Emne

billedbøger

Artikler
Bogkritik
24. februar 2023

Romana Romanishin og Andrij Lesiv gør verden større med piktogrammer og pantonefarver

I den ukrainske billedbog ’På vej’ er bevægelse skildret som de bevægelser, dyr og mennesker altid har foretaget sig på tværs af landegrænser. Værket er skabt inden invasionen af Ukraine, men kommer alligevel til at strejfe den også
Romana Romanishins og Andrij Lesivs ’På vej’ består af illustrationerne, som nærmest bare er piktogrammer. Pile og cirkler er pile og cirkler, men pile forvandler sig også til en pilesværm med form som et menneske eller en sildestime (beskåret).
Kronik
9. september 2022

Børnene elsker det, mens forældrene rynker på næsen. Men billedbøger er også litteratur

Siderne i børnelitteraturen bliver mere og mere farverige og figurative. Børnene elsker det, mens voksne sidder fast i et gammeldags hierarki, hvor skriftsproget vægter højere end billederne. Det er på tide, vi lærer at elske billedlitteraturen
»Det er ikke usædvanligt at overhøre forældre bekymret sige til bibliotekaren: ’En tegneserie er ikke en rigtig bog.’ Kan vi ikke en gang for alle slå fast, at også bøger med billeder kan være litteratur?« spørger Marianne Eskebæk Larsen i denne kronik.
Anmeldelse
26. juli 2022

I en overdådig postapokalyptisk tegneserie erklærer Christian Skovgaard sin kærlighed til København

Hvordan ser København ud efter en klimakatastrofe? Det har Christian Skovgaard visualiseret i sin elegisk smukke tegneserie ’Efter København’, som er en kærlighedserklæring til København og dens arkitektur med bund i 1800-tallets klimaaktivister
Det er et afsindigt arbejdskrævende værk, Christian Skovgaard har kastet sig ud i. Men det retlinede resultater forløser hans kærlighedserklæring til København på bevægende vis.
Anmeldelse
15. november 2019

En hundesnudehistorie fra Norge skal redde os fra syndflodens stigende have

I Kenneth Steven og Øyvind Torseters ’Hvordan hunden fik sin våde snude’ bringes den gamle fortælling om Noa og syndfloden op i nutiden med klimaforandringer og stigende have
I Kenneth Steven og Øyvind Torseters ’Hvordan hunden fik sin våde snude’ bringes den gamle fortælling om Noa og syndfloden op i nutiden med klimaforandringer og stigende have
Anmeldelse
2. november 2018

De forsømte farvekridt

Jeffers og Daywalt har lavet en opfølger til den succesfulde billedbog ’Den dag farverne fik nok’. Det er tvivlsomt, om de desperate farvekridt kan trække en bog nummer tre og fire, men jeg overgiver mig til to’eren. Den er afsindig morsom og en æstetisk nydelse
’Den dag farverne kom hjem’ er udkommet på Gyldendal.
Anmeldelse
12. oktober 2018

Mor og datter har sammen skabt en billedbogsfortælling om at finde sin rette hylde her i livet

Fortællingen om Søren Spøgelse på 703 år, der bliver væk fra sin mor i et supermarked og flytter ind i et spøgelsesbofællesskab, er en dannelsesfortælling i ånden fra H.C. Andersens ælling
Søren er blevet væk fra sin mor i supermarkedet og bor derfor alene på anden hylde fra neden ved vaskepulveret uden mor og uden ret meget at spise. Det er så trist, det er så trist.
Anmeldelse
17. august 2018

Ulven kommer! Og det er faktisk helt ok

Skøn billedbog om glæden ved et trygt hjem (og den sande årsag til at ulve hyler mod månen)
Anden er kølig hele vejen igennem den vidunderlige billedbog ’En ulv, en and og en mus’.
Anmeldelse
11. maj 2018

Rigtige venner spiser alle kagerne

Billedbogen er vild nok, vild som interaktion og vild som kunstnerisk rum. Bartholin og Bestle (be)viser det
Billedbogen er vild nok, vild som interaktion og vild som kunstnerisk rum. Bartholin og Bestle (be)viser det
Anmeldelse
20. april 2018

’Ø’ er en stille havfruehistorie med poetisk gennemslagskraft

Der er ikke mange, der mestrer den ordløse billedfortælling, men det gør debuterende Anna Jacobina Jacobsen
Der er ikke mange, der mestrer den ordløse billedfortælling, men det gør debuterende Anna Jacobina Jacobsen
Anmeldelse
2. marts 2018

