Emne: børneopdragelse
Seneste artikler
’Vi pædagoger ved, at nærvær og sproglig opmærksomhed er afgørende for børns udvikling, men mon forældre tænker over, at barnet kan aflæse både pædagogers og forældres manglende nærvær?’ skriver Inge Houman. Arkivfoto fra en anden børnehave end den, som Inge Houman arbejder i.

Brug pengene på pædagoger i stedet for tests

I mine 37 år som fritids- og børnehavepædagog har jeg kunnet mærke nedskæringerne år for år. Hver gang har jeg tænkt: ’Nej, det kan de ikke gøre.’ Men jo, det kunne de så godt. Og nu kommer følgerne, bl.a. i form af børn, der klarer sig dårligt sprogligt
Kronik
Alle har travlt med at arbejde, skriver Liv Navntoft Henningsen, som ikke er sikker på, at vi har skabt et bedre liv for os selv og børnene ved at uddelegere det mellemmenneskelige ansvar til kommunen, for at vi kan tilbringe størstedelen af vores vågne timer på arbejdsmarkedet.

Børn er uvelkomne gæster i de voksnes verden

Børn har fået en mere fremtrædende plads i familien, men i store dele af det offentlige rum skal de hverken ses eller høres. Når de bevæger sig uden for hjemmet eller institutionsverdenen, foregår det i børnevenlige miljøer som Lalandia eller Zoo. De opfattes ikke som civiliserede nok til de voksnes virkelighed. Det er en skam – for dem og for os

En singlemors bekendelser

Jeg har ikke tal på de gange, jeg er cyklet i vuggestue, mens min datter har indtaget morgenmaden på barnesædet.
Selvkontrol er lige så vigtigt for børns faglige og sociale udvikling som både intelligens og social arv, konkluderer en ny bog, der gennemgår den seneste forskning. Den gode nyhed er, at selvkontrol kan trænes

Selvkontrol er afgørende for børns succes

Selvkontrol er lige så vigtigt for børns faglige og sociale udvikling som både intelligens og social arv, konkluderer en ny bog, der gennemgår den seneste forskning. Den gode nyhed er, at selvkontrol kan trænes
I mit daglige arbejde med familier er jeg kommet i kontakt med en mor,  der henvender sig, fordi hun har svært ved at sætte grænser over for sit barn, som er impuls-præget og temperamentsfuld. Moderen oplever, at omgivelserne tænker deres, når barnet igen og igen tager styringen, og hun ikke får sagt fra,skriver kronikøren. 
 Arkiv

Kære forældre, skru ned for den indre fordømmende stemme

Virker jeg utålmodig og småsur, hvis jeg trækker af sted med min søn nu? Er jeg for eftergivende, hvis jeg venter? Måske. Men jeg prøver at gå mindre op i, hvad pædagogen og de andre fritidshjemsforældre tænker
Vi er nødt til at lære de mindste at håndtere den digitale virkelighed. Hvordan skal de ellers finde rundt i suppen?

Internettet skal på skoleskemaet

Vi er nødt til at lære de mindste at håndtere den digitale virkelighed. Hvordan skal de ellers finde rundt i suppen?

Torben har fået for meget ros

Vi er nødt til at få banket ind i hovederne på folk, at en mening kræver at blive fulgt af en form for argument for at have den mindste værdi – mener jeg. Og mit argument hedder: internettet

Fritgående børn bliver bedre voksne

Hvorfor har vi behov for hele tiden at holde snor i vores børn? Hvad skal de være, når de bliver store? Sådan nogle, der ikke kan tage en selvstændig beslutning, fordi den altid har været taget for dem?

Sider

Mest læste

  1. Børn har fået en mere fremtrædende plads i familien, men i store dele af det offentlige rum skal de hverken ses eller høres. Når de bevæger sig uden for hjemmet eller institutionsverdenen, foregår det i børnevenlige miljøer som Lalandia eller Zoo. De opfattes ikke som civiliserede nok til de voksnes virkelighed. Det er en skam – for dem og for os
  2. I mine 37 år som fritids- og børnehavepædagog har jeg kunnet mærke nedskæringerne år for år. Hver gang har jeg tænkt: ’Nej, det kan de ikke gøre.’ Men jo, det kunne de så godt. Og nu kommer følgerne, bl.a. i form af børn, der klarer sig dårligt sprogligt
  3. Både de unge, der dagligt kæmper for at leve op til samfundets tårnhøje forventninger, og de, som er stået helt af, mistrives. Derfor er det afgørende, at både forældre, daginstitutioner og skole satser på at udvikle børn og unge som hele mennesker – i stedet for blot at fokusere på deres udvendige og målbare præstationer
  4. Selvkontrol er lige så vigtigt for børns faglige og sociale udvikling som både intelligens og social arv, konkluderer en ny bog, der gennemgår den seneste forskning. Den gode nyhed er, at selvkontrol kan trænes
  5. Min generation er vokset op i institutioner. Vi har set mere på pædagoger end på vores forældre. Så hvordan skulle vi have lært de kompetencer, der skal til, for at vi kan tage forældreansvaret på os?
  6. Hvorfor har vi behov for hele tiden at holde snor i vores børn? Hvad skal de være, når de bliver store? Sådan nogle, der ikke kan tage en selvstændig beslutning, fordi den altid har været taget for dem?
  7. Det var ment som ros, da pædagogen bemærkede, at min datters motoriske udvikling er på linje med dem, der bliver hentet klokken tre og går direkte på legeplads. Men siden har den bemærkning puffet til min utilstrækkelighed … sammen med alt det andet, jeg gør helt forkert
  8. Én kommer fra et indremissionsk hjem, en andens mor jagtede den brune drage. Én har opdraget sine børn ud fra tre enkle regler, mens en anden ikke har tid til andet end at være mor. I en ny serie sætter Information fokus på forældreskabet, opdragelsen og statens krav til mødre og fædre