Emne

børneopdragelse

Det fede ungdomsliv findes også på EUD

Vi ønsker alle det bedste for vores børn. Så når vi taler med dem om ungdomsuddannelse, er vi tilbøjelige til at guide dem derhen, hvor vi selv føler os mest trygge
Folkeskole vs privatskole

Skal min datter gå i brechen for min folkeskoleidealisme?

Jeg er vild med ideen om folkeskolen som der, hvor vi mødes på tværs af baggrunde. Men jeg er mindre vild med ideen om, at min datter skal gå der

Fitnessure er den nye dille i skolegården, men børn bør ikke tælle skridt

Når små børn i stedet for LEGO eller Nintendospil ønsker sig fitnessarmbåndsure, så de kan tælle deres skridt, er der noget helt galt med sundhedsregimet

Demokrati i vuggestuen: »Vi dropper middagsluren og fingermaler en værdikanon«

Moderne Tiders afdeling for prænatal og tidlig demokratiforståelse er nu kommet i besiddelse af ugeplanen hos den mønstervuggestue, som har dannet grundlag for børne- og socialminister Mai Mercados notat. Vi bringer her et overblik over ugen op til Den Store Fejring af Grundlovsdag

Børn skal ikke bare være skoleparate, de skal være glade

Alle er så optaget af, hvordan vi kan lære børnene mere og i et hurtigere tempo, at vi helt glemmer at interessere os for, hvordan børnene egentlig har det

Gør som Drew Barrymore: Begær dit arbejde!

Jeg vil fejre 1. maj med et forårsforsæt om fremadrettet at hylde mit arbejde over for mit barn. For en ny generation skulle nødig få den mistanke, at vi faktisk hellere ville blive hjemme

Brevkassen: Er jeg en dårlig far, når jeg sender mit barn i institution på en børnepanodil?

Er man en dårlig far, hvis man indfører en ’panodildag’ og sender sit barn i børnehave – selv om barnet om morgenen havde feber? I denne særudgave af brevkassen har vi bedt to af dommerne fra ph.d.-cup, en professor i nordisk litteratur og en speciallæge i infektionssygdomme, bruge deres ekspertise til at besvare dette spørgsmål

FOLK

FOLK fra dagens avis

Brevkassen: Skal mine drenge have et los bagi?

Mine tre teenagedrenge er sunde, raske og søde. Men de er også dovne og klarer sig ringere i skolen, end de burde. Hvad stiller jeg op? Jeg føler mig som en dårlig mor, hvis jeg ikke prøver at få dem mere frem på banen

Paradokset er, at vi seksualiserer vores børn for at passe på dem

Debatten om 1970’ernes syn på seksuelle relationer mellem børn og voksne tydeliggør, hvor mundlam en tid vi lever i, når det kommer til det komplekse forhold mellem børns seksualitet og de voksnes ansvar

Sider

Mest læste

  1. Jeg er vild med ideen om folkeskolen som der, hvor vi mødes på tværs af baggrunde. Men jeg er mindre vild med ideen om, at min datter skal gå der
  2. Er man en dårlig far, hvis man indfører en ’panodildag’ og sender sit barn i børnehave – selv om barnet om morgenen havde feber? I denne særudgave af brevkassen har vi bedt to af dommerne fra ph.d.-cup, en professor i nordisk litteratur og en speciallæge i infektionssygdomme, bruge deres ekspertise til at besvare dette spørgsmål
  3. Moderne Tiders afdeling for prænatal og tidlig demokratiforståelse er nu kommet i besiddelse af ugeplanen hos den mønstervuggestue, som har dannet grundlag for børne- og socialminister Mai Mercados notat. Vi bringer her et overblik over ugen op til Den Store Fejring af Grundlovsdag
  4. Når små børn i stedet for LEGO eller Nintendospil ønsker sig fitnessarmbåndsure, så de kan tælle deres skridt, er der noget helt galt med sundhedsregimet
  5. Jeg vil fejre 1. maj med et forårsforsæt om fremadrettet at hylde mit arbejde over for mit barn. For en ny generation skulle nødig få den mistanke, at vi faktisk hellere ville blive hjemme
  6. Børnedebatten præges af en lang række stereotyper, der giver forældrene ansvaret for børnenes succes eller fiasko. Men et barns udvikling påvirkes af et komplekst system af samfundsfaktorer, der ofte er uden for den enkelte families rækkevidde, men som påvirker barnet helt ned på celleniveau
  7. Både de unge, der dagligt kæmper for at leve op til samfundets tårnhøje forventninger, og de, som er stået helt af, mistrives. Derfor er det afgørende, at både forældre, daginstitutioner og skole satser på at udvikle børn og unge som hele mennesker – i stedet for blot at fokusere på deres udvendige og målbare præstationer
  8. Alle er så optaget af, hvordan vi kan lære børnene mere og i et hurtigere tempo, at vi helt glemmer at interessere os for, hvordan børnene egentlig har det