Emne

børneteater

Anmeldelse
8. april 2022

Teaterdrømme om at få lov at være sig selv, når man bliver stor

Aprilfestival 2022 i Esbjerg bød på teater for både små børn og teenagere. Teater om identitet. Og teater om, at man gerne vil løbe væk – og allerhelst bare vil være som de andre. Anne Middelboe Christensen har været til festival i børnehøjde
 
Anmeldelse
1. februar 2022

’Matilda the Musical’ triumferer med talentfulde børn, der styrker troen på fremtiden

’Matilda the Musical’ på Det Kongelige Teater er en luksusmusical for alle generationer. Musicalen lader børnene definere, hvad retfærdighed og ansvarlighed er, og i disse Greta Thunberg-tider virker det faktisk ret opmuntrende, at børnene er så parate til at overtage styringen
’Matilda the Musical’ på Det Kongelige Teater er blevet et brag af en musical. Med betryggende magt til børnene. Her barnestjernen Clara Schelling på ti år i rollen som Matilda, hvis forældre ikke forstår, at hun hellere vil læse bøger end se tv.
Anmeldelse
24. juni 2021

Dansk børneteater er inde i et imponerende opsving

Aprilfestivalen i Holbæk viste, at dansk børneteater lige nu imponerer og bevæger mere end sædvanligt. Med forestillinger, der dyrker glæden ved at gynge eller at interessere sig for myrer eller bjørne – til søskendejalousi, børnecancer og angst
Aprilfestivalen i Holbæk viste, at dansk børneteater lige nu imponerer og bevæger mere end sædvanligt. Med forestillinger, der dyrker glæden ved at gynge eller at interessere sig for myrer eller bjørne – til søskendejalousi, børnecancer og angst
Anmeldelse
20. oktober 2020

Børneforestilling om Arthur og sværdet i stenen er munter, men Disney-pæn

I Louise Schouw Teaters version er ’Sværdet i stenen’ en velvalgt, letforståelig fortælling om to børns venskab frem for et kærlighedsdrama. Til tider bliver den muntre oplevelses diskoblink og stumfilmskomik dog lidt for let
I Reynbergs fortælling handler »Sværdet i stenen« mere om venskab mellem to børn end om magtkampe og romantisk kærlighed. Og det er et fint valg i en børneforestilling, hvor målgruppen i salen kvitterer med højlydte ad-råb, når bare der tales om kys.
Kommentar
23. september 2020

Coronanerver kan ødelægge dansk børneteaters fremtid

Det er et skråplan, at borgmestre lokalt kan tilsidesætte regeringens coronapåbud ud fra følelseshensyn, ligesom Horsens borgmester gjorde, da han aflyste Horsens Teaterfestival. Aflysningen kommer til at gå hårdt ud over alle danske børneteatre
’Ud med Knud’ af Teatret Fair Play og Holbæk Teater var en af de forestillinger, der ikke fik muligheden for at spille på Horsens Teaterfestival.
Anmeldelse
25. marts 2020

Selv godt børneteater er bare lidt trist uden børn

Da coronavirussen forhindrede Teater Fantast i at opføre forestillingen ’Lille Frø’ foran en sal af begejstrede børn, valgte de at gøre det for internettet. Herunder for mig og mit mellemfornøjede mindstebarn
Onlineudgaven af ’Lille Frø’ havde svært ved at brænde igennem skærmen, men dukkearbejdet fungerer fornemt – både det, der udføres på scenen af de to skuespillere, og det, der er udført af dukkemager Maja Linde Christensen.
Anmeldelse
10. april 2019

Hvis Jon Stephensen tror, at dansk teater har svigtet de unge, så er det fordi, han ikke har været uden for sit eget teater

Årets udstillingsvindue for dansk børne- og ungdomsteater, ’Aprilfestival – teater for små & store’, var et overflødighedshorn af veldrejet teater om alle slags følelser og tidens mest aktuelle emner som klima og seksualitet. Der var også plads til det teater, der mest blot vil forfine den gode historie. Den politiske opbakning til branchen og dens udviklingsmuligheder har haltet, men oplevelserne i Hjørring af landets nuværende teaterudbud viser, at dansk teater stadig tager kultur til børn og unge særdeles seriøst
Aprilfestival turnerer fra kommune til kommune – i år blev det Hjørrings tur – og byder på både spritnye forestillinger og andre, der har flere år på bagen. Fotoet her er fra årets Festivalshow, et medley af flere forestillinger.
Anmeldelse
29. december 2017

Hvad laver en lygtepæl i et garderobeskab?

