Emne

afrobeat

Artikler
Anmeldelse
30. august 2022

Nigeriansk afrofusion bør blive et gatewaydrug til mere afrikansk musik i vores kultur

På hvert deres fornemme, nye album er nigerianske Burna Boy og Fireboy DML mere fyrige end nogensinde
Burna Boy – Pressefoto: Atlantic Records/Warner
Anmeldelse
21. januar 2022

Gillis nye album er perfekt designet til eskapisme. Og til din iPhones skodhøjtalere

Det er som at få besøg af sin heftigt solbrændte fætter, hjemme fra varme himmelstrøg, at lytte til Gillis andet, strålende soloalbum. Her er lyde og dufte fra Afrika, Caribien og Sydamerika. Musik der – trods visse socialrealistiske temaer – er perfekt designet til eskapisme. Og til din iPhones skodhøjtalere
Carnival udgøres af 11 mere eller mindre stærke numre affyret på lige under 29 minutter.
Anmeldelse
7. juli 2021

Det er umuligt ikke at blive afropoppet glad i låget af Angélique Kidjos nye album

På sit album nummer 15 har den 60-årige sangerinde fra Benin slået sine farverige kangaer sammen med et fornemt udvalg af yngre afrikanske musikere, heriblandt Sampa the Great og Burna Boy. Det placerer hende solidt og med korslagte arme i nuet
På sit album nummer 15 har den 60-årige sangerinde fra Benin slået sine farverige kangaer sammen med et fornemt udvalg af yngre afrikanske musikere, heriblandt Sampa the Great og Burna Boy. Det placerer hende solidt og med korslagte arme i nuet
Anmeldelse
7. maj 2021

Afrobeat er måske verdens bedste festmusik, og nu tager pioneren Fela Kutis familie over

Femi og Made Kuti er søn og barnebarn af afrobeat-pioneren Fela Kuti og synger om et Nigeria med politivold, pirateri, sexchikane og international udnyttelse af ressourcer. Sådan fortsætter de linjen fra ophavet, men korrigerer også hans fejl
Efterkommere af den nigerianske legende, sanger, musiker, komponist, aktivist og dameglade levemand Fela Anikulapo Kuti, Femi og Made Kuti, har besluttet sig for at træde i hans anselige fodspor.
Essay
13. maj 2020

Nigerianske Tony Allen gav vores kroppe fire kattepoter at løbe på

Nigerianske Tony Allen er død, og dermed har vi mistet en genial trommeslager, der sammen med Fela Kuti opfandt den ufatteligt dansable og politisk offensive afrobeat, der har inspireret vidt og bredt. En mand, der overlevede Nigerias militærdiktatur og i sine sene år blev en veteranstjerne, der spøgte i vestlig popmusik
Tony Allen, her ved festivalen Glastonbury i 2010, kunne spille fire taktarter på en gang, to med armene og to med benene, og man kan høre hans indflydelse et væld af steder – på for eksempel Talking Heads’ ’Remain In Light’ og i rytmikken hos bands som Radiohead og Vampire Weekend.
Anmeldelse
26. februar 2020

Vinterjazz Festivalen bød på soniske sorte huller og mørkt stof, man kan danse til

Moor Mother overfusede sit publikum med rasende hekserap og poetisk dødspunk, mens Moses Boyds rytmiske talent lyste om kap med hans pandelampe. Årets Vinterjazz Festival rummer mere end jazz i klassisk forstand og lakker mod enden
Som musiker arbejder Moor Mother med afroamerikanernes kollektive erindring i et lyrisk klart, men mørkt univers, hvor brutal lyd, elektroniske abstraktioner, hiphop og spoken word forenes i det, hun selv beskriver som hekserap/slaveskibspunk/baptistisk jazz/skorpiongospel/dødsdigte m.m., skriver anmelder Louise Rosengreen.
Anmeldelse
25. maj 2018

Ravi Kumar og K-Phax har fornyet dansk rap

Rapperen K-Phax og makkerparret Ravi Kumar tilbyder nye veje for en dansk rapscene, der er stagneret i afropoppens rytmer
Ravi Kumars univers bakkes op af tekster, der er lige dele vanvittige og lige dele tror på, at musikken rent faktisk kan flytte vores grænser.