Emne

avisbranchen

Venstre tager nederlaget på forskud med annoncer om »udsigt til en rendyrket socialistisk regering«

Dagen før valget indrykkede Venstre annoncer i Politiken og Jyllands-Posten, der forsøger at skræmme vælgere over i blå blok med et socialistisk spøgelse. Men måske vil rød/blå-skillelinjen slet ikke afgøre valget, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Olaf har trykt den sidste papirudgave af dagbladet Arbejderen. 1. maj er det slut

1. maj udkommer Danmarks yngste dagblad for sidste gang på papir. Fremover vil Arbejderen kun udkomme digitalt. Information var med, da Olaf trykte sidste udgave af den lille avis, der er udkommet som dagblad siden 1982

Afskeden med Kim Larsen bringer for en sjælden stund fællesnyheden tilbage

Danske medier er i højere grad blevet et ekkokammer for deres brugere, men ikke i denne uge, hvor de i fællesskab tog afsked med ’Lune Larsen’

Redaktør for lokalavis: »Vi stiller ikke de kritiske spørgsmål, det må jeg helt ærligt sige«

Som en del af det nye medieforlig skal en ny pulje på 25 mio. kroner styrke landets 225 ugeaviser. En af dem er Ugeavisen Guldborgsund. Vi har besøgt avisen, som afdækker, hvad der sker i lokalområdet, og samtidig forsøger at leve op til annoncørernes forventninger. Journalistisk bearbejdede historier og politisk stof må man finde i dagbladet, siger chefredaktør

Rygterne om den faldende tillid til medierne er stærkt overdrevne

Vi vælger nye net-nyhedsmedier fra i stigende omfang, vi er trofaste nyhedsseere og i meget mindre omfang avisbrugere. Generationerne mødes dog dér, hvor vi modtager nyhederne: Vi bruger i stigende omfang smartphonen til nyhedsforbrug. Samtidig er vi det land i Norden, hvor vi er mindst villige til at betale for nyheder.

Grådige kapitalister piner livet ud af amerikanske lokalmedier

New York Times chefredaktør, Dean Baquet, sagde for en måned siden på CNN, »at den største krise i amerikansk journalistik er ikke Donald Trumps angreb på New York Times og Washington Post, men lokalmediernes tilbagegang.« Der er masser af årsager til mediekrisen, men i USA, hvor den hærger voldsomt, handler det ikke kun om overgang til det digitale og ændrede brugervaner.

Hvad stiller et medie som Information op, når en lagkage på Facebook er vigtigere i kampen om vælgernes gunst end dokumenteret udenomssnak?

Bogen er et velplaceret og nødvendigt indspark i en tid, hvor forhåndsaftaler mellem politiske kilder og redaktion kan støbe vinklen og fylde spalterne, hvilket gør medierne til aktører i en beslutningsproces i stedet for kontrollant af den. Og hvor kommercielt kendis- og kulturstof flyder på digitale platforme – uden et eneste modspørgsmål, der kunne vække en tanke. Der vil Information fortsat kunne gøre en forskel.

Mediestøtten udgør forskellen på liv og død for dagbladene

I et helt frit mediemarked i et lille land som vores vil antallet og udbredelsen af publicistiske medier blive reduceret voldsomt over tid uden støtte. Det har vi ikke råd til som samfund

Ny forening vil styrke kunstkritik og anmelderi

Medier skal ikke bare orientere om aktualitet, men også debattere og diskutere samtiden. Derfor er professionelle, saglige kritikere uundværlige, mener ny paraplyorganisation, som vil arbejde for mere synlighed og bedre vilkår

Den danske kritiker er en underbetalt løsarbejder uden rettigheder

Der bliver færre anmeldelser i aviserne, og kritikerens vilkår er dårlige: Langt de fleste er freelancere uden rettigheder og med tvivlsomme lønninger. Men måske har det altid været sådan. Vi har spurgt nogle af dem

Sider

Mest læste

  1. Som en del af det nye medieforlig skal en ny pulje på 25 mio. kroner styrke landets 225 ugeaviser. En af dem er Ugeavisen Guldborgsund. Vi har besøgt avisen, som afdækker, hvad der sker i lokalområdet, og samtidig forsøger at leve op til annoncørernes forventninger. Journalistisk bearbejdede historier og politisk stof må man finde i dagbladet, siger chefredaktør
  2. I et helt frit mediemarked i et lille land som vores vil antallet og udbredelsen af publicistiske medier blive reduceret voldsomt over tid uden støtte. Det har vi ikke råd til som samfund
  3. I Danmark har vi fortsat tillid til nyhedsmedierne i langt højere grad end i andre lande. Mediekrisen herhjemme handler derfor mest om økonomi
  4. 1. maj udkommer Danmarks yngste dagblad for sidste gang på papir. Fremover vil Arbejderen kun udkomme digitalt. Information var med, da Olaf trykte sidste udgave af den lille avis, der er udkommet som dagblad siden 1982
  5. Årsagerne til det store medieskift er mange, men den ret uhøflige opskruning af papiravispriserne skal helt sikkert regnes med. De stiger med en hast, der har hægtet forbrugerprisindekset helt af
  6. Medier skal ikke bare orientere om aktualitet, men også debattere og diskutere samtiden. Derfor er professionelle, saglige kritikere uundværlige, mener ny paraplyorganisation, som vil arbejde for mere synlighed og bedre vilkår
  7. Dagen før valget indrykkede Venstre annoncer i Politiken og Jyllands-Posten, der forsøger at skræmme vælgere over i blå blok med et socialistisk spøgelse. Men måske vil rød/blå-skillelinjen slet ikke afgøre valget, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
  8. Alle danske aviser har nu et oplag på under 100.000, og deres vigtige rolle i offentligheden er truet. Men aviserne har selv været med til at reducere borgerne til kunder