Emne

bus

Artikler
Kommentar
11. december 2021

Tænk, hvis man i provinsen havde friheden til at tage bussen

Der er ingen busser i provinsen, så danskere tvinges til at køre bil. Det er ikke bare dårligt for klimaet, men også for folks frihed til selv at vælge, om pengene skal gå til en bil eller til sønnikes efterskoleophold, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.
Når busruter i provinsen nedlægges, mister borgerne deres frihed til selv at vælge, hvordan de vil transportere sig selv. Friheden til at vælge, om man vil køre fælles eller solo, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.
Læserbrev
24. september 2021

Kære transportminister: Uden flere busser tvinges folk til at komme for sent på arbejde

Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
Baggrund
22. februar 2020

I retten: »Så går jeg truende frem mod ham og skubber ham. Det var jo dumt«

Hver uge følger Information en retssag fra tilskuerrækkerne. I sal 105 i Retten på Frederiksberg er M anklaget for at have slået en buschauffør i ansigtet
Tiltalte siger, at han var bange for, at den forurettede ville give ham tæv.
Nyhed
29. marts 2019

Regeringen vil ikke blande sig i, om kommuner nedlægger busruter på landet

Transportministeriet vil ikke garantere, at busruter i tyndt befolkede yderdistrikter vil fortsætte, hvis regionsrådene bliver nedlagt, men siger blot, at det er op til de kommunale trafikselskaber, om ruterne skal lukkes eller ej
Transportministeriet vil ikke garantere, at busruter i tyndt befolkede yderdistrikter vil fortsætte, hvis regionsrådene bliver nedlagt, men siger blot, at det er op til de kommunale trafikselskaber, om ruterne skal lukkes eller ej
Nyhed
28. marts 2019

Sundhedsreform kan koste busruter til Udkantsdanmark

Nedlæggelsen af regionerne kan betyde, at flere af de busruter, der i dag dækker landets udkantskommuner kan ende med at blive lukket
Regionerne driver i dag en række busruter, der går på tværs af flere kommuner, og disse tværkommunale busruter er i fare med nedlæggelsen af regionerne. Det vil betyde dårligere busforbindelser for dem, som bor i udkanten af Danmark, frygter flere eksperter og regionerne
Klumme
22. februar 2019

Bussen kører mod det totalt digitaliserede samfund, men jeg vil helst have klippekortet med

Movia vil udfase de fysiske køreplaner til fordel for digitale. Busselskabet vurderede, at ’tiden var moden’. Men de analoge løsninger bør ikke nødvendigvis droppes, i takt med at de digitale muligheder opstår. Det er tid til at indføre analoge rettigheder
Digitalisering for digitaliserings skyld: Movia mente, at »tiden var moden« til at fjerne papirkøreplanerne fra busstoppestederne, fordi folk alligevel kan finde køreplanen på deres smartphone. Måske er det på tide at indføre analoge rettigheder, skriver Anna von Sperling.
Klumme
31. januar 2019

Nyheder skal hverken være humørbomber eller dyrke angsten

Når man kører med bus, kan man lade sig berolige af Verdens Bedste Nyheder. Det er rart, men det er også kunstigt
Under en bus- eller S-togs-tur i Københavnsområdet kan man lade sig underholde af Verdens Bedste Nyheder.
  • Kommentar
    11. december 2021

    Tænk, hvis man i provinsen havde friheden til at tage bussen

    Der er ingen busser i provinsen, så danskere tvinges til at køre bil. Det er ikke bare dårligt for klimaet, men også for folks frihed til selv at vælge, om pengene skal gå til en bil eller til sønnikes efterskoleophold, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.
    Når busruter i provinsen nedlægges, mister borgerne deres frihed til selv at vælge, hvordan de vil transportere sig selv. Friheden til at vælge, om man vil køre fælles eller solo, skriver studerende Christina Nellemann Sørensen i dette debatindlæg.
  • Klumme
    22. februar 2019

    Bussen kører mod det totalt digitaliserede samfund, men jeg vil helst have klippekortet med

    Movia vil udfase de fysiske køreplaner til fordel for digitale. Busselskabet vurderede, at ’tiden var moden’. Men de analoge løsninger bør ikke nødvendigvis droppes, i takt med at de digitale muligheder opstår. Det er tid til at indføre analoge rettigheder
    Digitalisering for digitaliserings skyld: Movia mente, at »tiden var moden« til at fjerne papirkøreplanerne fra busstoppestederne, fordi folk alligevel kan finde køreplanen på deres smartphone. Måske er det på tide at indføre analoge rettigheder, skriver Anna von Sperling.
  • Læserbrev
    24. september 2021

    Kære transportminister: Uden flere busser tvinges folk til at komme for sent på arbejde

    Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
    Vi er enige med transportministeren, når han påpeger, at det er skønt, at vi kan vende tilbage til den kollektive transport. Men vi må indse, at alt ikke er som før. Håndsprit er fint, men der er behov for flere busser, når vi skal kunne holde afstand og samtidig nå på arbejde til tiden, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i dette debatindlæg
  • Nyhed
    29. marts 2019

    Regeringen vil ikke blande sig i, om kommuner nedlægger busruter på landet

    Transportministeriet vil ikke garantere, at busruter i tyndt befolkede yderdistrikter vil fortsætte, hvis regionsrådene bliver nedlagt, men siger blot, at det er op til de kommunale trafikselskaber, om ruterne skal lukkes eller ej
    Transportministeriet vil ikke garantere, at busruter i tyndt befolkede yderdistrikter vil fortsætte, hvis regionsrådene bliver nedlagt, men siger blot, at det er op til de kommunale trafikselskaber, om ruterne skal lukkes eller ej