Emne

børnehaver

En lærer, en børnehaveklasseleder og en forælder: Det er svært at få børnene til at blande sig

Legeaftaler, gruppearbejde og åbne invitationer. På forskellige måder prøver lærere, pædagoger og forældre at få børn til at danne venskaber på tværs af etniciteter, men det er svært. Information har talt med tre af dem, der forsøger at bryde børnenes mønstre

»Hun forstår ikke så meget ud over Gurli Gris«

I denne uge afleverede Christina Maria Frambo Portland sin treårige datter uden for vuggestuen. I næste uge ved hun ikke, om hun kan få pasning. »Jeg synes, man kunne have kaldt det noget andet end en genåbning,« siger hun

»Børnene skal have lov til at lege og være børn, og så skal vi bekymre os om rengøringen og alt det andet«

På daginstitutionen 7-Springeren på Nørrebro har der været travlt med at planlægge første dag efter nedlukningen. Lederen på stedet regner ikke med, at det bliver et problem at overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer – så længe der ikke kommer flere børn

Eksperter: Kvalitetsundersøgelse af børnehaver måler ikke kvalitet

Børn lærer ikke nok i børnehaven, viste en stor undersøgelse af kvaliteten i danske børnehaver for nylig. Men undersøgelsen får kritik af eksperter for slet ikke at måle kvalitet og for at være alt for fokuseret på førskolelæring

Demokratisk børnehave er ikke afhængig af normeringen

En børnehave kan godt drives demokratisk, uden at der kommer flere penge og bedre normeringer. Det handler mere om, hvor pædagogerne har deres fokus – og lige nu er det ’skoleparathed’, skriver pædagog Jytte Hare i dette debatindlæg

Demokrati i børnehaverne kan ikke lade sig gøre, før regeringen ændrer normeringerne

Forslag om mere selvbestemmelse til vores børn er meget sympatisk, men der er på ingen måde ressourcer nok i daginstitutionerne. Derfor må vi starte med at få flere pædagoger i institutionerne, skriver far til to Jarl Feyling i dette debatindlæg

Krænkelser af børn i daginstitutioner er ikke et nyt fænomen

Adskillige forskningsresultater har gennem de sidste 10-15 år vist, at fysiske og psykiske krænkelser af børn i daginstitutioner, som dem vi ser i TV 2’s dokumentar, finder sted uanset normeringer, skriver Mathilde Nyvang Hostrup i dette debatindlæg
Normeringer

Pædagogerne skal have mere tid til børnene, men minimumsnormeringer må ikke blive en spændetrøje

De små børn og daginstitutioner er for en gangs skyld blevet et valgtema og et vigtigt et af slagsen. Daginstitutionerne trænger til et økonomisk løft, men et stift lovkrav om minimumsnormering, som flere partier i rød blok kræver, risikerer at føre til mere bureaukrati og kontrol. Derfor skal det ske med omtanke

Dit postnummer kan afgøre, hvor meget tid og omsorg pædagoger kan give dit barn

I skolen er der et klasseloft på 28 elever, men der er ingen grænser for, hvor mange børnehavebørn man må putte ind på den samme stue. Det går ud over børnenes udvikling

Pædagoger, sig fra over for detailstyringstyranniet – det nytter

Følger pædagogerne deres moralske pligt til at sige fra, kan det forhindre, at vilkårlige detailmål bliver styrende i stedet for børnehavens egentlige formål

Sider

Mest læste

  1. Legeaftaler, gruppearbejde og åbne invitationer. På forskellige måder prøver lærere, pædagoger og forældre at få børn til at danne venskaber på tværs af etniciteter, men det er svært. Information har talt med tre af dem, der forsøger at bryde børnenes mønstre
  2. Et stort anlagt forskningsprojekt, der skulle dokumentere positive effekter af målrettede læringsindsatser i børnehaven, slog fejl, og i regeringens udspil til en ny læreplan for dagtilbuddene er det skrevet ind, at ’leg’ har værdi i sig selv. Vinden er vendt i den ideologiske kamp om landets dagtilbud, mener flere forskere
  3. Om man bryder sig om det eller ej, er digitale medier en del af danske børns hverdag. I stedet for at diskutere om børnehaver overhovedet skal gøre brug af digitale redskaber, skulle man hellere finde de redskaber, der passer bedst til børnene, mener lektor i digitale medier
  4. I skolen er der et klasseloft på 28 elever, men der er ingen grænser for, hvor mange børnehavebørn man må putte ind på den samme stue. Det går ud over børnenes udvikling
  5. På daginstitutionen 7-Springeren på Nørrebro har der været travlt med at planlægge første dag efter nedlukningen. Lederen på stedet regner ikke med, at det bliver et problem at overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer – så længe der ikke kommer flere børn
  6. Følger pædagogerne deres moralske pligt til at sige fra, kan det forhindre, at vilkårlige detailmål bliver styrende i stedet for børnehavens egentlige formål
  7. De små børn og daginstitutioner er for en gangs skyld blevet et valgtema og et vigtigt et af slagsen. Daginstitutionerne trænger til et økonomisk løft, men et stift lovkrav om minimumsnormering, som flere partier i rød blok kræver, risikerer at føre til mere bureaukrati og kontrol. Derfor skal det ske med omtanke
  8. Børn lærer ikke nok i børnehaven, viste en stor undersøgelse af kvaliteten i danske børnehaver for nylig. Men undersøgelsen får kritik af eksperter for slet ikke at måle kvalitet og for at være alt for fokuseret på førskolelæring