Emne

billedkunst

Han malede Ku Klux Klan for at sætte fokus på racisme – og blev beskyldt for at udnytte afroamerikanernes lidelser

Sidste år fik en hvid kunster ballade for at udstille et maleri af liget af en lynchet sort dreng. Nu vender en studentergruppe i Texas sig imod en mexicansk-amerikaner, der har malet KKK som en kritisk kommentar til dagens USA – for KKK’s ofre var sorte og ikke mexicanere

Bogen om William Heinesens billedkunst vidner om et vitalt multikunstnerisk geni

Når man betragter William Heinesens billeder, får man i næseborene duften af tørverøg og tang, men man hører også en gådefuld, magisk tone og en stille klukkende latter

Anna Anchers farve som kærtegn og chok

Lilian Munk Rösing har skrevet en ekstraordinær, usædvanlig og fængslende kunstbog om Anna Ancher

Per Kirkebys billeder står ordløse tilbage og lader beskueren genkende sig selv

Den internationalt anerkendte maler, digter, billedhugger og geolog Per Kirkeby døde onsdag. Hans poetiske og kunstneriske præcision er af internationalt format, og han efterlader sig et omfattende og enestående værk, der stadig berører dem, der mødes af det, er en række kendere af ham enige om

Louisianas Gabriele Münter-udstilling vækker lyst til at se mere af hendes kunst

Louisianas præsentation af Gabriele Münter forsøger at vise hendes kunstneriske proces og påvirkningskilder, men kommer til at svigte selve kunsten

Kunstnernes triumf

Rusland er meget mere end Putin, oligarker og Gazprom. Forud for præsidentvalget 18. marts skriver vi vores egen russiske kulturkanon og præsenterer de største kunstnere, forfattere og videnskabsfolk. Peter Laugesen lægger her for med billedkunsten

Verdenskunstneren Chagall går direkte i hjertet

Marc Chagall (1887-1985) var allevegne, arbejdede i alle medier, illustrerede russiske litterære klassikere, arbejdede i keramik og alt muligt andet. Hans egentlige inspiration var lyset og dermed farven

Kandinskij var en af banebryderne for det abstrakte, det genstandsløse maleri

Vasilij Kandinskij (1866-1944) fandt friheden i historien og projicerede den derfra ud i fremtiden med maleriet som prisme

Malevitj rev farverne løs fra deres binding til fjendtlige mekanismers bestemte regler

Kazimir Malevitj (1879-1935) var ikke bare maler, han arbejdede i rum med sine mærkelige arkitektoniske modeller, men maleriet var hans primære redskab

Natalja Gontjarova var tro mod den dybe, folkelige russiske tradition

Natalja Gontjarova (1881-1962) bruger rene farver som gult, sort, blåt, mens formsprogets dynamik minder om den italienske futurisme

Sider

Mest læste

  1. Sidste år fik en hvid kunster ballade for at udstille et maleri af liget af en lynchet sort dreng. Nu vender en studentergruppe i Texas sig imod en mexicansk-amerikaner, der har malet KKK som en kritisk kommentar til dagens USA – for KKK’s ofre var sorte og ikke mexicanere
  2. Märk Linjen viser, hvordan kunsten gennem de seneste 50 år kritisk, poetisk og humoristisk har sat fokus på grænsedragningens politik
  3. I 1945 havde nazisterne stjålet og gemt omkring 20 procent af Europas kunstskatte. Historien om et af deres mest prominente tyverier, medrivende fortalt at Washington Posts udenrigskorrespondent, spejler en dramatisk del af det 20. århundreds europæiske historie
  4. Lilian Munk Rösing har skrevet en ekstraordinær, usædvanlig og fængslende kunstbog om Anna Ancher
  5. Asger Jorns gamle atelier på Læsø er blevet renoveret, og der er stiftet et legat, som giver unge kunstnere et beløb på 50.000 kr. og et ophold på stedet. Men manden bag bruger legatet til at promovere sit eget firma og driver plat på Jorns navn, mener kritikere. De involverede løber nu skrigende bort fra projektet
  6. Et blik på cd-hylden røber alt om vores trang til anerkendelse – og held til at opnå den. Hvor mange ved, at Bourdieu, der døde for præcis en uge siden, var Mesteren i netop denne disciplin?
  7. Kopierne har taget magten og smidt originalen væk - Foucault analyserer surrealisterne, som han kalder profetiske i forhold til en kommende tid FILOSOFI Det er en udbredt adfærd blandt museums-besøgende, at de først ser på skiltet med kunstgenstandens titel, ophavsmand, tilblivelsesår osv, og dernæst hengiver sig til kunstværket selv...
  8. Når man betragter William Heinesens billeder, får man i næseborene duften af tørverøg og tang, men man hører også en gådefuld, magisk tone og en stille klukkende latter