her er inde på, så kan man have sin tvivl om, hvorvidt indførelsen af et Coronapas er nok til, at lægge en dæmper udviklingen i smitten.

Nu har regeringen fået Carte Blache for en måned frem. Men vi har en hel lang vinter foran os, så....

Et andet tankevækkende regnestykke. Hospitalerne mangler sygeplejesker. Hvis man ville gøre faget mere attraktivt i denne periode og i morgen gav alle sygeplejesker 10.000,-/måned i lønforhøjelse ud over honninghjertet, så ville det koste ca. 4-5 milliarder om året, eller 2 promille af vores BNP som er 2.300 milliarder kroner om året. Måske skulle vi få vores prioriteringer på plads, men der er nok bare noget jeg ikke forstår.

Well, tak til de mennesker, som i øjeblikket, med deres eget liv som indsats, prøver at redde andre.

Eva Schwanenflügel, Jan Boisen, Inge Lehmann og Michael Waterstradt anbefalede denne kommentar

Kørte i bus med nogle unge besøgende, til min ø i aftes. De afsprittede hver og én i bussen, enkelte havde atter små afspritter beholdere i sidelommerne på deres rygsække. Jeg mødte én der købte 10 mundbind.

Corona 3.0 er en del af vores liv. Virus bliver hyppigere i al fremtid, fordi vi er flere og fordi naturen "ryster". Den skifter, den dør. Det er en grufuld erkendelse, at det skiftende klima presser alle. Frem imod denne væren skal der findes løsninger?

Nedbringe co-2, med afgifter og hele baduljen. Ude foran OUH (Odense Universitets Hospital står dagligt 3000 biler. Men Odense får snart en letbane og så er det problem løst!

Jeg har boet med udsigt til marker og vand i nogle år. Lige nu er der 30 måger som mæsker sig på marken foran mit hus. Disse fugle og andre af deres artsfæller æder forskellige dele af marken og sætter tydelige spor. Det er godt at fuglene stadig trives. Jeg har end and til optøning for der har jo været Mortens aften. Den fyrer jeg af i aften for at lægge sul på mig selv.

Elpriserne er en jungle som ikke burde eksistere men bare være der.

YouSee tilbyder mig bredbånd som jeg ikke har råd til og har jeg råd til vinteren?

Når så mange ting forsvinder og forandres, i et hyppigere tempo. Vi kan kalde det naturlig evolution. FN har allerede malet det dystert op. Verdenshavene forandres, Amazonas er ude af drift, Taigaen smelter og methan slipper ud i atmosfæren. Og så er der det med klokkefrøen på min ø. Jeg tror ikke at den vender tilbage men så får vi noget andet eller slet ingenting. Nu er mågerne videre og jeg mangler æbler og kartofler til i aften.

Er det Vorherre der er på spil? Der er forsamlingsgrænse og vand er dyrt. Kejseren går igen alt er under udvikling og afvikling. En lastbil på 40 tons kørte forbi, alt for stærkt og til ulempe for det hele.

Denne Verden forandrer sig, selv lykken og ulykken er der ude. Kan du rumme det?

Eva Schwanenflügel

For de fleste (inklusive mig selv) vil det nok komme som en overraskelse; der er nogle personer, der er immune overfor Sars-Covid 19.
De har nemlig været forkølede.

Det skyldes et enzym i immunforsvaret:

"Enzymet har det mundrette navn ‘replikationskompleks’, fordi det er motoren i den proces, hvor virussen laver kopier af sig selv og spreder sig i kroppen."

Forskerne bag studiet mener, at det burde kunne lade sig gøre at lave en vaccine udfra replikationskomplekset, istedet for de nuværende, der er rettet imod molekylets spikeprotein.

https://videnskab.dk/krop-sundhed/forkoelelser-har-gjort-nogle-mennesker...

Spændende tanker !

Hvad dælen er "naturlig immunitet"? Som om at vi har 2 immunsystemer, ét der reagerer (svagt) på vacciner, og et helt andet, der reagerer (stærkere) på sygdommen, eller bare opbygges ad bagvejen/af sig selv, fordi man ikke er vaccineret. Er det kun covid-19, der har den smarte mekanisme, eller også kopper, mæslinger, ebola?

Sider