Emne

ambientmusik

Yves Tumors musik kommer krybende fra alle retninger som grotteedderkopper

I Yves Tumors sangstemme findes følelsen af, at nogen følger efter dig. På sit tredje studiealbum, ’Safe in the Hands of Love’, er det, som om den amerikanske støjartist skubber lytteren længere og længere ind i en mørk og fugtig grotte. Men det er en grotte, der er værd at udforske nærmere, for albummet er også Yves Tumors mest lyttevenlige til dato
Anmeldelse

Ambientmusikkens førstemand skifter tunge støjflader ud med andægtig minimalisme

Den canadiske lydkunstner Tim Hecker har skabt karrierens mest luftige og underspillede værk med afsæt i den japanske oldtidsgenre ’gagaku’. Resultatet er et åbent landskab af lige dele 1960’er-newyorker-minimalisme og elektronisk avantgarde
Tidløshed

Brian Enos drøm om det uendelige værk er fuldbragt

Da den engelske musikpioner Brian Eno begyndte at lave ambient musik i 70’erne, ønskede han at skabe musikalske rum, der kunne udfolde sig i uendeligheden. Han var dengang begrænset af mediet – vinylen – men nu udgiver han en app, der genererer det fremragende værk ’Reflection’

Væk fra den virtuelle vrimmel

Daniel Lanois' nye album er et vægtløst refugium uden faste holdepunkter. Og dog med så stor tyngde. I en rasende saliggørende zen-strømning væk fra dagligdagens informationsinferno

Verdensrummet mellem vores ører

Vi kan se og mærke nye fiktive verdener, når vi hører musik. Fire elektroniske, men også akustiske plader lukker os inde – eller ude – i både klaustrofobiske og kosmiske rum

Koncentreret uopmærksomhed

Brian Enos nye ambient-værk forsøger at unddrage sig opmærksomhed og får dermed Informations musikredaktør til at fordybe sig i egne tanker om den britiske visionære tænker og musikers tanker

Mest læste

  1. Den canadiske lydkunstner Tim Hecker har skabt karrierens mest luftige og underspillede værk med afsæt i den japanske oldtidsgenre ’gagaku’. Resultatet er et åbent landskab af lige dele 1960’er-newyorker-minimalisme og elektronisk avantgarde
  2. I Yves Tumors sangstemme findes følelsen af, at nogen følger efter dig. På sit tredje studiealbum, ’Safe in the Hands of Love’, er det, som om den amerikanske støjartist skubber lytteren længere og længere ind i en mørk og fugtig grotte. Men det er en grotte, der er værd at udforske nærmere, for albummet er også Yves Tumors mest lyttevenlige til dato