Dion Sommer

  • Kommentar
    20. maj 2020

    Coronakrisen har givet minimumsnormeringer med et snuptag. Lad os holde fast i dem!

    Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg
    De positive effekter af en normering på henholdsvis en voksen til tre børn i vuggestue og en voksen til seks børn i børnehave er til fulde dokumenteret, begge steder i sammenhæng med relativt små børnegrupper. Fordelene tæller bl.a., at barnet er tryggere tilknyttet pædagogerne, har færre stresshormoner, oplever mindre angst og utryghed, og at børnene bliver mere skoleparate, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg.
  • Kronik
    28. juni 2017

    Pas på det robuste barn!

    Børnedebatten præges af en lang række stereotyper, der giver forældrene ansvaret for børnenes succes eller fiasko. Men et barns udvikling påvirkes af et komplekst system af samfundsfaktorer, der ofte er uden for den enkelte families rækkevidde, men som påvirker barnet helt ned på celleniveau
    Populære børnestereotyper som ’det robuste barn’ hører ikke hjemme i afdelingen for spøg og skæmt. De erobrer nemlig scenen. Forsimpler vores forståelse af, hvad der skal til for at hjælpe børn med at håndtere livets udfordringer i et komplekst samfund.
  • Kronik
    11. maj 2012

    Børnedebatten er kørt af sporet

    Ole Henrik Hansens kritik af forholdene i vuggestuerne har sat sindene i kog. Som forskere på området betragter vi kritikken som ensidig og utilstrækkeligt dokumenteret. Vi er bekymrede for, at den får uheldige politiske konsekvenser
    Ole Henrik Hansens kritik af forholdene i vuggestuerne har sat sindene i kog. Som forskere på området betragter vi kritikken som ensidig og utilstrækkeligt dokumenteret. Vi er bekymrede for, at den får uheldige politiske konsekvenser
  • Kronik
    5. september 2011

    Fra barndom til faktura

    I de seneste ti år er selv helt små børn blevet mødt af firkantede læringskrav og måletyranni. Kammerater er blevet konkurrenter. Leg opfattes som spild af tid. Det er som om, alt handler om banal forberedelse til et voksenliv i bruttonationalproduktets tjeneste. Det er på tide at finde tilbage til en børnepolitik i børnehøjde
    Barndommen er blevet en lang test, hvor det gælder om at svarer rigtigt
  1. Kronik
    28. juni 2017

    Pas på det robuste barn!

    Børnedebatten præges af en lang række stereotyper, der giver forældrene ansvaret for børnenes succes eller fiasko. Men et barns udvikling påvirkes af et komplekst system af samfundsfaktorer, der ofte er uden for den enkelte families rækkevidde, men som påvirker barnet helt ned på celleniveau
    Populære børnestereotyper som ’det robuste barn’ hører ikke hjemme i afdelingen for spøg og skæmt. De erobrer nemlig scenen. Forsimpler vores forståelse af, hvad der skal til for at hjælpe børn med at håndtere livets udfordringer i et komplekst samfund.
  2. Kommentar
    20. maj 2020

    Coronakrisen har givet minimumsnormeringer med et snuptag. Lad os holde fast i dem!

    Selv om corona har gjort ting vanskelige i daginstitutionerne, har det også sikret børnene bedre normeringer og små børnegrupper, hvor de bedre kan legelære sammen. Lad os for børnenes skyld ikke ødelægge denne positive udvikling, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg
    De positive effekter af en normering på henholdsvis en voksen til tre børn i vuggestue og en voksen til seks børn i børnehave er til fulde dokumenteret, begge steder i sammenhæng med relativt små børnegrupper. Fordelene tæller bl.a., at barnet er tryggere tilknyttet pædagogerne, har færre stresshormoner, oplever mindre angst og utryghed, og at børnene bliver mere skoleparate, skriver Rikke Yde Tordrup og Dion Sommer i dette debatindlæg.