Emne

bilisme

Kronik
12. oktober 2021

Smid alle de private biler ud af byerne, og erstat dem med offentlige alternativer

Det duer ikke, at alle byboere vil have deres bil holdende lige ved hoveddøren. Derfor er det på tide, at vi tager et opgør med privatbilismen. Kommunale eltaxier, eksprestog og deslige skal bane vejen for bedre byer, skriver kandidat til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten Kaj Thelander Jessen i denne kronik
Børn tegner med kridt på den lukkede kørebane til bilfri søndag på Nørrebrogade.
Læserbrev
19. december 2020

Brevkassen: Forsøger højere magter at sende et signal om, at jeg ikke skal have kørekort?

Intet problem er for lille, intet er for stort, når brevkassen svarer på spørgsmål. I denne uge har en serie af nærmest bibelske plager stået imellem spørger og kørekort
Intet problem er for lille, intet er for stort, når brevkassen svarer på spørgsmål. I denne uge har en serie af nærmest bibelske plager stået imellem spørger og kørekort
Læserbrev
14. november 2020

Brevkassen: Burde jeg politianmelde?

Har du en nød, du ikke kan knække? Skriv til Brevkassen – vi giver ikke op, før vi har prøvet
Har du en nød, du ikke kan knække? Skriv til Brevkassen – vi giver ikke op, før vi har prøvet
Nyhed
17. september 2020

Ny kritik af elbilkommission: Slet ikke så dyrt med flere grønne biler, mener Klimarådet

Prisen ved at udskifte benzin- og dieselbiler med grønne biler er kraftigt overvurderet i elbilkommissionens rapport. Det vurderer regeringens eget uafhængige ekspertorgan Klimarådet, der er dykket ned i tallene. Tallene har intet hold i virkeligheden, siger ekspert og interesseorganisation
Den 7. september fremlagde den såkalde Eldrup-kommission sine anbefalinger for grøn omstilling af personbiler på et pressemøde i DGI-Byen.
Leder
5. august 2020

Vi skal have et opgør med forestillingen om ’vores biler’

Det er en bunden politisk opgave hurtigt at få danskerne til at skifte til elbiler – det er, hvad det politiske elbil-efterår skal handle om. Derefter venter den vanskelige opgave, der handler om opgøret med forestillingen om ’vores biler’
Der er en begrundet frygt for, om elbilproducenterne kan følge med en hastigt stigende efterspørgsel, skriver Anders Fjordbak-Trier på lederplads.
Læserbrev
15. juli 2020

En byboer som Anders bliver ikke mere bæredygtig af at købe en elbil

Information glemmer at fortælle om elbilernes ulemper i sin serie ’Anders vil ha’ elbil’. For elbiler løser hverken problemerne med støj, partikler eller trængsel i byen. I stedet bør fokus flyttes over på en bedre offentlig transport, skriver næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen i dette debatindlæg
Jo flere af os, der melder sig ind i kampen for udbygning af hurtig, cykelvenlig, komfortabel og eldreven kollektiv transport, som hænger sammen, jo større er muligheden for at påvirke politikerne i bæredygtig retning, skriver næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen i dette debatindlæg.
Anders vil ha’ elbil
8. juli 2020

En elbil har tre til seks gange mindre udledning i sin levetid. Hvad venter jeg på?

AFSNIT 1: Der skal være over en million elbiler på de danske veje om under 10 år. Det er et afgørende bidrag fra privatpersoner, hvis vi skal nå vores klimamål. I denne serie følger vi Informations journalist i forsøget på at blive elbilejer
AFSNIT 1: Der skal være over en million elbiler på de danske veje om under 10 år. Det er et afgørende bidrag fra privatpersoner, hvis vi skal nå vores klimamål. I denne serie følger vi Informations journalist i forsøget på at blive elbilejer
Feature
8. februar 2020

Trods klimakrisen køber vi flere store biler. »Vi lever kun en gang,« siger bilsælger

Der blev solgt flere nye personbiler i 2019 end nogensinde tidligere. Samtidig er de nye biler større og mindre klimavenlige end tidligere. »Det er meget oppe i tiden at gå op i miljø og tænke på klima, men det kommer ikke så meget til udtryk, når folk skal købe en bil,« siger bilsælger Jytte Norden
Der blev solgt flere nye personbiler i 2019 end nogensinde tidligere. Samtidig er de nye biler større og mindre klimavenlige end tidligere. »Det er meget oppe i tiden at gå op i miljø og tænke på klima, men det kommer ikke så meget til udtryk, når folk skal købe en bil,« siger bilsælger Jytte Norden
Læserbrev
9. januar 2020

Byg politisk bro til dem, der deler biler, ved at betale deres broafgifter

Det er vigtigt for klimamålsætningen, at vi reducerer antallet af biler på de danske veje. Det kan regeringen hjælpe på vej ved for eksempel at sænke broafgifterne for de deledygtige danskere, skriver direktør i GoMore Matias Møl Dalsgaard i dette debatindlæg
Kronik
5. december 2019

Tilskynd danskerne til at søge job tæt på deres hjem – for deres egen og klimaets skyld

