Emne: billedkunst

Seneste artikler
Karl Ove Knausgård har mange gange i karrieren skrevet om billedkunst – også i de perioder, hvor det har faldet ham svært at skrive skønlitterært. 

Knausgård kuraterer Munch

Karl Ove Knausgård kuraterer en ny udstilling med maleren Edvard Munch. Resultatet er blevet et andet syn på det norske ikon – og på ham selv: ’Det er i tilbagetrækningen, at vi kan åbne os. Munch kæmpede med det sociale. Jeg genkender mig selv i dette, i bortgemtheden’

Feberhedt og forvirrende

Billedkunstneren Maria Wandels grafiske roman er virkelig flot, men som værk lader den meget tilbage at ønske
Det er ikke Rauschenbergs hovedværker, man kan få at se på Gl Holtegaard, men mindre kan også gøre det, når der er tale om så stort kunstnerisk format.

Lille, men velvalgt smagsprøve på Rauschenbergs kunst

Umiddelbart inden sin død i maj 2008 lavede Robert Rauschenberg de grafiske arbejder ’The Lotus Series’, som Gl Holtegaard nu viser sammen med en række fotografiske optagelser fra Rauschenbergs rejser i Kina i 1982
Christian Vind betoner i ’Udtog’, at vi ikke må nøjes med at kigge på selve billederne, men at vi skal lægge mærke til, hvad der befinder sig uden for dem, og hvad der binder dem sammen, og han deklarerer blandt andet sin kærlighed til Johannes Vermeers berømte ’Pige med perleørering’ fra omkring 1665.

’Jeg ser fugtperlen på hendes let adskilte læber og ser hende igen i øjnene’

I sin nye bog ’Udtog’ inviterer billedkunstneren Christian Vind os med på en svimlende detektivisk rejse til nordeuropæiske kunstmuseer såvel som hans indre billedunivers
Winckelmanns malerier, der ikke privilegerer bestemte synsvinkler i ophængningen og lader de revolutionære farver mudre sammen i værkerne, synes at afspejle denne nye, diffuse politiske virkelighed.

Revolutionære farver mudret sammen

Med udstillingen ’Come Undone’ har Mette Winckelmann skabt en stram og velkomponeret iscenesættelse af det abstrakte maleri. Værkerne har en dialog med det 20. århundredes oprørsbevægelser, hvor de, måske utilsigtet, leverer en aktuel samfundsdiagnose
Op af sandet troner ansigter af kvinder. De har alle været udsat for overgreb og har aftrykket af en hånd dyppet i rød farve hen over munden

Billedsprog: Voldtægtsikoner

Op af sandet troner ansigter af kvinder. De har alle været udsat for overgreb og har aftrykket af en hånd dyppet i rød farve hen over munden
Værker: ’Microlax’ 42 x 32. Digital tegning, 2015. ’Nursing Homes’ 42 x 32. Digital tegning, 2015. ’Tiled table’ 42 x 32. Digital tegning, 2015. ’Pille hylde’ 42 x 32. Digital tegning, 2015.

Kunstpausen: Dagligdagens snapshots

Lars Heiberg skildrer hverdagen og dens genkendelige rum
’Vi rus salve’ er skabt i en korrespondance mellem digteren Ursula Andkjær Olsen og billedkunstneren Stense Andrea Lind-Valdan.  Illustration fra bogen

Et forunderligt sensuelt kærlighedsdigt

En digter og en billedkunstner udgiver fælles bogværk, som vender vrangen ud på krop, sprog, lidenskab, identitet – og måske kærlighed
’DEATH’Installation og indgang til baren.Jes Brinch, 2006 og 2015

Kunstpausen: Festen er tilbage i dansk kunst

MED DEN ENE FOD I GRAVEN er en udstilling af Jes Brinch, der handler om problemer som holdningsløshed og ukritisk normalitet

Sider

Mest læste

  1. Lyt til fjerde afsnit af Radio Information
  2. Karl Ove Knausgård kuraterer en ny udstilling med maleren Edvard Munch. Resultatet er blevet et andet syn på det norske ikon – og på ham selv: ’Det er i tilbagetrækningen, at vi kan åbne os. Munch kæmpede med det sociale. Jeg genkender mig selv i dette, i bortgemtheden’
  3. Billedkunstneren Mathilde Fenger har fået en opgave fra Det Nationalhistoriske Museum. Hun skal skildre de danske styrkers indsats i Afghanistan. I ét maleri. Den krig finskytten Jimmy Solgaard har været med i. Nu står de to sammen på museet og betragter krigen gennem maleriet
  4. I 1945 havde nazisterne stjålet og gemt omkring 20 procent af Europas kunstskatte. Historien om et af deres mest prominente tyverier, medrivende fortalt at Washington Posts udenrigskorrespondent, spejler en dramatisk del af det 20. århundreds europæiske historie
  5. Der var en tid, hvor arbejderbevægelsen troede på kunst som politisk kampmiddel. Ny bog og udstilling fortæller den medrivende historie om Arbejdernes Kunstforening
  6. At komme ind på Kunstakademiet handler om at være in med fede, provokerende ideer, ikke om håndværk. – En frustreret ansøgers lidelser
  7. Takket være Ole Sohn har vi endelig fået adgang til Gustaf Munch-Petersens billedkunst. Nu mangler vi bare filmen om ham
  8. Kopierne har taget magten og smidt originalen væk - Foucault analyserer surrealisterne, som han kalder profetiske i forhold til en kommende tid FILOSOFI Det er en udbredt adfærd blandt museums-besøgende, at de først ser på skiltet med kunstgenstandens titel, ophavsmand, tilblivelsesår osv, og dernæst hengiver sig til kunstværket selv...