Emne

børnebøger

Børnelitteraturstjernerne Kim Fupz Aakeson og Stian Holes har lavet en fin, men ujævn billedbog

To af Nordens mastodonter inden for børnelitteratur har lavet den fælles billedbog ’Klovnen der bare ikke var særlig sjov’, om hvordan alle kan føle sig utilstrækkelige, og hvor forløsende det kan være at se andre vise den skrøbelighed. Den er rigtig fin. Alligevel lever den ikke helt op til forfatternes ry

Ny Finn Foton-bog forsøger at forklare elektromagnetisme for børn

Naturvidenskabeligt fagstof møder skønlitteratur i børnebogen ’Finn Foton og elektromagnetismen’. Bogen har et skrøbeligt narrativt stillads og en lidt puril forståelse af børnelitteratur

Gro Dahle og Svein Nyhus skriver om parcelhusets farlige drager, vrede mænd og blæksprutter

Gro Dahle og Svein Nyhus har med ’Dragen’ fundet en velfungerende metaforisk måde at fortælle børn om vold og overgreb på

I bogspalten ærer vi ofrene fra Auschwitz ved, at dedikere ugens bogliste til nutidig israelsk litteratur

I mandags var det 75-året for befrielsen af dødslejren Auschwitz-Birkenau, hvor mere end 1 million jøder blev myrdet af nazisterne. I den anledning blev der holdt mindeceremonier overalt. Her ærer vi ofrene ved at kigge på de den israelske litteraturs mangfoldige lidelsesfulde, skrøbeligt glædelige og stormende skønhed

Det 21. århundredes børnelitteratur er fyldt med alvor. Her er de ti bedste bøger

Det er blevet en alvorlig sag at skrive børnelitteratur for børn, selv når det skal være sjovt

En hundesnudehistorie fra Norge skal redde os fra syndflodens stigende have

I Kenneth Steven og Øyvind Torseters ’Hvordan hunden fik sin våde snude’ bringes den gamle fortælling om Noa og syndfloden op i nutiden med klimaforandringer og stigende have

Derfor elsker vi Jakob Martin Strids bøger

Strids børnebøger er fabulerende, originale og sjove, men samtidig konforme og ufarlige

Her er fem tips til at undgå racistiske og sexistiske børnebøger

Det kan være vanskeligt at navigere i bogreolerne som forælder, når man gerne vil sikre højtlæsning, der ikke er diskriminerende, for sine børn. Derfor kommer her en guide at spotte racisme og sexisme i bøgerne, skriver kultursociolog og børnebogsforfatter Camilla Kaj Paulsen i dette debatindlæg
Anmeldelse

Alfred har mistet sin farfar, og nu taler han med sin far om minderne i ’Alfreds mindebog’

’Alfreds mindebog’ om Alfred, der har mistet sin farfar, fungerer godt som en samling af sansninger til senere brug, men dårligt som højtlæsningsbog

Børn har fortjent litteratur, der tager sig selv alvorligt

Forfatterskolen for børnelitteratur fejrer 20-års jubilæum midt i nyheden om, at den lukker. Skolen har haft en enorm betydning for dansk børnelitteratur. Gakkede, gennemarbejdede, sprogligt bevidste, helstøbte værker om børn, der klarer sig, er ikke et særsyn i dansk børnelitteratur i dag

Sider

Mest læste

  1. Mumitroldene er kendt i Danmark som nuttede, uskyldige figurer fra tedåser, sengetøj og tøjdyr, men finnerne fortæller, at Tove Janssons originale fortællinger faktisk er en fantastisk afspejling af verden, som den er: skøn, ukompliceret, uhyggelig og forgængelig. Information er taget til Mumiland
  2. ’Hvis jeg kunne, ville jeg gøre den levende igen,’ siger Pippi sørgmodigt om en død fugleunge. Og netop livets og dødens store spørgsmål er det, Astrid Lindgren tog op i sit forfatterskab
  3. I 1970’erne var det kontroversielt at skrive ’pik’ og ’kusse’ i en bog til børn. Men siden er vi faktisk blevet endnu mere bonerte. Det blev klart, da Århundredets Festival i Århus søndag satte fokus på bollebøger
  4. Astrid Lindgren måtte svigte et barn, da hun nærmest selv stadig var et. Måske var det derfor, hun altid blev anfægtet på børns vegne. Og derfor hun altid opfandt en Søndeneng, et Nangijala, en Mattisskov, hvor de kunne sejle med deres barkbåde, kæmpe mod drager, synge som en nattergal, mødes med de underjordiske og bestemme over deres egen skæbne
  5. Ingen anden har haft sådan en drævende stemme som Thomas Windings. Farlig og distanceret, men også munter. Og altid med respekt for barnet og dets indre sjuskedukke
  6. Ole Lund Kirkegaard er elsket for sine ubetaleligt morsomme børnebøger. Alligevel løb der en mørk understrøm i ham. En ny biografi skildrer ham som et søgende menneske, der skrev af indre nødvendighed. Børns anarkistiske verden blev kortvarigt hans kunstneriske redningsplanke, fortæller biografiens forfatter Jens Andersen
  7. Har børnelitteraturen sit eget reservat i det litterære landskab? Findes der i dette reservat en særlig afart af litteratur, der udvikler sig efter sine egne love? Og er det en litteraturform, som kræver en særlig form for faglighed, således at forskere, kritikere og formidlere uden specialuddannelse hverken kan, vil eller skal have adgang til reservatet?
  8. Det er 40 år siden, at Cirkeline så dagens lys og flyttede ind i sin tændstikæske og hos børn i flere generationer, Cirkeline er noget så utidigt som sød, rund og enkel, og minder os alle om, hvor livsbekræftende nogle få streger kan være