Leder

Selvfølgelig kan unge kvinder træffe et velovervejet valg om p-piller

Det er umyndiggørende, når faglig chef i Sex og Samfund Charlotte Wilken-Jensen siger, at 18-årige fravælger p-piller, fordi de ikke tænker over, »at man slipper for alvorlige sygdomme« senere i livet
Ud over den øgede risiko for blodpropper har nyere forskning også dokumenteret mange psykologiske bivirkninger ved pillerne såsom øget risiko for depression og selvmord.

Ud over den øgede risiko for blodpropper har nyere forskning også dokumenteret mange psykologiske bivirkninger ved pillerne såsom øget risiko for depression og selvmord.

Klougart Sofie Amalie/Information/Ritzau Scanpix

Debat
6. august 2022

Antallet af kvinder, der tager p-piller, er faldet med mere end 40 procent de seneste ti år ifølge nye tal fra Sundhedsdatastyrelsen. Nedgangen forklares af flere eksperter med et øget fokus på negative bivirkninger.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

En lidt grum(og lang 50min), men oplysningen om de homo bivirkninger der er forbundet med p-pillen https://www.youtube.com/watch?v=KET2JncpJ7o

For p-pillen er ikke kun at man ikke kan bliver gravid, p-pillen skubber også til en del ting, med hvem du finde attraktiv mens du er på p-pille og ikke er.

Og hvordan p-pillen ellers påvirker og "styrer'" dig., for en del "glemmer" at p-pillen er en hormonbehandling.

Ps, kan kun sige jeg er glad for at min datter ikke er på P-piller

Steffen Rahdoust Boeskov

Man skal hverken indtage eller på anden måde forbruge hormonforstyrrende produkter. Om det så er p-piller eller regnfrakker eller stegepander.

Læger som Wilken-Jensen er desværre industriens nyttige idioter, apropos Grandjeans kronik om lægen, der "sagde god for" bly i benzin.

Umiddelbart må udskrivning af p-piller være et af den nyere histories mest omfattende tilfælde af iatronegese (læge-induceret skade).

Torben Bjerrehuus

Det er interessant at se informations lederskribent nedgøre Charlotte Wilkens viden, ja det er imponerende at lederskribenten føler sig klædt på til at gå i rette med Charlotte Wilken.
Det er da en væsentlig information at p.piller beskytter mod f.eks. livmoderkræft, en sygdom med høj dødelighed.
Det bør også nævnes at uønsket graviditet, med efterfølgende provokeret abort, indeholder væsentlige risici for kvinden, herunder blodpropper, skade på livmoder, infektioner og sterilitet. Og hvis fortrydelsespiller benyttes er det jo en mangfoldig hormondosis der benyttes.
Ikke sagt at p.piller er den rette prævention for alle kvinder, men en nuanceret information har kvinder ret til.
Hr. Boeskovs kommentar taler for sig selv, ligesom en YouTube video som dokumentation for ens argumenter ikke bør veje tungt.

Per Klüver, Inge Nielsen, Inge Lehmann og Lars Møller anbefalede denne kommentar

@Torben Bjerrehuus
Hvis den ikke er rette imod mit link, så beklager jeg
"ligesom en YouTube video som dokumentation for ens argumenter", Det komme da helt klart an på hvad niveau og hvor grundig den er, og hvad for nogle undersøgelser den tager udspring i.

Men denne kanal (Aydin Paladin ) dykker ned i videnskabelig undersøgelser på et relativt højt niveau.(forekommer der noget cherry picking, sikker nok)

Men viden om at vi ikke er helt herre i eget hus, er for mange mennesker en fy fy ting, og en del vil ikke forholde sige til dette, at hormoner påvirker så meget som de gør i vores måde at se verden på, og tilmed hvordan vi foregår os i verden på. Og derved at fri vilje ikke se så fri som vi helst ville tro.

For ønske man at finde ud af lidt hvad der er op og ned i alt dette med p-pillen, så er dette en meget meget vigtig vinkel at have med

Frederik Schwane

Torben Bjerrehuus, kvinders allerede komplekse hormoncyklus taget i betragtning, ville det give meget mere mening, at det var mænd, der tog p-piller.

Poul Genefke-Thye, Gunilla Kurdahl og Tina Peirano anbefalede denne kommentar

Frederik Schwane. Jo, troretisk set :).
Men mon ikke kvinden selv, vil have en vis kontrol over "situationen" .....det er hende, der risikerer graviditeten.

Frederik Schwane

Inge Nielsen, bestemt, og jeg siger heller ikke, at der kun er en formel på, hvad mennesker vil eller ikke vil. Kondomet er f.eks. også opfundet. Jeg mindes bare de utallige debatter, der har været her, hvor mænd er blevet uønsket fædre, så de har vel også et behov for at tage ansvar for deres situation?

Morten Balling

@Torben Bjerrehuus

"Det er da en væsentlig information at p.piller beskytter mod f.eks. livmoderkræft, en sygdom med høj dødelighed."

Hvis man tænker et øjeblik over at evolutionen har brugt fire milliard års blind trial end error, og via utallige forsøg er nået frem til det hormonsystem kvinder normalt fødes med, så kunne man passende spørge om det er realistisk at tro på at læger og medicinalindustri kan gøre det væsentligt bedre?

Iøvrigt har du ikke ret:

"Cervical cancer: Women who have used oral contraceptives for 5 or more years have a higher risk of cervical cancer than women who have never used oral contraceptives. The longer a woman uses oral contraceptives, the greater the increase in her risk of cervical cancer. One study found a 10% increased risk for less than 5 years of use, a 60% increased risk with 5–9 years of use, and a doubling of the risk with 10 or more years of use".

Kvinder som har brugt P-piller har derimod reduceret risiko for kræft i æggestokkene. Til gengæld medfører brug af P-piller forøget risiko for brystkræft.

Alt det kan du læse om her:

https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/hormones/oral...

Burde du ikke have bedre styr på sådan noget? Eller er det NCI, som tager fejl, og dig som ved noget andet? Hvilken evidens bygger du i så fald din viden på?

Fik du iøvrigt nogensinde set den Youtube video jeg linkede til sidst vi mødtes her i debatten? Den var du meget imod, selvom videoen egentlig var en optagelse af en forelæsning på et anerkendt Universitet, og forelæseren var en respekteret professor, som ovenikøbet er ekspert på hans felt. Jeg fornemmer en form for bias? Viden drejer sig ikke om, hvem der siger noget, eller hvor de siger det. Det er ligemeget, hvad uddannelse de har, eller hvad de hedder. Hvis ikke de kan opstille forsøg til at verificere deres hypotese, så er hypotesen forkert.