Emne

bilisme

Eksperter: Regeringen og DF favoriserer privatbilismen uden at gøre bilerne grønnere

Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter

Gør op med privatbilismen i byerne – lav bilfri zoner

Alene i København er privatbilismen steget med 12 procent fra 2012-2016, men lad os gøre op med udviklingen af privatbilisme i byerne

Bilismen får lov at løbe løbsk

At man gang på gang vælger at lade passagererne i den offentlige transport være tvangsindlagte som forsøgskaniner under indføring af hidtil utilstrækkeligt afprøvet teknologi, gør privatbilens guddommelighed til en selvopfyldende profeti

Bilisme som statsreligion

Det er ifølge Det Økonomiske Råd en særlig menneskeret at køre i sin egen bil

I et anstændigt samfund ville vi have bilfrie søndage

Jeg skal ikke gå her og være bilhader. Og dog – det skal jeg så alligevel

Dybt dyt, at offentlig transport bliver dyrere – og biler billigere

Det er ingen naturlov, at det skal udvikle sig således. Den enkelte transportbrugers beslutninger afspejler det, som overordnede politiske beslutninger gør fordelagtigt.

Californien er gået i spidsen i klimakampen – men også længst i forhold til at udnytte og tære på miljøet

Den amerikanske stat er verdens sjettestørste økonomi og har nogle af USA’s mest restriktive miljølove, men synes alligevel ikke at begribe, hvor omfattende tilpasninger og livsstilsændringer der presser sig på

’Hestepærer kan forventes snart!’

Tredje uges læserbidrag til Informations julesangskonkurrence kredsede om ambassadeflytning, politiheste og Peter Aalbæks ufine metoder

Regeringens trafik- og klimakaos

Læserbrev

Finanslov og skattereform skal fremme privatbilismen

Transportforskere advarer mod regeringens nedprioritering af den grønne omstilling til fordel for større og billigere mobilitet. Effektivisering af DSB er ’en fugl på taget’ med indbyggede risici

Sider

Mest læste

  1. På en flyveplads lidt uden for Padborg mødes tusindvis af mænd og meget få kvinder hvert år til Danmarks Hurtigste Bil – en alternativ Roskilde Festival for alle, der er mere til biler, bajere og strip end indiemusik og rosé
  2. Det er ifølge Det Økonomiske Råd en særlig menneskeret at køre i sin egen bil
  3. Atmosfæren kender ikke til landegrænser. Derfor kan global luftforurening kun bekæmpes internationalt, siger manden, der først advarede mod ozonhullet Sundhedsfarlig luftforurening er ikke kun et lokalt problem i smog-plagede storbyer...
  4. Den skæve udvikling afspejler nogle overordnede politiske beslutninger, der gør det meget vanskeligt for Danmark at indfri sine CO2-mål
  5. Trangen til at føre sig frem er en sikker igangsætter af energislugende projekter
  6. Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter
  7. Der er brug for en reel dansk cykelstrategi, som vil gøre det lettere at sikre, at vi politikere også husker at prioritere og gennemføre cykelprojekter, når vi skal i gang med store trafikinvesteringer
  8. Allerede nu må der tages et konsekvent politisk ansvar for CO2-udledningen. Der må lovgives om, hvor meget el og varme, en bolig eller en virksomhed må forbruge, og der må skrides ind over for biltrafikken