Emne

ballet

Tjajkovskijs symfonier går lige i følelserne

I Tjajkovskijs produktion er der tre felter, hvor hans geni manifesterede sig med allerstørst kraft: opera, ballet og symfonisk musik
Det skønne Rusland

Koreografen bag ’Svanesøen’ er fortsat den vigtigste mand i international ballet

Marius Petipa (1818-1910) formåede at anvende den klassiske ballets teknik og optimere den totalt. Han er grundstenen i russisk ballet

Rusland er teaterlandet, hvor instruktøren er mesteren – og hvor klassikeren siger alt om nutiden

Det er iscenesætternes fortolkning af de symbolske klassikere, der rummer nøglen til teatrets samfundsomstyrtende potentiale. Informations balletanmelder Anne Middelboe introducerer her avisens nedslag i alle tiders russisk scenekunst

Frossen svanesø

Den Kongelige Ballets nyudnævnte solodanser Jonathan Chmelensky er høj og danser ædelt – og har et aristokratisk ansigt. Men han får ingen mimisk hjælp som prinsen i Nikolaj Hübbes kølige nyopsætning af ’Svanesøen’

Balletten har altid været et sted, hvor skandalerne trives

Den verdensberømte danske balletmester Peter Martins er trådt tilbage fra sin stilling ved New York City Ballet efter beskyldninger om vold og sexchikane. Sagen er langt fra den første af sin slags i ballettens verden. Den hierarkiske magtstruktur centreret om en enevældig balletmester skaber rum for magtmisbrug, mener teateranmelder Anne Middelboe Christensen. Men sagerne risikerer at ødelægge kunstartens renommé

Efter 34 år som balletmester måtte Peter Martins gå. Måske fordi han kom til at glemme, at rollen som overgud kun var tiltænkt scenen

I sagen om Peter Martins handler anklagerne også om en verbal vold, der afslører ballettens verden som en frygtkultur

Hyldestballet om danseren Sorella Englund er ren kærlighedskunst

’Det er succes, der knækker de fleste. Ikke fiasko,’ lyder balletdanseren Sorella Englunds sprøde stemme i Pernille Gardes billedstærke hyldestforestilling til den elskede balletdanser

Erotikken bliver kvalt i tylsskørter i Hübbes nye ballet

’Raymonda’ er Nikolaj Hübbes nyeste russerballet på repertoiret. Perfekt, men temmelig ligegyldig

Dansk balletfilm har alt for lidt at sige om og gennem ballet

Skal man lave en film med balletkunsten som ramme, som metaforisk sidekammerat, som en fascinerende klichéfabrik at spille op imod, så skal man fandeme have noget særligt at sige om eller gennem balletten. I Birgitte Stærmoses ’Darling’ lægger hun derimod al dramatisk ansvar over på sine gode skuespillere. De bærer kun akkurat vægten

I Kyliáns verden bliver hver eneste danser til den bedste version af sig selv

’Silk & Knife 2’ med Den Kongelige Ballet rammer tilskuerkroppen med en overvældende skønhedskraft

Sider

Mest læste

  1. Den danske danserinde Nini Theilade er død i en alder af 102 år. Hun var noget af det mest eksotiske, der nogensinde er hændt for dansk showbiz. Informations teateranmelder Anne Middelboe Christensen skrev dette portræt i anledning af hendes 100-års fødselsdag.
  2. Den Kongelige Ballets nyudnævnte solodanser Jonathan Chmelensky er høj og danser ædelt – og har et aristokratisk ansigt. Men han får ingen mimisk hjælp som prinsen i Nikolaj Hübbes kølige nyopsætning af ’Svanesøen’
  3. ’Det er succes, der knækker de fleste. Ikke fiasko,’ lyder balletdanseren Sorella Englunds sprøde stemme i Pernille Gardes billedstærke hyldestforestilling til den elskede balletdanser
  4. I Tjajkovskijs produktion er der tre felter, hvor hans geni manifesterede sig med allerstørst kraft: opera, ballet og symfonisk musik
  5. Som barn drømte jeg tit om at bo i et pænt lille parcelhus med syntetiske gulvtæpper, teaktræsmøblement og sådan nogle tynde fine lyserøde gardiner. Min mor skulle gå med forklæde, have permanentkrøller, bage kager, lave brun sovs og gøre meget rent
  6. ’Raymonda’ er Nikolaj Hübbes nyeste russerballet på repertoiret. Perfekt, men temmelig ligegyldig
  7. Det er iscenesætternes fortolkning af de symbolske klassikere, der rummer nøglen til teatrets samfundsomstyrtende potentiale. Informations balletanmelder Anne Middelboe introducerer her avisens nedslag i alle tiders russisk scenekunst
  8. Marius Petipa (1818-1910) formåede at anvende den klassiske ballets teknik og optimere den totalt. Han er grundstenen i russisk ballet