Emne: børneopdragelse

Seneste artikler
Populære børnestereotyper som ’det robuste barn’ hører ikke hjemme i afdelingen for spøg og skæmt. De erobrer nemlig scenen. Forsimpler vores forståelse af, hvad der skal til for at hjælpe børn med at håndtere livets udfordringer i et komplekst samfund.

Pas på det robuste barn!

Børnedebatten præges af en lang række stereotyper, der giver forældrene ansvaret for børnenes succes eller fiasko. Men et barns udvikling påvirkes af et komplekst system af samfundsfaktorer, der ofte er uden for den enkelte families rækkevidde, men som påvirker barnet helt ned på celleniveau

Brevkassen: Svigermor fylder mit barn med sprøjtegift

Hvorfor bliver man opfattet som en hystade, når man problematiserer fødevarer, der er noget industrielt lort?
Når vi fortæller børn om verden og opdrager dem til at begå sig i den, så er det i en retfærdig verden, hvor noget er rigtigt og andet forkert, hvor man opfører sig ordentligt og ikke mobber, er en god kammerat og deler sit slik og rækker hånden op og bliver spurgt efter tur og ikke springer over i køen

Siden 1934 har Lego produceret den samme klods og stået for de samme værdier. Men i denne uge kom Lego under pres

Når vi fortæller børn om verden og opdrager dem til at begå sig i den, så er det i en retfærdig verden, hvor noget er rigtigt og andet forkert, hvor man opfører sig ordentligt og ikke mobber, er en god kammerat og deler sit slik og rækker hånden op og bliver spurgt efter tur og ikke springer over i køen
Efter en lang dag i institution indgår børnenes forældre legeaftaler for dem, en absurd idé i mit barndomskvarter; det forekommer mig, at et barn i dag er et væsen, man ser stige ud af en bil, skriver Christoffer Zieler i dagens klumme. Arkivfoto

Jeg bliver trodsig, når politikere taler om at sikre danskernes tryghed

Tryghed skurrer. Ordet sikkerhed er værre endnu, for det er den tryghed, man ikke må afvise. Men samtidig har jeg internaliseret tendensen til overbeskyttelse i mit eget liv. Jeg er blevet neurotisk. Tør ikke tegne Muhammed. Tør ikke slippe mine unger løs

Min far havde slet ikke brug for revselsesretten. Han slog i lovløs vrede

Jeg var 12 år, da revselsesretten blev afskaffet. Det ændrede ikke noget hjemme hos os. Min fars vrede angik hverken regeringen eller naboen. Men det var ordene, der fulgte slagene, gjorde mest ondt. Og de var helt lovlige
Et problem kan se vidt forskelligt ud, alt efter om man ser det fra skolen, institutionen eller hjemmet, mener forsker Dorte Kousholt.

Opdragelse er ikke kun et spørgsmål om børn og forældre

Al snak om konfliktsky curlingforældre isolerer problemer med opdragelsen til familien, men så enkelt er det ikke. Familiens mulighed for at opdrage påvirkes af barnets liv i institution og skole, derfor er der brug for mere samarbejde om opdragelse frem for negative generaliseringer, mener Dorte Kousholt, der forsker i børne- og familieliv
Børn skal ikke medicineres, bare fordi de skiller sig ud, siger forfatter og lektor i psykologi Ann-Elisabeth Knudsen.

’Børn skal ikke være medansvarlige for opdragelsen’

Det kan svært at skelne mellem børn med diagnoser og børn, der mangler opdragelse. Det prøver foredragsholder og forfatter Ann-Elisabeth Knudsen at gøre i sin nye bog. Her påpeger hun, at det ofte kan være de normalt fungerende børn, der er mest krævende i skolen, fordi de er vant til, at deres behov kommer i første række
’Det sociale fællesskab er også noget, vi deltager i rent praktisk. Der skal laves mad, gøres rent og ryddes op,’ siger Per Schultz Jørgen.

’Der er behov for en ny vej i opdragelsen’

Danske børn har fået rettigheder, frihed og forhandlingsopdragelse, men noget er gået tabt undervejs, mener psykologiprofessor og tidligere formand for Børnerådet Per Schultz Jørgensen
Kronik
Folkeskolens egentlige mål er ikke at uddanne kampklare soldater til konkurrencestaten, som nogen vil mene. Det er derimod at danne individer til fællesskabet og sameksistens.

Folkeskolen er ikke kun til for elevens skyld

Forældre leder i stigende grad efter en skole, der passer til den personlighed, deres barn allerede har. Individet er blevet vigtigere end fællesskabet. Det er helt modsat den oprindelige tanke med folkeskolen, der var til for at danne eleverne og gøre dem til en del af fællesskabet

Børn er robuste. Det er de voksne, der er svage

Børnepsykologer advarer om, at børn er blevet for skrøbelige og mangler robusthed til at udvikle basale færdigheder. Men hør lige her, børn kan klare meget mere i dag end for en generation siden. Desværre er de begyndt at tro alt for meget på voksnes sygeliggørelse af dem

Sider

Mest læste

  1. Al snak om konfliktsky curlingforældre isolerer problemer med opdragelsen til familien, men så enkelt er det ikke. Familiens mulighed for at opdrage påvirkes af barnets liv i institution og skole, derfor er der brug for mere samarbejde om opdragelse frem for negative generaliseringer, mener Dorte Kousholt, der forsker i børne- og familieliv
  2. Når vi fortæller børn om verden og opdrager dem til at begå sig i den, så er det i en retfærdig verden, hvor noget er rigtigt og andet forkert, hvor man opfører sig ordentligt og ikke mobber, er en god kammerat og deler sit slik og rækker hånden op og bliver spurgt efter tur og ikke springer over i køen
  3. Danske børn har fået rettigheder, frihed og forhandlingsopdragelse, men noget er gået tabt undervejs, mener psykologiprofessor og tidligere formand for Børnerådet Per Schultz Jørgensen
  4. Mange af tidens påståede disciplinærproblemer i skolen kan skyldes, at børn og unge siger nej til skæld ud og til at blive frarøvet mere og mere af deres frie tid. Børneforskeren Erik Sigsgaard har skrevet ny bog om, hvorfor samfundet er nødt til at begynde at lytte, når børn siger nej
  5. Tryghed skurrer. Ordet sikkerhed er værre endnu, for det er den tryghed, man ikke må afvise. Men samtidig har jeg internaliseret tendensen til overbeskyttelse i mit eget liv. Jeg er blevet neurotisk. Tør ikke tegne Muhammed. Tør ikke slippe mine unger løs
  6. Det kan svært at skelne mellem børn med diagnoser og børn, der mangler opdragelse. Det prøver foredragsholder og forfatter Ann-Elisabeth Knudsen at gøre i sin nye bog. Her påpeger hun, at det ofte kan være de normalt fungerende børn, der er mest krævende i skolen, fordi de er vant til, at deres behov kommer i første række
  7. Hvorfor bliver man opfattet som en hystade, når man problematiserer fødevarer, der er noget industrielt lort?
  8. Selvkontrol er lige så vigtigt for børns faglige og sociale udvikling som både intelligens og social arv, konkluderer en ny bog, der gennemgår den seneste forskning. Den gode nyhed er, at selvkontrol kan trænes