Emne

børneinstitutioner

I Randers kender de til, når svinekød bliver udlændingepolitik

Svinekød og kønsopdelt svømmetræning bør være politiske spørgsmål, mener Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre. Det hele begyndte med en svinekødsfri daginstitution i Randers. Et socialdemokratisk medlem af Randers Byråd kalder det nye forslag latterligt

Et liv er forbi: Helge Meiner Christensen

Helge Meiner Christensen blev som ung anbragt under Åndssvageforsorgen. Han levede det meste af sit liv på institution, men endte med at få sin egen lejlighed og arbejde som gartner

Det er nemt at pege fingre ad Randers

Når mine forældre lægger afstand til deres by gennem 30 år, er det, som om der er sket noget med den randrusianske selvforståelse efter #Frikadellegate

Vi svigtede Sandra

8,2 procent af en skoleårgang ender uden for samfundet. En af grundene er, at kommunerne tvinger børn i skole, før de er modne til det. Målet er at spare penge og at håndhæve mantraet om, at alle skal kunne rummes. Det kan de bare ikke

Børnehavebørn behandles som flokdyr

Kummerlige arbejdsvilkår i de kommunale børnehaver betyder, at mine kolleger og jeg kun lærer børnene overfladisk at kende. Hvad værre er: Børnene lærer også kun sig selv overfladisk at kende. For de får ikke mulighed for at udforske sig selv og verden

Nærvær kommer ikke på dåse

...men må være en del af en konstant opmærksomhed

Ensrettet familieliv

København er i fuld gang med at ensrette tilbuddene på børnepasningsområdet. Trenden går i retning af kæmpestore fuldtidsbørnehaver. Undskyldningen er økonomiske stordrifts-fordele, men bag den ligger et ønske om, at alle skal gå i takt, endnu før de har taget deres første skridt

En tak til festudvalget

Samvær har vi med nøje udvalgte ligesindede. Selv familien kan man vælge fra. Men når vi får børn og placerer dem i børnehaver og skoler, medfølger en forventning om deltagelse i en form for fællesskab. Det er lige så smukt som besværligt

Integration af tosprogede børn i dagtilbud fejler

Både i Aarhus og København takker forældre nej til de integrationsfremmende ordninger, der skal blande etnisk danske børn med tosprogede børn i daginstitutionerne

Sider

Mest læste

  1. 'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
  2. At institutioner lærer børn uvurderlige sociale kompetencer, som de ikke får af at hænge i mors skørter, er en af de mest forhærdede fordomme om hjemmepasning. Men faktisk hænger de hjemmepassede unger hverken i skørter eller bukseben
  3. Der er en stue til drengene og en stue til pigerne i Børnehaven Triton i Horsens. Det lyder kontroversielt og som middelaldertænkning, men faktisk er målet netop at forhindre udviklingen af barbie-piger og macho-drenge
  4. Boligkvarteret Galgebakken i Albertslund var i 1970'erne synonymt med fremtidens bolig kombineret med nutidens fællesskab. I dag æder mug og smuldrende beton resterne af fælleskabet op indefra. Nu siger en gruppe beboere stop
  5. Forældremøder, legeaftaler, ’kom hinanden ved’-hygge, arbejdsdage … Velfærdsinstitutionernes krav om, at forældrene skal engagere sig i børnenes liv griber om sig. Så meget, at børnenes frihed og selvbestemmelse er truet
  6. It og digitale medier har kæmpe pædagogisk potentiale i daginstitutioner. Men det kræver pædagogisk udvikling og efteruddannelse for ikke at ende i et scenarie domineret af voksenkontrol og ikkekropslige aktiviteter
  7. Det offentlige er i stigende grad begyndt at invitere frivilligheden ind i velfærdsinstitutionerne. Men fagforeninger, kommuner og frivillige organisationer har tilsyneladende glemt, at frivilligheden ikke finder sin form og sit indhold ved at referere til regler, som andre har besluttet for den
  8. Børnehaveliv. Et nyt forskningsprojekt sammenligner kvaliteten i tre børnehaver. En amerikansk, en almindelig dansk børnehave og en institution på Christiania. I én af dem går det meste af pædagogernes tid med dokumentation