Emne

byggeri

Læserbrev
3. maj 2022

Kattegat-forbindelsen er et forældet og tilbageskuende prestigeprojekt – drop det

Som delebilister har vi naturligvis en interesse i at kunne komme hurtigt fra A til B, men der skal tænkes mere visionært end evig udvidelse af vejnettet med dertil hørende støj og forurening. Vi har brug for moderne og klimaansvarlige løsninger, skriver to bestyrelsesmedlemmer i delebilsforeninger i Aarhus og København Tone Høybye og Jeppe Fage-Butler i dette debatindlæg
Folk
31. marts 2022

Jysk forlader Rusland

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Jysk lukker kædens 12 butikker i Rusland, den første butik åbnede i i Moskva i juni 2020.
Læserbrev
11. februar 2022

En smule træ gør ikke husene på Amager Fælled bæredygtige. De bliver stadig fulde af beton

Selvom fælledbyggeriet bliver udført delvist i træ, vil der både blive brugt masser af beton og udledt metan i processen. Det er ulovligt at kalde sig for bæredygtig uden en livscyklusvurdering, men de fine certificeringer er stadig for nemme at opnå, skriver arkitekt og medlem af Amager Fælleds Venner Hanne Schmidt i denne duplik
Selvom fælledbyggeriet bliver udført delvist i træ, vil der både blive brugt masser af beton og udledt metan i processen. Det er ulovligt at kalde sig for bæredygtig uden en livscyklusvurdering, men de fine certificeringer er stadig for nemme at opnå, skriver arkitekt og medlem af Amager Fælleds Venner Hanne Schmidt i denne duplik
Læserbrev
7. februar 2022

Vi får brug for flere boliger, og de skal ligge et sted. Fælleden giver lavest klimaaftryk

Det nytter ikke noget at diskutere, hvorvidt der bliver behov for flere boliger i København. Det bliver der, og jo tættere på byen, vi kan bygge dem, jo mindre bliver klimaaftrykket pr. beboer. Amager Fælled er det bedste bud, vi har, skriver tidligere miljøborgmester i Københavns Kommune Bo Asmus Kjeldgaard og tidligere formand for Bydelsrådet på Indre Nørrebro Jesper Langebæk i denne duplik
Kronik
25. januar 2022

Økonomien bag Lynetteholm-projektet holder ikke, den er et illusionsnummer

Lynetteholm-projektet bliver aldrig ’selvfinansieret’ og står nu over for store økonomiske problemer, der i værste fald kan betyde, at skatteyderne må betale. Stop projektet efter fase 1, før det også får miljømæssige konsekvenser, skriver arkitekt Per Henriksen og civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i denne kronik
Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen, transportminister Benny Engelbrecht og adm. direktør for By & Havn Anne Skovbro tog i sidste uge det første første spadestik på Lynetteholm ved Lynetteholms byggeplads på Refshaleøen.
Kommunalvalg
13. november 2021

350 lastbiler om dagen i 30 år: Lynetteholm indkapsler en grundkonflikt om Københavns byudvikling

Modstanden imod Lynetteholm vokser og kan meget vel rykke stemmer fra Socialdemokratiet til Enhedslisten i København. Striden om den kunstige halvø i Øresund indkapsler en grundkonflikt om hovedstadens byudvikling – en udvikling, som socialdemokraterne hidtil har drevet, men som nu risikerer at koste dem dyrt ved kommunalvalget
Allan Norr Johansson har stemt på Socialdemokratiet hele sit liv, men Lynetteholm betyder, at det ikke sker denne gang.
Kommunalvalg
13. november 2021

Tidligere overborgmester: Der er kun én vej i København, og den er at bygge mere

Jens Kramer Mikkelsen var med til at vende København fra en kommune på fallittens rand til succesfuld storby. Hans model for byudvikling har i valgkampen fået hård kritik, men selv mener han, at den fortsat kan bruges. Der skal bare bygges mere endnu
Jens Kramer Mikkelsen var med til at vende København fra en kommune på fallittens rand til succesfuld storby. Hans model for byudvikling har i valgkampen fået hård kritik, men selv mener han, at den fortsat kan bruges. Der skal bare bygges mere endnu
Klumme
27. oktober 2021

Man nærer selv racismen, hvis man bruger underbetalte udenlandske arbejdere

Mange af dem, der himler med øjnene over racisme, er selv med til at skabe disse holdninger, når de ikke vil betale, hvad det koster at få gjort rent eller renoveret hus. Fremmedfjendskhed opstår nemlig nemmere, når man skal konkurrere med underbetalte udenlandske arbejdere, skriver tømrer og fagligt aktiv i 3F Helga Mathiassen i dette debatindlæg
Der opstår nemmere fremmedfjendskhed blandt folk, der hver eneste dag oplever at konkurrere om arbejdet med udenlandske kolleger, der er parat til at arbejde for næsten ingen penge. Metroen i København blev i høj grad bygget af udenlandske arbejdere.
omstilling
30. september 2021

Det er trættende at tænke på klimaet, hvis dit job er en central del af problemet

Hvis vi i vores arbejdsliv arbejder for en mere bæredygtig produktion, vil flere også se kampen for klimaet som noget, de er en del af – frem for noget, der bliver påtvunget dem, skriver tømrer og fagligt aktiv i 3F Helga Mathiassen i denne klumme
Tænk, hvis man på byggepladserne og i industrivirksomhederne tog  medarbejdere med på råd for at få ideer til mere bæredygtig produktion og mindre materialespild.
Klumme
11. august 2021

