Emne

anarkisme

Anmeldelse
7. februar 2020
Analyse
6. januar 2018

Advokatens djævel

Ingen frygter anarkiet mere end den, der konstant gør oprør mod pænheden, konformiteten og småborgerligheden
Paulus beskrev i Romerbrevet, hvordan han først kom til at kende synden gennem loven: ’Begæret vidste jeg ikke af, før loven sagde: ’Du må ikke begære!’ Men med buddet fik synden et påskud og vakte al slags begær i mig. For uden lov er synden død.’
Anmeldelse
10. december 2016

Velgørende som et kølende omslag og et spark i røven

Antropolog David Graebers lille pamflet er et forbavsende rigt forsvar for anarkisme
Anmeldelse
30. september 2016

Anarkismens fane vajer for hele verdens befolkning

Med ’Black Flag’ hejser Santiago Sierra anarkismens flag og blander sig i den realpolitiske og symbolske kamp om polerne, som klimakrisen i eskalerende tempo blotlægger for is
Et anarkistisk flag midt på isen: Santiago Sierras ’Blag Flag’-installation. Foto: Nikolaj Kunsthal/kunstneren
Nyhed
30. november 2012

’Vi er helt tilbage ved Marx og Engels og Kropotkin, eller hvad han nu hed’

En kortfattet analytiker fra PET forklarede i går under terrorretssagen mod fem unge, hvorfor ’anarkister’ og ’revolutionære kommunister’ i Grækenland, Tyskland og Storbritannien bl.a. bruger ildpåsættelse som arbejdsmetode
Interview
4. september 2012

Morten Messerschmidt: ’Man kan ikke være demokratisk forkæmper og samtidig anonym’

Morten Messerschmidts hjemmeside er blevet udsat for et af Anonymous’ overbelastningsangreb. Han mener, at man er en kryster, hvis man ikke vil lægge ansigt til sine synspunkter
Nyhed
4. februar 2012

Alle konservative er reaktionære

En amerikansk politisk teoretiker ser en rød tråd løbe gennem den konservative bevægelse fra det 18. til det 21. århundrede. Trods vidt forskellige ideer deler alle konservative en dyb respekt for hierarki og orden; de tror på frihed, men kun for en privilegeret klasse, hævder en venstreorienteret analytiker af konservatismen
Ægteskab for alle? Nogle konservative er for, andre i mod. Corey Robins prøver kontroversielt at afdække, hvad der er fælles for alle konservative.
Baggrund
12. november 2011

Paranoia! Vrede! Kærlighed!

Occupy-bevægelsen henter intellektuel inpiration fra mange forskellige og modsatrettede kilder. Men anarkismen i forskellige afarter er en de mange tråde, der går igennem hele bevægelsen
Fodslag. Veteraner fra Irakkrigen i demonstration sammen med Occupy-bevægelsen i Zucotti Park i New York. Sammenholdet er ikke defineret af et fælles lederskab eller fælles program, men af en fælles protest mod det bestående.
Anmeldelse
6. oktober 2011

DR MAMA's virkelige ællinger

DR's nye ungeunivers, MAMA, er befolket af karismatiske og gavmildt selvudleverende værtsællinger, der laver energisk og talentfuldt tv om sig selv og om andre særlinge. Og om sæd. Og om Medina. Der er ungdomskåde fejl, men også, sådan bredere set, en accept af virkelighedens fejlbarlighed
Selvudleverende. Emil Thorup lader sig i DR MAMAs Sexministeriet klamydiateste med vatpind i urinrør for rullende kamera og laver voxpops om analsex og kondomer.
Kronik
30. september 2011

Frivillighedspolitikken hos parterapeut

Den nationale frivillighedsdag er en oplagt lejlighed til at tage årtiers frivillighedspolitik op til overvejelse. For selv om staten er forelsket i den frivillige sektors vildskab og anarkisme, forsøger den hele tiden at lave sin partner om med krav om professionalisering og brug af moderne ledelsesværktøjer
Frivillige giver gerne en hånd med &#8212 selv når der skal samles skrald. Men gnisten kan hurtigt slukkes, når staten begynder at stille krav om performance management og output-styring.

Sider

  • Kronik
    18. februar 2002

    Vesten misforstår Islam

    Vesten må forstå islamismens politiske motivationer snarere end at insistere på dens religiøse identitet og påstå en falsk årsagssammenhæng mellem islam og terrorisme
  • Nyhed
    4. februar 2012

    Alle konservative er reaktionære

    En amerikansk politisk teoretiker ser en rød tråd løbe gennem den konservative bevægelse fra det 18. til det 21. århundrede. Trods vidt forskellige ideer deler alle konservative en dyb respekt for hierarki og orden; de tror på frihed, men kun for en privilegeret klasse, hævder en venstreorienteret analytiker af konservatismen
    Ægteskab for alle? Nogle konservative er for, andre i mod. Corey Robins prøver kontroversielt at afdække, hvad der er fælles for alle konservative.
  • 22. februar 2002

    Disneys arvtager

    Tegnefilmen har tilsyneladende genvundet sin respekt i Vesten. Det skyldes ikke mindst en japaner
  • 5. oktober 2002

    Jorns ark

    Asger Jorns værker fylder Arken som en stor og fantastisk fortælling, funklende af skæg og ballade, men også anslag til skarp debat
  • 17. juli 2004

    Verden af i går...og en debat der går i ring

    Litteraturdebatten minder om en étbenet person, der hopper på ét ben. Der mangler ligesom lidt fremdrift. Måske skyldes det en vis historieløshed hos deltagerne, skriver Inge Eriksen, der ser mellemkrigsårenes eksplosive eksperimenteren i avantgardismen som et epokalt fænomen, der alligevel bliver trukket af stald igen og igen
  • Kronik
    1. april 2000

    Lykke er at række ud til andre

    Alle vil være lykkelige, men hvordan gør man? Lørdagskronikøren har søgt råd i et flyveblad, hos psykiatere og forfattere Lørdagskronikken Egentlig havde jeg ikke behov for at læse artiklen...
  • Kronik
    14. juli 2001

    Højre, venstre, værst?

    Er der nogen grund til at tale om ’venstre’ og ’højre’ i dag? Ja, hvis man vil opretholde en politisk samtale. For eksempel er retsstat og velfærdsstat i vidt omfang hinandens modsætninger
  • 2. august 2008

    En anden tid, en anden kamp

    De er opdraget af hippier og kommunister, der ville lave samfundet radikalt om. Alt skulle ændres, fra det helt nære til toppolitisk niveau. Men hvordan ser de børn, der fik revolutionen ind med barneskeen, egentligt på opgøret med samfundet i dag?
    De er opdraget af hippier og kommunister, der ville lave samfundet radikalt om. Alt skulle ændres, fra det helt nære til toppolitisk niveau. Men hvordan ser de børn, der fik revolutionen ind med barneskeen, egentligt på opgøret med samfundet i dag?