Emne

bilisme

Eksperter: Regeringen og DF favoriserer privatbilismen uden at gøre bilerne grønnere

Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter

Gør op med privatbilismen i byerne – lav bilfri zoner

Alene i København er privatbilismen steget med 12 procent fra 2012-2016, men lad os gøre op med udviklingen af privatbilisme i byerne

Bilismen får lov at løbe løbsk

At man gang på gang vælger at lade passagererne i den offentlige transport være tvangsindlagte som forsøgskaniner under indføring af hidtil utilstrækkeligt afprøvet teknologi, gør privatbilens guddommelighed til en selvopfyldende profeti

Bilisme som statsreligion

Det er ifølge Det Økonomiske Råd en særlig menneskeret at køre i sin egen bil

I et anstændigt samfund ville vi have bilfrie søndage

Jeg skal ikke gå her og være bilhader. Og dog – det skal jeg så alligevel

Dybt dyt, at offentlig transport bliver dyrere – og biler billigere

Det er ingen naturlov, at det skal udvikle sig således. Den enkelte transportbrugers beslutninger afspejler det, som overordnede politiske beslutninger gør fordelagtigt.

Californien er gået i spidsen i klimakampen – men også længst i forhold til at udnytte og tære på miljøet

Den amerikanske stat er verdens sjettestørste økonomi og har nogle af USA’s mest restriktive miljølove, men synes alligevel ikke at begribe, hvor omfattende tilpasninger og livsstilsændringer der presser sig på

’Hestepærer kan forventes snart!’

Tredje uges læserbidrag til Informations julesangskonkurrence kredsede om ambassadeflytning, politiheste og Peter Aalbæks ufine metoder

Regeringens trafik- og klimakaos

Læserbrev

Finanslov og skattereform skal fremme privatbilismen

Transportforskere advarer mod regeringens nedprioritering af den grønne omstilling til fordel for større og billigere mobilitet. Effektivisering af DSB er ’en fugl på taget’ med indbyggede risici

Sider

Mest læste

  1. Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter
  2. Den førerløse bil er ikke længere en fremtidsvision. Den tyske autobahn skal befolkes af den nye type køretøjer i 2020, men bilen vender op og ned på færdselslovgivninger i hele verden. For hvem har skylden, hvis det går galt?
  3. På en flyveplads lidt uden for Padborg mødes tusindvis af mænd og meget få kvinder hvert år til Danmarks Hurtigste Bil – en alternativ Roskilde Festival for alle, der er mere til biler, bajere og strip end indiemusik og rosé
  4. Mens den samlede udledning af drivhusgas i Danmark har været faldende siden 1995, har udledningen fra biler, fly og tog ikke ændret sig. I en ny rapport kalder den grønne tænketank Concito transportområdet for klimaindsatsens ’ubetinget største udfordring’
  5. Verden findes stadig derude - det mener 'de postmoderne' også. Men sandheden og fællesskabet må vi selv rode med Sandheden Intet er mere umoderne end gårsdagens mode. Dette gælder tilsyneladende i høj grad i dag for postmodernismen...
  6. Alene i København er privatbilismen steget med 12 procent fra 2012-2016, men lad os gøre op med udviklingen af privatbilisme i byerne
  7. Jeg skal ikke gå her og være bilhader. Og dog – det skal jeg så alligevel
  8. Den skæve udvikling afspejler nogle overordnede politiske beslutninger, der gør det meget vanskeligt for Danmark at indfri sine CO2-mål