Leder

Vi lever alle i matrixen

Vores digitale adfærd bliver overvåget og kortlagt af avancerede algoritmer, som sørger for, at vi får tilbudt mere af det, vi allerede forbruger. Det minder om matrixen i ’The Matrix’. Vi er klar til som Neo at tage den røde pille, men hvor skal pillen komme fra?
Vores digitale adfærd bliver overvåget og kortlagt af avancerede algoritmer, som sørger for, at vi får tilbudt mere af det, vi allerede forbruger. Det minder om matrixen i ’The Matrix’. Vi er klar til som Neo at tage den røde pille, men hvor skal pillen komme fra?

Andrew Matthews

Debat
5. januar 2022

Tag den røde pille, og find ud af sandheden om den verden, du lever i. Tag den blå pille, og bliv ved med at leve i fredelig og frydefuld uvidenhed. Det er det valg, som hackeren Neo (Keanu Reeves) stilles over for i The Matrix, søstrene Wachowskis banebrydende science fiction-film fra 1999.

Neo vælger den røde pille og opdager, at den virkelighed, han hidtil har levet i, titlens matrix, er virtuel, en kompleks simulation, der er skabt af intelligente maskiner for at kontrollere mennesker og udnytte deres kroppe som batterier. Neo indser også, at han har en vigtig rolle at spille i den frihedskamp, allerede bevidstgjorte mennesker udkæmper mod maskinerne.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:

"Vi fastholdes i bestemte mønstre og bobler. Det er uhyggeligt, og vi synes at være klar til at tage den røde pille".

Nej, overhovedet ikke! Hykleriet i såkaldt kritiske venstreorienterede kredse er enormt. F.eks. har jeg tit været ude for, at jeg er gået glip af vigtig information i de foreninger, jeg er en del af, fordi informationerne ikke har været tilgængelige på foreningens hjemmeside.

Når jeg gør opmærksom på problemet, lyder svaret typisk - jamen, det har jo stået på vores side på facebokk. Du bliver jo nødt til at følge med på vores side på facebook.

Tilsvarende, når der er ting vedrørende foreningen, der gives uddybende forklaring på, i form af et link, så er det ikke til uddybende forklaringer på hjemmesiden, men til uddybninger på facebook.

Meget ofte er der tale om personer, der er i gang med eller er færdige med en uddannelse på "Kunst og kultur" på KU. Man kan undre sig over, hvordan den slags veluddannede personer kan være så totalt indifferente over for, at de bidrager til, at medlemmerne af deres foreninger i den grad bliver prisgivet til bestemte former for markedskræfter.

Marianne Jespersen, Eva Schwanenflügel, Poul Anker Juul, Lise Lotte Rahbek og Mette Johansson anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Bjarne Toft Sørensen
Du skriver: "Hykleriet i såkaldt kritiske venstreorienterede kredse er enormt."
Er de foreninger, du er medlem af, da venstreorienterede eller hvordan skal det forstås?

Bjarne Toft Sørensen

@Lise Lotte Rahbek

Jeg henviser her ikke til politiske, men til kulturelle foreninger. Ud fra mit kendskab til medlemskredsen og de problemstillinger, de er optaget af, er jeg dog ikke i tvivl om, at stort set alle stemmer på et venstreorienteret parti.

Lise Lotte Rahbek

Bjarne Toft Sørensen
Okay.. altså... jeg forstår ikke rigtig, hvorfor såkaldt venstrorienterede vælgere skulle være mere facebook-venlige end f.eks borgerlige vælgere.
Kan du folde den formodning lidt mere ud?

Bjarne Toft Sørensen

@Lise Lotte Rahbek

Det er de jo heller ikke, tværtimod, men hykleriet består i, at de, i de af mig nævnte situationer, lader praktiske hensyn veje højere end ideologiske og politiske, måske på grund af noget, der har med tid og økonomi at gøre. Eller skyldes det bare almindelig dovenskab og dagligdags "bevidstløshed"?

Lidt som når Carolina Magdalene Maier fra Alternativet talte for at rejse grønt, men i praksis gjorde det modsatte. Et er teori, noget andet praksis.

"»I Alternativet starter vi med os selv, fordi vi anerkender, at al forandring nødvendigvis må komme indefra.«
https://www.information.dk/indland/leder/2018/10/carolina-magdalene-maie...

Lise Lotte Rahbek

Bjarne.T. Sørensen
Ah, ok, på dén måde.
Tak for uddybningen. :-)

Kenneth Krabat

letvægtsjournalistik, men okay. Det bliver så ikke dybere end dét.

Kenneth Krabat

Jeg må tilføje, at Monggaard generelt set skriver ret godt, blot ikke særlig dybt eller intellektuelt kritisk.

Den letbenede journalistik i ovenstående skyldes naturligvis et redaktionelt svigt. Og, tror jeg, generelt manglende forståelse eller respekt for fremtidsforestillinger, der ikke er "realistisk" funderede. Fint nok med intellektuelle analyser af det historiske, men fornemmelsesforestillinger, som dem "Science Fiction" enten beskriver eller inkorporerer i fortællinger om menneskelig adfærd (i fremtiden), interesserer ikke avisen/chefredaktøren i nogen opsøgende forstand.

Når bølgerne går højt, får vi anmeldelser af realistiske fremtidsspekulationer som Kim Stanley Robinsons "Ministry for the Future", der er reelt fantastisk og relevant for genren
https://www.information.dk/moti/2021/03/verden-blevet-stykke-science-fic...
men det fantastiske i science fiction-genren får sjældent den Informationske behandling. Det samme gælder i øvrigt alle andre trykte nyhedsmedier i Danmark, men det KUNNE være anderledes.

Kenneth Krabat

Og så er det mig, der er krævende og/eller en ufølsom idiot, men der BLIVER anmeldt science fiction--fil og -serier i Information, hvis man skulle være i tvivl

https://www.information.dk/emne/science-fiction