Leder

Ingen skal kunne tåle den sexisme, Pernille Skipper har stået igennem

Når sexismen holder kvinder fra landets mest magtfulde poster, efterlader det os alle med et ringere demokrati, end vi ellers kunne have haft
Det er en demokratisk katastrofe, hvis sexisme får halvdelen af talenterne til at vige tilbage.

Det er en demokratisk katastrofe, hvis sexisme får halvdelen af talenterne til at vige tilbage.

Maria Høy Hansen

Debat
16. september 2023
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Hun er blevet overhørt og latterliggjort. Hun er blevet reduceret til en kavalergang af en siddende minister og har stået igennem spandevis af sexistiske kommentarer i både etablerede og på sociale medier.

Det fortæller Enhedslistens tidligere politiske ordfører Pernille Skipper i sin bog Rend mig.

Kritikken af den kvindeundertrykkende sexisme i dansk politik er ikke ny. I 2020 tog blandt andet socialdemokraten Maria Gudme og venstrekvinden Camilla Søe initiativ til et oprør mod sexisme, som blev skudt i gang med 79 vidnesbyrd. Også Helle Thorning-Schmidt har konfronteret sexismen i sin bog Blondinens betragtninger fra 2021.

Sexismen trives i selv de mest respektable kredse i Danmark, og det er et problem for os alle sammen, mænd som kvinder.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Poul Anders Thomsen

Jeg synes hele tiden der råbes op om sexisme, så har den og den gået og holdt hemmeligt at hun er blevet krænket i årevis, af den ene chef efter den anden. Særligt hyppigt lider vore folkevalgte under konstante forsøg fra klumpede tilnærmelser, over ulækre gramserier til direkte misogyne hadefulde kommentarer. Altsammen på job af kollegaer, som står i vejen for eget avancement eller andre politiske modstandere.
Det står i skarp kontrast til mine egne 30 år på arbejdsmarkedet, jeg har aldrig selv udsat nogen eller været udsat for lignende, jeg har heller aldrig set eller hørt om en kollega, der blev udsat sexismens ondskabsfuldheder.
Det synes jeg bare er tankevækkende. Måske er det særligt udbredt blandt politikere og andre tv-personligheder?

Egon Jensen, Henrik Svejstrup og Peter Hansen anbefalede denne kommentar

Poul Anders Thomsen:
Dine erfaringer lyder godt og jeg som blev pædagog i en klasse som eneste mand, har så heller aldrig oplevet problemet.
Hvorfor visse mænd har behov for at lege "lumre" er en gåde-er det mindreværd eller en ide om at mænd både har ret til savle over kvindelig frigjorthed samtidig med at et kig på et par bryster, som jo er livgivende nødvendig, og samtidig kan blive forargede over det.

Thomas Andersen

Jeg har lagt mærke til det samme som ovenstående beskriver. Jeg er også uddannet i et "kvindefag", men har også arbejdet på fx. lager og værksted.

Jeg har heller aldrig udøvet eller oplevet den direkte sexisme.

Jeg har læst at sexisme, sexchikane o.lign. mest af alt handler om magt. Magt over den anden.

Så måske det er forklaringen på, at det opleves som mere udbredt blandt magt-søgende mennesker.

Der er da absolut intet der tyder på, at sexisme eller noget andet afholder kvinder fra landets magtfulde politiske poster. Og desuden er det på tide, at komme videre fra den opfattelse, at sexisme pr. definition kun er noget mænd gør ved kvinder. Det kan da sagtens forekomme den modsatte vej. At påstå andet er i sig selv sexistisk.

For nylig var jeg til et møde omkring metroudvidelse.
Ordstyrer var af hankøn.
En kvinde blandt tilhørerne rakte flere gange hånden op for at markere, at hun ville sige noget. Hun fik aldrig ordet.
2-3 mænd fik det ustandseligt og talte længe, meget længe og med mange gentagelser.
En kvinde fik ordet mod slutningen, hun fik ikke lov til at sige ret meget, så blev hun afbrudt med, det var der ikke tid til at høre på.
Første gang at jeg har oplevet det? Nej desværre.
En kvinde kommer med et godt indlæg, kort efter kommer en mand på banen og tager det op, så kommer andre mænd på banen og henviser til kvindens indlæg? Nej da til mandens. Det er desværre typisk.