Emne

borgerlig selvransagelse

Artikler
18. oktober 2008

Løgnenes krige

Berlingske Tidende og Jyllands-Posten støttede helhjertet, at USA gik ind i Vietnamkrigen i 1964. Senere viste det sig, at det skete på grundlag af en løgn. De to aviser støttede lige så helhjertet, at Danmark i 2003 gik i krig mod Irak sammen med USA. Også det skete på en løgn
Berlingske Tidende og Jyllands-Posten støttede helhjertet, at USA gik ind i Vietnamkrigen i 1964. Senere viste det sig, at det skete på grundlag af en løgn. De to aviser støttede lige så helhjertet, at Danmark i 2003 gik i krig mod Irak sammen med USA. Også det skete på en løgn
6. september 2008

Jyllands-Posten, Ronald Reagan og 'sandinist-diktaturet'

Når Jyllands-Posten skriver om det venstreorienterede sandiniststyre i Nicaragua, er tonen hård og direkte, hvorimod avisen mere er afdæmpet og udglattende, når det gælder Reagans Iran-Contra-skandale
Oberstløjtnant Oliver North (t.v.), da han i juli 1987 var indkaldt til høring i Kongressens Udenrigsudvalg, der forsøgte at få en tilbundsgående afdækning af Iran-contra-skandalen. Det var Ronald Reagans store krise, idet Oliver North var en del af staben i Reagans Nationale Sikkerhedsråd. North blev syndebuk for overførslen af omkring 30 mio. dollar i profit fra forbudt salg af våben til Iran - penge, der blev overført til de USA-støttede højreorienterede styrker i Nicaragua, der skulle nedkæmpe den socialistiske sandinistregering.
1. september 2008

Da Berlingske og Jyllands-Posten undlader at se i spejlet

Da New York Times offentliggør hemmelige dokumenter i den såkaldte Pentagon-rapport om amerikanske løgne i forbindelse med Vietnamkrigen, fører det ikke til journalistisk selvransagelse på Danmarks to store borgerlige aviser
Da New York Times offentliggør hemmelige dokumenter i den såkaldte Pentagon-rapport om amerikanske løgne i forbindelse med Vietnamkrigen, fører det ikke til journalistisk selvransagelse på Danmarks to store borgerlige aviser
26. august 2008

Da Berlingske og Jyllands-Posten hang fast i 'Vietnams vildnis'

Da amerikanerne i februar 1965 genoptager de rutinemæssige luftbombardementer af Nordvietnam, er det med fuld støtte fra Berlingske og Jyllands-Posten
I marts 1965 bliver de første amerikanske landstyrker indsat i Vietnamkrigen. På billedet ses soldater fra 173. luftbårne division blive evakueret efter en træfning med vietnamesiske partisaner
23. august 2008

Da Berlingske og Jyllands-Posten var til 1001 nats eventyr i Persien

Danmarks to store borgerlige aviser bringer udførlige reportager, da den iranske shah Reza Pahlavi kroner sig selv i oktober 1967. Gæt selv, om de to aviser er mest optaget af de mange ædelsten, der pryder shahens krone og den berømte påfugletrone, eller af behandlingen af styrets politiske fanger. Også Informations dækning er overraskende læsning ...
Jyllands-Posten og Berlingske Tidende kastede sig over shah Reza Pahlavis kroningsceremoni med stor benovethed. Her et billede fra shahens bryllup med Farah Diba i 1959.
22. august 2008

Da Berlingske og Jyllands-Posten valgte side i Vietnamkrigen

Vietnam 1964. Mens millioner af unge over hele verden protesterer mod USA's bombardementer af Nordvietnam fra midten af 1960'erne, spiser Berlingske Tidende og Jyllands-Posten nærmest af amerikanernes hånd
I krig. De amerikanske militæraktioner mod Nordvietnam og sydvietnamesiske partisaner fik hurtig karakter af regulær krig med indsættelse af en halv million soldater, hvoraf 57.000 blev dræbt - og henved tre millioner vietnamesere mistede livet.
22. august 2008

