Elsebeth Jensen

  • Kommentar
    30. december 2020

    Børn skal ikke forbydes sociale medier. De skal lære, hvordan algoritmerne fungerer

    Frygten for de sociale mediers dårligdomme får nogle institutioner til at forbyde brug af digitale medier. Men frem for at forbyde de digitale teknologier skal vi lære børn og unge at forstå, hvordan de er skruet sammen, og bruge dem kritisk, skriver Lillan Buus, Elsebeth Jensen og Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College i dette debatindlæg
    De digitale mediers bagside får nogle institutioner til at forbyde for eksempel mobiltelefoner. Men det er lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen.
  • Kronik
    6. februar 2012

    Fællesskab er en udfordring for alle

    Størstedelen af dagens pædagogiske forskning handler om, hvordan individet lærer, og der er desværre langt mindre opmærksomhed på fællesskabet som ramme for liv og læring i folkeskolen. Vi glemmer, at det netop er fællesskabet, der er betingelsen for individualiteten
    De fleste grupper af børn – og for den sags skyld også voksne – der bringes sammen, bliver ikke til et konstruktivt og udviklende fællesskab af sig selv. Det kræver hårdt arbejde – fællesskabelse.