Emne

bilindustrien

Hybridbiler
10. februar 2022

Skatteministeriet brugte »misvisende« tal til at forsvare udskældte hybridbiler

Den afgåede skatteminister Morten Bødskov har affejet kritiske konklusioner om hybridbiler med, at der var brug for danske tal. Men konfronteret med en dansk undersøgelse henviste Skatteministeriet pludselig selv til internationale tal. Tal, som ifølge eksperter samtidig er misvisende. Torsdag skal den nye skatteminister i samråd
Den afgåede skatteminister Morten Bødskov har affejet kritiske konklusioner om hybridbiler med, at der var brug for danske tal. Men konfronteret med en dansk undersøgelse henviste Skatteministeriet pludselig selv til internationale tal. Tal, som ifølge eksperter samtidig er misvisende. Torsdag skal den nye skatteminister i samråd
Leder
8. juni 2019

USA’s bilfabrikanter trodser Trump og trækker støtte til lempelse af benzinøkonomi tilbage

Oprindeligt ville USA’s bilindustri overtale Trump til at lempe lidt på Obamas strenge krav til personbilers benzinøkonomi. I stedet gav Trump dem i pose og sæk – og så meget, at afstanden til Californien og 13 andre delstaters strenge standard vil dele USA op i to markeder: et med benzinslugere, et anden med klimavenlige biler. Et logistisk mareridt
Analyse
26. januar 2019

Lars Trier Mogensen: Bilfolket skal redde regeringen

I et sidste forsøg på at vinde de frafaldne borgerlige vælgere tilbage i hovedstadsområdet satser regeringen nu på at sætte markedskræfterne fri i et nyt og stærkt ideologisk vækstudspil
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), erhvervsminister og formand for regeringens hovedstadsudvalg Rasmus Jarlov (K) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) afholder pressemøde om regeringens hovedstadsudspil.
Feature
28. december 2018

I det kommende årti vil bilen ændre sig radikalt. Tyskerne er først lige ved at indse det

Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi
En Tesla testes i en tunnel i den sydlige del af Los Angeles. »Hvis man ser omstillingen som et cykelløb, så sidder stort set alle de store producenter med i hovedfeltet, og der er kun én koncern, der for alvor er i udbrud. Det er Tesla. Vi vil i de næste år se, hvem fra hovedfeltet der vil indhente Tesla,« siger Ferdinand Dudenhöffer, der er professor i biløkonomi.
Leder
11. oktober 2018

Danmark skal give mere aktiv dødshjælp til forbrændingsmotoren

Forbuddet mod dieselbiler i Tysklands politiske hjerte i Berlin siger meget, men næppe nok til at bevæge bilindustrien og dens stærke lobby. Derfor må lande som Danmark ikke opgive de ambitiøse klimamål for transportsektoren, som den tyske regering bremser i EU
Hvis bilismen skal drejes i en grønnere retning, må vi affinde os afgifter, kvoter og måske direkte forbud, selv om det vil gøre ondt på den liberale selvforståelse.
Baggrund
6. oktober 2018

Ny frihandelsaftale med Mexico og Canada bringer næppe tabte industrijob tilbage til USA

Præsident Trump pralede tidligere i denne uge med at have indfriet sit valgløfte om at genforhandle NAFTA-aftalen med Mexico og Canada. Men eksperter kan ikke se, hvordan den reviderede aftale skulle kunne øge beskæftigelsen i USA’s bilbranche. Den vil højst sænke tempoet i udflytning af produktion
En mexicansk arbejder i gang med at samle en bil på en bilfabrik i Ecatepec i Mexico. Siden NAFTA trådte i kraft i 1994 er store dele af amerikanske bilfabrikkers produktion flyttet til Mexico, hvor arbejdskraften koster en tredjedel.
Nyhed
22. september 2018

Fossilbiler skal være helt ude af bilforhandlerne om 5-10 år

Stort nederlag til landbruget i sag om vandplaner: Vestre Landsret afviser af bringe sagen for en EU-domstol
Diesel- og benzinbiler skal væk fra vejene inden for 5-10 år, viser et nyt studie. Her er det en politirazzia i kølvandet på Hamborgs forbud mod ældre dieselbiler. 
Nyhed
2. juni 2018

Tysklands første dieselforbud kaldes ren symbolpolitik mod beskidt luft

Både modstandere og fortalere kritiserer forbuddet mod dieselbiler på minimale strækninger i Hamborg
Både modstandere og fortalere kritiserer forbuddet mod dieselbiler på minimale strækninger i Hamborg
Leder
1. marts 2018

Den tyske dieseldom rammer det ømmeste punkt i ’lobbykratiet’

Den drastiske tyske dom om køreforbud for dieselbiler i forurenede storbyer udfordrer den beskidte sammenfletning mellem industri og politik. Det er på høje tid – før borgerne mister tilliden til den politiske handlekraft
Opstandelsen over det kommende køreforbud mod dieselbiler siger noget om den økonomiske klemme, som flere millioner tyskere, der troede at have købt en miljøvenlig dieselbil, risikerer at sidde i.
Nyhed
28. februar 2018

