Leder

Mediernes dækning af »wokeness« og »kagepersoner« mangler proportioner og præcision

Skal man tro en overskrift i Berlingske, skal kagemænd og kagekoner fra Lagkagehuset fremover kaldes ’kagepersoner’. Det var bare ikke hele sandheden. Forargelsen understreger, at medierne har ansvar for ikke at forvrænge debatten om minoritetspersoners rettigheder
Lagkagehuset har selv fået ideen om deres omdiskuterede kategori ’kageperson’. Med invitiativet vil kæden styrke mangfoldigheden.

Lagkagehuset har selv fået ideen om deres omdiskuterede kategori ’kageperson’. Med invitiativet vil kæden styrke mangfoldigheden.

Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Debat
15. juni 2022

Det er ikke kun fynboer og nordjyder, som kan komme op at toppes om brunsvigere. Det kan debattører på internettet, LGBT+-organisationer, bagerikæder og medier på jagt efter den næste gode historie også.

En debat om en såkaldt ’kageperson’ har bragt sindene i kog. Berlingske kunne for nylig fortælle, at »Lagkagehuset ændrer navnet på et populært bagværk: Fremover skal det hedde en ’kageperson’ – sådan lød overskriften.

Men det var misvisende. Når man fremover vil bestille en kage til børnefødselsdagen på Lagkagehusets app, skal man klikke på fanen ’kageperson’, og herunder kan man så vælge, om sukkermassen skal have kjole eller bukser på. Kagemænd og kagekoner forsvinder ingen steder hen, og ændringen var en app-teknikalitet.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Peter Beck-Lauritzen

Woke mig her og woke mig der! Det er for meget. Vores bager har snegle med negerglasur og eskimoglasur. Mangler selvfølgelig rødhudsglasur (er sjælden), men har ofte blegansigtglasur og kineserglasur. Og så er der dumbo, der fik en negerdreng til rangle! Grønlænderne, og mange andre befolkningsgrupper, kalder os kolonister! Vi kolonister er skyldige i de mange ulykkelige folk rundt om på kloden! Slaver har der været mange af, i historien, begge veje, for det var legitimt at tage overvundne mennesker som slaver, europæere i Nordafrika, afrikanere i vestindien, romere, spaniere, osv.
Ja, også den blonde pige skal med!
Tag og vedstå historien, sproget, kulturen og de fæle gerninger! Det kan ikke gøres om. Bodsgang har ingen gang på jorden, det er kun morgendagens adfærd, der kan forbedres.
Jeg har leget meget cowboyder og indianer for længe siden, uden at det har medført ringeagt for nybyggerne og indianerbefolkningen, nærmere nysgerrighed. Andres kulturer er interessante og lærerige: indianerne respekterer jorden, vandet og luften! Inuiternes kultur er ligeså. Aboriginalerne, buskmændene etc. Respekt!

Peter Mikkelsen, Henrik Ilskov-Jensen, Carsten Sperling, Flemming Berger, Lillian Larsen, Jes Balle Hansen , Herdis Weins, Hans Houmøller, jens christian jacobsen, Rolf Andersen, Bent Nørgaard, Peter Hansen, Erik Karlsen, Ete Forchhammer og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Man burde i samme moment mindes, da Kristeligt Dagblad bragte historien om, at flere danske byer overvejede kønsneutrale trafiklys i stedet for de nuværende mande- og kvindefigurer.

Det kunne man læse på forsiden af Kristeligt Dagblad 5. marts, og historien bredte sig til en lang række medier. Men i virkeligheden var det Kristeligt Dagblad selv, der satte de kønsneutrale trafiklys på dagsordenen.

https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-ingen-talte-om-koensneutrale...

Medierne er enormt gode til selv at opfinde forargelsesjournalistik.

