Emne

actionfilm

’Godzilla II: King of the Monsters’ er en uinspireret omgang monstermøg

Der vrøvles meget i den mislykkede ’Godzilla II: King of the Monsters’, der lader dusinvis af kæmpeøgler og -monstre slås og ødelægge alting, mens magtesløse mennesker forsøger at få dem til at holde op

Det store lærreds mest stilige og dygtige dræber, John Wick, skuffer

Øv. Filmredaktøren er nedslået. Den tredje film om den pensionerede lejemorder, John Wick, der slår ihjel, så det ligner ballet, er nok flot at se på, men for ufokuseret og uspændende

Stuntmand: »Mine erfaringer med, hvad filmvold gør ved folk, har betydet, at jeg simpelthen har fået dårlig samvittighed«

Stig Günther var en af de første stuntmænd i Danmark og har blandt andet arbejdet på ’Pusher’, ’Adams Æbler’ og senest Lars von Triers ’The House That Jack Built’, som han har valgt ikke selv at se. For arbejdet med filmvold har givet samvittighedskvaler. Og det i en sådan grad, at han overvejer at forlade filmbranchen

Den veloplagte ’The Predator’ handler om en flok tosser på flugt fra et rumvæsen

Der er en fed 1980’er-vibe over Shane Blacks ’The Predator’, som måske ikke er så helstøbt en film, men som i hvert fald ikke mangler hjerne eller hjerte

Elendige hajfilm er historien om det elendige menneskes kamp mod sig selv

Hajfilm har med højdepunkter i den storslåede ’Dødens Gab’ og den storplatte ’Sharknado’ handlet om kvindehad, maskulinitetsidealer og menneskelig hybris. Biografaktuelle ’The Meg’ lægger sig et sært sted mellem det selvironiske og det dybtfølte i sin kamp på at dyrke og opdatere en genre, der efterhånden har det bedst, når den griner højlydt af sig selv

Den nye ’Mission: Impossible’-film er en smuk og velsmagende flødekage af action

Instruktør og manuskriptforfatter Christopher McQuarrie er præcis, hvad Mission: Impossible-filmserien har brug for. De to seneste film, ’Rogue Nation’ og nu biografaktuelle ’Fallout’, er simpelthen seriens bedste og mest friske

Moden machobøf i brændende højhus

Actionhelten Dwayne ’The Rock’ Johnson hænger og dingler fra diverse kanter og gesimser i katastrofefilmen ’Skyscraper’, der havde været helt tam, hvis det ikke havde været for ham

’Racer and the Jailbird’ lover spænding og romantik, men skifter så spor og havarerer

Michaël R. Roskams ’amour noir’ ’Racer and the Jailbird’ suser af sted med kup og kemi mellem Matthias Schoenaerts og Adèle Exarchopoulos, indtil plottet og romancen kører helt af sporet

Lad nu de stakkels dinosaurer uddø

’Jurassic World: Fallen Kingdom’ mangler forgængerens charme og humor og troværdighed
Anmeldelse

Superheltene i ’Avengers’ kæmper mod en skurk, der vil redde verden

Psykiske problemer, mandekrise, fader- og folkemord. Den lange superheltefilm ’Avengers: Infinity War’ når aldrig at kede. Fordi den er så flot, men også fordi folks personlige problemer får lov at brede sig på det store lærred. Og så er skurken en kompliceret og moralsk anlagt gut

Sider

Mest læste

  1. Øv. Filmredaktøren er nedslået. Den tredje film om den pensionerede lejemorder, John Wick, der slår ihjel, så det ligner ballet, er nok flot at se på, men for ufokuseret og uspændende
  2. Der vrøvles meget i den mislykkede ’Godzilla II: King of the Monsters’, der lader dusinvis af kæmpeøgler og -monstre slås og ødelægge alting, mens magtesløse mennesker forsøger at få dem til at holde op
  3. James Bond fylder i sin filmudgave 50, og lige straks er der premiere på den 23. Bond-film, ’Skyfall’. Vi tegner her et portræt af en populær og tilsyneladende udødelig filmserie, der trods sine mange kulørte elementer som regel har formået at følge med tiden, når det kommer til skurke og fjendebilleder
  4. Evolutionen vendes på hovedet i den dramatiske og patosfyldte ’Abernes planet: Opgøret’, der er en teknologisk og fortællemæssig triumf
  5. Steven Spielbergs nye film ’Ready Player One’ er et betydeligt populærkulturelt værk i sig selv og samtidig en ubesværet og helt igennem frydefuld fejring af al den populærkultur, som har formet generationer af unge og nu også lidt ældre mennesker
  6. I 2007 fortalte magasinet Wired den utrolige historie bag Operation Argo, der indtil 1997 var blevet holdt hemmelig af CIA
  7. Hajfilm har med højdepunkter i den storslåede ’Dødens Gab’ og den storplatte ’Sharknado’ handlet om kvindehad, maskulinitetsidealer og menneskelig hybris. Biografaktuelle ’The Meg’ lægger sig et sært sted mellem det selvironiske og det dybtfølte i sin kamp på at dyrke og opdatere en genre, der efterhånden har det bedst, når den griner højlydt af sig selv
  8. Informations filmredaktør mener, at han kunne have skrevet en bedre film om sin hverdag ombord på et tog end Jaume Collet-Serras fantasiløse spændingsfilm, ’Sidste stop’, der har Liam Neeson i hovedrollen som pendler