Emne: billedkunst

Seneste artikler
Imponerende udstilling i Madrid viser den større og komplekse historie bag tilblivelsen af alle tiders mest kendte antikrigsværk, Picassos ’Guernica’. Når bomberne i dag regner ned over Aleppo i Syrien, så er det stadig det 80 år gamle kunstværk, der bedst skildrer krigens gru. Værket er mere end bare en skildring af krigen, det er også en blotlægning af hele den moderne kulturs selvdestruktive tendens

Den rumlige usikkerhed er værkets genialitet og Picassos svar på den ny tids krige, den ny tids lidelse

Imponerende udstilling i Madrid viser den større og komplekse historie bag tilblivelsen af alle tiders mest kendte antikrigsværk, Picassos ’Guernica’. Når bomberne i dag regner ned over Aleppo i Syrien, så er det stadig det 80 år gamle kunstværk, der bedst skildrer krigens gru. Værket er mere end bare en skildring af krigen, det er også en blotlægning af hele den moderne kulturs selvdestruktive tendens
Caspar David Friedrich (1774-1840) var tysk landskabsmaler af den nordiske slags. Jens Juels dansende tåger må især have påvirket romantikeren

Ånd, natur og kunst. Det er den Friedrichske blanding

Caspar David Friedrich (1774-1840) var tysk landskabsmaler af den nordiske slags. Jens Juels dansende tåger må især have påvirket romantikeren
Deutschstunde
Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) var hovedmanden i den ekspressionistiske kunstnergruppe Die Brücke, og den mest ekstreme. I sin ekstreme individualitet var han på mange måder typisk

Nazisterne erklærede Kirchner ’entartet’ – forkert og fremmed. Hvad kunne han ellers have været?

Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) var hovedmanden i den ekspressionistiske kunstnergruppe Die Brücke, og den mest ekstreme. I sin ekstreme individualitet var han på mange måder typisk
Anna Ancher: I middagsstunden, Olie på lærred ca 1914, 61,2 x 50,4 cm, Sorø Kunstmuseum. 

I skæringspunktet mellem to tider

Anna Anchers maleri ’I middagsstunden’ – plus mindet om en elsket far – trak forleden skribenten til Sorø. Her befinder han sig i kunstværkets mellemrum, en smal zone for fordybelsen og den opmærksomme ro

Kvinden i billedet

Verden bliver næppe mere afsindig, end den var i renæssancen – og alligevel malede Domenico Ghirlandaio sit underfuldt skønne portræt af Giovanna Tornabuoni, der døde 20 år gammel i 1488. I mange år hang hun i mit køkken. Nu har jeg hende som køleskabsmagnet
Mit yndlingsværk
Udsnit af ’Foråret’ (1896) af Harald Slott-Møller. Olie på lærred. 120 x 93 cm

Pigen sidder fanget i et øjeblik, som måske er barndommens sidste

Jeg er kommet igen flere gange på Den Hirschsprungske Samling for at se Harald Slott-Møllers portræt ’Foråret’. Pigen på billedet venter trofast på mig derinde. Det er lidt som at besøge en indsat i et fængsel
Karl Ove Knausgård har mange gange i karrieren skrevet om billedkunst – også i de perioder, hvor det har faldet ham svært at skrive skønlitterært. 

Knausgård kuraterer Munch

Karl Ove Knausgård kuraterer en ny udstilling med maleren Edvard Munch. Resultatet er blevet et andet syn på det norske ikon – og på ham selv: ’Det er i tilbagetrækningen, at vi kan åbne os. Munch kæmpede med det sociale. Jeg genkender mig selv i dette, i bortgemtheden’

Feberhedt og forvirrende

Billedkunstneren Maria Wandels grafiske roman er virkelig flot, men som værk lader den meget tilbage at ønske
Det er ikke Rauschenbergs hovedværker, man kan få at se på Gl Holtegaard, men mindre kan også gøre det, når der er tale om så stort kunstnerisk format.

Lille, men velvalgt smagsprøve på Rauschenbergs kunst

Umiddelbart inden sin død i maj 2008 lavede Robert Rauschenberg de grafiske arbejder ’The Lotus Series’, som Gl Holtegaard nu viser sammen med en række fotografiske optagelser fra Rauschenbergs rejser i Kina i 1982
Christian Vind betoner i ’Udtog’, at vi ikke må nøjes med at kigge på selve billederne, men at vi skal lægge mærke til, hvad der befinder sig uden for dem, og hvad der binder dem sammen, og han deklarerer blandt andet sin kærlighed til Johannes Vermeers berømte ’Pige med perleørering’ fra omkring 1665.

’Jeg ser fugtperlen på hendes let adskilte læber og ser hende igen i øjnene’

I sin nye bog ’Udtog’ inviterer billedkunstneren Christian Vind os med på en svimlende detektivisk rejse til nordeuropæiske kunstmuseer såvel som hans indre billedunivers

Sider

Mest læste

  1. Jeg er kommet igen flere gange på Den Hirschsprungske Samling for at se Harald Slott-Møllers portræt ’Foråret’. Pigen på billedet venter trofast på mig derinde. Det er lidt som at besøge en indsat i et fængsel
  2. Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) var hovedmanden i den ekspressionistiske kunstnergruppe Die Brücke, og den mest ekstreme. I sin ekstreme individualitet var han på mange måder typisk
  3. I 1945 havde nazisterne stjålet og gemt omkring 20 procent af Europas kunstskatte. Historien om et af deres mest prominente tyverier, medrivende fortalt at Washington Posts udenrigskorrespondent, spejler en dramatisk del af det 20. århundreds europæiske historie
  4. Karl Ove Knausgård kuraterer en ny udstilling med maleren Edvard Munch. Resultatet er blevet et andet syn på det norske ikon – og på ham selv: ’Det er i tilbagetrækningen, at vi kan åbne os. Munch kæmpede med det sociale. Jeg genkender mig selv i dette, i bortgemtheden’
  5. Caspar David Friedrich (1774-1840) var tysk landskabsmaler af den nordiske slags. Jens Juels dansende tåger må især have påvirket romantikeren
  6. Imponerende udstilling i Madrid viser den større og komplekse historie bag tilblivelsen af alle tiders mest kendte antikrigsværk, Picassos ’Guernica’. Når bomberne i dag regner ned over Aleppo i Syrien, så er det stadig det 80 år gamle kunstværk, der bedst skildrer krigens gru. Værket er mere end bare en skildring af krigen, det er også en blotlægning af hele den moderne kulturs selvdestruktive tendens
  7. Billedkunstneren Mathilde Fenger har fået en opgave fra Det Nationalhistoriske Museum. Hun skal skildre de danske styrkers indsats i Afghanistan. I ét maleri. Den krig finskytten Jimmy Solgaard har været med i. Nu står de to sammen på museet og betragter krigen gennem maleriet
  8. Verden bliver næppe mere afsindig, end den var i renæssancen – og alligevel malede Domenico Ghirlandaio sit underfuldt skønne portræt af Giovanna Tornabuoni, der døde 20 år gammel i 1488. I mange år hang hun i mit køkken. Nu har jeg hende som køleskabsmagnet