Peter Mikkelsen, Henrik Ilskov-Jensen, Carsten Sperling, Peter Beck-Lauritzen, Lillian Larsen, erik lund sørensen, Herdis Weins, Hans Houmøller, Steffen Gliese, Per Klüver, Rolf Andersen, Lise Lotte Rahbek, Ole Olesen, Troels Ken Pedersen, Inge Lehmann, Henning Kjær, Peter Hansen, David Zennaro, Erik Karlsen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Frederik Schwane

Og så er det måske også værd at overveje, hvem der egentlig er mest krænkelsesparate her; dem der får mulighed for selv at dekorere en kageperson (eller hvad det nu er) efter eget ønske, eller dem, der stædigt holder fast i historiens tilfældigheder og manglende diversitet. Skal man måle på volumen af forargelsen, er det sidstnævnte.

Eva Schwanenflügel, Julie Bjerrum Fischer, Peter Beck-Lauritzen, Herdis Weins, Mette Eskelund, Steffen Gliese, Per Klüver, Rikke Otkjær, Troels Ken Pedersen og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Som om det var nyt at “mediernes dækning … mangler proportioner og præcision”! hvis en appel til forargelse og folkedomstol er i sigte.

Ærgerligt, når der gøres et ordentligt arbejde; som læser må man skelne, noget tyder dog på at her kniber det lidt? Er det kun medierne der bør klandres for det?

Peter Beck-Lauritzen, Eva Schwanenflügel og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Hvis Lagkagehuset bare gik lige så meget op i mangfoldighed, når det kommer til sortimentet af kager, som det de lagde ud med.

Jeg er moden nok til at huske det fantastiske udvalg af overdådige flødeskumskager, som Lagkagehuset lagde ud med da Ole kom hjem fra USA, for at begynde sit eventyr. Alle klassikerne var repræsenteret og i nye og spændende versioner: Sarah Bernard, gåsebryst, napoleonshat, franske vafler og overdådige lagkager, blev alle fornyet med ægte råvarer, bedre guf, flere frugter og sublimt afpyntet. Og hvad er det endt med siden successen kom i hus: en pengemaskine, drevet af et stabilt og reduceret udvalg, men også - det skal de have - i meget smukke marmorbelagte omgivelser.

PS. Lidt den samme skæbne overgik desværre Klavs Meyer, da han solgte sit brød-brand til Coop. Til at begyde med lancerede Coop-MEYER herligt wienerebrød, med ægte guf lavet af bla. danske æbler fra Meyers plantage på Lilleø. Desværre forsvandt den kvalitet alt for hurtigt efter at overdragelsen havde gjort Meyer rig - i hver fald for et stykke tid. Tilbage står nu kun navnet på montren: MEYER-brød. Æbleguffet fra Lilleø er væk, mens resten af bagværket ligner det fra ALDI og NETTO til forveksling.

Men måske er bevidstheden om at du køber MEYER-brød, nok - lidt ligesom med Pavlovs hunde, der ikke længere krævede en godbid siden de havde lært at komme alene når fløjten lød.

Jeg har måske bare ikke lært det. I hvert fald har jeg fundet en gammeldags bager på Amager, der stadig kan sine klassikerne, inklusive studenterbrød, og som ikke er bukket under for "steppebranding" endnu. Men jeg siger selvfølgelig ikke hvor den ligger. Den fornøjelse er vi nogle få der har, så længe det varer.

Carsten Sperling, Lillian Larsen, Herdis Weins, Hans Houmøller, Steffen Gliese, Per Klüver, Ole Olesen, Inge Lehmann og Peter Hansen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Ai - nu glemte jeg helt pointen, i bare iver efter at revse franchiseriet. Min bager på Amager er nemlig heller ikke woke - eller noget. Der står i hvert fald en helt almindelig gammeldags bagerjomfru (skal måske, måske ikke, tages helt bogstaveligt) bag disken og det tillader jeg mig at nyde, når jeg i det nostalgiske hjørne. Omvendt, på en dag hvor det bare gælder om hente et godt brød i en fart, har jeg intet imod at gå i Lagkagehuset og blive serviceret af en ung mand, en ung kvinde eller what ever derimellem. Priserne kan vi så diskutere en anden gang, men det har vel heller ikke været billigt at indrette lokalerne med alt det marmor og indkøbsprisen på hvede, det ved vi alle efterhånden, går kun en vej - den modsatte af priserne på aktiemarkedet og hvem ved - måske det ender med at studenterbrød kommer ind i varmen igen. Man skal jo aldrig sige aldrig.