'Følgagtig', 'ensidig' og 'ukritisk' i sin dækning

Information belyser i en ny serie, hvordan Danmarks to store borgerlige aviser, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten i 1960'erne og 70'erne dækkede udenrigspolitiske begivenheder: Ukritisk og enøjet
  • 22. august 2008

    Da Berlingske og Jyllands-Posten valgte side i Vietnamkrigen

    Vietnam 1964. Mens millioner af unge over hele verden protesterer mod USA's bombardementer af Nordvietnam fra midten af 1960'erne, spiser Berlingske Tidende og Jyllands-Posten nærmest af amerikanernes hånd
    I krig. De amerikanske militæraktioner mod Nordvietnam og sydvietnamesiske partisaner fik hurtig karakter af regulær krig med indsættelse af en halv million soldater, hvoraf 57.000 blev dræbt - og henved tre millioner vietnamesere mistede livet.
  • 1. september 2008

    Da Berlingske og Jyllands-Posten undlader at se i spejlet

    Da New York Times offentliggør hemmelige dokumenter i den såkaldte Pentagon-rapport om amerikanske løgne i forbindelse med Vietnamkrigen, fører det ikke til journalistisk selvransagelse på Danmarks to store borgerlige aviser
    Da New York Times offentliggør hemmelige dokumenter i den såkaldte Pentagon-rapport om amerikanske løgne i forbindelse med Vietnamkrigen, fører det ikke til journalistisk selvransagelse på Danmarks to store borgerlige aviser
  • 18. oktober 2008

    Løgnenes krige

    Berlingske Tidende og Jyllands-Posten støttede helhjertet, at USA gik ind i Vietnamkrigen i 1964. Senere viste det sig, at det skete på grundlag af en løgn. De to aviser støttede lige så helhjertet, at Danmark i 2003 gik i krig mod Irak sammen med USA. Også det skete på en løgn
    Berlingske Tidende og Jyllands-Posten støttede helhjertet, at USA gik ind i Vietnamkrigen i 1964. Senere viste det sig, at det skete på grundlag af en løgn. De to aviser støttede lige så helhjertet, at Danmark i 2003 gik i krig mod Irak sammen med USA. Også det skete på en løgn
  • 23. august 2008

    Da Berlingske og Jyllands-Posten var til 1001 nats eventyr i Persien

    Danmarks to store borgerlige aviser bringer udførlige reportager, da den iranske shah Reza Pahlavi kroner sig selv i oktober 1967. Gæt selv, om de to aviser er mest optaget af de mange ædelsten, der pryder shahens krone og den berømte påfugletrone, eller af behandlingen af styrets politiske fanger. Også Informations dækning er overraskende læsning ...
    Jyllands-Posten og Berlingske Tidende kastede sig over shah Reza Pahlavis kroningsceremoni med stor benovethed. Her et billede fra shahens bryllup med Farah Diba i 1959.
  • 6. september 2008

    Jyllands-Posten, Ronald Reagan og 'sandinist-diktaturet'

    Når Jyllands-Posten skriver om det venstreorienterede sandiniststyre i Nicaragua, er tonen hård og direkte, hvorimod avisen mere er afdæmpet og udglattende, når det gælder Reagans Iran-Contra-skandale
    Oberstløjtnant Oliver North (t.v.), da han i juli 1987 var indkaldt til høring i Kongressens Udenrigsudvalg, der forsøgte at få en tilbundsgående afdækning af Iran-contra-skandalen. Det var Ronald Reagans store krise, idet Oliver North var en del af staben i Reagans Nationale Sikkerhedsråd. North blev syndebuk for overførslen af omkring 30 mio. dollar i profit fra forbudt salg af våben til Iran - penge, der blev overført til de USA-støttede højreorienterede styrker i Nicaragua, der skulle nedkæmpe den socialistiske sandinistregering.