Emne

børnelitteratur

Jeg nægter at forstå præsident-Donald, men gerne børnehave-Donald

Kære voksne, kære Måns Gahrton og Alvilda, børn har altid en god grund til at opføre sig som de gør – voksne har tit også, men de bør som regel vide bedre

Blæst!

Da solsorten Bjarne fik en orkan lige i nakken, og verden fik farver

Moderne fabel om at gribe muligheden når den er der …

’Meget meget hurtige hest’ er en på samme tid skør og lækker historie. Lækker på grund af de glitrende, farvestrålende illustrationer og skør på grund af fortællingens twistede plot og hovedperson
Anmeldelse

Pernille Fischer Christensens ’Unge Astrid’ er et mesterværk, der er mesteren værdig

Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
Interview

»’Hvad er der sket med dig, Astrid? Livet er sivet ud af dig.’ Jeg blev simpelthen så nysgerrig«

I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle
Ny professor i børnelitteratur

»Halfdan Rasmussen og Anders And er gode på hver deres måde«

Danmark har med Nina Christensen fået en ny professor i børnelitteratur. Hun er skeptisk over for kanontænkning, mener at det er vigtigt, at få de historier, der har stået i skyggen af en dominerende litteraturtradition, frem i lyset, og at Anders And er vigtig for børnelitteraturhistorien. Og så er hun på den traditionelle bogs vegne ikke bange for den digitale udvikling

Børn skal ud i naturen og boltre sig, klatre i træer, blive beskidte og bøvse

’Her vogter Bedste’ er en velfortalt og nostalgisk hyldest til det vilde og beskidte børneliv

Når man er umyndiggjort, virker et dystopisk samfund ikke så urealistisk

Hvis du er i tvivl, om dystopier er særligt relevante, når det gælder børnelitteratur, så kan du bare se på biograflisterne og bibliotekshylderne. I børnelitteraturen har vi længe vidst, at kloden er fucked – til gengæld ved vi også, at hvis nogen kan modarbejde det, så er det ungdommen

»Jeg ville aldrig nogensinde censurere noget af hensyn til børn«

Jesper Wung-Sung har både skrevet om sin kinesiske oldefar, der blev udstillet i Tivoli, i voksenromanen ’En anden gren’ og i ’Lynkineser’, der er nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Men egentlig er Wung-Sung er modstander af sondringen mellem voksen- og børnelitteratur, som han mener legitimerer dårlig litteratur. Når han selv skriver, tænker han ikke på, om bøgerne er til voksne eller børn

Sådan bliver du en økokritisk læser

En række nordiske litteraturforskere har skrevet en bog, der tager fat i én af de stærkeste tendenser inden for børnelitteraturen lige nu: økokritik. Med en forbilledlig og for forskningsverdenen usædvanlig rettidig omhu viser de os, hvordan børnelitteraturen leverer den ene tekst efter den anden, der kan fungere som øvelser i økokritisk tænkning

Sider

Mest læste

  1. ’Her vogter Bedste’ er en velfortalt og nostalgisk hyldest til det vilde og beskidte børneliv
  2. Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
  3. I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle
  4. Danmark har med Nina Christensen fået en ny professor i børnelitteratur. Hun er skeptisk over for kanontænkning, mener at det er vigtigt, at få de historier, der har stået i skyggen af en dominerende litteraturtradition, frem i lyset, og at Anders And er vigtig for børnelitteraturhistorien. Og så er hun på den traditionelle bogs vegne ikke bange for den digitale udvikling
  5. Hvis du er i tvivl, om dystopier er særligt relevante, når det gælder børnelitteratur, så kan du bare se på biograflisterne og bibliotekshylderne. I børnelitteraturen har vi længe vidst, at kloden er fucked – til gengæld ved vi også, at hvis nogen kan modarbejde det, så er det ungdommen
  6. Er Harry Potter et feministisk værk? Et magtkritisk værk? Et antiracistisk værk? Et revolutionært værk? Du behøver ikke vælge, for det er det hele. I år er det 20 år siden, første bind udkom på dansk af det værk, der har formet en hel generation og fastholdt deres blik på den barnligt naive, men sande kendsgerning, at der også i komplicerede spørgsmål og konflikter findes enkle valg. Og passivitet er ikke ét af dem
  7. Nogle af de mest elskede figurer fra børnebøger og børne-tv har rod i fordomsfulde karikaturer, og racisme er indlejret i bøger og kultur for børn på en så subtil måde, at selv velmenende progressive antiracister bliver blinde for den. Amerikanske Philip Nel, der er forsker i børnelitteratur, vil åbne vores øjne for de racistiske elementer – ikke for at vi skal fjerne dem, men for at vi skal blive opmærksomme på dem og lære at læse med ubehag
  8. Den kønsneutrale børnebog ’Universet er det største i hele verden’ skal åbne for, at børn får flere end to måder at være børn på. Og den har historien i fokus