Ditte Maria Brasso Sørensen

Ditte Maria Brasso Sørensen

Seneste artikler af
Ditte Maria Brasso Sørensen

Sider

Om

Født 1985. Skriver om Europæisk politik og EU for Information. Kandidat i statskundskab og ph.d. i politisk teori og EU-studier.

Mest læste
  1. Den Europæiske Centralbank er i gang med en omfattende revision af sin pengepolitiske strategi. Spørgsmålet om, hvorvidt banken skal gøre mere for at fremme grøn omstilling, står til at blive et centralt stridspunkt. Vælger man at gå i en grønnere retning, kan det både få betydning for klimaet og vores grundlæggende forståelse af, hvad en centralbank er
  2. Umiddelbart virker EU-skeptikernes tilstedeværelse i Europa-Parlamentet som et paradoks. Men de giver institutionel stemme til den forfatningskamp, som deler de europæiske vælgere langt mere end deres ledere. Og dermed styrker de både parlamentets politiske rolle og udviklingen af en fælles europæisk bevidsthed
  3. EU har afvist den italienske regerings budget. Det er første gang nogensinde, at EU afviser en medlemsstats budget. Den verserende krise mellem Italien og EU illustrerer, hvor svært det kan være at være en utraditionel regering i et politisk system, hvor alliancer og kompromisser på flere niveauer er nødvendige, og den minder os om EU’s rolle i helt grundlæggende politiske beslutninger
  4. David Cameron har altid været en gambler – og da han udskrev folkeafstemning om Storbritanniens EU-medlemskab, gamblede den yngste premierminister i næsten 200 år med hele nationens plads i verden. Tre britiske forskere forklarer i den hidtil grundigste analyse af Brexit, hvorfor afstemningsresultatet ikke kan tilskrives én enkelt faktor
  5. Mens Tyskland og Frankrig i denne uge øgede presset på den polske regering, tog et flertal i EU-Parlamentet fat på Ungarn. Begge lande svækker i disse år centrale demokratiske organer som frie medier og uafhængige domstole. Det rejser spørgsmålet, om EU har ret og legitimitet til at sikre demokratiet i sine egne medlemsstater
  6. I EU er der fokus på både oprustning af forsvar og styrket militært samarbejde, men det danske forsvarsforbehold gør, at vi står uden for store dele af samarbejdet
  7. EU gør ret i at stå vagt om retsstatsprincippet, der er under pres i Polen og Ungarn. Men det gavner ikke EU-samarbejdet, hvis man gør værdipolitiske uenigheder om abort og LGBT-rettigheder til spørgsmål, som Kommissionen skal løse
  8. Hvis man vil have penge af EU, skal man efterleve de fælles værdier. Det er essensen af EU’s nye retsstatsmekanisme. Med forslaget viser Kommissionen, hvordan man forsøger at stramme garnet om de medlemsstater, der udfordrer EU’s værdier og principper