Emne

benzin- og dieselbiler

Energiagentur viser vej ud af den fossile æras mørke

Omstillingen til en klimavenlig grøn økonomi bliver en uhørt krævende proces, der undervejs kan ledsages af økonomisk tumult omkring de gamle fossile investeringer. Det gælder om at komme igennem processen hurtigst muligt

Vi skal lave advarende klimakampagner, så der på alle tankstationer står: ’Diesel dræber’

Klimabevægelsen bør støttes i at lave brede kampagner på linje med Kræftens Bekæmpelse, så danskere bliver mindet om klimakrisen. Vi skal tage ved lære af advarslerne på cigaretpakkerne, så der langs motorvejene står: ’Unødvendig bilkørsel = hån mod børn’, skriver klimaaktivist Bjørn Tving Stauning i dette debatindlæg

Vi skal have et opgør med forestillingen om ’vores biler’

Det er en bunden politisk opgave hurtigt at få danskerne til at skifte til elbiler – det er, hvad det politiske elbil-efterår skal handle om. Derefter venter den vanskelige opgave, der handler om opgøret med forestillingen om ’vores biler’

Privatbilisternes talsmand: SF’s forslag truer vores levestandard

Politikerne risikerer at sætte samfundsøkonomien over styr, hvis de udfaser benzinbilerne, før der er bedre og billigere elbiler at sætte i stedet for, mener økonomisk talsmand i FDM, Torben Lund Kusk. »Det svarer lidt til at sige, at hvis de fattige ikke kan få brød, så må de spise kage.«

At få ladet sin elbil i dag minder om at have en mobil i start-90’erne

AFSNIT 2: Informations journalist har besluttet, at han skal have en elbil. I første afsnit fandt han ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men udbygningen af ladestandere i Danmark er stadig ny og vanskelig at finde rundt i for en byboer i lejlighed – og der er stor forskel på, hvad det koster at fylde strøm på elbilen

Trods klimakrisen køber vi flere store biler. »Vi lever kun en gang,« siger bilsælger

Der blev solgt flere nye personbiler i 2019 end nogensinde tidligere. Samtidig er de nye biler større og mindre klimavenlige end tidligere. »Det er meget oppe i tiden at gå op i miljø og tænke på klima, men det kommer ikke så meget til udtryk, når folk skal købe en bil,« siger bilsælger Jytte Norden

Regeringen vil ændre EU-lov, så Danmark kan forbyde salg af benzin- og dieselbiler

Klimaminister Dan Jørgensen rejser tirsdag til Bruxelles for at tage hul på arbejdet med at ændre den EU-lovgivning, der lige nu forhindrer nationalstater i at forbyde salg af benzin- og dieselbiler. Det bliver en lang og bøvlet proces, erkender han

Danske MEP’ere insisterer på forbud af diesel- og benzinbiler: »EU sætter hensynet til den tyske bilindustri over klimaet«

EU-lovgivning tillader ikke et dansk forbud for salg af benzin- og dieselbiler i 2030, sådan som det er planen. Men eksperter siger, at forbuddet er på vej og nok skal komme, for opbakningen er der

Volkswagen vil accelerere sig ud af dieselkrisen: »Når verdens største bilfabrik gør det, vil omstillingen til elbiler gå rigtig hurtigt i hele branchen«

I årevis har den tyske bilindustri lobbyet for at opretholde deres succes med forbrændingsmotoren. I kølvandet på dieselskandalen sætter verdens største bilfabrik, Volkswagen, nu maks. strøm på omstillingen til elbiler og vil være CO2-neutral i 2050. Det er ’all in’, lyder det fra Connie Hedegaard, der sidder i Volkswagens bæredygtighedsråd

Hvis De Gule Veste vil opnå andet end at smadre, må de finde en anden fællesnævner end vreden

Hvis De Gule Veste skal blive mere end et vredesfænomen, kræver det legitime førerfigurer, og at de lægger klar afstand til voldsparate ekstremistelementers kapring af deres protestaktioner, herunder ’Fjerde Akt’ på næste lørdag med den ildevarslende undertitel »Alle mod Élyséepalæet«

Sider

Mest læste

  1. Klimaminister Dan Jørgensen rejser tirsdag til Bruxelles for at tage hul på arbejdet med at ændre den EU-lovgivning, der lige nu forhindrer nationalstater i at forbyde salg af benzin- og dieselbiler. Det bliver en lang og bøvlet proces, erkender han
  2. Omstillingen til en klimavenlig grøn økonomi bliver en uhørt krævende proces, der undervejs kan ledsages af økonomisk tumult omkring de gamle fossile investeringer. Det gælder om at komme igennem processen hurtigst muligt
  3. Regeringen vil lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler i 2030, sagde statsministeren ved Folketingets åbning. Reelt er det dog kun en målsætning, for et egentligt forbud ville formentlig være i strid med EU-regler
  4. AFSNIT 2: Informations journalist har besluttet, at han skal have en elbil. I første afsnit fandt han ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men udbygningen af ladestandere i Danmark er stadig ny og vanskelig at finde rundt i for en byboer i lejlighed – og der er stor forskel på, hvad det koster at fylde strøm på elbilen
  5. Der blev solgt flere nye personbiler i 2019 end nogensinde tidligere. Samtidig er de nye biler større og mindre klimavenlige end tidligere. »Det er meget oppe i tiden at gå op i miljø og tænke på klima, men det kommer ikke så meget til udtryk, når folk skal købe en bil,« siger bilsælger Jytte Norden