Emne

biler

Drop planer om højere fartgrænser – det vil øge både klimabelastning, støj og forurening

Vejdirektoratet hæver snart fartgrænserne fra 110 til 130 km/t på blandt andet Djurslandsmotorvejen, fordi man belejligt vurderer at samfundets besparelser er signifikante, mens klima- og miljøbelastningen er så minimal, at man ikke engang vil undersøge det, skriver Kurt Søe, Liv Gro Jensen og Gunnar Boye Olesen i dette debatindlæg

Forbyd giftige kemikalier i bildæk, der forårsager massiv fiskedød i have og vandløb

Kemikaliet 6PPD i bildæk udgør en af de største kilder til forurening af have og vandløb i verden og forårsager massiv fiskedød. Der er brug for at forbyde dette kemikalie og få mere af transporten over på skinner og til lette køretøjer, skriver forhenværende forskningschef Hans Løkke i dette debatindlæg

Fossilbilen er den nye Nokia-telefon, men det har bilkommissionen ikke fattet

Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg

Drop tilskuddene til de falske elbiler – hybridbilerne

Selv transportministeren kører hybridbil, fordi han ikke tror, at en elbil i hans prisklasse kan dække hans behov. Men det ville være anderledes, hvis staten droppede tilskuddene til hybridbiler og fokuserede på elbiler, skriver Troels Brücker i dette debatindlæg.

Kommission foreslår at hæve bilafgifter med flere tusinde kroner. For lidt og for sent, siger eksperter

Eksperter kalder anbefalingerne fra Anders Eldrups elbilkommission skuffende og utilstrækkelige. Eldrup selv erkender, at der blot vil være tale om et »beskedent bidrag« til at nå Danmarks klimamål i 2030. Vi burde være begyndt for ti år siden, siger han

Regeringen må sige stop for flere motorveje. I stedet må vi udnytte vejnettet bedre

Vi venter på, at Dan Jørgensens klimapolitik skal åbenbare sig for os. Men mens vi venter, lægges der planer om nye natur- og klimaødelæggende motorveje, som fører mere vejstøj med sig, der i sidste ende risikerer at slå os ihjel, skriver bestyrelsesmedlem i Borgerbevægelsen. DK for en demokratisk motorvejsproces Karin Mette Petersen i dette debatindlæg.

Beskat biler efter deres klimaaftryk, ikke deres pris

Vi har brug for mere miljø- og klimavenlig bilkørsel, hvis vi skal indfri Danmarks klimamål. Opladelige og brændstofoptimerede biler er en del af løsningen. Derfor er der brug for en bilafgift baseret på bilernes CO2-aftryk, i stedet for på prisen, skriver Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, i dette debatindlæg

Biler skaber 55 procent af plastikregnen. Bilfrie zoner og højere afgifter er vejen frem

Bilen er den største synder, når det kommer til forurening med mikroplast i Danmark. Plasten fra bildæk ender i vores natur, mad og lunger. Derfor må regeringen på banen med fartbegrænsninger, højere bilafgifter og miljøzoner med færre biler i byerne, skriver Johan Keller i dette debatindlæg

Sådan vil coronakrisen kunne revolutionere byernes transportsektor

Trafikforskere forudser, at pandemien varigt vil ændre vores trafikmønstre – for første gang i årtier er privatbilens dominans sat under pres

Farvel til cykelnationen. Danmark er ved at blive en bilnation

Selv efter et øget politisk fokus på at reducere antallet af biler i Danmark, står danskernes købsvaner uændret. Skatteordfører, Troels Ravn (S), udtaler at Socialdemokratiet som ansvarligt regeringsparti, i løbet af i år vil begynde at reformere afgiftssystemet på biler

Sider

Mest læste

  1. Vejdirektoratet hæver snart fartgrænserne fra 110 til 130 km/t på blandt andet Djurslandsmotorvejen, fordi man belejligt vurderer at samfundets besparelser er signifikante, mens klima- og miljøbelastningen er så minimal, at man ikke engang vil undersøge det, skriver Kurt Søe, Liv Gro Jensen og Gunnar Boye Olesen i dette debatindlæg
  2. Forfatteren Dy Plambecks liv har altid været sammenviklet med luksuriøse biler. Her fortæller hun om sin nye roman ’Til min søster’, hvor bilen bruges til at give kvinderne handlekraft og om, hvordan hendes interesse for biler har formet hendes litteratur
  3. De seneste års afgiftslettelser har fået flere til at vælge større biler med større CO2-udledning. Samtidig skiftes der fra diesel- til benzinbiler, selv om dieselbiler er mere brændstofeffektive og udsender mindre CO2. Facit er, at udviklingen går den forkerte vej, viser Danmarks Statistik
  4. Mens bilbranchen og resten af verden forbereder sig på en elbilrevolution, agerer bilkommissionen, som var de Nokia, der ikke lige havde set iPhonen komme. Den konservatisme risikerer at trække den grønne omstilling i langdrag, skriver tidligere embedsmand i Finansministeriet Peter Rasmussen i dette debatindlæg
  5. Alle bilister i storbyen kan ikke bare droppe bilen og tage cyklen eller toget. Mange københavnere har brug for bilen til at få en hverdag med arbejde, børn og andre gøremål til at gå op, skriver afdelingschef i bilistorganisationen FDM i dette debatindlæg
  6. Selv transportministeren kører hybridbil, fordi han ikke tror, at en elbil i hans prisklasse kan dække hans behov. Men det ville være anderledes, hvis staten droppede tilskuddene til hybridbiler og fokuserede på elbiler, skriver Troels Brücker i dette debatindlæg.
  7. Vi venter på, at Dan Jørgensens klimapolitik skal åbenbare sig for os. Men mens vi venter, lægges der planer om nye natur- og klimaødelæggende motorveje, som fører mere vejstøj med sig, der i sidste ende risikerer at slå os ihjel, skriver bestyrelsesmedlem i Borgerbevægelsen. DK for en demokratisk motorvejsproces Karin Mette Petersen i dette debatindlæg.
  8. Kemikaliet 6PPD i bildæk udgør en af de største kilder til forurening af have og vandløb i verden og forårsager massiv fiskedød. Der er brug for at forbyde dette kemikalie og få mere af transporten over på skinner og til lette køretøjer, skriver forhenværende forskningschef Hans Løkke i dette debatindlæg