Henning Kjær

Det virker på mig som om adskillelige kommentarer er skrevet på baggrund af Berlinskes skæve vinkling (løgn). De har ikke læst lederen, der udstiller Berlingske der selv opfinder en løgnhistorie til forargelse.
Når der ikke sker nok i medierne prøver det selv af opfinde en historie, som da TV" inviterede Inger Støjberg til Christiansborg i forbindelse med afstemningen om forsvarsforbeholdet. Hun havde ikke noget at gøre der.

Anne-Marie Esmann, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, erik pedersen, Herdis Weins, Steffen Gliese, Ole Olesen og Maia Nielsen anbefalede denne kommentar
Rolf Andersen

Lyssignaler for fodgængere:

Jeg har fået fortalt, at 'der/die Ampelmann' var henholdsvis: den grønne 'Walkman", og den røde 'Stådreng' ....

Peter Beck-Lauritzen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
hanne plaschke

Det giver en virkelig snusket debat med alle de beskyldninger for krænkelsesparathed. Man antager, at LGBT-folk er blevet krænket over, at der kun er to køn i kagekulturen, og så kører hetzen mod dem og deres forsøg på at udbrede deres viden om mangfoldighed. Man antager at dumme feminister er blevet krænket over "Fars hus- Fars regler"-T-shirten i Føtex, og så kører hetzen mod disse krænkede kvinder, og mod at Føtex ligger på maven for dem. Man antager, at muslimer bliver krænkede over ikke at kunne bede i arbejdstiden og ikke at kunne få halal-kød i kantinen på deres arbejdsplads, og så kører hetzen mod dem. De elever, der pænt spørger deres rektor, om de må bruge et rum på gymnasiet som bederum, bliver beskyldt for at KRÆVE et bederum, og rektor for at ligge på maven for islam. En yngre mand med muslimsk baggrund blev i en debattråd, jeg deltog i for nylig, beskyldt for at kræve både det ene og det andet, selvom han bare havde ytret, at han godt kunne finde ud af at undgå svinekød i kantinen på sin arbejdsplads . Det blev simpelthen lagt ham i munden. Det er en strategi i debattrådene, som nogle debattører er lidt for gode til. Vi skal være der og give dem kamp til stregen.

Anne-Marie Esmann, Julie Bjerrum Fischer, Peter Mikkelsen, John Johansen, Inger Pedersen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Henning Kjær, Poul Genefke-Thye, Frederik Schwane og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Kasper Pedersen

"Bagværket omdøbes for at gøre kagen mere mangfoldig og inkluderende, forklarer Malin Gardeström, der er ansvarlig for brandmarketing og ekstern kommunikation hos Lagkagehuset"

Lagkagehuset erstatter altså faktisk de to ord "kagemand," "kagekone" med deres nyopfundne ord "kageperson" i mangfoldighedens navn - hvilket jeg personligt har det fint med.

Så Berlingskes overskrift er vel ikke helt skæv?

"Lagkagehuset ændrer navnet på populært bagværk: Fremover skal det hedde en »kageperson«
Det kommer hverken til at hedde »kagemand« eller »kagekone«, når Lagkagehusets kunder i fremtiden skal bestille bagværk til festlige anledninger på nettet."

