Emne

2030-klimamål

Alle venter på regeringens grønne skattereform. Spørgsmålet er, hvor ambitiøs den bliver

Fagfolk står i kø med anbefalinger og modeller for en reform, der sikrer stigende CO2-afgifter som vej til det danske klimamål. Men tvivlen om, hvad regeringen egentlig vil, stiger

Nu begynder kampen om bilerne: Nyt regeringsudspil vil øge antallet af fossilbiler i 2030

Regeringen vil sikre 600.000 grønne biler samt 1,5 millioner ton CO2-reduktion på persontransporten i 2030, viser forhandlingsudspil. Det er langtfra tilstrækkeligt, vurderer eksperter. Både blå og røde partier kalder regeringen håbløs uambitiøs, og SF kræver dobbelt så stor CO2-besparelse. Torsdag begynder de centrale forhandlinger

Benny Engelbrecht: Grønne kommunale transportløsninger er en vigtig del af omstillingen

Ti kommuner har indgået en klimasamarbejdsaftale om grønnere kollektiv trafik. Regionerne og de resterende 88 kommuner bør gøre det samme, så landets busser bliver CO2-neutrale, og transportsektorens samlede CO2-udslip mindskes, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S) i denne kronik

Erhvervsleder, tidligere kommissær og forsker: Derfor skrev vi under

139 fremtrædende erhvervsledere, forskere, og formænd for brancheorganisationer har sammen med blandt andre ungdomsbevægelser, grønne organisationer og politikere skrevet under på en appel til regeringen og Folketinget om at sikre, at Danmark lever op til målene i klimaloven. Information har spurgt en række af dem, hvorfor de har skrevet under

Rune Lykkeberg: Vi appellerer til klimahandling nu

Information har samlet mere end 100 aktører med ansvar for den grønne omstilling i en appel til regeringen og Folketinget om at leve op til deres egne forbilledlige grønne løfter. Avisen er i dag en særavis, som folder appellen ud og undersøger hele det danske klimadrama

Dan Jørgensen bør kæmpe for et højt klimamål i EU, ikke stille sig tilfreds med 55 procent

EU’s kommende klimalov er verdens vigtigste, for den kan blive den gnist, der for alvor sætter fut i den globale klimaindsats til COP26 næste år. Håbet lever, men ikke hvis klimaministeren bliver ved med at arbejde for et håbløst uambitiøst klimamål, skriver Margrete Auken, Kira Marie Peter-Hansen, Signe Munk og Anne Valentina Berthelsen (SF) i dette debatindlæg

Kommission foreslår at hæve bilafgifter med flere tusinde kroner. For lidt og for sent, siger eksperter

Eksperter kalder anbefalingerne fra Anders Eldrups elbilkommission skuffende og utilstrækkelige. Eldrup selv erkender, at der blot vil være tale om et »beskedent bidrag« til at nå Danmarks klimamål i 2030. Vi burde være begyndt for ti år siden, siger han

Fremtiden for klimaet kan blive afgjort på Kinas silkevej

Selv om Kina fører globalt inden for grøn miljøteknologi, er det alligevel den gamle, forurenende udviklingsmodel, som landet eksporterer til lande på Silkevejen. Kina anklages for at fastlåse lande i klimaskadelig energiproduktion – og det i så alvorlig en grad, at det truer internationale klimamål

Regeringens brede klimaaftale er født i hastværk og uden det store overblik

Den nye klimaaftale er udtryk for, hvor meget Folketinget kan løfte, når der løftes i flok. Men aftalen viser også, at hastighed nogle gange kan vise sig vigtigere end grundighed i dansk politik

Økonomer roser klimaaftalens CO2-afgift. Men det er afgørende, at den bliver høj nok

Den CO2-afgift, som den nye klimaaftale lægger op til, får rosende ord med på vejen fra flere økonomer. Venstre er enige med økonomerne i, at afgiften skal være høj nok til faktisk at ændre borgere og virksomheders adfærd

Sider

Mest læste

  1. Regeringen vil sikre 600.000 grønne biler samt 1,5 millioner ton CO2-reduktion på persontransporten i 2030, viser forhandlingsudspil. Det er langtfra tilstrækkeligt, vurderer eksperter. Både blå og røde partier kalder regeringen håbløs uambitiøs, og SF kræver dobbelt så stor CO2-besparelse. Torsdag begynder de centrale forhandlinger
  2. Fagfolk står i kø med anbefalinger og modeller for en reform, der sikrer stigende CO2-afgifter som vej til det danske klimamål. Men tvivlen om, hvad regeringen egentlig vil, stiger
  3. En lang række økonomer, der blandt andet tæller nuværende og tidligere vismænd, understreger nu: Den bedste måde at nå Danmarks klimamål på er ved at indføre en CO2-afgift, der rammer alle udledere af drivhusgasser. Det vil gøre omkostningerne til klimaindsatsen langt lavere og kan gøres på en måde, der ikke øger uligheden
  4. EU’s kommende klimalov er verdens vigtigste, for den kan blive den gnist, der for alvor sætter fut i den globale klimaindsats til COP26 næste år. Håbet lever, men ikke hvis klimaministeren bliver ved med at arbejde for et håbløst uambitiøst klimamål, skriver Margrete Auken, Kira Marie Peter-Hansen, Signe Munk og Anne Valentina Berthelsen (SF) i dette debatindlæg
  5. Selv om Kina fører globalt inden for grøn miljøteknologi, er det alligevel den gamle, forurenende udviklingsmodel, som landet eksporterer til lande på Silkevejen. Kina anklages for at fastlåse lande i klimaskadelig energiproduktion – og det i så alvorlig en grad, at det truer internationale klimamål
  6. Den nye klimaaftale er udtryk for, hvor meget Folketinget kan løfte, når der løftes i flok. Men aftalen viser også, at hastighed nogle gange kan vise sig vigtigere end grundighed i dansk politik
  7. Den CO2-afgift, som den nye klimaaftale lægger op til, får rosende ord med på vejen fra flere økonomer. Venstre er enige med økonomerne i, at afgiften skal være høj nok til faktisk at ændre borgere og virksomheders adfærd
  8. Eksperter kalder anbefalingerne fra Anders Eldrups elbilkommission skuffende og utilstrækkelige. Eldrup selv erkender, at der blot vil være tale om et »beskedent bidrag« til at nå Danmarks klimamål i 2030. Vi burde være begyndt for ti år siden, siger han