Leder

Forhåbentlig sejler Mærsk mod skattemæssigt uvejr

Endnu en gang har et bebudet rekordoverskud fra Mærsk på 170 milliarder kroner sat gang i debatten om det rimelige i, at danske skatteydere hvert år begunstiger et erhverv, hvor milliarderne vælter ind
Det er svært at begribe, at Mærsk, der bare i det første halvår i 2022 har tjent 113 milliarder kroner (næsten det samme som hele sidste års overskud på 117,5 milliarder, som endda var rekord), skal have skattebegunstigelse fra de danske skatteydere.

Det er svært at begribe, at Mærsk, der bare i det første halvår i 2022 har tjent 113 milliarder kroner (næsten det samme som hele sidste års overskud på 117,5 milliarder, som endda var rekord), skal have skattebegunstigelse fra de danske skatteydere.

Karim Sahib

Debat
4. august 2022

Præcis samme onsdag, som Mærsk med et halvårsregnskab opskrev koncernens forventede overskud for hele 2022 til 170 milliarder kroner, benyttede Berlingske lejligheden til at lade den økonomiske overvismand Carl-Johan Dalgaard gentage sin opfordring til at rulle skattebegunstigelsen af Mærsk og andre rederier i en tilsvarende situation tilbage.

»Det er en ordning, som overordnet på samfundsplan må anses for ikke at være hensigtsmæssig,« lød det fra overvismanden.

Som tidligere omtalt i Information sker skattebegunstigelsen af de pågældende rederier i form af en tonnageskat, som nærmest kan sammenlignes med en vægtafgift på hvert enkelt skib. Tonnageskatten beregnes som et fast beløb per skib og er uafhængigt af skibenes aktuelle indtjening. I 2021 betalte Mærsk således globalt godt fem milliarder i skat, hvoraf godt én enkelt endte i Danmark.

Dertil kommer, at Mærsk og de øvrige rederier gennem den såkaldte DIS-ordning er fritaget for at betale skat til den danske statskasse af de udenlandskes søfolks løn på danske skibe.

For erhvervet som helhed svarer begunstigelserne til mellem to og tre milliarder, er det tidligere anslået.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Et overskud på 170 mia. kroner eller hvad der svarer til 7-8 pct. af Danmarks BNP skal (selvfølgelig) beskattes med en “rigtig” selskabsskat.
I det hele taget slipper virksomhederne temmelig billigt her til lands. Ikke mindst i betragtning af, at Danmark er et supergodt land at drive virksomhed i: Velfungerende infrastruktur, god offentlig service, stabilt demokrati, ingen omfattende korruption, dygtig og omstillingsparat arbejdsstyrke.
Alt sammen noget der koster og er til virksomhedernes fordel, men de slipper billigt.

Rasmus Kristiansen, Thomas Tanghus, Kurt Nielsen, Poul Reynolds, Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Marianne Stockmarr og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Jeppe Theodor Lindholm

Selv i USA var selskabsskatten omkring 40% og en topskat på personskat på omkring 70% før skuespilleren Ronald Reagan kom til. Den første præsident, som var instrueret, samt købt og betalt af de store investeringsselskaber i USA som det hedengangne Lehman Brothers Holdings Inc.. Lehman Brothers Holdings Inc. endte med at drukne i sin egen succes. Og millioner af almindelige amerikanere mistede alt.

Steen K Petersen, Rasmus Kristiansen, Anne-Marie Esmann, Kurt Nielsen, Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Marianne Stockmarr og Torben Arendal anbefalede denne kommentar

"Så vil godt have at Mærsk flytter til et andet land over weekenden"?

Er det spørgsmålet?

Kasper Pedersen

Se mod vest, for Mette tør ikke:

"Det er ikke helt skævt at kalde det en Robin Hood.

For den konservative premierminister, Boris Johnsons, regering har torsdag annonceret, at olie- og gasselskaber, der har tjent godt på de stigende energipriser, over de næste 12 måneder skal betale yderligere 25 procent i en ’energifortjenesteafgift’ af deres overskud.

Og de penge – fem milliarder pund eller 44 milliarder kroner – skal gå til at kompensere de otte millioner økonomisk mest sårbare husstande i Storbritannien med mindst 10.000 kroner pr. husstand i år."

Meanwhile in Denmark:

"A.P. Møller-Mærsk tjente 117 milliarder kroner i 2021 og nu 113 milliarder i første halvår. Det er en fremgang på 500 procent i forhold til året før.
Mærsk betalte i 2021 4,5 milliarder kroner i skat. Det svarer til en generel skatteprocent på lige omkring fire procent."

Godt vi har en englænder til at fortælle os sandheden:

"There is something rotten in the state of Denmark"

Rasmus Kristiansen, Anne-Marie Esmann, Kurt Nielsen, Poul Reynolds, Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Marianne Stockmarr, Mogens Holme, Torben Arendal og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

Efter hukommelsen referat af interview på P1 med ledende person i Dansk Rederiforening:

Truslen er tilsyneladende en eller anden form for en europæisk fælles aftalt form for lav-skat.
Ja, det kan måske være ok med en form for særskilt dansk "over-beskatning" - men den skal være lav, for ellers flytter alle investeringer andetsteds hen - for af en eller anden grund er alle rederi-investeringer åbenbart nødt til fremover i al evighed at vedblive med at være rederi-investeringer og kan ikke flyttes til andre områder...

