Det amerikanske bilarbejderforbunds strejke mod de tre store bilproducenter General Motors, Ford Motor og Stellantis (en fusion af Chrysler, Fiat og franske PSA) handler om mere end retfærdige løn- og arbejdsvilkår for de ansatte i industrien.
Sat på spidsen står de kommende årtiers omstilling fra benzinkøretøjer til elbiler på spil i denne arbejdskonflikt. Det skyldes, at præsident Joe Biden og demokraterne har valgt at satse stort på at give skattelettelser gennem IRA-loven fra 2022 til investeringer i nye elbilfabrikker, batteriproducenter såvel som ombygning af eksisterende bilfabrikker.
Kongressens kolossalt store tilskud til denne klimavenlige omstilling over de næste ti år indeholder imidlertid ingen garanti for, at indehaverne af nye elbilfabrikker skal betale en løn og yde privilegier (som gratis sundhedsforsikring og en garanteret pensionsopsparing), der svarer til overenskomster i den gamle bilindustri.
En ganske fornuftig og oplysende leder af Burcharth.
Men helt grundlæggende er problemet bag alt dette, at vi binder arbejde og forbrug sammen, selvom det er meget længe siden, at de var hinandens direkte betingelse.
Der er brug for, at vi sætter resultatet af den skabende indsats højere, både kvalitativt og som efterspurgt genstand. Vi skal væk fra belønningssamfundet og i højere grad se på det fælles og det individuelt ansvarlige som producent og som forbruger.