Leder

På en måned har Sverige formøblet sin status som grønt foregangsland

Hvorfor skulle andre lande anstrenge sig for at nå deres klimamål, hvis ikke Sverige, et af verdens rigeste og mest udviklede lande, gider?
Sverige har efter den nye regerings tiltræden formøblet sin status som grønt foregangsland.

Sverige har efter den nye regerings tiltræden formøblet sin status som grønt foregangsland.

Lehtikuva/Reuters/Ritzau Scanpix

Debat
15. november 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Efter mindre end en måned ved magten er Ulf Kristerssons (M) borgerlige regering godt i gang med at formøble Sveriges status som grønt foregangsland.

Officielt ligger klimamålet om en reduktion i udledningen af drivhusgasser på 63 procent i 2030 fast. Men med den politiske linje, regeringen har lagt, er der ikke udsigt til at nå det.

Det er ikke bare noget, forskere, grønne organisationer og venstrefløjen påstår. Det står, som klimaredaktør Peter Alestig har påpeget i en kommentar i Dagens Nyheter, »sort på hvidt« i regeringens finanslovsforslag.

I et interview med den konservative avis Svenska Dagbladet medgiver finansminister Elisabeth Svantesson (M), at Sverige formentlig ikke kommer til at nå 2030-målet.

»Gør vi ikke det, så gør vi ikke det,« siger hun om det mål, som hendes parti, Moderaterna, selv har været med til at fastsætte.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jeg er generelt rigtig glad for jeres oplæste artikler, men en gang imellem kan jeg godt savne at I lytter korrektur på dem. Ulf Kristoffersson?!

Mon ikke vi kommer til at følge samme linie i DK ?
Der er jo ikke grund til at yde en indsats når de andre ikke gør

Jan Christensen, Ete Forchhammer og Anita Bondo anbefalede denne kommentar

Disse to DR udsendelser fra søndag den 14. ds.:

Thøger Kirks reportage fra Pakistan i
https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-skaebnestund-for-radikale-ufo_alar...

og Jesper Teilgaard og Jan Grarup i
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-klimahelvedet-i-sydsudan_349070

siger, for mig, det hele.

Dan Jørgensen: Send de to links til den svenske regering!

den politiske højresvingstur medfører ikke kun statustab som grønt foregangsland – den forestående NATO–godkendelse som hænger på vippen med ErdoganTyrkiets VETOpres slukker visionen om Sverige som et helle for Verdens forfulgte
hér til morgen i solopgangens første stråler hører jeg i radioen at en i Folkhemmet boende kurdisk familie i går kløjedes i dulmaen midt i en radiosamtale mellem Kristersson og Erdogan om NATO–Sverige og PKK (stenen i snabelskoen) – det høres at betingelsen for NATO–Sverige er deportation af et navngivet medlem ved familiemiddagsbordet
lige efter det svenske valg og regeringskonstellationen med sminket kryptofascistisk bagside kom jeg til at skrive at kanelbullelandet ville springe ud i frit fald med asylREA på IKEAhylden – og det kommer til at ske – der er 10 dage til Black Friday ! og pakke PKK–kufferten
skam få Sverige for at hoppe på den limpind
om et øjeblik står Aserbajdsjaner Georgiere Armeniere måske Ukrainere i exitkøen – fy fan Sverige er gået i sort – heja Jimmie .)

uffe hellum, Hans Larsen, Torben Skov, Kim Houmøller, Jane Nielsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Per Jacobsen hmm måske Dan J skal feje for egen dør først. Just saying

erik pedersen, godt set - DJ et dårligt valg fra min side i den sammenhæng.

Ikke desto mindre burde udsendelserne - og især Jan Grarups billeder og fortællinger - vises på storskærme på COP27 og i den svenske rigsdag.

Jeg håber virkelig ikke, at Hadsunddemokraterne og Sprit Nye Borgerlige på noget tidspunkt får så meget indflydelse, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bliver henvist til et rengøringsrum i Erhvervsministeriet.

Med Erdogans greb om NATO bliver vi alle tyrkere. Og delagtige i Tyrkiets fascistiske undertrykkelse af de kurdiske folkeslag.

Søren Fosberg, erik pedersen og Ditlev Palm anbefalede denne kommentar

Danmark skal netop nu gå forrest og foran alle andre lande på miljø og klima og ikke som Sverige og andre lande baglæns mod afgrunden .)

Og imens pønser Mette F på at lukke højrefløjen ind i regeringen.