»Dieselbilens dødskys« lægger pres på den tyske regering

Tysklands øverste forvaltningsdomstol har i en hård dom banet vejen for, at smogbelastede tyske byer kan indføre køreforbud mod dieselbiler. Dommen er en ørefigen til den skandaleramte bilindustri og især den tyske forbundsregering, der i årevis har undgået en konfrontation med den tyske bilindustri, mener kommentatorer
Den øverste tyske forvaltningsdomstol i Leipzig stadfæstede tirsdag  i en stærkt omdiskuteret retssag, at tyske byer og kommuner gerne må indføre forbud mod dieselbiler i kampen for at overholde EU-grænseværdierne for kvælstofoxider.

Sider

  • 30. januar 2009

    Den amerikanske drøm bukker under for realiteterne

    Amerikanerne har gennemskuet, at de i årevis har levet på en løgn. Drømmen er knust af de barske realiteter, og humanismen og ydmygheden vinder langsomt frem, hævder chefen for en af USA's mest anerkendte meningsmålingsinstitutter, Zogby International
    Humanismen og ydmygheden vinder langsomt frem i en befolkning, som efter et årti med selvhævdende nationalisme, krige, korruption og grådighed, er klar til at gå helt nye veje, siger John Zogby.
  • Nyhed
    20. juli 2012

    Greenpeace: Audi-kampagne er greenwash

    Audi skulle fremvise grøn teknologi på Christiansborg Slotsplads, men brugte samtidig pladsen til at markedsføre en ny Audi-model, der udleder mere CO2 end den gennemsnitlige EU-bil. Det er greenwash, mener Greenpeace. Nej, siger Audi, der i går valgte at fjerne deres reklamebil
    Audi fjernede i går den Audi A3, som de udstillede på Christiansborg Slotsplads, efter det kom frem, at bilproducenten ikke havde fået lov til at benytte pladsen til billancering
  • 19. juni 2007

    Ngo'er: Biobrændsler må reguleres globalt

    At vi skal redde den rige verdens klimabelastende bilisme på mulig bekostning af miljø og sociale forhold i Brasilien er en tvivlsom idé, siger en ngo-koordinator i landet med størst eksport af bioethanol
  • Nyhed
    25. juli 2009

    Da Boblen slugte Porschen

    Efter Volkswagens overtagelse af sportsvogns-producenten Porsche anes konturerne af en ny tysk industrigigant. Forud går en lang og blodig historie
    Det var kulminationen på en lang historisk magtkamp mellem søstervirksomheder, da den aristokratiske storebror Porsche overtog Volkswagen. Men da finanskrisen pludselig ramte Porsche hårdt, blev det i stedet den plumpe lillebror Volkswagen, der overtog Porsche.
  • 19. juli 1999

    Social intelligens på mode

    Forfatteren til en meget omtalt bog om følelsesmæssig intelligens skriver nyt værk, der rummer spændende historier - men også gentagelser NY BOG Teamwork, gruppearbejde, samarbejde og flade strukturer er kommet på mode i erhvervslivet og på arbejdspladserne, i hvert fald i den mere moderne sektor...
  • Feature
    28. december 2018

    I det kommende årti vil bilen ændre sig radikalt. Tyskerne er først lige ved at indse det

    Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi
    En Tesla testes i en tunnel i den sydlige del af Los Angeles. »Hvis man ser omstillingen som et cykelløb, så sidder stort set alle de store producenter med i hovedfeltet, og der er kun én koncern, der for alvor er i udbrud. Det er Tesla. Vi vil i de næste år se, hvem fra hovedfeltet der vil indhente Tesla,« siger Ferdinand Dudenhöffer, der er professor i biløkonomi.
  • 12. november 2008

    Amerikansk bilindustri tæt på afgrunden

    Koncernchefer, fagforeningsledere og kongrespolitikere skriger på nødhjælp fra staten. Obama har lovet at komme til undsætning, men der er et akut behov for hjælp til bilindustrien, og præsident Bush er modvillig
    General Motors står endnu i Detroit. Men finanskrisen og energikrisen har for alvor tildelt slag til den gamle amerikanske bilmastodont, som er smidt ud i en historisk krise. Der skal komme penge til GM i år - ellers truer bankerot.
  • 10. januar 1998

    Bilen der stadig er en drøm

    Amerikansk bog fortæller den fascinerende historie om hvordan General Motors satte 400 teknikere på at udvikle den el-bil, der nu markedsføres i Californien Indtil 1. januar 1996 så det ud til, at tre mægtige magtcentre - amerikansk videnskab, General Motors (GM) og staten Californien - ville frembringe den mest betydningsfulde ændring inden for persontransporten, siden hesten blev overflødig...