Emne

bilisme

Læserbrev
30. august 2022

Der skal et godt helbred til for at køre med DSB. Det er ikke for kørestolsbrugere som mig

Jeg forstår nu bedre dem, der klamrer sig til kørekortet. Jeg er gammel, har hjerteproblemer og sidder i kørestol. En tur med DSB har forvisset mig om, at de har sparet menneskeligheden væk. Det er os svage, der betaler dyrt for det
Teoretisk går man bare ind på Frederikssund Station og løser billet. Men automaternes skærme er svære at se og svære at bruge. Virker de ikke, er der ingen at sige det til. Der er ingen mennesker på stationen, skriver kørestolsbruger Dorrit Barret i dette debatindlæg om nogle af de udfordringer, svagere medborgere har ved at tage offentlig transport.
Kommentar
25. juli 2022

Hæv bilafgifterne – så vi kan sænke niveauet af mikroplast i vand, luft og krop

Op imod 60 procent af al mikroplast i Danmark kommer fra afslidning af bildæk. Med flere og tungere biler på vejen vil det tal kun stige i fremtiden. Derfor bør vi hæve bilafgiften, lave flere miljøzoner med bilbegrænsning og udbygge den kollektive trafik
Afslidning af bildæk er en af de største syndere, når det kommer til udledning af mikroplast. Ved motorvejen tæt på Låsby har Vejdirektoratet bygget to bassiner, der skal opfange mikroplasten.
Leder
30. juni 2022

Det er uforståeligt, at støttepartierne går med til at videreføre milliardrabatten til hybridbiler

Gang på gang har det vist sig, at pluginhybridbiler ikke er grønne. Derfor giver det ingen mening, at støttepartierne nu har accepteret at videreføre rabatten til de forurenende biler
Det er ingen overraskelse, at regeringen prioriterer hensynet til de mange vælgere, der gerne vil have en billig bil, over hensynet til klimaet. Begyndende med 70 procentsmålsætningen fra forståelsespapiret har det igen og igen været støttepartierne, som har presset en mere progressiv klimapolitik igennem.
Leder
4. juni 2022

Kør mindre i bil – og hjælp de fattigste

Stadig flere europæiske lande dropper afgifter på benzinpriserne. I skyggen af Ruslands krig er det en ærgerlig gave til oliekoncernerne. Og i lyset af klimakrisen er det et forkert signal til de forbrugere, der kan betale mere eller køre mindre
De tyske afgiftslettelser satte øjeblikkeligt skub i benzinsalget – til skade for klimaet og til gavn for olieselskaberne.
Kronik
6. maj 2022

Så længe fartgrænserne ikke håndhæves, har alle grund til at være bange i trafikken

Det er en kapitalistisk illusion, at biler skaber frihed, og at fartgrænser skulle begrænse den. For fart dræber. Vi har de tekniske muligheder for at skabe en sikker trafik, men det kræver, at politikerne og politiet prioriterer det, skriver historiker Søren Rønhede i denne kronik
Politikerne bør gøre mere for at sikre sikker trafik, skriver Søren Rønhede, for Folketingets ’vanvidspakke’ kradser kun i problemets overflade.
Læserbrev
5. maj 2022

Studerende bør få et ekstra tilskud til benzin, ligesom de pendlere, der arbejder

Studerende har ikke samme ret til kørselsfradrag som arbejdende pendlere. Men benzinpriserne stiger også for studerende. Derfor bør regeringen undersøge, hvordan de studerende kan få støtte, når priserne stiger, skriver studerende Morten Egede Pedersen i dette debatindlæg
Leder
22. marts 2022

En liter benzin koster 15 kroner og 89 øre. Det kan ændre vores forestilling om mobilitet

Det er blevet dyrere at komme på arbejde, og en ekstraordinær ændring af befordringsfradraget kan være på vej. Men måske bør vi i stedet spørge: Kan vi fortsætte med at køre rundt, som vi plejer?
Ifølge undersøgelser fra Center for Transportanalyse ved DTU er de fleste pendlere personer med høje indkomster, og den største andel pendlere findes i Region Sjælland.
Læserbrev
16. februar 2022

Debatten om fartgrænser udstiller et demokratisk underskud og politisk hetz mod bilejerne

Emil Hee Senstrup mener, at jeg »harcelerer« mod harmløse politikere. Men når fartgrænsen justeres, har man som borger da lov til at vide hvorfor. Debatten om fartgrænser mangler demokratisk forankring, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg
Læserbrev
8. februar 2022

Politikerne hader ikke personbilen. Det er busser, tog og cykler, der mangler kærlighed

Når politikerne vedtager en infrastrukturplan, som bygger veje og broer for 64 milliarder kroner, er det absurd at anklage dem for at være bilfobiske. Men tænk, hvis de faktisk var det, så vi kunne få prioriteret den kollektive trafik og cyklismen, skriver journaliststuderende Emil Hee Senstrup i denne replik
Kommentar
5. februar 2022

Det er en hetz mod det frie menneske, når politikerne vil sænke fartgrænsen til 40 km/t

Transportministeren vil lade kommuner sænke fartgrænsen i tættere bebyggelse til 40 km/t, selv om den nuværende grænse har været en succes i 40 år. Samtidig fordrejer man debatten ved at tale om ’vanvidskørsel’. Det er et hysterisk korstog mod personbilisterne, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg
Den eneste grund til at indføre transportministerens initiativ om en fartgrænse på 40 kilometer i timen er at frembringe en pengestøvsuger, der udelukkende går efter endnu flere almindelige danskere for petitesseovertrædelser, skriver forfatter Erik Svane i dette debatindlæg.

