Emne

ballet

Ugens anbefalinger
27. maj 2022

Ugens anbefalinger: Balletfilm, influencerdokumentar og podcast om grønlandske spiraler

I denne uge forarges vi lidt over den nye influencerøkonomi, meget over, at danske myndigheder i 1960’erne og 1970’erne som standard indførte fremmedlegemer i grønlandske kvinders kroppe, men slet ikke over, at japanere sender deres småbørn ud på ærinder
 
Anmeldelse
24. maj 2022

Ballettens superliga fejrede dronning Margrethe II’s 50-årsregentjubilæum

De danske balletdansere strålede i den storslåede, internationale balletgalla i Tivoli, der fejrede dronningens 50-årsregentjubilæum. Med den danske solodanser Ida Praetorius og den rumænske solodanser Alina Cojocaru som hjertedanserne
Den danske solodanser Ida Praetorius viste dansk ballets høje niveau, da hun charmerede publikum til dronningens balletgalla i Tivoli. Her i John Neumeiers duet fra ’Hamlet 21’ med den ukrainske solodanser Edvin Revazo fra Hamburgballetten.
Anmeldelse
12. maj 2022

Spansk flæsedans og guld for alle pengene hos Den Kongelige Ballet

Nikolaj Hübbes nye opsætning af ’Don Quixote’ byder på stærke dansere med teknisk overskud hos Den Kongelige Ballet. Og en ny smuk scenografi med symbolsk, rødglødende måne
Steffen Aarfings nye scenografi til balletten ’Don Quixote’ hos Den Kongelige Ballet er blevet forrygende flot – med en blodrød måne som sensuel symbolik.
Læserbrev
27. april 2022

Indkald Hübbe til en skole-hjem-samtale om Balletskolens skuffende output af topdansere

Sammensætningen af kompagniet i Den Kongelige Ballet er ganske påfaldende. Vi mangler en forklaring på, hvorfor vi skal opretholde en dyr og fornem skole, hvis de dansere, der uddannes, ikke er gode nok til at blive ansat, endsige blive solodansere, skriver journalist Lone Kühlmann i dette debatindlæg
Essay
8. april 2022

Det Kongelige Teaters Balletskole kan sagtens levere varen og konkurrere med udlandet

Det Kongelige Teaters Balletskole har lige fejret 250 års jubilæum. Men hvorfor har Danmark brug for en balletskole, når balletmesteren kan hyre dansere fra udlandet? Dette er et essay om Bournonville-traditionens vigtige balletskole
Balletbørnene fra Det Kongelige Teaters Balletskole står på broen i 3. akt af Bournonvilles ballet ’Napoli’ – og ser ned på den koreografi, som de håber på, at de en dag selv vil komme til at danse. Hvis de altså bliver ansat i kompagniet.
Ugen på kulturgangen
18. marts 2022

Ugen ifølge os: Propagandaballet, sovjetstatuer og Macron i hættetrøje

I denne uge har Kulturredaktionen været optaget af propagandaballet i Donbass, diskussion af sovjetstatuer i Berlin og udsigterne til at destinationen for næste års Eurovision er den ukrainske hovedstad
I Tyskland diskuterer de, om man bør fjerne sovjetiske stauer som mindesmærket her i Berlins Treptower Park, så ukrainske flygtninge ikke skal konfronteres med dem.
Anmeldelse
28. januar 2022

Den Kongelige Ballets ’Et folkesagn’ inviterer til queerparty i Bournonvilles troldehøj

Balletten ’Et folkesagn’ er blevet genopsat med komik og danseglæde hos Den Kongelige Ballet. Med Andreas Kaas som den længselsfulde Bournonville-helt, der lyser op i alt det groteske
Scenen, hvor elverpigerne forsøger at danse den unge Junker Ove til døde, er en af de smukkeste i genopsætningen af Bournonvilles ’Et folkesagn’. Her med Andreas Kaas som Junker Ove.

 
Anmeldelse
25. januar 2022

Debussy og Stravinskij gav en duft af den gyldne balletepoke i Paris

Stravinskijs musik til ’Ildfuglen’ blev skabt til kompagniet Ballets Russes, og med DR Symfoniorkestret under rumæneren Ion Marin satte den sjældent opførte komplette version gang i en tidsrejse til Paris 1910. Som en hvirvelvind fra 2020 kom Thomas Adès’ folkemusikinspirerede violinsuite med den gudsbenådede finske spillemand Pekka Kuusisto
Den rumænske dirigent Ion Marin afløste engelske Nicholas Collon ved årets første DR-torsdagskoncert.
Portræt
31. december 2021

