Emne

bilindustrien

USA’s bilfabrikanter trodser Trump og trækker støtte til lempelse af benzinøkonomi tilbage

Oprindeligt ville USA’s bilindustri overtale Trump til at lempe lidt på Obamas strenge krav til personbilers benzinøkonomi. I stedet gav Trump dem i pose og sæk – og så meget, at afstanden til Californien og 13 andre delstaters strenge standard vil dele USA op i to markeder: et med benzinslugere, et anden med klimavenlige biler. Et logistisk mareridt

Lars Trier Mogensen: Bilfolket skal redde regeringen

I et sidste forsøg på at vinde de frafaldne borgerlige vælgere tilbage i hovedstadsområdet satser regeringen nu på at sætte markedskræfterne fri i et nyt og stærkt ideologisk vækstudspil

I det kommende årti vil bilen ændre sig radikalt. Tyskerne er først lige ved at indse det

Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi

Danmark skal give mere aktiv dødshjælp til forbrændingsmotoren

Forbuddet mod dieselbiler i Tysklands politiske hjerte i Berlin siger meget, men næppe nok til at bevæge bilindustrien og dens stærke lobby. Derfor må lande som Danmark ikke opgive de ambitiøse klimamål for transportsektoren, som den tyske regering bremser i EU

Ny frihandelsaftale med Mexico og Canada bringer næppe tabte industrijob tilbage til USA

Præsident Trump pralede tidligere i denne uge med at have indfriet sit valgløfte om at genforhandle NAFTA-aftalen med Mexico og Canada. Men eksperter kan ikke se, hvordan den reviderede aftale skulle kunne øge beskæftigelsen i USA’s bilbranche. Den vil højst sænke tempoet i udflytning af produktion
Kampen for klimaet

Fossilbiler skal være helt ude af bilforhandlerne om 5-10 år

Stort nederlag til landbruget i sag om vandplaner: Vestre Landsret afviser af bringe sagen for en EU-domstol

Tysklands første dieselforbud kaldes ren symbolpolitik mod beskidt luft

Både modstandere og fortalere kritiserer forbuddet mod dieselbiler på minimale strækninger i Hamborg

Den tyske dieseldom rammer det ømmeste punkt i ’lobbykratiet’

Den drastiske tyske dom om køreforbud for dieselbiler i forurenede storbyer udfordrer den beskidte sammenfletning mellem industri og politik. Det er på høje tid – før borgerne mister tilliden til den politiske handlekraft

»Dieselbilens dødskys« lægger pres på den tyske regering

Tysklands øverste forvaltningsdomstol har i en hård dom banet vejen for, at smogbelastede tyske byer kan indføre køreforbud mod dieselbiler. Dommen er en ørefigen til den skandaleramte bilindustri og især den tyske forbundsregering, der i årevis har undgået en konfrontation med den tyske bilindustri, mener kommentatorer
Dieselforbud

Tysk domstol står foran afgørende dom over dieselbilerne, der kan lægge pres på den skandaleramte bilbranche

I dag kigger Tysklands dieselbilejere og bilindustrien ængsteligt mod Leipzig, hvor det i højeste instans afgøres, om smogbelastede tyske storbyer kan påtvinges et forbud mod dieselbiler. I sin blødsødenhed over for den skandaleramte bilindustri har den tyske stat ikke levet op til sin basale pligt til at sørge for ren luft til borgerne, mener den klagende miljøorganisation.

Sider

Mest læste

  1. Kina og USA sætter dagsordenen for fremtidens bilmarked. Derfor skal det tyske bilimperium se at komme ud af sin indbildte overlegenhed og blive mere som Tesla, siger førende bilanalytiker. Ellers risikerer det at falde fra hinanden sammen med en væsentlig del af Tysklands selvforståelse og økonomi
  2. Den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson har omdannet en BMW-racerbil til et kunstværk, der samtidig er en kommentar til den globale opvarmning
  3. Globaliseringen er accelereret, og 51 af verdens hundrede største økonomier er transnationale selskaber, der opererer på tværs af de nationale grænser. General Motors er større end Danmark
  4. Danskerne har ikke biler for sjov. De har biler af nød, mener Henrik Olsen, der har arbejdet i brugtbilsbranchen i 37 år. Derfor kan krisen også mærkes på de brugte biler. Men brugtvognshandlerne følger resten af samfundets nedtur. Det er nemlig dem, der sørger for, at der stadig kører dyre biler rundt på vejene
  5. Kinas handel med omverdenen er mere end fordoblet siden landet blev medlem af WTO, men specielt USA og EU anklager Kina for ikke at leve op til sine WTO-forpligtelser
  6. Krisen i den amerikanske bilindustri kan spores tilbage til midten af 70'erne med den første oliekrise og japanernes indtog på det amerikanske bilmarked. Professor Susan R. Helper mener, krisen er udtryk for en fælles fiasko mellem national politik og selskaberne selv
  7. DET HJÆLPER ikke. De dårlige nyheder bliver ikke bedre af, at magtens mænd slår budbringeren ihjel. Den sandhed måtte kong Kreon i Sofokles’ tragedie Antigone sande. Det samme overgik Shakespeares Henrik IV...
  8. Omsætning i 44.000 transnationale selskaber er nu større end samlet verdenshandel over grænserne, viser ny FN-rapport Det er de transnationale selskaber, som Shell, Ford, General Electric, General Motors, Volkswagen, IBM, Toyota, Nestlé og Mitsubishi der svinger taktstokken i en stadig mere globaliseret økonomi...