Sider

  • Anders vil ha’ elbil
    8. juli 2020

    En elbil har tre til seks gange mindre udledning i sin levetid. Hvad venter jeg på?

    AFSNIT 1: Der skal være over en million elbiler på de danske veje om under 10 år. Det er et afgørende bidrag fra privatpersoner, hvis vi skal nå vores klimamål. I denne serie følger vi Informations journalist i forsøget på at blive elbilejer
    AFSNIT 1: Der skal være over en million elbiler på de danske veje om under 10 år. Det er et afgørende bidrag fra privatpersoner, hvis vi skal nå vores klimamål. I denne serie følger vi Informations journalist i forsøget på at blive elbilejer
  • Kronik
    24. marts 1999

    Sæt verden er til

    Verden findes stadig derude - det mener 'de postmoderne' også. Men sandheden og fællesskabet må vi selv rode med Sandheden Intet er mere umoderne end gårsdagens mode. Dette gælder tilsyneladende i høj grad i dag for postmodernismen...
  • Kronik
    12. oktober 2021

    Smid alle de private biler ud af byerne, og erstat dem med offentlige alternativer

    Det duer ikke, at alle byboere vil have deres bil holdende lige ved hoveddøren. Derfor er det på tide, at vi tager et opgør med privatbilismen. Kommunale eltaxier, eksprestog og deslige skal bane vejen for bedre byer, skriver kandidat til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten Kaj Thelander Jessen i denne kronik
    Børn tegner med kridt på den lukkede kørebane til bilfri søndag på Nørrebrogade.
  • Kronik
    6. maj 2022

    Så længe fartgrænserne ikke håndhæves, har alle grund til at være bange i trafikken

    Det er en kapitalistisk illusion, at biler skaber frihed, og at fartgrænser skulle begrænse den. For fart dræber. Vi har de tekniske muligheder for at skabe en sikker trafik, men det kræver, at politikerne og politiet prioriterer det, skriver historiker Søren Rønhede i denne kronik
    Politikerne bør gøre mere for at sikre sikker trafik, skriver Søren Rønhede, for Folketingets ’vanvidspakke’ kradser kun i problemets overflade.
  • 3. november 2009

    Den glemte sagtmodighed

    Trangen til at føre sig frem er en sikker igangsætter af energislugende projekter
  • Feature
    8. februar 2020

    Trods klimakrisen køber vi flere store biler. »Vi lever kun en gang,« siger bilsælger

    Der blev solgt flere nye personbiler i 2019 end nogensinde tidligere. Samtidig er de nye biler større og mindre klimavenlige end tidligere. »Det er meget oppe i tiden at gå op i miljø og tænke på klima, men det kommer ikke så meget til udtryk, når folk skal købe en bil,« siger bilsælger Jytte Norden
    Der blev solgt flere nye personbiler i 2019 end nogensinde tidligere. Samtidig er de nye biler større og mindre klimavenlige end tidligere. »Det er meget oppe i tiden at gå op i miljø og tænke på klima, men det kommer ikke så meget til udtryk, når folk skal købe en bil,« siger bilsælger Jytte Norden
  • Kronik
    4. januar 2022

    Det burde koste 50 kroner, hver dag man starter sin bil

    De diskuteres flittigt, hvordan vi kan reducere biltrafikken, og trængselsafgifter er en af de ofte nævnte løsninger. De vil dog ikke ændre nævneværdigt på mængden af trafik, kun tidspunktet, og det giver mere mening at se på en startafgift på at tænde sin bil, skriver overlæge John Gade i denne kronik
    Istedet for at fokusere på at bekæmpe trængsel i biltrafikken, skulle man give folk incitamenter til at droppe bilen til fordel for for eksempel cyklen, mener dagens kronikskribent
  • Feature
    1. juli 2017

    ’Kvæl smerten i dækrøg, bajere og patter’

    På en flyveplads lidt uden for Padborg mødes tusindvis af mænd og meget få kvinder hvert år til Danmarks Hurtigste Bil – en alternativ Roskilde Festival for alle, der er mere til biler, bajere og strip end indiemusik og rosé
    På en flyveplads lidt uden for Padborg mødes tusindvis af mænd og meget få kvinder hvert år til Danmarks Hurtigste Bil – en alternativ Roskilde Festival for alle, der er mere til biler, bajere og strip end indiemusik og rosé