Den globale opvarmning fosser ind ad kældervinduet i vidunderlig metafiktiv billedbog

’Huset på havets bund’ er en vanvittigt god billedbog skrevet og tegnet på bevidsthedsudvidende metagas, der måske kan gøre det uvirkelige virkeligt for os. Tegner Lars Vegas Nielsen er tilbage og har fyldt bogen med spandevis af perspektiver fra sin tilsyneladende bundløse sø af talent
’Huset på havets bund’ er en vanvittigt god billedbog skrevet og tegnet på bevidsthedsudvidende metagas, der måske kan gøre det uvirkelige virkeligt for os. Tegner Lars Vegas Nielsen er tilbage og har fyldt bogen med spandevis af perspektiver fra sin tilsyneladende bundløse sø af talent

Sider

  • Anmeldelse
    26. juli 2022

    I en overdådig postapokalyptisk tegneserie erklærer Christian Skovgaard sin kærlighed til København

    Hvordan ser København ud efter en klimakatastrofe? Det har Christian Skovgaard visualiseret i sin elegisk smukke tegneserie ’Efter København’, som er en kærlighedserklæring til København og dens arkitektur med bund i 1800-tallets klimaaktivister
    Det er et afsindigt arbejdskrævende værk, Christian Skovgaard har kastet sig ud i. Men det retlinede resultater forløser hans kærlighedserklæring til København på bevægende vis.
  • Kronik
    9. september 2022

    Børnene elsker det, mens forældrene rynker på næsen. Men billedbøger er også litteratur

    Siderne i børnelitteraturen bliver mere og mere farverige og figurative. Børnene elsker det, mens voksne sidder fast i et gammeldags hierarki, hvor skriftsproget vægter højere end billederne. Det er på tide, vi lærer at elske billedlitteraturen
    »Det er ikke usædvanligt at overhøre forældre bekymret sige til bibliotekaren: ’En tegneserie er ikke en rigtig bog.’ Kan vi ikke en gang for alle slå fast, at også bøger med billeder kan være litteratur?« spørger Marianne Eskebæk Larsen i denne kronik.
  • Interview
    8. maj 2015

    Et sted, hvor ingen er trygge

    Gro Dahles billedbøger kan være voldsomme og handle om oplevelser, man får posttraumatisk stress af. Og hun kan godt forstå, at forældre synes, det er ubehageligt, at bøgerne fortæller om vold i hjemmet og skilsmissekonflikter. Men det er ikke forældrene, Gro Dahles bøger retter sig mod
  • Anmeldelse
    2. marts 2018

    En McGraphic novel

    Tegneserieformen under forvandling i Sarah Engell og Lillian Brøggers samarbejde
    Tegneserieformen under forvandling i Sarah Engell og Lillian Brøggers samarbejde
  • Anmeldelse
    17. februar 2012

    Hjertets ambassadør

    Magisk. Louis Jensen rejser verden og kvinden rundt i en original fortælling om drengen og kærligheden
  • Anmeldelse
    4. januar 2013

    Dukkers længsler og skaberværkets hængsler

    Med Kim Fupz Aakeson, Rasmus Bregnhøi, Louis Jensen og Lillian Brøgger er vi oppe i toppen af superligaen inden for dansk børnelitteratur
    Med Kim Fupz Aakeson, Rasmus Bregnhøi, Louis Jensen og Lillian Brøgger er vi oppe i toppen af superligaen inden for dansk børnelitteratur
  • Anmeldelse
    19. september 2015

    Fra Aftensmad til Åndssvage idioter

    ’I det bare ingenting’ betyder ud over at være nøgen – nu også at være alene, at befinde sig i mørke og tomhed. Karrebæk og Nielsen uhygger for børn af det 20. og 21. århundrede
    Illustration: Dorte Karrebæk fra ’Da Gud var dreng’
  • Anmeldelse
    25. juni 2016

    At turde satse sit hjerte

    Stine har brug for at give sit hjerte til nogen. Det har Zenia Johnsen og Stine Spedsbjerg set i den vidunderlige lille billedbog ’Jeg elsker dig, hest!’ Og selvom det er risikabelt, så findes der ikke nogen vigtigere evne end netop den at turde satse alle knapperne på kærligheden
    Stine har brug for at give sit hjerte til nogen. Det har Zenia Johnsen og Stine Spedsbjerg set i den vidunderlige lille billedbog ’Jeg elsker dig, hest!’ Og selvom det er risikabelt, så findes der ikke nogen vigtigere evne end netop den at turde satse alle knapperne på kærligheden