Emne

børnebøger

Kloakkerne i Benni Bødkers ’Olympia i Underbyen’ stinker af eventyr, mytologi og fornyelse

Se din by fra kloakkens dyb i Benni Bødkers forunderlige julekalenderhistorie

Debatten om Jakob Martin Strids børnebog viser, at gode bøger også kan have dårligt indhold

’I form med Tapiren!’ bliver kaldt tykfobisk. Men løsningen er ikke at holde sig fra Jakob Martin Strids fantastiske bøger. I stedet bør man som bevidst (op)læser pege på det i dem, der er knap så fantastisk

Frida Brygmann og Thomas Korsgaard har skrevet en opdatering af ’Gummi-Tarzan’

Vatnisser og historier om vatnisser holder bare. Det ved vi fra Gummi-Tarzan og nu hans lidelsesfælle Minimund

Børnelitteraturstjernerne Kim Fupz Aakeson og Stian Holes har lavet en fin, men ujævn billedbog

To af Nordens mastodonter inden for børnelitteratur har lavet den fælles billedbog ’Klovnen der bare ikke var særlig sjov’, om hvordan alle kan føle sig utilstrækkelige, og hvor forløsende det kan være at se andre vise den skrøbelighed. Den er rigtig fin. Alligevel lever den ikke helt op til forfatternes ry

Ny Finn Foton-bog forsøger at forklare elektromagnetisme for børn

Naturvidenskabeligt fagstof møder skønlitteratur i børnebogen ’Finn Foton og elektromagnetismen’. Bogen har et skrøbeligt narrativt stillads og en lidt puril forståelse af børnelitteratur

Gro Dahle og Svein Nyhus skriver om parcelhusets farlige drager, vrede mænd og blæksprutter

Gro Dahle og Svein Nyhus har med ’Dragen’ fundet en velfungerende metaforisk måde at fortælle børn om vold og overgreb på

I bogspalten ærer vi ofrene fra Auschwitz ved, at dedikere ugens bogliste til nutidig israelsk litteratur

I mandags var det 75-året for befrielsen af dødslejren Auschwitz-Birkenau, hvor mere end 1 million jøder blev myrdet af nazisterne. I den anledning blev der holdt mindeceremonier overalt. Her ærer vi ofrene ved at kigge på de den israelske litteraturs mangfoldige lidelsesfulde, skrøbeligt glædelige og stormende skønhed

Det 21. århundredes børnelitteratur er fyldt med alvor. Her er de ti bedste bøger

Det er blevet en alvorlig sag at skrive børnelitteratur for børn, selv når det skal være sjovt

En hundesnudehistorie fra Norge skal redde os fra syndflodens stigende have

I Kenneth Steven og Øyvind Torseters ’Hvordan hunden fik sin våde snude’ bringes den gamle fortælling om Noa og syndfloden op i nutiden med klimaforandringer og stigende have

Derfor elsker vi Jakob Martin Strids bøger

Strids børnebøger er fabulerende, originale og sjove, men samtidig konforme og ufarlige

Sider

Mest læste

  1. Ole Lund Kirkegaard er elsket for sine ubetaleligt morsomme børnebøger. Alligevel løb der en mørk understrøm i ham. En ny biografi skildrer ham som et søgende menneske, der skrev af indre nødvendighed. Børns anarkistiske verden blev kortvarigt hans kunstneriske redningsplanke, fortæller biografiens forfatter Jens Andersen
  2. Mumitroldene er kendt i Danmark som nuttede, uskyldige figurer fra tedåser, sengetøj og tøjdyr, men finnerne fortæller, at Tove Janssons originale fortællinger faktisk er en fantastisk afspejling af verden, som den er: skøn, ukompliceret, uhyggelig og forgængelig. Information er taget til Mumiland
  3. ’Hvis jeg kunne, ville jeg gøre den levende igen,’ siger Pippi sørgmodigt om en død fugleunge. Og netop livets og dødens store spørgsmål er det, Astrid Lindgren tog op i sit forfatterskab
  4. Ingen anden har haft sådan en drævende stemme som Thomas Windings. Farlig og distanceret, men også munter. Og altid med respekt for barnet og dets indre sjuskedukke
  5. Inger Christensen, en af Danmarks største digtere i nyere tid, er død i en alder af 73 år. Inger Christensen ville være fyldt 74 den 16. januar
  6. Flere af Halfdan Rasmussens børnerim udtrykker strukturel racisme, selv om han ikke var racist. Ønsker vi, at alle børn uanset hudfarve føler sig inkluderet, er det helt rigtigt at fjerne rimene fra genudgivelsen, skriver lektor i dette debatindlæg
  7. Har børnelitteraturen sit eget reservat i det litterære landskab? Findes der i dette reservat en særlig afart af litteratur, der udvikler sig efter sine egne love? Og er det en litteraturform, som kræver en særlig form for faglighed, således at forskere, kritikere og formidlere uden specialuddannelse hverken kan, vil eller skal have adgang til reservatet?
  8. I 1970’erne var det kontroversielt at skrive ’pik’ og ’kusse’ i en bog til børn. Men siden er vi faktisk blevet endnu mere bonerte. Det blev klart, da Århundredets Festival i Århus søndag satte fokus på bollebøger