Emne

autofiktion

»Depressionsgyser« om ung kvinde er mere segmentbeskrivelse end litteratur

Debutanten Mia Dall genbruger en uhyggelig fantasiven fra kultfilmen ’Donnie Darko’ i kortroman om at finde sine ben i det neokapitalistiske samfund. Men ’Frank’ giver ikke sproget nok opmærksomhed til at sige noget nyt

Karl Ove Knausgårds lettelse over omsider at slippe for at skrive om Karl Ove Knausgård

Karl Ove Knausgård skriver så detaljerigt i sin nye roman ’Morgenstjernen’, at det føles som tortur at læse. I stedet for at skrive helhjertede hverdagsportrætter, er han endt med at skrive blær

Sci-fi-miljøernes store hvide hval er endelig på vej

Efter 50 års venten udkommer sci-fi-antologi med navne som Philip K. Dick, J.G. Ballard og Ursula K. Le Guin endelig. Desuden fortæller ny bog, at vi rolig kan frygte for fremtiden i det snart-sejlbare Arktiske Hav, hvor kineserne investerer massivt. Det og meget mere i denne uges ’Bogkort’

’Med verden i ryggen’ er en voldsom og tragisk historie om livet med en bipolar lidelse

Tyske Thomas Melle skriver stærkt og ambivalent om en sygdom, der ødelægger alt

Stjerneforfatter: »Livet og skriften har for mig de samme regler, strukturer – og den samme morale«

Rachel Cusk har med sin ’Omrids-trilogi’ fornyet romankunsten med nye fortælleformer, men vejen dertil var svær. Efter hadefuld kritik følte hun sig udslettet og mistede interessen for overhovedet at have et selv, men samtidig var det netop det, der gav hende en helt ny ide

Hvad hvis Knausgårds bøger var skrevet af en kvinde?

Rachel Cusk holder niveauet

I 2005 fik litteraturen virkelige konsekvenser, da Jørgen Leth skrev om at tage kokkens datter

Medierne blæser Jørgen Leths erindringer op til skandale. Året er 2005

I år 2000 gik Claus Beck-Nielsen undercover som hjemløs og rystede dansk litteratur

Historien om nogle af 00’ernes store litterære rystelser begynder, da Claus Beck-Nielsen går på gaden som Claus Nielsen og bagefter skriver om det i Information. Dette er 1. del af Informations danske litteraturhistorie. Året er 2000

Kattefugl handler om at miste et menneske, som ikke dør

Autofiktiv roman om paradokset i at miste, selv om den mistede ikke er død

Sider

Mest læste

  1. Karl Ove Knausgård skriver så detaljerigt i sin nye roman ’Morgenstjernen’, at det føles som tortur at læse. I stedet for at skrive helhjertede hverdagsportrætter, er han endt med at skrive blær
  2. Efter 12 år er Knud Romer klar med den svære toer. Den er desværre ikke helt forløst: Der bliver skudt i både øst og vest, og trådene bliver aldrig samlet
  3. Medierne blæser Jørgen Leths erindringer op til skandale. Året er 2005
  4. Historien om nogle af 00’ernes store litterære rystelser begynder, da Claus Beck-Nielsen går på gaden som Claus Nielsen og bagefter skriver om det i Information. Dette er 1. del af Informations danske litteraturhistorie. Året er 2000
  5. Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  6. Hvad stiller man op, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet i et fiktivt værk? Norske Vigdis Hjort skrev sidste efterår den meget omtalte roman ’Arv og miljø’. Nu debuterer hendes lillesøster, juristen Helga Hjorth, som romanforfatter for at levere en modhistorie til de incestanklager mod faren, som storesøsteren kom med i sin roman. Spørgsmålet er, hvad der kommer ud af det?
  7. Filminstruktør Anna Odell og tre sider af hendes personlighed, spillet af blandt andre Jens Albinus samt Mikael Persbrandt samt tre sider af hans personlighed, spillet af bl.a. Trine Dyrholm, flytter sammen i et filmstudie for at undersøge selve eksistensens grundvilkår. Er I med? Lyder det spændende? To sider af anmelderen vurderer biografaktuelle ’X&Y’. Og hun er ikke enige
  8. De selvbiografiske skrivestrategier i samtidslitteraturen udfordrer vores forestillinger om forfatternes og litteraturens autoritet. Er forfattere infantile, sexistiske, racistiske, når de i eget navn skriver infantilt, sexistisk, racistisk?