Fortidens asbestfyldte tage er en katastrofe, der hænger over vores hoveder

Inden længe skal alle de gamle asbestfyldte huse renoveres, og det kræver politisk bevågenhed, for uden retningslinjer og handleplaner vælger man i byggebranchen kynisk de billige løsninger og tager ikke menneskeliv alvorligt, skriver tømrer Helga Mathiassen i denne klumme
Inden længe skal alle de gamle asbestfyldte huse renoveres, og det kræver politisk bevågenhed, for uden retningslinjer og handleplaner vælger man i byggebranchen kynisk de billige løsninger og tager ikke menneskeliv alvorligt, skriver tømrer Helga Mathiassen i denne klumme

Sider

  • Kronik
    25. januar 2022

    Økonomien bag Lynetteholm-projektet holder ikke, den er et illusionsnummer

    Lynetteholm-projektet bliver aldrig ’selvfinansieret’ og står nu over for store økonomiske problemer, der i værste fald kan betyde, at skatteyderne må betale. Stop projektet efter fase 1, før det også får miljømæssige konsekvenser, skriver arkitekt Per Henriksen og civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i denne kronik
    Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen, transportminister Benny Engelbrecht og adm. direktør for By & Havn Anne Skovbro tog i sidste uge det første første spadestik på Lynetteholm ved Lynetteholms byggeplads på Refshaleøen.
  • Kommunalvalg
    13. november 2021

    350 lastbiler om dagen i 30 år: Lynetteholm indkapsler en grundkonflikt om Københavns byudvikling

    Modstanden imod Lynetteholm vokser og kan meget vel rykke stemmer fra Socialdemokratiet til Enhedslisten i København. Striden om den kunstige halvø i Øresund indkapsler en grundkonflikt om hovedstadens byudvikling – en udvikling, som socialdemokraterne hidtil har drevet, men som nu risikerer at koste dem dyrt ved kommunalvalget
    Allan Norr Johansson har stemt på Socialdemokratiet hele sit liv, men Lynetteholm betyder, at det ikke sker denne gang.
  • Klumme
    21. juli 2021

    Mens Tyskland oversvømmes, står jeg og bygger et højhus af de mest klimaskadelige materialer

    Det giver en absurd følelse af afmagt og virkelighedsflugt at gå på arbejde på en byggeplads og bygge med de allermest CO2-udledende materialer, mens Tyskland bliver oversvømmet og Canada brænder, skriver tømrer Helga Mathiassen i denne klumme
    Byggeplads i Carlsbergbyen. »På byggepladserne er der et alarmerende materialespild, fordi alting bliver revet ned uden en plan for genanvendelse,« skriver Helga Mathiassen i denne klumme.
  • Kommunalvalg
    13. november 2021

    Tidligere overborgmester: Der er kun én vej i København, og den er at bygge mere

    Jens Kramer Mikkelsen var med til at vende København fra en kommune på fallittens rand til succesfuld storby. Hans model for byudvikling har i valgkampen fået hård kritik, men selv mener han, at den fortsat kan bruges. Der skal bare bygges mere endnu
    Jens Kramer Mikkelsen var med til at vende København fra en kommune på fallittens rand til succesfuld storby. Hans model for byudvikling har i valgkampen fået hård kritik, men selv mener han, at den fortsat kan bruges. Der skal bare bygges mere endnu
  • Klumme
    27. oktober 2021

    Man nærer selv racismen, hvis man bruger underbetalte udenlandske arbejdere

    Mange af dem, der himler med øjnene over racisme, er selv med til at skabe disse holdninger, når de ikke vil betale, hvad det koster at få gjort rent eller renoveret hus. Fremmedfjendskhed opstår nemlig nemmere, når man skal konkurrere med underbetalte udenlandske arbejdere, skriver tømrer og fagligt aktiv i 3F Helga Mathiassen i dette debatindlæg
    Der opstår nemmere fremmedfjendskhed blandt folk, der hver eneste dag oplever at konkurrere om arbejdet med udenlandske kolleger, der er parat til at arbejde for næsten ingen penge. Metroen i København blev i høj grad bygget af udenlandske arbejdere.
  • Læserbrev
    7. februar 2022

    Vi får brug for flere boliger, og de skal ligge et sted. Fælleden giver lavest klimaaftryk

    Det nytter ikke noget at diskutere, hvorvidt der bliver behov for flere boliger i København. Det bliver der, og jo tættere på byen, vi kan bygge dem, jo mindre bliver klimaaftrykket pr. beboer. Amager Fælled er det bedste bud, vi har, skriver tidligere miljøborgmester i Københavns Kommune Bo Asmus Kjeldgaard og tidligere formand for Bydelsrådet på Indre Nørrebro Jesper Langebæk i denne duplik
  • Læserbrev
    3. maj 2022

    Kattegat-forbindelsen er et forældet og tilbageskuende prestigeprojekt – drop det

    Som delebilister har vi naturligvis en interesse i at kunne komme hurtigt fra A til B, men der skal tænkes mere visionært end evig udvidelse af vejnettet med dertil hørende støj og forurening. Vi har brug for moderne og klimaansvarlige løsninger, skriver to bestyrelsesmedlemmer i delebilsforeninger i Aarhus og København Tone Høybye og Jeppe Fage-Butler i dette debatindlæg