Emne

ateisme

Ateismen er blevet mangfoldig

Ateismens historie har været kendetegnet ved pointeret negation: Vi er dem, der ikke tror på guder. Dette ’vi’ bliver sjældent bragt i organiseret fællesskab, for som det ofte lyder: Man laver heller ikke en klub for folk, der ikke samler på frimærker. Men det skyldes måske, at der gives mange slags ateismer?

En mening uden religion

Alle mennesker har brug for vejledning – også ateister, men ikke nødvendigvis gennem religion

Trossamfund bliver ikke begunstiget

Det er kun delvist rigtigt, når ateisten Anders Stjernholm slår ned på religiøse foreningernes begunstigelser

Nutidens liberale ateister begriber ikke, hvad religion egentlig er

De historiske erfaringer med ateistisk intolerance er for så vidt lige så skrækindjagende som erfaringerne med religiøs intolerance
Klumme

Svaret på livets store mysterier er: ’Do dum dum dum, de do dum dum’

Her er ingen redningskrans. Gud er ingen kujonagtig livsforsikring, men en smertelig påmindelse om, at der kun er dette ene liv. Og vi fucker det selv op. Det er et år siden, Leonard Cohen døde: Han prædiker stadig i mit indre. Og afslører nådigt mine egne amatørprædikener dette Luther-år
Klumme

En ægte frihedselsker lader andre have deres guder i fred

Religionskritikere som Ateistisk Selskab præsenterer deres ikketro som noget ultimativt moderne og frisættende. Men reelt er det friheden til at tro på hvad som helst, der er kernen af det moderne demokrati

’Det er skamfuldt for min familie, at jeg er vantro’

Det fik alvorlige konsekvenser for Ercan Alici, da han stod frem som ateist. Han er i dag blandt talerne på en konference på Christiansborg om vanskelighederne for muslimer ved at vende deres religion ryggen

Det hjælper ikke at erstatte én ørkenreligion med en anden

Hvis du ønsker færre Brøndbyfans i verden, vil det næppe hjælpe at tage til vestegnen og svinge med FCK-flag. Det samme gælder for radikal islam – den fordrives ikke med radikal kristendom

Selv ateister kan trænge til lidt gud

Alle mennesker har brug for et sted uden for enhver fornuft. Derfor bliver den militante ateisme underligt gammeldags i sin iver efter at afvise religionen og det irrationelle

Bangladeshs bloggere lever livet farligt

Adskillige ateistiske og rationalistiske bloggere er i de seneste par år blevet myrdet af islamistiske aktionsgrupper bevæbnet med macheter, og også landets regering har indledt en klapjagt på ’blasfemikere’ – og selv ikke i vestligt eksil kan de liberale bloggere vide sig sikre

Sider

Mest læste

  1. Ateismens historie har været kendetegnet ved pointeret negation: Vi er dem, der ikke tror på guder. Dette ’vi’ bliver sjældent bragt i organiseret fællesskab, for som det ofte lyder: Man laver heller ikke en klub for folk, der ikke samler på frimærker. Men det skyldes måske, at der gives mange slags ateismer?
  2. Ateister burde tage ved lære af de store religioner i stedet for at vanære dem
  3. I det superreligiøse USA er ateisme moralsk og politisk diskvalificerende for det store flertal. Det nødvendiggør et opgør med de udbredte misforståelser om, hvad ateisme indebærer
  4. Buddhister og neurobiologer i samarbejde som alternativ til tidens aggressive ateister
  5. Jeg medgiver gerne, at jeg som kristen godt kan have sympati for nogle af de krav, der stilles fra ateisternes side, når der diskuteres religion, men jeg forstår ikke, hvorfor det offentlige rum skal være klinisk renset for religion
  6. De historiske erfaringer med ateistisk intolerance er for så vidt lige så skrækindjagende som erfaringerne med religiøs intolerance
  7. Alle mennesker har brug for et sted uden for enhver fornuft. Derfor bliver den militante ateisme underligt gammeldags i sin iver efter at afvise religionen og det irrationelle
  8. Videnskaben og religionen kan konfliktfrit sameksistere, da de stiller helt forskellige spørgsmål, siger den anerkendte biolog og tidligere præst, Francisco Ayala, og for dette synspunkt har han vundet Templeton-prisen på en million pund. Umuligt, indvender ateister fra kredsen omkring Richard Dawkins: Ateisme er en naturlig følge af et videnskabeligt verdensbillede