Hmmm...

Talsmanden fra Rederiforeningen mener tilsyneladende, at investorerne lider af en form for autisme, der forhindrer dem i at se andre muligheder - eller?

Her kunne jeg godt tænke mig at vide:

Hvad siger investorerne til den karakteristik???

Rasmus Kristiansen, Kurt Nielsen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar

Misundelse versus pragmatisme.

Vil samfundet hellere have ca. 1 mia kr. i skat frem for 22% af nul kr.?

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt Mærsk rent faktisk mener det med at placering er fleksibel, kan man jo se, hvordan Mærsk Drilling i sin tid valgte at placere sine spritnye borerigge og boreskibe i udenlandske selskaber i stedet for danske selskaber, fordi de danske skatteregler for borerigge medførte, at de ellers ikke ville være konkurrencedygtige.

Carsten Geisle

Det er direkte pinligt og ingen af Rederiforeningens bortforklaringer holder.
Hykleriet er grænseløst, når man samtidigt vil have danske orlogsfartøjer med unge danske kvinder og mænd tilst beskytte sin sejlads ved Afrikas kyst.
Samtidig mangler forsvaret penge til omstilling til territorialforsvar.
Indfør brugerbetaling,

Steen K Petersen, Rasmus Kristiansen, Inger Pedersen, Kurt Nielsen, Poul Reynolds, Eva Schwanenflügel, David Zennaro og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Kasper Pedersen

Jeg vil vædde på, at Mærsk ikke flytter sig en meter, hvis man blot pålagde dem en midlertidig ekstra skat på fx 25% som i Storbritannien.
De vil brokke sig som Shell har gjort, men de vil med garanti ikke flytte - de kan jo godt se, at der er tale om en ekstra ordinær situation.

Steen K Petersen, Rasmus Kristiansen, Anne-Marie Esmann, Kurt Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Vil vi være en bananrepublik, hvad vi er i færd med at blive, eller vil vi ikke? Det er så enkelt.

@Kasper Pedersen

Jeg er ikke i tvivl om, at du har ret i, at Mærsk eller andre rederier ikke sådan lige flytter deres flåde fra een dag til en anden. Flytningen vil sandsynligvis være glidende over en kortere periode, ligesom alle nye fartøjer og øvrige investeringer blot fremadrettet holdes væk fra dansk flag.

Det store problem er jo desværre, at et af Danmarks største kendetegn - troværdighed og stabilitet - skydes ned, hvis man laver en bagudrettet snuptagsbeskatning. Det lægger gift ud for fremtidige investeringer.

Kasper Pedersen

@John Kierans

Du glemmer, at den danske tonnageskat er ekstrem attraktiv - det vil ét år eller to med ekstraskat ikke ændre på - Mærsk bliver med 100% sikkerhed - det er bare Mette, der ikke er lige så modig som Boris.

Hanne Andreasen

At AP Møller koncernen kun skal af med sølle 4,5 milliarder i skat, ud af en profit på 120 milliarder kroner, er fuldstændig absurd, når man tænker på helt almindelige lønarbejdere, hvad de skal af med i skat!

Anne-Marie Esmann

Al det der fis med at virksomheder flytter ud af Danmark, hvis de skal betale skat er jo helt hen i vejret. Jeg er folkepensionist og betaler 37 % efter fradrag af min pension. Mine 2 andre små pensioner bliver beskattet med rent 37 % Jeg har aldrig brokket mig. Men det er altså uanstændigt at sådanne nogen som mig finansierer velfærdssamfundet og så skal man læse, at Mærsk betaler sølle 4 % af en milliard indtægt. Det er uanstændigt - Basta

Lars B. Jensen

En del af Mærsk overskud går til støtte det danske demokrati, ikke via statskassen men direkte til de største partier. Derfor kan de ikke pålægges mere skat.

@ John Kierans
Mærsk har gennem alle tider haft masser af selskaber andre steder/i skattely.

Her et lille udpluk fra en gammel Berlingske artikel.:
"Ud af de flere end 60 selskaber, som Mærsk har placeret i skattely, ligger 16 på Bermuda. Mærsk har også ti selskaber i Panama, som lige nu er i søgelyset på grund af et omfattende læk af de såkaldte Panama Papers. Mærsks tredje store skattelylokation er Hongkong, hvor den danske koncern har 31 selskaber."

Men lad dem smutte. De beskæftiger stort set ikke danske søfolk og de søfolk der er, betaler heller ikke skat i DK (en del af den samme DIS lovpakke). Skibene bliver bygget i østen. Der bedrives transfer-pricing mellem de forskellige selskaber osv osv ............ osv.
Dannebrog er et kvalitetsflag og derfor smutter de nok ikke og hvis de vil ........ så lad dem

Lars B. Jensen, Steen K Petersen og Rasmus Kristiansen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Det er vel ikke enten eller; det gælder bare om at finde smertegrænsen - og for alt i verden ikke overskride den. Men man finder den altså ikke ved at lade stå til.