’Narnia’ på Aarhus Teater er blevet en flot og frygtindgydende eventyrforestilling. Lige så kærlig, som den skal være. Med ædel løve og grum heks – og vidunderligt garderobeskab
Jacob Madsen Kvols spiller en skøn løvehersker med klangfuld stemme og æresbegreberne i orden – her over for Clara Ellegaards bekymrede storesøster og Anne Plaugborgs modige lillesøster – i Aarhus Teaters flotte opsætning af ’Narnia’.
Anmeldelse
27. oktober 2017

Ridser i hjertet hos Anemonen

Teaterforestillingen ’Frøken Ignora eksploderer’ viser, hvordan Anemoneteatret altid har været optaget af at skildre børns følelser. Også de følelser, som de voksne ikke forstår
Det røde hår stråler af vrede i Anemonens grovkornede, men hjertelige ’Frøken Ignora eksploderer’.
Interview
19. februar 2011

Bo Schiøler fra Vesterbro Ungdomsgård: ’Det har lært mig, at lyst er overskriften på alt ...’

Han har skrevet sange og teaterstykker om børns og unges ensomhed, kærlighed og frygt i over 40 år. Nu holder Kattejammerrocks far, Bo Schiøler, op i protest mod tidsånden på Vesterbro Ungdomsgård. Han mener, at unge er mere på skideren end nogensinde, fordi de voksne har glemt idealerne
Han har skrevet sange og teaterstykker om børns og unges ensomhed, kærlighed og frygt i over 40 år. Nu holder Kattejammerrocks far, Bo Schiøler, op i protest mod tidsånden på Vesterbro Ungdomsgård. Han mener, at unge er mere på skideren end nogensinde, fordi de voksne har glemt idealerne

Sider

  • 7. juli 2008

    Manden med stemmen

    Ingen anden har haft sådan en drævende stemme som Thomas Windings. Farlig og distanceret, men også munter. Og altid med respekt for barnet og dets indre sjuskedukke
    Ingen anden har haft sådan en drævende stemme som Thomas Windings. Farlig og distanceret, men også munter. Og altid med respekt for barnet og dets indre sjuskedukke
  • Interview
    19. februar 2011

    Bo Schiøler fra Vesterbro Ungdomsgård: ’Det har lært mig, at lyst er overskriften på alt ...’

    Han har skrevet sange og teaterstykker om børns og unges ensomhed, kærlighed og frygt i over 40 år. Nu holder Kattejammerrocks far, Bo Schiøler, op i protest mod tidsånden på Vesterbro Ungdomsgård. Han mener, at unge er mere på skideren end nogensinde, fordi de voksne har glemt idealerne
    Han har skrevet sange og teaterstykker om børns og unges ensomhed, kærlighed og frygt i over 40 år. Nu holder Kattejammerrocks far, Bo Schiøler, op i protest mod tidsånden på Vesterbro Ungdomsgård. Han mener, at unge er mere på skideren end nogensinde, fordi de voksne har glemt idealerne
  • 30. juli 1998

    Det bedste er ikke for godt

    Legoland er Legeland. På det seneste også i endnu højere grad Læreland. Nye aktiviteter udnytter den nyeste forskning i interaktiv legetøj Seks almindelige og otte knopsklodser kan kombineres på 102...
  • 25. marts 2003

    Fup eller fakta på Det Kgl. Teater

    Det Kongelige Teater afviser at være dyrere end andre. Påstanden om statsstøtte på 800 kroner per teatersæde afvises. ’Man kan jo gøre med tal, hvad man vil,’ siger direktøren
  • 5. juni 1998

    Hvad er teater

    Hvad teaterteoretikere fra Aristoles og frem, hvad dramatikere, instruktører, skuespillere har kunnet skændes om gennem årtusinder, blev for godt en halv snes år siden en stille formiddag ordnet over en madpakke af et par nu forsvundne fuldmægtige i det danske kulturministerium...
  • 14. oktober 2003

    Vis mig dit sværd

    – og jeg skal sige dig, om du er en kejserdatter fra Zangenberg
  • 18. juli 1998

    I hundeprutternes rige

    Bonbon-land i Holme-Olstrup er udtryk for et originalt univers, som morer både børn og muslimske kvinder Var det noget at se verdens største slikkepind? Den vejer 1365,9 kilo, og det ville tage en normal person fire år og otte måneder at slikke den i sig - forudsat at det foregik døgnet rundt...
  • 9. juni 2007

    Farver og striber!

    Med genudgivelsen af den syrede børnebogsklassiker 'Skrumpen fra det ydre rum' præsenteres en ny generation for Gunnar Willes opgør med 70'ernes opbyggelige børnelitteratur. Den insisterer på farverigt kaos og kunstens autonomi - til hver en tid
    Med genudgivelsen af den syrede børnebogsklassiker 'Skrumpen fra det ydre rum' præsenteres en ny generation for Gunnar Willes opgør med 70'ernes opbyggelige børnelitteratur. Den insisterer på farverigt kaos og kunstens autonomi - til hver en tid