Nikolaj Hübbe: »Jeg er ballettens sprechstallmeister. Værten. Afsenderen.«

Nikolaj Hübbe har været balletmester på Det Kongelige Teater i 13 år og har netop fået forlænget sin kontrakt med yderligere fire år. Vi besøger balletmesteren for at gøre status, se frem, og forholde ham til den kritik, han ofte bliver mødt med
Nikolaj Hübbe har været balletmester på Det Kongelige Teater i 13 år og har netop fået forlænget sin kontrakt med yderligere fire år. Vi besøger balletmesteren for at gøre status, se frem, og forholde ham til den kritik, han ofte bliver mødt med
Anmeldelse
26. november 2021

Lige nu er Den Kongelige Ballet fyldt af stjernespækkede balletdansere. De har teknik og temperament i verdensklasse

Hvem funkler mest interessant af Den Kongelige Ballets dansere lige nu? Det har balletanmelder Anne Middelboe Christensen et bud på, efter hun har overværet flere af efterårets balletforestillinger
Ida Praetorius har en lidenskabelig sovekammerscene fra 'Romeo og Julie' sammen med Ryan Tomash.

Sider

  • Anmeldelse
    24. maj 2022

    Ballettens superliga fejrede dronning Margrethe II’s 50-årsregentjubilæum

    De danske balletdansere strålede i den storslåede, internationale balletgalla i Tivoli, der fejrede dronningens 50-årsregentjubilæum. Med den danske solodanser Ida Praetorius og den rumænske solodanser Alina Cojocaru som hjertedanserne
    Den danske solodanser Ida Praetorius viste dansk ballets høje niveau, da hun charmerede publikum til dronningens balletgalla i Tivoli. Her i John Neumeiers duet fra ’Hamlet 21’ med den ukrainske solodanser Edvin Revazo fra Hamburgballetten.
  • Anmeldelse
    12. maj 2022

    Spansk flæsedans og guld for alle pengene hos Den Kongelige Ballet

    Nikolaj Hübbes nye opsætning af ’Don Quixote’ byder på stærke dansere med teknisk overskud hos Den Kongelige Ballet. Og en ny smuk scenografi med symbolsk, rødglødende måne
    Steffen Aarfings nye scenografi til balletten ’Don Quixote’ hos Den Kongelige Ballet er blevet forrygende flot – med en blodrød måne som sensuel symbolik.
  • Nekrolog
    20. april 2021

    Liam Scarletts balletter var befolket af folk fanget i andres farlige spil. Nu er han død

    Den engelske koreograf Liam Scarlett skabte kompromisløse balletter om menneskets mørke sider, ikke mindst balletten ’Spar Dame’ til Den Kongelige Ballet. Men anklager om seksuelt krænkende adfærd satte en stopper for hans karriere. Han døde fredag, kun 35 år gammel
    Den engelske koreograf Liam Scarlett skabte kompromisløse balletter om menneskets mørke sider, ikke mindst balletten ’Spar Dame’ til Den Kongelige Ballet. Men anklager om seksuelt krænkende adfærd satte en stopper for hans karriere. Han døde fredag, kun 35 år gammel
  • Kronik
    28. september 2004

    Den romantiske længsel efter nærvær

    Odin Teatret kan på fredag fejre 40-års jubilæum. En af forestillingerne tager afsæt i Eik Skaløes skæbne og et oprør, som på mange måder mislykkedes
  • 25. juni 2003

    Ballettens barnekroppe

    *Hvordan skal en barnekrop være skabt, hvis den skal kunne holde til elitekarrieren som balletdanser ved Den Kgl. Ballet? Og hvordan vil Det Kgl. Teaters Balletskole sikre, at nogle af de udvalgte barnetalenter fra dette års optagelsesprøve engang bliver dansere ved kompagniet? Informations Anne Middelboe Christensen og fotografen Søren Hartvig har fulgt årets udvælgelse af ballettens idealbørn...
  • Baggrund
    30. marts 2009

    Hvordan lærer man børn at dreje perfekte piruetter?

    Og hvilke kroppe har en chance på Det Kgl. Teaters Balletskole? Information har overværet årets optagelsesprøve, oplevet det nye børnekompagni - og talt med balletskolens forstander Niels Balle om jagten på den ideelle danser
    Teenagedrenge i 7.-9. klasse træner på vejen mod en forjættet position som aspirant ved Den Kgl. Ballet. Men nu er de også blevet dansere i det nyetablerede Kompagni B, der skal introducere andre børn og unge til ballet.
  • 13. juli 1999

    Kortform i storform

    Klaus Rifbjerg brillerer i ny bog med high-lights fra sine ti novellesamlinger Ny bog Der er nyt fra dansk litteraturs store dreng, Klaus Rifbjerg. Eller rettere: Der er gammelt-nyt, for Rifbjerg har udsendt Kort sagt, en samling noveller skrevet i perioden 1964-1997...
  • Baggrund
    17. december 2019

    Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

    Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
    Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.