Emne

beskæftigelsespolitik

I en rød politisk virkelighed har det ingen gang på jorden at øge arbejdsudbuddet med 30.000

Det er svært at forestille sig, at en rød regering kan realisere målet om at øge arbejdsudbuddet med 30.000 for at få flere penge til velfærd. Et så ambitiøst mål vil nemlig kræve, at de tager midler i brug såsom at hæve pensionsalderen, sænke topskatten eller importere udenlandsk arbejdskraft. Midler, de på forhånd har afvist som borgerlig politik

Kontanthjælpsloftet har skam en effekt – det skaber fattigdom

Vi har længe vidst, at kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen skaber fattigdom. Nu viser en undersøgelse fra Finansministeriet også, at nedsættelsen af kontanthjælpsydelserne stort set ikke fremmer beskæftigelsen

Glem borgerløn og golde beskæftigelsesindsatser – staten bør garantere alle et job

Borgerløn passiviserer modtagerne, og den nuværende beskæftigelsesindsats lider under den vildfarelse, at den skal foregå på markedets vilkår. En statslig jobgaranti vil sikre samfundssind og meningsfulde liv, skriver selvstændig erhvervsdrivende i dette debatindlæg
Ny bog

Nogle børn har forældre, der er for fulde til at klare vasketøjet

S-politiker Pernille Rosenkrantz-Theil har skrevet en tiltrængt bog om den socialpolitik, der alt for længe har stået i skyggen af beskæftigelsespolitikken. Velfærdsstaten svigter nemlig de mest udsatte i en grad, så socialordfører Rosenkrantz-Theil må spørge: Hvilket velfærdssamfund?

Giv medarbejderne mere tid til borgeren på jobcenteret, så får vi flere i job

Hvis landets jobcentre skal lykkes med at få flere i job, bliver kommunerne nødt til at give socialrådgiverne ordentlig tid til at hjælpe den enkelte borger. I Hjørring Kommune har man sparet millioner af kroner til overførselsindkomster på at gøre netop det

Politikerne mistænkeliggør kontanthjælpsmodtagere, når de taler deres arbejdsevne op

Under optimismens faner og hurraråb gøres beskrivelserne af kontanthjælpsmodtagerne mere og mere positive. Resultatet er, at flere indlemmes i gruppen af de, der ’godt kan, men alligevel ikke gør’

International arbejdskraft - Hvad med at bruge den syriske arbejdskraft vi allerede har?

I regeringens nye forslag om, hvordan man skal tiltrække arbejdskraft fra ikke-europæiske lande, har man udeladt et ikke-europisk land: Syrien

Regeringens symbolpolitik på beskæftigelsesområdet ofrer samfundets svageste

Regeringen sender gerne tusindvis af mennesker ud i fattigdom og økonomisk usikkerhed, hvis den kan få en mikroskopisk stigning i beskæftigelsen til gengæld. Det er udtryk for et kynisk menneskesyn, hvor samfundets svageste bliver til celler i et excel-ark, der bare skal gå op

Venstre: Stram udlændingepolitik er et spørgsmål om både-og. Ikke enten-eller

Regeringen vil både have en stram udlændingelovgivning og være åben over for arbejdskraft udefra, der kan supplere den danske, sikre vækst og flere arbejdspladser, siger Hans Andersen, beskæftigelsesordfører for Venstre
Analyse

De borgerlige er selv skyld i, at erhvervslivet mangler arbejdskraft

Regeringen ligger som den har redt, når DF og S blokerer for rekruttering af mere udenlandsk arbejdskraft. For de borgerlige har selv gjort alt udefra til et problem for Danmark. Løkke henviser til tidligere succes ved trepartsforhandlinger og håber tilsyneladende på arbejdsmarkedets parter som mere villige forhandlingspartnere

Sider

Mest læste

  1. Borgerløn passiviserer modtagerne, og den nuværende beskæftigelsesindsats lider under den vildfarelse, at den skal foregå på markedets vilkår. En statslig jobgaranti vil sikre samfundssind og meningsfulde liv, skriver selvstændig erhvervsdrivende i dette debatindlæg
  2. Hvis landets jobcentre skal lykkes med at få flere i job, bliver kommunerne nødt til at give socialrådgiverne ordentlig tid til at hjælpe den enkelte borger. I Hjørring Kommune har man sparet millioner af kroner til overførselsindkomster på at gøre netop det
  3. Den nye sygedagpengereform skal sikre, at man ikke må gå fra hus og hjem, fordi man er langtidssygemeldt. Men reelt tvinger kommunerne i visse tilfælde syge til at raskmelde sig, selv om de stadig er for syge til at arbejde
  4. Information har bedt tre dommere om at placere partierne på en skala fra 1-10, alt efter om de går ind for et reguleret eller ureguleret arbejdsmarked. Her ligger partierne på en traditionel højre-venstreakse. I den ene ende af skalaen mod et helt frit og ureguleret arbejdsmarked ligger de borgerlige partier med Liberal Alliance som vinder, mens Enhedslisten og Alternativet ifølge dommerpanelet går til den modsatte ekstrem
  5. Vi har længe vidst, at kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen skaber fattigdom. Nu viser en undersøgelse fra Finansministeriet også, at nedsættelsen af kontanthjælpsydelserne stort set ikke fremmer beskæftigelsen
  6. Reformer af dagpenge og kontanthjælp har medført huller i vores sociale sikkerhedsnet. Antallet af personer, som er overladt til sig selv uden indkomst eller forsørges af familien, er vokset. Fortsætter politikerne med at fokusere på udbudsreformer med lavere ydelser, risikerer vi at ødelægge den meget velfungerende danske arbejdsmarkedsmodel
  7. Det er for længst slået fast, at arbejdsudbuddet vil stige snarere end falde frem mod 2020. Når Dansk Arbejdsgiverforening, de borgerlige og regeringen alligevel fortsætter kampen for øget arbejdsudbud, handler det ikke længere om beskæftigelsen, men om at styre lønudviklingen
  8. En stadig større dele af socialområdet lægges ind under Beskæftigelsesministeriet. Resultatet er en socialpolitik, der lappeløser, når tingene går galt, i stedet for at forebygge og tænke i helheder