Det er smart at bo tæt på sin arbejdsplads. Den enkelte sparer tid, og vi får langt mindre forurenende biltransport på vejene. Staten bør hjælpe folk, der har langt til arbejde, med at bytte job. Og så skal det være dyrere at køre i bil, skriver Frank Bornakke i dette debatindlæg
Det er smart at bo tæt på sin arbejdsplads. Den enkelte sparer tid, og vi får langt mindre forurenende biltransport på vejene. Staten bør hjælpe folk, der har langt til arbejde, med at bytte job. Og så skal det være dyrere at køre i bil, skriver Frank Bornakke i dette debatindlæg

Sider

  • Anders vil ha’ elbil
    8. juli 2020

    En elbil har tre til seks gange mindre udledning i sin levetid. Hvad venter jeg på?

    AFSNIT 1: Der skal være over en million elbiler på de danske veje om under 10 år. Det er et afgørende bidrag fra privatpersoner, hvis vi skal nå vores klimamål. I denne serie følger vi Informations journalist i forsøget på at blive elbilejer
    AFSNIT 1: Der skal være over en million elbiler på de danske veje om under 10 år. Det er et afgørende bidrag fra privatpersoner, hvis vi skal nå vores klimamål. I denne serie følger vi Informations journalist i forsøget på at blive elbilejer
  • Kronik
    12. oktober 2021

    Smid alle de private biler ud af byerne, og erstat dem med offentlige alternativer

    Det duer ikke, at alle byboere vil have deres bil holdende lige ved hoveddøren. Derfor er det på tide, at vi tager et opgør med privatbilismen. Kommunale eltaxier, eksprestog og deslige skal bane vejen for bedre byer, skriver kandidat til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten Kaj Thelander Jessen i denne kronik
    Børn tegner med kridt på den lukkede kørebane til bilfri søndag på Nørrebrogade.
  • Kronik
    24. marts 1999

    Sæt verden er til

    Verden findes stadig derude - det mener 'de postmoderne' også. Men sandheden og fællesskabet må vi selv rode med Sandheden Intet er mere umoderne end gårsdagens mode. Dette gælder tilsyneladende i høj grad i dag for postmodernismen...
  • Feature
    8. februar 2020

    Trods klimakrisen køber vi flere store biler. »Vi lever kun en gang,« siger bilsælger

    Der blev solgt flere nye personbiler i 2019 end nogensinde tidligere. Samtidig er de nye biler større og mindre klimavenlige end tidligere. »Det er meget oppe i tiden at gå op i miljø og tænke på klima, men det kommer ikke så meget til udtryk, når folk skal købe en bil,« siger bilsælger Jytte Norden
    Der blev solgt flere nye personbiler i 2019 end nogensinde tidligere. Samtidig er de nye biler større og mindre klimavenlige end tidligere. »Det er meget oppe i tiden at gå op i miljø og tænke på klima, men det kommer ikke så meget til udtryk, når folk skal købe en bil,« siger bilsælger Jytte Norden
  • Nyhed
    4. februar 2015

    Politiet vil videregive data fra masseovervågning af bilister

    Rigspolitiet vil overvåge hundredtusindvis af bilisters færden. Nu viser en aktindsigt, at politiet også ønsker at kunne videregive indsamlede oplysninger til andre offentlige myndigheder. Et ’skridt mod et overvågningssamfund’, siger ekspert
    Rigspolitiet vil overvåge hundredtusindvis af bilisters færden. Nu viser en aktindsigt, at politiet også ønsker at kunne videregive indsamlede oplysninger til andre offentlige myndigheder. Et ’skridt mod et overvågningssamfund’, siger ekspert
  • Læserbrev
    14. november 2020

    Brevkassen: Burde jeg politianmelde?

    Har du en nød, du ikke kan knække? Skriv til Brevkassen – vi giver ikke op, før vi har prøvet
    Har du en nød, du ikke kan knække? Skriv til Brevkassen – vi giver ikke op, før vi har prøvet
  • Kronik
    5. december 2019

    Tilskynd danskerne til at søge job tæt på deres hjem – for deres egen og klimaets skyld

    Det er smart at bo tæt på sin arbejdsplads. Den enkelte sparer tid, og vi får langt mindre forurenende biltransport på vejene. Staten bør hjælpe folk, der har langt til arbejde, med at bytte job. Og så skal det være dyrere at køre i bil, skriver Frank Bornakke i dette debatindlæg
    Det er smart at bo tæt på sin arbejdsplads. Den enkelte sparer tid, og vi får langt mindre forurenende biltransport på vejene. Staten bør hjælpe folk, der har langt til arbejde, med at bytte job. Og så skal det være dyrere at køre i bil, skriver Frank Bornakke i dette debatindlæg
  • 29. februar 2000

    Oliemagt 1973-2000

    VERDENS ØKONOMI er truet af de stigende oliepriser, og det kan hæmme væksten. Med det budskab turnerer USA's energiminister Bill Richardson i disse dage rundt på en hastevisit til de olieproduceren-de lande i og udenfor OPEC...