Den Danske Ordbog:

Kagemand substantiv, fælleskøn
Kage der er formet som en mand med hoved, arme og ben og dekoreret med glasur, slik m.m. serveres fx til børnefødselsdage

Kagekone substantiv, fælleskøn
Kage der er formet som en kone med hoved, arme, kjole og fødder og dekoreret med glasur, slik m.m. serveres fx til børnefødselsdage

Der er ingen resultater med “kageperson” i Den Danske Ordbog

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:

"Her er det vigtigt at holde sig for øje, at det er Lagkagehuset selv, der har fået ideen om den nye kategori ’kageperson’."

Selvfølgelig er Lagkagehuset som virksomhed meget bevidst om, hvad der sker i samfundet i relation til alt, hvad der har med "woke" at gøre, og de tilpasser selvfølgelig deres branding og deres marketingskoncepter i forhold til de forandringer, de oplever i samfundet.

I sidste ende har det noget med mulighederne for større salg og fortjeneste at gøre. Ved virksomhedens interaktion med brugerne er den også med til at påvirke holdningsændringer i relation til "woke" i forskellige befolkningsgrupper.

Argumentet, at det er Lagkagehuset, der selv har fået idéen, bliver derfor mindre relevant.

Poul Genefke-Thye

Utallige er de vandglas, der udsættes for kraftige storme!

Peter Mikkelsen, John Johansen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Kasper Pedersen. Tag nu og læs lederen, der er ikke et nyt navn "kageperson"
Man skal begynde med at vælge "kageperson" og derefter om det skal være en med kjole eller en med bukser. Når du har hentet kagen, kan du selv kalde den hvad du vil.
Du er meget krænkelsesparat.

Kasper Pedersen

Henning, som jeg skriver er det vel stadig rigtigt, når Berlingske skriver:

"Det kommer hverken til at hedde »kagemand« eller »kagekone«, når Lagkagehusets kunder i fremtiden skal bestille bagværk til festlige anledninger på nettet"

Det hedder nemlig nu "kageperson" i Lagkagehusets app.

Eva Schwanenflügel

@ Kasper Pedersen

Det var på grund af en teknikalitet i appen, man ikke kalder det kagemand- eller kone, så folk selv kan vælge, hvordan deres kage kan se ud.

At Lagkagehuset så senere vil få det til at fremstå som om de har lavet den sådan i 'mangfoldighedens' navn er bare staffage og salgsspeak.

LGBT+ har taget afstand til denne polemik, og mener, det forplumrer vandene betydeligt.

Kasper Pedersen

@Eva Schwanenflügel

Lagkagehuset siger selv:
"Bagværket OMDØBES for at gøre kagen mere mangfoldig og inkluderende, forklarer Malin Gardeström, der er ansvarlig for brandmarketing og ekstern kommunikation hos Lagkagehuset"

Derfor er det så også rigtigt og meget præcist, når Berlingske skriver:
"Det kommer hverken til at hedde »kagemand« eller »kagekone«, når Lagkagehusets kunder i fremtiden skal bestille bagværk til festlige anledninger på nettet [i appen]"

Helt enig med LGBT+ i at tage afstand til polemikken, som nærværende artikel desværre medvirker til.

Lillian Larsen

Hvis det bare er en kategori vedrørende bestilling, skulle de kalde den "kageemoji", så folk kunne vælge mange forskellige figurer.

Inger Pedersen

Når Kagemand og Kagekone er ertattet af Kageperson - og man herefter kan vælge bukser eller kjole...

... jamen så er det vel bare sådan, det er?

Uanset hensigter og (bort?)-forklaringer...

Jeg må her indrømme, at jeg er aldeles græskkatolsk - og aldrig kunne drømme om at bestille hverken kagemand, kagekone eller kageperson fra Lagkagehuset.
Endsige spise den...

John Johansen

@Peter Beck-Lauritzen

Stor mund men lille forstand, det er dog stadig kært når et menneske i trodsalderen udstiller sig selv med bagvendt logik.