Emne

Bæredygtigt samfund

Cirkulær økonomi
4. maj 2022

Københavnerne elsker genbrug, og derfor er Amagers nye genbrugsstation en kæmpe succes

Vi skal brænde meget mindre affald af, og derfor forsøger Københavns Kommune at få byens borgere til at tage mere genbrugeligt affald med hjem fra genbrugsstationerne
Delezonen på genbrugsstationen i Vermlandsgade er delt op efter kategorier.
Interview
4. marts 2022

Kate Raworth: Den bedste protest mod den gamle verden er at skabe modellen for en ny

For ti år siden udviklede Kate Raworth ved en tilfældighed en figur, der siden er blevet verdensberømt som vision for en bæredygtig økonomi: En doughnut. Her fortæller hun, hvorfor teorier, som vil forandre verden, skal bruge billeder i stedet for begreber, og om et problem, som var ved at tage livet af hende
For ti år siden udviklede Kate Raworth ved en tilfældighed en figur, der siden er blevet verdensberømt som vision for en bæredygtig økonomi: En doughnut. Her fortæller hun, hvorfor teorier, som vil forandre verden, skal bruge billeder i stedet for begreber, og om et problem, som var ved at tage livet af hende
Læserbrev
14. december 2021

Atomkraft er ikke en ansvarlig løsning på klimakrisen. Det er kreativitet og solenergi

Det er ikke anstændigt at ty til atomkraft blot for at opretholde den livsform, vi har nu. Vi skal bruge vores kreativitet og selv fremstille de brændsler, vi ønsker at benytte, skriver lektor ph.d. i kemi Rolf W. Berg
Interview
13. december 2021

Pioner i bæredygtig uddannelse: Vi skal tænke uddannelsessystemet fundamentalt anderledes

Vores uddannelsessystem er baseret på vestlige værdier som materialisme, individualisme og økonomisk vækst. Det har fungeret indtil nu, men hvis vi vil skabe et uddannelsessystem, der uddanner bæredygtigt, er der presserende behov for at gå væk fra den model, siger den britiske professor emeritus i bæredygtig uddannelse Stephen Sterling
Bæredygtig uddannelse i hele uddannelsessystemet vil kræve, at børn, unge og voksne får nogle langt mere dynamiske færdigheder i skolen og uddannelsessystemet, end de gør i dag. Følelsesmæssig intelligens, økofærdigheder, systemforståelse og kritisk tænkning er ifølge Stephen Sterling nøgleord i dette skift.
Kronik
7. september 2021

Vejen til det bæredygtige samfund går gennem bedre vilkår for kunst- og kulturarbejdere

Et bedre sikkerhedsnet for kunst- og kulturarbejdere og anerkendelse af andet end den økonomiske bundlinje kan bane vejen for det bæredygtige samfund, hvor materialisme fylder mindre, og hjælpe dem, der har slået sig på konkurrencesamfundet, skriver politisk leder for Alternativet Franciska Rosenkilde i denne kronik
Helt lavpraktisk skal det være nemmere og billigere at deltage i kulturen, særligt for dem, der har allermest brug for det. Alle dem, der slår sig på livet i et præstations- og konkurrencesamfund, mener Franciska Rosenkilde.
Kronik
25. august 2021

Formand for Tigerrådet: Vi skal investere i teknologi for at sikre Danmark anno 2040

Tigerrådet er klar som aktiv medspiller i den woke kapitalisme, der skal være med til at afværge de lurende katastrofer. Det kræver investeringer og vilje til ny teknologi for at realisere det Danmark anno 2040, som vi drømmer om, skriver formand for Tigerrådet Mikkel Hippe Brun og medstifter af Tradeshift i denne kronik
Med det rigtige mod, kloge investeringer og ægte visioner for 2040, hvor vi har greb om teknologien, vil Danmark inden for de næste tyve år kunne tage et tigerspring frem til en ny guldalder.
Kommentar
25. august 2021

Børnehaver er en central del af forbrugersamfundet. De kan aldrig blive bæredygtige

Vi hører gang på gang om, at børn skal lære om bæredygtighed i børnehave og skole. Men selve eksistensen af børnehaver er en central del af et ubæredygtigt forbrugersamfund, hvor forældre afleverer deres børn for at bruge tid på at tjene penge til deres overforbrug, skriver tømrermester Steffen Rahdoust Boeskov i denne kommentar
Vi forældre overlader vores små børn til andre i de fleste af deres vågne timer, så vi kan fortsætte med at tjene penge nok til at opretholde vores skadelige forbrug. På den måde er børnehaven en uundværlig brik i et spil, hvor vi skader vores planet ved at bruge for mange af dens ressourcer.
Anmeldelse
3. september 2020

I ’Rejsen til Utopia’ vil en familie vil flytte ind i en økodrøm, men det begynder som et mareridt

En familie forlader i dokumentarfilmen ’Rejsen til Utopia’ det naturskønne Norge til fordel for et bæredygtigt produktionsfællesskab på Lars Tyndskids mark på Sydøstsjælland. Her skal de udslette deres dårlige samvittighed over klimakrisen. Det er lettere sagt end gjort
Dokumentarfilmen ’Rejsen til Utopia’, der har instruktør Erlend E. Mo og hans familie som hovedpersoner, handler ikke kun om at redde planetens fremtid, men også om at lære at leve i nutiden.
Klumme
28. august 2020

Når jeg ser på klimaidealisterne i ’Rejsen til Utopia’, tænker jeg: Godt det ikke er mig

Den nye klimadokumentar ’Rejsen til Utopia’ om en familie, der flytter til det bæredygtige bofællesskab Permatopia, får min indre idealist til at flække midt over. For hvad stiller man op med den hårdhed og ufrihed, der følger med ubøjelige idealer, skriver klummeskribent og forfatter Nanna Goul i dette debatindlæg
De mennesker, der møder én i dokumentaren Rejsen til Utopia, mener ikke bare deres idealer seriøst og hele tiden. Det er et brændende og dybfølt livsprojekt, et slags kald. Her instruktøren og familiefaren Erlend E. Mo og hans hustru Ingeborg Fangel Mo.
Kronik
11. august 2020

For at skabe en bæredygtig skole skal eleverne langt mere i kontakt med naturen

Fremtidens skole skal udvikle et stærk fællesskab mellem eleverne og naturen. Det kræver, at lærerne tager eleverne med ud i naturen, så de kan opleve forbundetheden gennem direkte erfaring, skriver ph.d. og skolekonsulent Suna Christensen i dette debatindlæg
’Bæredygtig undervisning er den form for undervisning, der bringer børnene i tæt kontakt med det, de skal lære, så de ikke bare lærer om, men med og i. I bæredygtig undervisning har man ikke undervisning om naturen, men tager eleverne med ud, så de kan opleve forbundethed gennem direkte erfaring,’ skriver skolekonsulent Suna Christensen i denne kronik.

Sider