Emne

børneinstitutioner

Hvis ikke småbørnsforældre organiserer sig, vil børnene tabe hvert eneste valg

Mange småbørnsforældre oplever, at deres børns daginstitutioner er underbemandede, og det skaber berettiget frustration. Men forældrene må selv sætte sig igennem som en potent politisk interessegruppe, hvis børnenes forhold skal forbedres, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg

Lovpligtig vaccination i kommunale institutioner: »Det her borgerforslag skal ses som forebyggelse«

Siden den 19. februar har et borgerforslag om, at »vaccination skal være lovpligtig for at gå i kommunale institutioner«, samlet over 17.000 underskrifter. Forslagsstiller Kamille Mette Mathiasen kan godt forstå bekymringen for den personlige frihed, men vægter »børns liv« højere, siger hun

Pædagoger: Børn i institutionerne mangler basale ting som vintertøj

20 organisationer sender fredag et brev til Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen med en appel til, at de gør noget ved den stigende børnefattigdom i Danmark. Samtidig viser ny undersøgelse, at fire ud af ti pædagoger har børn i institutioner, som mangler vintertøj og sund kost

I Randers kender de til, når svinekød bliver udlændingepolitik

Svinekød og kønsopdelt svømmetræning bør være politiske spørgsmål, mener Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre. Det hele begyndte med en svinekødsfri daginstitution i Randers. Et socialdemokratisk medlem af Randers Byråd kalder det nye forslag latterligt

Et liv er forbi: Helge Meiner Christensen

Helge Meiner Christensen blev som ung anbragt under Åndssvageforsorgen. Han levede det meste af sit liv på institution, men endte med at få sin egen lejlighed og arbejde som gartner

Det er nemt at pege fingre ad Randers

Når mine forældre lægger afstand til deres by gennem 30 år, er det, som om der er sket noget med den randrusianske selvforståelse efter #Frikadellegate

Vi svigtede Sandra

8,2 procent af en skoleårgang ender uden for samfundet. En af grundene er, at kommunerne tvinger børn i skole, før de er modne til det. Målet er at spare penge og at håndhæve mantraet om, at alle skal kunne rummes. Det kan de bare ikke

Børnehavebørn behandles som flokdyr

Kummerlige arbejdsvilkår i de kommunale børnehaver betyder, at mine kolleger og jeg kun lærer børnene overfladisk at kende. Hvad værre er: Børnene lærer også kun sig selv overfladisk at kende. For de får ikke mulighed for at udforske sig selv og verden

Nærvær kommer ikke på dåse

...men må være en del af en konstant opmærksomhed

Sider

Mest læste

  1. Mange småbørnsforældre oplever, at deres børns daginstitutioner er underbemandede, og det skaber berettiget frustration. Men forældrene må selv sætte sig igennem som en potent politisk interessegruppe, hvis børnenes forhold skal forbedres, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg
  2. At institutioner lærer børn uvurderlige sociale kompetencer, som de ikke får af at hænge i mors skørter, er en af de mest forhærdede fordomme om hjemmepasning. Men faktisk hænger de hjemmepassede unger hverken i skørter eller bukseben
  3. 'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
  4. Der er en stue til drengene og en stue til pigerne i Børnehaven Triton i Horsens. Det lyder kontroversielt og som middelaldertænkning, men faktisk er målet netop at forhindre udviklingen af barbie-piger og macho-drenge
  5. 20 organisationer sender fredag et brev til Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen med en appel til, at de gør noget ved den stigende børnefattigdom i Danmark. Samtidig viser ny undersøgelse, at fire ud af ti pædagoger har børn i institutioner, som mangler vintertøj og sund kost
  6. Spejderbevægelsen bør gøre op med sin fortid, førend man følger familieministeren Henriette Kjærs tanker om børnepasning
  7. Det offentlige er i stigende grad begyndt at invitere frivilligheden ind i velfærdsinstitutionerne. Men fagforeninger, kommuner og frivillige organisationer har tilsyneladende glemt, at frivilligheden ikke finder sin form og sit indhold ved at referere til regler, som andre har besluttet for den
  8. It og digitale medier har kæmpe pædagogisk potentiale i daginstitutioner. Men det kræver pædagogisk udvikling og efteruddannelse for ikke at ende i et scenarie domineret af voksenkontrol og ikkekropslige aktiviteter