Emne

1864

Uddrag af ny biografi om Ingolf Gabold

Ingolf Gabold om kontroversielle 1864-udtalelser: »Min tanke var at bygge et bolværk mod den stadigt stigende sindelagskontrol, Dansk Folkeparti udøver«

I februar 2016 udtalte den pensionerede dramachef Ingolf Gabold i et interview til Politiken om den heftigt kritiserede DR-serie ’1864’, at serien var et »slag mod DF«. Det førte til en heftig debat i medierne og en sønderlemmende kritik af DR. Vi bringer et uddrag fra første kapitel af bogen ’Drama – en biografi om Ingolf Gabold’ af Kristoffer Zøllner, hvor Gabold fortæller om sine motiver for interviewet og sit virke som dramachef i DR

I krig på ryggen af underklassen

I filmversionen af ’1864’ er det dårligste fra tv-serien væk. Og det er godt. Desværre er der så ikke så meget tilbage. Ud over helt fantastiske billeder og nådesløs nærkamp

Du ranke mand

En udenrigspolitisk ordførers metaforiske opråb om nationens kropsholdning

Fallossymboler, snu politikere og kamplystne kvinder: Fem bud på en historisk tv-serie

Seertallet var faldet med 400.000 danskere, da fjerde afsnit af Ole Bornedals historiske drama om 1864 rullede over skærmen sidste søndag. Derfor har vi bedt et ekspertpanel give deres bud på en tv-serie om danmarkshistoriens vigtigste begivenheder, der med garanti ikke får seerne til at falde fra

Huller i dørslag og hoved

Den kollektive erindrings vaklende kvalitet

K(n)æpheste

Ville Pia Kjærsgaard være blevet forarget, hvis det var ’sigøjnerne’, der havde voldtaget en ko i tv-serien ’1864’?

Attenfiretrezzzz ...

Ole Bornedal vælger at krybe i et kunstnerisk musehul i stedet for at stå ved sine politiske valg...

Den krigsførende nation skal stå (skole)ret

Ole Bornedal vil ikke bare sige noget med tv-serien ’1864’. Han vil råbe det. Så højt, at man allerede efter første afsnit må frygte, at DR’s største dramasatsning nogensinde reducerer karakterer og handling til skabeloner i en kritik af moderne krigsbegejstring

Når fortidens krig skaber mere debat end nutidens

Søndag har tv-serien ’1864’ premiere. Informations Lasse Jensen har mødt sin gamle kontorfælle, forfatteren Tom Buk-Swienty, til en samtale om Dybbøl, kunsten, der giver nye dimensioner, krige, der får deres eget liv, og ahistoriske politikere

Historien om det forsømte selvopgør

Det svidende nederlag ved Dybbøl i 1864 har på godt og ondt præget dansk selvopfattelse gennem de seneste 150 år

Mest læste

  1. I februar 2016 udtalte den pensionerede dramachef Ingolf Gabold i et interview til Politiken om den heftigt kritiserede DR-serie ’1864’, at serien var et »slag mod DF«. Det førte til en heftig debat i medierne og en sønderlemmende kritik af DR. Vi bringer et uddrag fra første kapitel af bogen ’Drama – en biografi om Ingolf Gabold’ af Kristoffer Zøllner, hvor Gabold fortæller om sine motiver for interviewet og sit virke som dramachef i DR
  2. Søndag har tv-serien ’1864’ premiere. Informations Lasse Jensen har mødt sin gamle kontorfælle, forfatteren Tom Buk-Swienty, til en samtale om Dybbøl, kunsten, der giver nye dimensioner, krige, der får deres eget liv, og ahistoriske politikere
  3. Ville Pia Kjærsgaard være blevet forarget, hvis det var ’sigøjnerne’, der havde voldtaget en ko i tv-serien ’1864’?
  4. Det svidende nederlag ved Dybbøl i 1864 har på godt og ondt præget dansk selvopfattelse gennem de seneste 150 år
  5. 1864 har efterladt Pia Kjærsgaard »dybt skuffet« og fået kulturordfører fra Dansk Folkeparti Alex Ahrendtsen til at kræve en fejlopstøvende historikerkomité. Hos Information har vi allieret os med ni historikere for at finde fejlene, så du kan være forberedt på, hvor i serien du skal tage den kritiske brille på.
  6. I filmversionen af ’1864’ er det dårligste fra tv-serien væk. Og det er godt. Desværre er der så ikke så meget tilbage. Ud over helt fantastiske billeder og nådesløs nærkamp
  7. Ole Bornedal vil ikke bare sige noget med tv-serien ’1864’. Han vil råbe det. Så højt, at man allerede efter første afsnit må frygte, at DR’s største dramasatsning nogensinde reducerer karakterer og handling til skabeloner i en kritik af moderne krigsbegejstring