Emne

børnelitteratur

Når man er umyndiggjort, virker et dystopisk samfund ikke så urealistisk

Hvis du er i tvivl, om dystopier er særligt relevante, når det gælder børnelitteratur, så kan du bare se på biograflisterne og bibliotekshylderne. I børnelitteraturen har vi længe vidst, at kloden er fucked – til gengæld ved vi også, at hvis nogen kan modarbejde det, så er det ungdommen

»Jeg ville aldrig nogensinde censurere noget af hensyn til børn«

Jesper Wung-Sung har både skrevet om sin kinesiske oldefar, der blev udstillet i Tivoli, i voksenromanen ’En anden gren’ og i ’Lynkineser’, der er nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Men egentlig er Wung-Sung er modstander af sondringen mellem voksen- og børnelitteratur, som han mener legitimerer dårlig litteratur. Når han selv skriver, tænker han ikke på, om bøgerne er til voksne eller børn

Sådan bliver du en økokritisk læser

En række nordiske litteraturforskere har skrevet en bog, der tager fat i én af de stærkeste tendenser inden for børnelitteraturen lige nu: økokritik. Med en forbilledlig og for forskningsverdenen usædvanlig rettidig omhu viser de os, hvordan børnelitteraturen leverer den ene tekst efter den anden, der kan fungere som øvelser i økokritisk tænkning

Voksne har svært ved at acceptere, at deres barndoms yndlingsbøger er racistiske

Nogle af de mest elskede figurer fra børnebøger og børne-tv har rod i fordomsfulde karikaturer, og racisme er indlejret i bøger og kultur for børn på en så subtil måde, at selv velmenende progressive antiracister bliver blinde for den. Amerikanske Philip Nel, der er forsker i børnelitteratur, vil åbne vores øjne for de racistiske elementer – ikke for at vi skal fjerne dem, men for at vi skal blive opmærksomme på dem og lære at læse med ubehag

Harry Potter vil for altid stå som det værk, der insisterede på, at der også i en kompliceret verden findes enkle valg

Er Harry Potter et feministisk værk? Et magtkritisk værk? Et antiracistisk værk? Et revolutionært værk? Du behøver ikke vælge, for det er det hele. I år er det 20 år siden, første bind udkom på dansk af det værk, der har formet en hel generation og fastholdt deres blik på den barnligt naive, men sande kendsgerning, at der også i komplicerede spørgsmål og konflikter findes enkle valg. Og passivitet er ikke ét af dem

Svarene på alle spørgsmål findes i fagbøger for børn

Fagbøger for børn lever et stille liv. I skolen og i offentligheden. Og det er synd, for i bøgerne om dinosaurer, fodbold, prutter, myretuer, månelandinger og meget mere trives mangfoldigheden og de øjenåbnende læseoplevelser. Hvis man ved, hvor man skal kigge hen

Farven lilla og får på inklusionsafveje

De bedste billedbøger er som poesi, tætte og koncentrerede i smagen. De værste billedbøger er som b-romaner, lange og forklarende. ’Lilla’ af Sissel Horndal placerer sig et sted midt imellem
Billedbog

Ulven kommer! Og det er faktisk helt ok

Skøn billedbog om glæden ved et trygt hjem (og den sande årsag til at ulve hyler mod månen)

Franchisefortælling

’De magiske børn – Marco Polos Skat’ virker uinteresseret i at være en bog

’Mira #husbåd #far #kærlighed’ er sjov, håbefuld og let børnelitteratur

Rasmus Bregnhøi og Sabine Lemire samarbejder om de dejligt lette, hyggelige og opbyggelige tegneserier om pigen Mira. Men når de mødes på midten, mister vi det, der lever tæt på grænsen

Sider

Mest læste

  1. Er Harry Potter et feministisk værk? Et magtkritisk værk? Et antiracistisk værk? Et revolutionært værk? Du behøver ikke vælge, for det er det hele. I år er det 20 år siden, første bind udkom på dansk af det værk, der har formet en hel generation og fastholdt deres blik på den barnligt naive, men sande kendsgerning, at der også i komplicerede spørgsmål og konflikter findes enkle valg. Og passivitet er ikke ét af dem
  2. Nogle af de mest elskede figurer fra børnebøger og børne-tv har rod i fordomsfulde karikaturer, og racisme er indlejret i bøger og kultur for børn på en så subtil måde, at selv velmenende progressive antiracister bliver blinde for den. Amerikanske Philip Nel, der er forsker i børnelitteratur, vil åbne vores øjne for de racistiske elementer – ikke for at vi skal fjerne dem, men for at vi skal blive opmærksomme på dem og lære at læse med ubehag
  3. Hvis du er i tvivl, om dystopier er særligt relevante, når det gælder børnelitteratur, så kan du bare se på biograflisterne og bibliotekshylderne. I børnelitteraturen har vi længe vidst, at kloden er fucked – til gengæld ved vi også, at hvis nogen kan modarbejde det, så er det ungdommen
  4. Jesper Wung-Sung har både skrevet om sin kinesiske oldefar, der blev udstillet i Tivoli, i voksenromanen ’En anden gren’ og i ’Lynkineser’, der er nomineret til Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris. Men egentlig er Wung-Sung er modstander af sondringen mellem voksen- og børnelitteratur, som han mener legitimerer dårlig litteratur. Når han selv skriver, tænker han ikke på, om bøgerne er til voksne eller børn
  5. Fagbøger for børn lever et stille liv. I skolen og i offentligheden. Og det er synd, for i bøgerne om dinosaurer, fodbold, prutter, myretuer, månelandinger og meget mere trives mangfoldigheden og de øjenåbnende læseoplevelser. Hvis man ved, hvor man skal kigge hen
  6. Havde Emil fra Lønneberg levet i dag, havde han haft ADHD, skriver læge Jens Peter Gøtze i dagens kronik, og han bakkes op af en speciallæge i børnepsykiatri. Ifølge børneforsker Erik Sigsgaard er problemet, at det ’superinstitutionaliserede samfund’ ikke giver plads til Emil’erne – eller Pippi’erne for den sags skyld
  7. En række nordiske litteraturforskere har skrevet en bog, der tager fat i én af de stærkeste tendenser inden for børnelitteraturen lige nu: økokritik. Med en forbilledlig og for forskningsverdenen usædvanlig rettidig omhu viser de os, hvordan børnelitteraturen leverer den ene tekst efter den anden, der kan fungere som øvelser i økokritisk tænkning
  8. Den kønsneutrale børnebog ’Universet er det største i hele verden’ skal åbne for, at børn får flere end to måder at være børn på. Og den har historien i fokus