Emne

bacheloruddannelser

Artikler
Kommentar
4. oktober 2022

Der er brug for en omlægning af uddannelsessystemet, men etårige kandidater er ikke løsningen

Jeg er enig i, at der er et mismatch mellem uddannelse og arbejdsmarkedet, og at kvaliteten på de videregående uddannelser er faldet. Men jeg mener, at man snarere skal satse på at skabe et egentligt bachelorarbejdsmarked end etårige kandidater
Jeg kan godt følge ideen om, at nogle studerende vil have mere gavn af flere år på arbejdsmarkedet end af en toårig kandidat, skriver økonomistudernede Agnete Johansen Pade i dette debatindlæg.
Uddannelser
23. november 2021

Regeringens udflytningsplan kan lukke syv uddannelser på Aarhus Universitet

Regeringens udflytningsplan betyder, at Aarhus Universitet vil lukke syv uddannelser og reducere studiepladser på en lang række andre. Især humaniora skal skære ned. Det vil øge presset på de unge, mener studerende, fordi færre studiepladser vil føre til højere adgangskrav
Olav W. Bertelsen, der er tillidsrepræsentant for de videnskabelige medarbejdere på Aarhus Universitet, frygter, at nedlægningen af studiepladser vil føre til endnu mere karakterpres blandt de kommende studerende.
Læserbrev
6. maj 2020

Studerende: Åbn bibliotekerne, så vi kan søge litteratur til eksamensopgaver

Hvis det er forsvarligt, at frisørerne klipper vores hår, er det også forsvarligt, at studerende kan få adgang til de bøger, vi skal bruge, for at skrive ordentlige eksamensopgaver, bacheloropgaver og specialer, skriver studerende og landsledelsesmedlem i SFU Jeppe Riis i dette debatindlæg
Læserbrev
12. februar 2020

Jeg finder aldrig ud af, hvilke fejl jeg lavede i min bacheloropgave

Mit universitet har sparet feedback på selv bacheloropgaven væk. Det kan ikke være rigtigt, at det er op til min fremtidige arbejdsgiver at informere mig om, hvor mine mangler findes, når jeg gentager de fejl, jeg aldrig fik at vide, jeg lavede, på studiet, skriver studerende Katrine Iven Strømsted i dette debatindlæg
Nyhed
5. november 2018

Niels Brock ophæver samarbejde med amerikanere efter trusler om fratagelse af akkreditering

Handelsskolen Niels Brock blev sat stolen for døren af den amerikanske akkrediteringsinstitution ACICS, der i flere år har gjort det muligt for skolen at omgå dansk lovgivning. Skolen svarer igen ved at ophæve samarbejdet
Handelsskolen Niels Brock står til at miste over 30 millioner kroner årligt, fordi samarbejdet med ACICS nu stopper.
Kommentar
19. september 2018

Lad os få langt flere bachelorer ud på arbejdsmarkedet

Regeringens forslag om at gøre det nemmere for unge at komme i job efter bare tre år på universitetet er skridt i den rigtige retning. Men bacheloruddannelserne skal også tilpasses, så de ruster de unge bedre til arbejdsmarkedet
Regeringens forslag om at gøre det nemmere for unge at komme i job efter bare tre år på universitetet er skridt i den rigtige retning. Men bacheloruddannelserne skal også tilpasses, så de ruster de unge bedre til arbejdsmarkedet
Baggrund
7. september 2018

Bachelorerne kommer – måske

Langt de fleste universitetsstudier ender med en kandidatgrad. Men det øgede behov for arbejdskraft og mere fleksible uddannelsesveje kan være med til at skabe flere bachelorer, mener eksperter
Leder
14. marts 2018

Gode universitetsuddannelser handler også om at have noget at skulle have sagt

Et regeringsudvalg foreslår at skabe bedre universitetsuddannelser via kortere studietid og klarere ledelse. Men hvis uddannelses- og forskningsminister Søren Pind vil have mere dannelse og mindre styring, som han har talt for, så er det et skridt i den forkerte retning
Uddannelsesminister Søren Pind (V) og Dansk Erhverv meldte mandag ud med budskabet om, at der skal ryddes op i over 400 bacheloruddannelser.
Læserbrev
11. april 2017
Kommentar
2. februar 2015

Et slag for bacheloren

Kandidatuddannelser skal være for de særligt udvalgte, mens flertallet af bachelorer skal i arbejde, mener Kvalitetsudvalget. Men den idé har formentlig ikke gang på dansk jord og i et globalt videnssamfund, der efterspørger mere og ikke mindre uddannelse