Emne

actionfilm

’Joker’ er både moralsk og menneskelig kompleks – og det perfekte sindbillede på vor tid

Joaquin Phoenix vrider og vender sig i sin fremragende, meget fysiske præstation som Batmans ærkefjende i Todd Phillips’ ’Joker’, der ikke ligner mange andre superheltefilm. I stedet tager den temperaturen på et land og et samfund, hvor meget er galt, og hvor filmen allerede inden sin premiere er blevet kritiseret og debatteret voldsomt

Det er ikke, fordi ’3 sekunder’ som sådan er dårlig

Svenske Joel Kinnaman leverer i den engelsksprogede thriller ’3 sekunder’ en intens og sammenbidt præstation som et i bund og grund godt menneske, der engang begik en fejl, som stadig hjemsøger ham

Podcast: Klimaugen er over os, og det samme er Rambo

Ugens Radio Information er klar. Og spørgsmålene hober sig op. Hvorfor læser digtere op, som de gør? Hvor kan jeg sætte mit præg på klimaugen? Og hvorfor er ’Rambo – Last Blood’ ikke noget bæ?

’Rambo: Last Blood’ minder os om, hvordan de amerikanske krige ødelægger USA

Det er romaner, sange og film, som lærer os, hvad posttraumatisk stress er. En af de bedste filmfortællinger om eksistentielle krigsskader er Sylvester Stallones serie om Vietnamveteranen John Rambo. Den femte film i rækken, ’Rambo: Last Blood’, er fuld af klicheer og fordomsfulde fronter, men den er også en original udvidelse af vores forståelse af krigstraumet
Tarantinos forførende verden

Kill Bill er heltindens kritik af vores forestillinger om kvinden

Tarantinos helte og skurke, ikke mindst de ultracool, ordknappe og hypervoldelige heltinder, bebor ikke denne verden, men en filmverden. Og i den virtuose actionhævnkomedie ’Kill Bill Vol. I + II’ spiller Uma Thurman exploitation-genrens drøm, men hun giver også fem fuckfingre til mentor Bills fiktion om hende

Hobbs & Shaw er mest underholdende i selskab med Jason Statham og Dwayne Johnson

Britiske Jason Statham og amerikanske Dwayne Johnson står godt til hinanden i David Leitchs tempofyldte, men ellers ujævne actionfilm, ’Hobbs & Shaw’, der er et spin off af Fast & Furious-filmene

’Godzilla II: King of the Monsters’ er en uinspireret omgang monstermøg

Der vrøvles meget i den mislykkede ’Godzilla II: King of the Monsters’, der lader dusinvis af kæmpeøgler og -monstre slås og ødelægge alting, mens magtesløse mennesker forsøger at få dem til at holde op

Det store lærreds mest stilige og dygtige dræber, John Wick, skuffer

Øv. Filmredaktøren er nedslået. Den tredje film om den pensionerede lejemorder, John Wick, der slår ihjel, så det ligner ballet, er nok flot at se på, men for ufokuseret og uspændende

Stuntmand: »Mine erfaringer med, hvad filmvold gør ved folk, har betydet, at jeg simpelthen har fået dårlig samvittighed«

Stig Günther var en af de første stuntmænd i Danmark og har blandt andet arbejdet på ’Pusher’, ’Adams Æbler’ og senest Lars von Triers ’The House That Jack Built’, som han har valgt ikke selv at se. For arbejdet med filmvold har givet samvittighedskvaler. Og det i en sådan grad, at han overvejer at forlade filmbranchen

Den veloplagte ’The Predator’ handler om en flok tosser på flugt fra et rumvæsen

Der er en fed 1980’er-vibe over Shane Blacks ’The Predator’, som måske ikke er så helstøbt en film, men som i hvert fald ikke mangler hjerne eller hjerte

Sider

Mest læste

  1. Joaquin Phoenix vrider og vender sig i sin fremragende, meget fysiske præstation som Batmans ærkefjende i Todd Phillips’ ’Joker’, der ikke ligner mange andre superheltefilm. I stedet tager den temperaturen på et land og et samfund, hvor meget er galt, og hvor filmen allerede inden sin premiere er blevet kritiseret og debatteret voldsomt
  2. Ugens Radio Information er klar. Og spørgsmålene hober sig op. Hvorfor læser digtere op, som de gør? Hvor kan jeg sætte mit præg på klimaugen? Og hvorfor er ’Rambo – Last Blood’ ikke noget bæ?
  3. Det er romaner, sange og film, som lærer os, hvad posttraumatisk stress er. En af de bedste filmfortællinger om eksistentielle krigsskader er Sylvester Stallones serie om Vietnamveteranen John Rambo. Den femte film i rækken, ’Rambo: Last Blood’, er fuld af klicheer og fordomsfulde fronter, men den er også en original udvidelse af vores forståelse af krigstraumet
  4. Svenske Joel Kinnaman leverer i den engelsksprogede thriller ’3 sekunder’ en intens og sammenbidt præstation som et i bund og grund godt menneske, der engang begik en fejl, som stadig hjemsøger ham
  5. Britiske Jason Statham og amerikanske Dwayne Johnson står godt til hinanden i David Leitchs tempofyldte, men ellers ujævne actionfilm, ’Hobbs & Shaw’, der er et spin off af Fast & Furious-filmene
  6. Øv. Filmredaktøren er nedslået. Den tredje film om den pensionerede lejemorder, John Wick, der slår ihjel, så det ligner ballet, er nok flot at se på, men for ufokuseret og uspændende
  7. Tarantinos helte og skurke, ikke mindst de ultracool, ordknappe og hypervoldelige heltinder, bebor ikke denne verden, men en filmverden. Og i den virtuose actionhævnkomedie ’Kill Bill Vol. I + II’ spiller Uma Thurman exploitation-genrens drøm, men hun giver også fem fuckfingre til mentor Bills fiktion om hende
  8. Instruktør og manuskriptforfatter Christopher McQuarrie er præcis, hvad Mission: Impossible-filmserien har brug for. De to seneste film, ’Rogue Nation’ og nu biografaktuelle ’Fallout’, er simpelthen seriens bedste og mest friske